Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 645
Offentligt
2048648_0001.png
Den 23. april 2019
MFVM 814
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til gennemførelsesbeslutning vedrørende fastsættel-
se af regler om beregning, kontrol og rapportering af data om genanvendelse af
husholdningsaffald, og fastsættelse af formater for rapportering af data om
husholdningsaffald, smøreolier og spildolier i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98(EF) om affald (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesbeslutning, der præciserer og harmoniserer
reglerne for, hvorledes medlemsstaterne skal implementere affaldsdirektivets bestemmelser om be-
regning, kontrol, rapportering og rapporteringsformat for husholdningsaffald, bygge- og anlægsaf-
fald og spildolier (komitesag). Reglerne skal bidrage til at sikre pålideligheden og sammenlignelig-
heden af de data, medlemsstaterne indrapporterer om opfyldelse af affaldsdirektivets mål for gen-
anvendelse af husholdningsaffald, og nyttiggørelse af bygge- og anlægsaffald samt direktivets krav
om særskilt indsamling af olieaffald. Udover at præcisere direktivets bestemmelser om, hvad der kan
medregnes i genanvendelsen af husholdningsaffald, indebærer forslaget, at medlemsstaterne på en
række områder skal levere forskellige typer af mere præcis dokumentation for, hvorledes de opfylder
direktivets genanvendelsesmålsætninger, herunder krav til indholdet i en årlig kvalitetssikringsrap-
port samt krav om analyser og stikprøver vedrørende blandt andet medregning af metal i slaggen
fra emballageaffald, der forbrændes og muligheden for at medregne bioaffald, der hjemmekompo-
steres. Forslaget er fremsendt til beslutning blandt medlemsstater i skriftlig procedure med frist den
2. maj 2019. Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for regi-
oner, kommuner eller erhvervslivet. Forslagets analyse- og rapporteringskrav vurderes at have be-
grænsede statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at påvirke det danske beskyttelses-
niveau. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til kommissionsbeslutning om fælles regler for beregning, kontrol
og rapportering om mængden af husholdnings- og husholdningslignende affald (herefter hushold-
ningsaffald), der genanvendes samt om retningslinjer for rapportering om materialenyttiggørelse af
bygge- og anlægsaffald og om regenerering af smøreolier og spildolier.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i artikel 11a stk. 9 og artikel 37 stk. 7 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2008/98 (EF) om affald.
Forslaget behandles efter en undersøgelsesprocedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
affaldsdirektivet. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 645: Notat om komitésag om genanvendelse af husholdningsaffald
2048648_0002.png
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse
med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komité-
en et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appelud-
valget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage for-
slaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen for-
slaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage
forslaget.
Forslaget er fremsendt til beslutning blandt medlemsstater i skriftlig procedure med frist den 2. maj
2019.
Formål og indhold
Som udmøntning af Kommissionens handlingsplan om cirkulær økonomi fra december 2015, har Rå-
det og Europa-Parlamentet i maj 2018 vedtaget en række ændringer af centrale affaldsdirektiver, her-
under tilføjet en ny artikel 11a til affaldsdirektivet om regler for beregning af om direktivets bindende
mål for genanvendelse af husholdnings- eller husholdningslignende affald (herefter husholdningsaf-
fald) er opfyldt. Det ændrede affaldsdirektiv har tilføjet nye og skærpede mål for genanvendelse af
husholdningsaffald for 2025, 2030 og 2035.
Den nye artikel 11a fastlægger de grundlæggende regler for beregningen af, hvor stor en del af det
frembragte husholdningsaffald, der kan indrapporteres som genanvendt ved opfyldelsen af de skærpe-
de mål. Overordnet gælder, at kun vægten af det affald, som går ind i den genanvendelsesoperation,
hvor den konkrete oparbejdning af affaldsmaterialer til produkter, materialer eller stoffer finder sted,
kan medregnes. Det vil sige, at der kan kun medregnes den mængde affald, som går til genanvendelse
efter at alt affald, der frasorteres i forbindelse med forudgående sortering og andre forberedende for-
anstaltninger er fjernet. Artikel 11a opregner herefter særlige regler for 1)medregning af genanvendelse
af bionedbrydeligt husholdningsaffald, 2)husholdningsaffald, der er blevet af-klassificeret som affald,
3)medregning til genanvendelse af metalslagge fra forbrændingsanlæg, samt 4)medregning af hus-
holdningsaffald der eksporteres til genanvendelse henholdsvis i en anden medlemsstat eller i et land
uden for EU. Endelig fastlægger artikel 11a en forpligtelse for Kommissionen til senest den 31. marts
2019 at vedtage en gennemførelsesretsakt, der fastsætter detaljerede og harmoniserede regler for med-
lemslandenes implementering af beregningsreglerne. Herudover fastlægger direktivets artikel 37 om
rapportering, at Kommissionen skal beslutte, i hvilken form de fastlagte rapporteringskrav skal indbe-
rettes af medlemsstaterne.
Formålet med nærværende forslag er blandt andet at fastsætte de detaljerede og harmoniserede regler
for medlemslandenes opfyldelse af de skærpede genanvendelsesmål i affaldsdirektivets artikel 11, stk.
2 og for implementering af de nye regler i direktivets artikel 11a om beregning, kontrol og rapportering
vedrørende genanvendelse af husholdningsaffald. I forslaget fastsættes samtidig rapporteringsforma-
ter for materialenyttiggørelse af bygge- og anlægsaffald og regenerering af olieaffald. Reglerne skal
således bidrage til at sikre pålidelighed og sammenlignelighed af de data medlemsstater indrapporte-
rer om opfyldelse af affaldsdirektivets genanvendelsesmål for husholdningsaffald og de andre ovenfor
nævnte affaldstyper.
Følgende konkrete elementer indgår i forslaget:
Præcisering af affaldsdirektivets artikel 11a stk. 1-8 om regler for, hvornår husholdningsaffald kan
betragtes som genanvendt i henhold til målsætningerne i direktivets artikel 11(2).
Forslagets artikel 3 præciserer elementer i direktivets artikel 11a stk. 1-8 om regler for beregning af
endelig genanvendelse i forhold til de opstillede målsætninger, herunder bl.a.:
En præcisering af vilkårene for medregning af affald, der forberedes med henblik på genbrug,
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 645: Notat om komitésag om genanvendelse af husholdningsaffald
2048648_0003.png
Om muligheden for at medregne mindre mængder af materialer i affaldsstrømmen, selv om disse
ikke omdannes til produkter eller materialer i den endelige genanvendelsesproces og såfremt dis-
se ikke udgør en hindring for genanvendelsesoperationen,
En præcisering af at uønsket materiale, frasorteret inden den endelige genanvendelsesproces,
ikke medregnes som genanvendt, selvom frasortering sker i det endelige behandlingsanlæg,
At beregningsgrundlaget i direktivets artikel 11a stk.4 for bioaffald, der indgår i en anaerob eller
aerob (kompostering) proces, kun gælder for bioaffald. Samt at affald (inklusiv bioaffald), der
fjernes under eller efter behandlingsprocessen, skal fratrækkes den genanvendte mængde,
At medlemsstaterne har pligt til at kunne opgøre mængden af husholdningsaffald adskilt fra,
hvad der måtte hidrøre fra andre affaldskilder og være importeret fra andre medlemsstater.
Om muligheden for at medregne materialer til genanvendelse, der måtte fremkomme som et
resultat af fremtidige nye teknologier til genanvendelse af f.eks. blandet husholdningsaffald.
Medregning af hjemmekompostering
Forslagets artikel 4 og bilag II opstiller tre forskellige metoder for, hvorledes haveaffald og madaffald,
der hjemmekomposteres kan medregnes i genanvendelsesmålet for husholdningsaffald:
1) Ønsker medlemsstaten kun at medregne hjemmekomposteret madaffald, og udgør denne mængde
maksimalt 2 % af den samlede mængde husholdningsaffald, kan en forenklet bereg-
nings/dokumentationsmetode benyttes. I metoden skal indgå data om antallet af personer, der kom-
posterer, undersøgelser om mængden af madaffald pr. person og begrundede antagelser om den gen-
nemsnitlige mængde der hjemmekomposteres. Undersøgelsen opdateres hvert femte år.
2) Ønsker medlemsstaten at medregne både hjemmekomposteret madaffald og haveaffald og udgør
mængden mindre end 5 % af den samlede mængde husholdningsaffald, stilles der krav om at benytte
en væsentligt udvidet beregnings/dokumentationsmetode. Undersøgelsen opdateres hvert femte år.
3) Ønsker medlemsstaten at medregne både hjemmekomposteret madaffald og haveaffald og udgør
mængden mere end 5 % af den samlede mængde husholdningsaffald, skal den samme væsentligt udvi-
dede metode benyttes, og undersøgelsen skal opdateres hvert år.
Ved den udvidede beregningsmetode, kan der vælges mellem to metoder. Den ene mulighed er at gen-
nemføre kompositionsanalyser af restaffald og særskilt indsamlet bioaffald, hvor den samlede mængde
af bioaffald opgøres for sammenlignelige områder med og uden hjemmekompostering. Forskellen i
mængde af bioaffald forventes at være udsorteret til kompostering. Den anden mulighed er at beregne
hjemmekomposteret haveaffald og madaffald hver for sig ud fra en opgørelse af antal aktive komposte-
ringsenheder og betragtninger om tilknyttede husholdninger, havestørrelser, haveforvaltningspraksis,
og brugernes oplæring i hjemmekompostering.
Medregning af metal i slagge fra forbrændingsanlæg
Forslagets artikel 5 og bilag III fastsætter en beregningsmetode, der sikrer, at kun metal i slagger fra
husholdningsaffald medregnes. Herudover fastsætter forslaget, at der skelnes mellem jernholdige- og
ikke jernholdige metaller og rustfrit stål. Forslaget betyder, at der med regelmæssige intervaller skal
indsamles data på metalkoncentrater fra virksomheder, der behandler slaggen. Dertil skal der som
minimum hvert femte år udføres stikprøveundersøgelser på de forbrændingsanlæg, hvor mindre end
75 % af affaldet stammer fra husholdningsaffald. Dette skal gøres for at bestemme den andel af metal-
ler i den samlede affaldsmængde til forbrænding, der kommer fra husholdningsaffald. Hvis mere end
75 % af affaldet i et givent forbrændingsanlæg kommer fra husholdningsaffald, vil det uden videre
kunne antages at andelen af metal i slaggen svarer til andelen af husholdningsaffald.
Format for kvalitetssikringsrapport og rapportering om genanvendelse af husholdningsaffald, ma-
terialenyttiggørelse af bygge- og anlægsaffald samt regenerering af olieaffald
Forslagets bilag IV, V og VI indeholder skabeloner til brug for indrapportering af genanvendelses af
husholdningsaffald, materialenyttiggørelse af bygge- og anlægsaffald og regenerering af olieaffald samt
skabeloner til kvalitetssikringsrapporter for husholdningsaffald, bygge- og anlægsaffald samt for olie-
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 645: Notat om komitésag om genanvendelse af husholdningsaffald
affald. I kvalitetssikringsrapporterne skal landene beskrive de metoder, der er anvendt til at tilveje-
bringe data, og hvordan disse metoder evt. adskiller sig fra tidligere år. Dertil skal medlemslandene
angive refleksioner over datakvalitet med særlig vægt på områder, hvor der er betydelige ændringer i
data fra år til år.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke i dansk lovgivning fastsat regler for, hvordan genanvendelsen af husholdningsaffald skal
opgøres/beregnes. Reglerne for, hvordan den nationale genanvendelse af husholdningsaffald hidtil har
skullet opgøres er fastsat i en kommissionsbeslutning (2011/753/EU) af 18. november 2011.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil kunne få begrænsede statsfinansielle konsekvenser, idet det stiller krav om regelmæssige
stikprøveundersøgelser og analyser som betingelse for, at medlemslandene i beregningen af genan-
vendelsen kan medregne genanvendelse af metal i slaggen fra forbrændingsanlæg samt medregne
hjemmekomposteret bioaffald i form af madaffald og haveaffald.
Undersøgelsen af hvor meget af metallet i slaggen der stammer fra husholdningsaffald vil skulle udfø-
res hvert femte år og vil blive foretaget sammen med en undersøgelse af, hvor meget af metallet i slag-
gen, der stammer fra emballageaffald. Denne samtidige håndtering betyder, at der i praksis udføres én
undersøgelse i stedet for to.
Da det pt. ikke forventes, at hjemmekompostering vil blive benyttet som et virkemiddel til at nå gen-
anvendelsesmålene for husholdningsaffald, påregnes der ikke at skulle afholdes væsentlige udgifter til
indsamling af data, der kan kvalificere omfanget af hjemmekompostering i Danmark. Danmark rap-
porterer ikke i dag hjemmekomposteret affald som et element i genanvendelsen af husholdningsaffald.
I stedet rapporteres komposterbart affald, der behandles centralt - primært haveaffald, der håndteres
på genbrugspladser og madaffald, der udsorteres og afhentes ved husstandene med henblik på biofor-
gasning.
De årlige indberetninger af husholdningsaffald, bygge- og anlægsaffald og olieaffald foreskrevet af
affaldsdirektivet følges af en kvalitetssikringsrapport. Det vurderes at udarbejdelsen af den årlige kva-
litetssikringsrapport omfangsmæssigt ikke vil være væsentligt anderledes end den bredere rapporte-
ring, som medlemsstaterne har skullet levere efter affaldsdirektivets hidtidige rapporteringsbestem-
melser.
Udgifterne til de løbende analyse- og rapporteringskrav forbundet med implementering af forslaget vil
kunne finansieres inden for rammerne af Miljøstyrelsens budget. Forslaget skønnes ikke at have væ-
sentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at påvirke det danske beskyttelsesniveau.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 645: Notat om komitésag om genanvendelse af husholdningsaffald
2048648_0005.png
Dansk Industri lægger vægt på, at der med forslaget ikke sker en generel udvidelse af affaldsdefinitio-
nen, at virksomhederne ikke pålægges yderligere omkostninger i forbindelse med eventuelt ændrede
indberetningskrav samt, at der med forslaget lukkes op for at inddrage nye genanvendelsesteknologier
ved opgørelsen af genanvendelsen
et punkt der ligeledes bakkes op af Dansk Miljøteknologi.
Dansk Naturfredningsforening er overordnet positiv overfor forslaget, om end man finder, at selve
direktivet og den foreliggende kommissionsbeslutning i for ringe grad prioriterer at sikre forøget kvali-
tet i genanvendelsen og har et for stort fokus på kvantitet. Herudover finder Danmarks Naturfred-
ningsforening, at en række bestemmelser i kommissionsbeslutningen fremstår uklare og åbne for for-
tolkning.
Landbrug & Fødevarer støtter, at hjemmekompostering i Danmark ikke benyttes som et virkemiddel
til at indfri de opstillede genanvendelsesmål, fordi der herved vil være potentielle risici for overførsel af
husdyrsygdomme.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som støtter Kommissionens forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en harmoniseret beregningsmetode for husholdningsaffald med henblik på en ens-
artet beregning af husholdningsaffald på tværs af medlemsstaterne. En ensartet metode til beregning
af genanvendelse på tværs af medlemsstaterne er nødvendig for at sikre, at data kan sammenlignes på
tværs af EU og anvendes til at kontrollere, at medlemsstaterne lever op til de fastsatte målsætninger
om genanvendelse af husholdningsaffald som fastlagt affaldsdirektivets artikel 11, stk. 2.
Regeringen støtter, at det med bestemmelsen i forslagets artikel 2 om genanvendelse tilvejebragt via
nye teknologier, er muliggjort at tab i genanvendelsesprocessen, der hidrører fra fysiske eller kemiske
transformationer, som knytter sig til selve processen, ikke fradrages i den genanvendte mængde, som
kan medregnes i de bindende genanvendelsesmål for husholdningsaffald.
Regeringen bemærker, at muligheden for at medregne hjemmekomposteret haveaffald, åbner op for,
at der i den rapporterede genanvendelse kan medregnes havematerialer, der ikke hidtil har været be-
tragtet som affald, hvilket medfører en risiko for, at nogle medlemsstater herigennem kunstigt øger
den rapporterede genanvendelse. Som et middel til at imødegå dette og samtidig sikre en harmoniseret
beregningsmetode er regeringen derfor tilfreds med, at der i forslaget er fastsat ganske omfattende
dokumentations krav for medlemsstater, der måtte ønske at benytte denne mulighed for at opfylde
affaldsdirektivets genanvendelsesmålsætninger.
Regeringen vurderer samlet set, at de foreslåede præciseringer af, hvornår husholdningsaffald kan
indrapporteres som genanvendt, er i god tråd med de overordnede bestemmelser herom i affaldsdirek-
tivet, ligesom regeringen gennemgående er tilfreds med de i forslaget opstillede beregningsmetoder,
rapporteringsformater og redegørelseskrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5