Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 522
Offentligt
2030633_0001.png
Den 14. marts 2019
MFVM 793
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
KOM-dokumenter foreligger ikke
om forslag til Kommissionens gennemførelsesforordninger og beslutninger på
veterinær- og fødevareområdet som forberedelse af Storbritanniens udtræden
af Den Europæiske Union den 29. marts 2019 i overensstemmelse med Kom-
missionens meddelelse af 13. november 2018 herom til Europa-Parlamentet,
Det Europæiske Råd, Den Europæiske Centralbank, Det Europæiske Økonomi-
ske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget og den Europæiske Investeringsbank
(komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat 16 komiteforslag om tilpasning af EU-lovgivningen i forbindelse med
forberedelse af Storbritanniens udtræden af EU (komitésag). I tilfælde af et Brexit uden en udtrædel-
sesaftale mellem EU og Storbritannien vil indførsel af produkter og dyr, der er underlagt dyre- og
folkesundhedskrav, blive forbudt pr. 30. marts 2019 medmindre Storbritannien er opført på en liste
som et godkendt tredjeland i overensstemmelse med EU-lovgivningen på veterinær- og fødevareom-
rådet. Kommissionens forslag vil opføre Storbritannien på listen over tredjelande med tilladelse til at
indføre levende dyr og animalske produkter fra Storbritannien til EU, såfremt alle de gældende be-
tingelser er overholdt. Ændringen af de lovgivningsmæssige forhold sikrer at en fortsat import fra
Storbritannien til EU er på plads. Forslagene sikrer tillige, at animalske fødevarer, dyr og avlsmate-
riale der importeres fra Storbritannien underlægges veterinær grænsekontrol af medlemsstaternes
myndigheder ved EU's ydre grænse, og at Storbritannien figurerer på listen over tredjelande, som
har en plan for kontrol med restkoncentrationer, som kræves af tredjelande i forbindelse med handel
med EU. Endelig er det nødvendigt at ændre listningen af Storbritannien i forhold til BSE-status, så
Storbritannien figurer i kategorien tredjelande. En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslagene forventes sat til afstemning ved møde i Den Stå-
ende Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 26. marts 2019. Regeringen agter
at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremsat 16 forslag om tilpasning af EU-lovgivningen i forbindelse med forberedelse
af Storbritanniens udtræden af EU med henblik på at sikre, at foder og fødevarer med animalsk ind-
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 522: Notat om komitésag om Brexit tilpasning af EU-lovgivning i forhold til fødevarer og dyr
2030633_0002.png
hold, fødevarer, levende dyr og avlsmateriale samt animalske biprodukter kan importeres fra Storbri-
tannien til EU pr. 30. marts 2019, såfremt Storbritannien forlader EU uden en aftale. Forholdet sikres
først og fremmest ved at opføre Storbritannien på listen over lande med tilladelse til at indføre levende
dyr og animalske produkter fra Storbritannien til EU.
Forslag nr. 1 vedrørende ændringen af Storbritanniens BSE-status
1
har hjemmel artikel 5, stk. 2, i
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF). Nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af reg-
ler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier.
Forslag nr. 2 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende kontrolforanstaltninger for
visse stoffer og restkoncentrationer i levende dyr og produkter heraf har hjemmel i artikel 29, stk. 1 i
Rådets direktiv 96/23/EF af 29. april 1996 om de kontrolforanstaltninger, der skal iværksættes for
visse stoffer og restkoncentrationer i levende dyr og produkter heraf og om ophævelse af direktiv
85/358/EØF og 86/469/EØF og beslutning 89/187/EØF og 91/664/EØF.
Forslag nr. 3 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af visse dyr og
fersk kød til EU har hjemmel i artikel 8 i Rådets direktiv 2002/99/EF af 16. december 2002 om dyre-
sundhedsbestemmelser for produktion, tilvirkning, distribution og indførsel af animalske produkter til
konsum, i artikel 17, stk. 2 i Rådets direktiv 92/65/EØF af 13. juli 1992 om dyresundhedsmæssige be-
tingelser for samhandel med og indførsel til Fællesskabet af dyr samt sæd, æg og embryoner, der for så
vidt angår disse betingelser ikke er underlagt specifikke fællesskabs-betingelser som omhandlet i bilag
A, del I, til direktiv 90/425/EØF, samt i artikel 3, stk.1 i Rådets direktiv 2004/68/EF af 26. april 2004
om dyresundhedsbestemmelser for import til og transit gennem Fællesskabet af visse levende hovdyr,
om ændring af direktiv 90/426/EØF og 92/65/EØF og om ophævelse af direktiv 72/462/EØF.
Forslag nr. 4 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af fjerkræ og fjer-
kræprodukter til EU har hjemmel i artikel 8 i Rådets direktiv 2002/99/EF af 16. december 2002 om
dyresundhedsbestemmelser for produktion, tilvirkning, distribution og indførsel af animalske produk-
ter til konsum, og i artikel 23, stk. 1 i Rådets direktiv 2009/158/EF af 30. november 2009 om dyre-
sundhedsmæssige betingelser for samhandelen inden for Fællesskabet med fjerkræ og rugeæg samt for
indførsel heraf fra tredjelande.
Forslag nr. 5 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af kød af vildtle-
vende dyr af hareordenen, af visse vildtlevende landpattedyr og af opdrættede kaniner til EU har
hjemmel i artikel 8 og artikel 9, stk. 4 i Rådets direktiv 2002/99/EF af 16. december 2002 om dyre-
sundhedsbestemmelser for produktion, tilvirkning, distribution og indførsel af animalske produkter til
konsum.
Forslag nr. 6 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af visse kødpro-
dukter og behandlede maver, blærer og tarme til konsum til EU har hjemmel i artikel 8 og artikel 9,
stk. 4 i Rådets direktiv 2002/99/EF af 16. december 2002 om dyresundhedsbestemmelser for produk-
tion, tilvirkning, distribution og indførsel af animalske produkter til konsum.
Forslag nr. 7 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af råmælk og
mejeriprodukter til konsum i EU har hjemmel i artikel 8 og i artikel 9, stk. 4 i Rådets direktiv
1
BSE Bovin Spongiform Encephalopati (kogalskab) er en sygdom, som rammer voksent kvæg og ændrer dyrets
hjerne og centralnervesystem. I henhold til EU-lovgivningen kategoriseres de enkelte medlemsstater og tredjelan-
de i forhold til eksempelvis forekomst af sygdommen, historik, overvågning af risici, indberetning og undersøgelse
af kvæg.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 522: Notat om komitésag om Brexit tilpasning af EU-lovgivning i forhold til fødevarer og dyr
2002/99/EF af 16. december 2002 om dyresundhedsbestemmelser for produktion, tilvirkning, distri-
bution og indførsel af animalske produkter til konsum.
Forslag nr. 8 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af akvakulturdyr
og produkter heraf til EU har hjemmel i artikel 22 og artikel 61, stk. 3 i Rådets direktiv 2006/88/EF af
24. oktober 2006 om dyresundhedsbestemmelser for akvakulturdyr og produkter deraf og om fore-
byggelse og bekæmpelse af visse sygdomme hos vanddyr.
Forslag nr. 9 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af sæd, æg og
embryoner fra enhovede dyr til EU har hjemmel i artikel 3, stk. 2 og 9, 1 i Rådets direktiv af 15. juli
1991 om fastsættelse af principperne for tilrettelæggelse af veterinærkontrollen for dyr, der føres ind i
Fællesskabet fra tredjelande, og om ændring af direktiv 89/662/EØF, 90/425/EØF og 90/675/EØF, i
artikel 17, stk. 3 i Rådets direktiv 92/65/EØF af 13. juli 1992 om dyresundhedsmæssige betingelser for
samhandel med og indførsel til Fællesskabet af dyr samt sæd, æg og embryoner, der for så vidt angår
disse betingelser ikke er underlagt specifikke fællesskabsbetingelser som omhandlet i bilag A, del I, til
direktiv 90/425/EØF, og i artikel 2, 12, stk.1, 4 og 5, artikel 13, stk. 2, samt 15, 16, 17 og 19 i
2009/156/EF af 30. november 2009 om dyresundhedsmæssige betingelser for enhovede dyrs bevæ-
gelser og indførsel af enhovede dyr fra tredjelande.
Forslag nr. 10 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af ornesæd til
EU har hjemmel i artikel 7, stk. 1, 9, stk. 2 og 3 samt 10, stk. 2 i Rådets direktiv af 26. juni 1990 om
fastsættelse af de dyresundhedsmæssige krav i forbindelse med handelen inden for Fællesskabet med
ornesæd og indførsel heraf.
Forslag nr. 11 om listingen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af tyresæd til EU
har hjemmel i artikel 8, stk. 1, 10, stk. 2 og 11, stk. 2 i Rådets direktiv af 14. juni 1988 om fastsættelse af
de veterinærpolitimæssige krav i forbindelse med handelen inden for Fællesskabet med tyresæd og
indførsel heraf.
Forslag nr. 12 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af embryoner af
tamkvæg til EU har hjemmel i artikel 7, stk. 1 og 9. stk. 1 i Rådets direktiv af 25. september 1989 om
fastsættelse af veterinærpolitimæssige betingelser i forbindelse med handel inden for Fællesskabet
med embryoner af tamkvæg samt med indførsel heraf fra tredjelande.
Forslag nr. 13 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af sæd, æg og
embryoner fra fåre- og gedearter til EU har hjemmel i artikel 17, stk. 2 og 3, 18, stk. 1 og artikel 19 i
Rådets direktiv 92/65/EØF af 13. juli 1992 om dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel med
og indførsel til Fællesskabet af dyr samt sæd, æg og embryoner, der for så vidt angår disse betingelser
ikke er underlagt specifikke fællesskabsbetingelser som omhandlet i bilag A, del I, til direktiv
90/425/EØF.
Forslag nr. 14 om listning af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af halm og hø til
EU har hjemmel i artikel 19, stk. 1 i Rådets direktiv 97/78/EF af 18. december 1997 om fastsættelse af
principperne for tilrettelæggelse af veterinærkontrollen for tredjelandsprodukter, der føres ind i Fæl-
lesskabet.
Forslag nr. 15 om listningen af Storbritannien som et tredjeland vedrørende indførsel af toskallede
bløddyr, pighuder, sækdyr, havsnegle og fiskevarer til EU har hjemmel i artikel 11, stk. 1 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning(EF) Nr. 854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser for
tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 522: Notat om komitésag om Brexit tilpasning af EU-lovgivning i forhold til fødevarer og dyr
Forslag nr. 16 om udvidelse af listen over godkendte grænsekontrolsteder i EU har hjemmel i artikel
20, stk. 1 og 3 i Rådets direktiv af 26. juni 1990 om veterinærkontrol i samhandelen med visse levende
dyr og produkter inden for Unionen med henblik på gennemførelse af det indre marked og i artikel 6,
stk. 4 og 5 i Rådets direktiv af 15. juli 1991 om fastsættelse af principperne for tilrettelæggelse af vete-
rinærkontrollen for dyr, der føres ind i Fællesskabet fra tredjelande, og om ændring af direktiv
89/662/EØF, 90/425/EØF og 90/675/EØF.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen for-
slaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke
forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller
indenfor en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forsla-
get.
Forslagene forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder den 26. marts 2019.
Formål og indhold
Som konsekvens af Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts 2019 bliver Storbritannien den 30.
marts 2019 et tredjeland. Medmindre der ved en ratificeret udtrædelsesaftale fastsættes en anden da-
to, vil EU-lovgivningen ophøre med at finde anvendelse for Storbritannien fra udtrædelsestids-
punktet. Dermed vil handel med Storbritannien skulle ske efter reglerne om handel med tredjelande.
Når EU handler med tredjelande skal en lang række dyre- og folkesundhedsbestemmelser være op-
fyldt. Det sker i praksis ved, at det pågældende tredjeland opføres på lister over tredjelande, idet de
pågældende tredjelande derved garanterer og EU accepterer, at de lever op til gældende EU-regler,
herunder de generelle og specifikke dyre- og folkesundhedsmæssige krav.
Som en illustration af forholdet om listning af Storbritannien som et tredjeland i forhold til relevante
dyre- og folkesundhedsmæssige krav fremgår det for eksempel af Rådets direktiv 2002/99/EF af 16.
december 2002 om dyresundhedsbestemmelser for produktion, tilvirkning, distribution og indførsel
af animalske produkter til konsum (nærværende forslag nr. 3), at:
”Der opstilles lister over de tredjelande eller dele af tredjelande, hvorfra
import af nærmere angivne
animalske produkter er tilladt. Et tredjeland opføres kun på denne liste, hvis der er foretaget en EF-
systemrevision af landet, som har påvist, at landets kompetente veterinærmyndighed fremlægger
passende garantier med hensyn til overholdelse af fællesskabslovgivningen.
Ved opstilling eller ajourføring af listerne, skal der især tages hensyn til:
a) tredjelandets lovgivning
b) de kompetente veterinærmyndigheders og kontroltjenesternes opbygning i tredjelandet, disses
beføjelser, det tilsyn, de er undergivet, og den autoritet de har og det nødvendige personale til effek-
tivt at anvende den gældende lovgivning
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 522: Notat om komitésag om Brexit tilpasning af EU-lovgivning i forhold til fødevarer og dyr
c) de faktiske dyresundhedsbetingelser for produktion, fremstilling, håndtering, oplagring og for-
sendelse af animalske produkter til Fællesskabet
d) de garantier, som tredjelandets kompetente veterinærmyndigheder kan give med hensyn til op-
fyldelsen af eller ligestilling med de relevante dyresundhedsbetingelser
e) erfaringen med afsætningen af produktet fra tredjelandet og resultaterne af en eventuelt foretaget
importkontrol
f) resultaterne af EF-kontrol og/eller -systemrevision i tredjelandet, eller hvis Kommissionen anmo-
der herom, en rapport fra tredjelandets kompetente myndigheder om den kontrol, der er foretaget
g) den sundhedsstatus, som husdyrbestanden, andre husdyr og vildtbestanden i tredjelandet har,
navnlig med hensyn til eksotiske dyresygdomme og generelle sundhedsforhold i landet, der eventuelt
kan udgøre en fare for folke- eller dyresundheden i Fællesskabet
h) den regelmæssighed og hurtighed, hvormed tredjelandet giver oplysninger, samt nøjagtigheden af
oplysninger om forekomst på dets område af infektiøse eller smitsomme dyresygdomme, navnlig de
anmeldelsespligtige sygdomme, der er opført på listerne over sygdomme fra Det Internationale Kon-
tor for Epizootier (OIE), eller, for akvakulturdyrs vedkommende, de anmeldelsespligtige sygdomme,
der er opført i OIE' sundhedskodeks for akvakulturdyr
i) de bestemmelser, der i tredjelandet gælder for forebyggelse og bekæmpelse af infektiøse eller smit-
somme dyresygdomme, og anvendelsen heraf, herunder også bestemmelser om import fra andre
lande
Der fastsættes særlige importbetingelser for hvert tredjeland eller gruppe af tredjelande under hen-
syntagen til dyresundhedsforholdene i det pågældende tredjeland eller gruppen af tredjelande efter
proceduren i artikel 12, stk. 2.”
Der stilles på tilsvarende måde relevante dyre- og folkesundhedsmæssige krav i relation til de øvrige
forslag om listning af Storbritannien som et tredjeland i handlen med EU efter Brexit. Det gælder for
forslagene 3-15.
Formålet med forslag nr. 1 om ændringen af Storbritanniens BSE-status er at tilvejebringe de fornødne
garantier vedrørende beskyttelse af dyrs og menneskers sundhed. Forslag nr. 2, der vedrører listnin-
gen af Storbritannien som et tredjeland, som har en overvågningsplan for restkoncentrationer er en
betingelse for at Storbritannien (som andre tredjelande) kan eksportere animalske produkter og dyr til
EU.
Endelig er formålet med forslag nr. 16 om listningen af de nye/udvidede grænsekontrolsteder og vete-
rinærenheder, som medlemslande har oprettet for at kunne kontrollere produkter fra Storbritannien i
EU’s system ved samhandel, eksport og import af dyr og animalske produkter (TRACES),
at sikre, at
animalske produkter samt levende dyr, der ankommer til EU fra Storbritannien kan underkastes vete-
rinærgrænsekontrol ved EU's ydre grænse i overensstemmelse med de sædvanlige regler herom.
Forslagene vurderes at være af teknisk karakter og den foreslåede lovgivning er i overensstemmelse
med, hvordan EU sædvanligvis håndterer handel med tredjelande inden for veterinær- og fødevareom-
rådet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 522: Notat om komitésag om Brexit tilpasning af EU-lovgivning i forhold til fødevarer og dyr
Gældende dansk ret
Fødevarestyrelsen administrerer de gældende EU-regler for både samhandel mellem EU-lande og for
eksport og import fra tredjelande. Ændringerne vil være direkte gældende i Danmark.
De gældende EU-regler er implementeret i dansk ret ved følgende bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 672 af 01/06/2018 om eksport af foder, animalske biprodukter og heraf afled-
te produkter.
Bekendtgørelse nr. 213 af 05/03/2019 om eksport af fødevarer og fødevarekontaktmaterialer.
Bekendtgørelse nr. 141 af 06/02/2019 om veterinærkontrol ved indførsel af animalske fødevarer
og om straffebestemmelser for overtrædelse af relaterede EU-retsakter.
Bekendtgørelse nr. 134 af 02/01/2019 om veterinærkontrol ved indførsel af avlsmateriale samt
animalske biprodukter og afledte produkter m.v., der ikke er bestemt til konsum, om registrering
som importør af disse produkter og om straffebestemmelser for overtrædelse af diverse EU-
retsakter.
Bekendtgørelse nr. 101 af 29/01/2019 om indførsel af fødevarer med særlige restriktioner og om
straffebestemmelser for overtrædelse af diverse EU-retsakter.
Bekendtgørelse nr. 101 af 29/01/2019om import af foder med særlige restriktioner og om straffe-
bestemmelser for overtrædelse af diverse EU-retsakter.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning på bekendtgørelses-
og vejledningsniveau, jf. ovenfor. Forslagene har i sig selv ingen væsentlige statsfinansielle eller admi-
nistrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslagene i sig selv vur-
deres ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslagene er en del af forbe-
redelserne af Storbritanniens udtræden af EU, som ved ingen udtrædelsesaftale vil kunne få betydelige
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke modtaget kommentarer til forslagene.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning til Kommissionens nødhandlingsplan i relation til Storbri-
tanniens udtræden af EU og dermed også til gennemførelsen af de 16 komiteforslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Henset til behovet for at sikre det nødvendige retsgrundlag for fortsættelse af samhandlen med Stor-
britannien efter udtrædelsen af EU, kan regeringen støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6