Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 500
Offentligt
2028372_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 493 (Alm. del) af 23.
august 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne ved at fjerne afgiften på elbiler, og
rulle de tre seneste lempelser af registreringsafgiften tilbage og forbyde nye fossile
biler i 2025? Herunder bedes ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser
for hvert år i perioden 2019-2025 for hvert enkelt tiltag, samt effekten efter 2025,
når staten hverken opnår registreringsafgift fra elbiler og fossile biler.
Svar
Rammerne for typegodkendelse af motorkøretøjer i EU fastsættes i Europa- Parla-
mentets og Rådets Rammedirektiv 2007/46.
Udover at fastsætte tekniske krav til køretøjer fastsætter direktivet ligeledes forpligtel-
ser for medlemsstaterne. En af disse forpligtelser er, at medlemsstaterne ikke må for-
byde, begrænse eller hindre registrering, salg eller ibrugtagning af køretøjer, der opfyl-
der kravene i direktivet. Et forbud mod nyregistrering af personbiler drevet af fossilt
brændstof vil derfor skulle ske gennem en fælles europæisk aftale, som på længere sigt
forhindrer typegodkendelse af benzin- og dieselbiler.
Derudover bemærkes, at skøn over provenumæssige konsekvenser for elbiler er
behæftet med meget stor usikkerhed, bl.a. fordi den teknologiske udvikling for
grønne biler er vanskelig at forudsige. En samtidig tilbagerulning af lempelser i
registreringsafgiften for konventionelle biler vil øge usikkerheden ved skøn over
de provenumæssige konsekvenser. Desto længere frem i tid der skønnes, desto
større vil den forbundne usikkerhed være.
På grund af denne usikkerhed er provenumæssige skøn af spørgers forslag til om-
lægninger foretaget partielt. Det vil sige, at provenuskønnene ikke meningsfyldt
kan lægges sammen som et samlet skøn for spørgers forslag.
Skatteministeriet skønner med betydelig usikkerhed, at en friholdelse af registre-
ringsafgift for elbiler ved gældende regler isoleret set medfører et mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på 0,1 mia. kr. i 2019 stigende til 0,7 mia. kr. i 2025,
jf.
tabel 1.
Hvis den teknologiske udvikling går hurtigere end forudsat eller bilkøbere i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 500: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 493 om konsekvenserne ved at fjerne afgiften på elbiler, fra finansministeren
2028372_0002.png
Side 2 af 3
højere grad end forudsat skifter til elbiler som følge af fritagelsen for registrerings-
afgift, kan det medføre et betydeligt højere mindreprovenu. I lyset af den store
usikkerhed om den teknologiske udvikling, og derved også hvor stort et mindre-
provenu en permanent fjernelse af registreringsafgiften på elbiler vil give ud i åre-
ne, kan det ikke anbefales at indføre en permanent fjernelse af registreringsafgif-
ten på elbiler, da der således er risiko for, at staten i meget betydeligt omfang kan
miste provenuer hurtigere end det her er skønnet.
En tilbagerulning af de tre seneste lempelser af registreringsafgiften for konventi-
onelle biler skønnes isoleret set at medføre et merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på 2 mia. kr. i 2019 faldende til 1,8 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Det skal hertil
bemærkes, at aftale om
Omlægning af bilafgifterne
af 21. september 2017 medførte en
større omlægning af registreringsafgiften, der udover nedsættelse af registrerings-
afgiftens laveste sats og en forhøjelse af skalaknækket også indebar stramninger i
forhold til da gældende regler. I nærværende beregninger er det forudsat, at disse
stramninger samt ændringerne til ejerafgiften fastholdes. Derved vil en tilbagerul-
ning reelt indebære en nettostramning af bilbeskatningen.
Samlet set er det forudsat, at tilbagerulningerne af lempelserne til registreringsaf-
giften skal medføre et niveau for registreringsafgiften, der er på omtrent samme
niveau for afgiften som før den første lempelse af registreringsafgiften som led i
Finansloven 2016. Det vurderes, at en sænkelse af skalaknækket til 140.000 kr.
samt en forhøjelse af registreringsafgiftens lave og høje sats til hhv. 105 pct. og
180 pct. vil medføre dette,
jf. svar på SAU alm. del
spm. 155 (2018-19).
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser ved at afgiftsfritage elbiler og ved at forhøje registreringsafgiften for
konventionelle biler
Efter tilbageløb og adfærd,
mia. kr. (2019-niveau)
Afskaffelse af registreringsaf-
gift for elbiler
Tilbagerulning af seneste
lempelser af registreringsafgif-
ten
2019
-0,1
2,0
2020
-0,1
2,0
2021
-0,3
1,9
2022
-0,3
1,9
2023
-0,6
1,9
2024
-0,6
1,9
2025
-0,7
1,8
Anm.: Provenuskøn er med udgangspunkt i gældende regler. Provenuskøn ved tilbagerulning af de tre seneste lem-
pelser af registreringsafgiften følger samme model som i svar på
SAU alm. del - spm. 155 (2018-19)
med et skala-
knæk på 140.000 kr., dvs. at fx ændringen i ejerafgiften for nyregistrerede biler ved aftale om
Omlægning af bilafgifterne
fra september 2017 ikke tilbagerulles. Provenuskøn for afskaffelsen af registreringsafgiften for elbiler og tilbagerul-
ning af lempelserne til registreringsafgiften er partielle provenuskøn. Det vil sige, at provenuskønnene ikke me-
ningsfyldt kan lægges sammen.
Kilde: Skatteministeriet.
Over tid vil en fortsat afgiftsfritagelse af elbiler betyde, at provenuet fra registre-
ringsafgiften vil falde i takt med, at konventionelle biler bliver udskiftet med elbi-
ler som følge af, at den teknologiske udvikling vil gøre elbiler konkurrencedygtige
med konventionelle biler. Det faldende provenu fra registreringsafgiften vil dog i
et vist omfang blive modsvaret af øgede momsindtægter, da det forventes, at en
del af den sparede registreringsafgift vil blive omsat i bedre og dyrere biler. Der-
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 500: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 493 om konsekvenserne ved at fjerne afgiften på elbiler, fra finansministeren
Side 3 af 3
udover vil provenuet fra brændstofafgifterne og ejerafgifterne også blive udhulet i
takt med denne udvikling, da elbiler har en meget bedre brændstofeffektivitet end
konventionelle biler, som dog i en vis grad vil blive opvejet af stigende provenu
fra elafgiften.
Det er afgørende for regeringen, at samfundet er indstillet og forberedt til at un-
derstøtte udbredelsen af grønne biler på længere sigt, samtidig med at hensynet til
statens finanser tilgodeses. Regeringen har derfor nedsat en kommission, der skal
levere en konkret strategi for, hvordan regeringens målsætning bedst muligt kan
realiseres, samt opstille forslag der kan sikre, at statens indtægter oppebæres på
samme niveau som i dag.
Det nuværende niveau for bilafgifterne overstiger dog allerede de eksterne om-
kostninger forbundet med kørsel, og dermed ligger afgiftsniveauet ud over, hvad
der er samfundsøkonomisk optimalt,
jf. kapitel 3 i Skatteøkonomiske Redegørelse 2018.
I det perspektiv vil de forslåede forhøjelser af registreringsafgiften ikke være sam-
fundsøkonomisk hensigtsmæssige. Regeringen kan derfor ikke støtte forhøjelser af
registreringsafgiften, ligesom at sådanne stigninger vil være i strid med regeringens
skattestop.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister