Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 500
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 493 (Alm. del) af 23.
august 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne ved at fjerne afgiften på elbiler, og
rulle de tre seneste lempelser af registreringsafgiften tilbage og forbyde nye fossile
biler i 2025? Herunder bedes ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser
for hvert år i perioden 2019-2025 for hvert enkelt tiltag, samt effekten efter 2025,
når staten hverken opnår registreringsafgift fra elbiler og fossile biler.
Svar
Rammerne for typegodkendelse af motorkøretøjer i EU fastsættes i Europa- Parla-
mentets og Rådets Rammedirektiv 2007/46.
Udover at fastsætte tekniske krav til køretøjer fastsætter direktivet ligeledes forpligtel-
ser for medlemsstaterne. En af disse forpligtelser er, at medlemsstaterne ikke må for-
byde, begrænse eller hindre registrering, salg eller ibrugtagning af køretøjer, der opfyl-
der kravene i direktivet. Et forbud mod nyregistrering af personbiler drevet af fossilt
brændstof vil derfor skulle ske gennem en fælles europæisk aftale, som på længere sigt
forhindrer typegodkendelse af benzin- og dieselbiler.
Derudover bemærkes, at skøn over provenumæssige konsekvenser for elbiler er
behæftet med meget stor usikkerhed, bl.a. fordi den teknologiske udvikling for
grønne biler er vanskelig at forudsige. En samtidig tilbagerulning af lempelser i
registreringsafgiften for konventionelle biler vil øge usikkerheden ved skøn over
de provenumæssige konsekvenser. Desto længere frem i tid der skønnes, desto
større vil den forbundne usikkerhed være.
På grund af denne usikkerhed er provenumæssige skøn af spørgers forslag til om-
lægninger foretaget partielt. Det vil sige, at provenuskønnene ikke meningsfyldt
kan lægges sammen som et samlet skøn for spørgers forslag.
Skatteministeriet skønner med betydelig usikkerhed, at en friholdelse af registre-
ringsafgift for elbiler ved gældende regler isoleret set medfører et mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på 0,1 mia. kr. i 2019 stigende til 0,7 mia. kr. i 2025,
jf.
tabel 1.
Hvis den teknologiske udvikling går hurtigere end forudsat eller bilkøbere i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk