Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 399
Offentligt
2010805_0001.png
Europaudvalget
Referat
af 19. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
onsdag den 16. januar 2019
kl. 11.15
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen
Berth (DF), næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Peter
Hummelgaard Thomsen (S), Søren Søndergaard (EL),
Rasmus Nordqvist (ALT) og Sofie Carsten Nielsen (RV).
udenrigsminister Anders Samuelsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3668 (udenrigsanliggender) den 21. januar 2019
EUU alm. del (18)
bilag 292 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren
lagde ud med at sige, at alle punkter var til orientering, og
de punkter, han ikke nævnte, var medlemmerne velkomne til at tage op til drøf-
telse.
1. Desinformation
Politisk drøftelse
JOIN (2018) 0036
Rådsmøde 3668
bilag 1 (samlenotat side 2)
Rådsmøde 3667
bilag 2 (senest behandlet ved skriftlig
forelæggelse af rådsmøde almindelige anl. 8/1-19)
Udenrigsministeren:
Imødegåelsen af desinformation er set fra min stol det
tungeste punkt på dagsordenen for rådsmødet på mandag. Bagtæppet for drøf-
telsen er en EU-enighed om, at EU skal styrke indsatsen mod en udfordring, der
søger at undergrave vores frie og oplyste offentlige debat samt udhule tilliden til
vores demokratiske institutioner. Kort sagt: En trussel mod vores demokrati,
som kræver, at EU handler i fællesskab.
Den styrkede indsats skal både ske på vores egen banehalvdel og i vores nær-
områder. På mødet i Rådet for Almindelige Anliggender den 8. januar drøftede
Side 660
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
vi indsatsen på egen banehalvdel. Her blev særlig desinformation som led i
statslige påvirkningskampagner fremhævet som en voksende udfordring. Flere
pegede på sårbarheden op til det kommende europaparlamentsvalg. Og fra et
nationalt perspektiv kan jeg tilføje folketingsvalget som en valgproces, vi må og
skal beskytte.
På EU-plan indebærer det en hurtig opfølgning på Kommissionens og den høje
repræsentants handlingsplan mod desinformation. Blandt planens tiltag kan
nævnes oprettelsen af et fælles EU-system til hurtig varsling ved mistanke om
desinformationskampagner, og at EU samlet skal stå stærkere i den nødvendige
dialog med de store tech-platforme.
På det kommende rådsmøde retter vi blikket mod den eksterne dimension af
handlingsplanen: EU-indsatser i nærområderne mod øst, syd og på Vestbalkan.
Tingene hænger sammen.
Jeg vil presse på for, at EU har et højt ambitionsniveau og forfølger en trussels-
baseret tilgang. Vi skal følge initiativerne i handlingsplanen til dørs og sætte tun-
gest ind, hvor udfordringen er størst. Det indebærer, at EU især styrker indsat-
sen mod russiske påvirkningskampagner, herunder cyberangreb.
Vi skal både blive bedre til at identificere påvirkningskampagner og sætte ind
over for dem. Dertil skal vi sørge for, at EU koordinerer sit arbejde på området
med NATO og andre internationale organisationer.
Endelig vil jeg bakke op om, at EU fremmer erfaringsudveksling og samarbejder
med faktatjekkere, forskere, civilsamfundet, og erhvervslivet.
Kenneth Kristensen Berth
var bekymret over en tilgang som f.eks. Tjekkiets,
der mener, at staten skal udvælge, hvad der er rigtige og falske nyheder og
fjerne de falske. Hvad var ministerens holdning? Der var lagt op til, at initiativet
ikke skulle omfatte satire, men hvordan sondrer man mellem producerede falske
nyheder og produceret satire? Der er jo forskel på, hvad folk synes er sjovt. Mi-
nisteren havde nævnt, at man skulle samarbejde med faktatjekkere
hvem var
de? East StratCom-taskforcen havde identificeret 4.500 sager, men hvor mange
af dem vedrørte Danmark? Var der nogle, der udgjorde en reel trussel for Dan-
mark?
Søren Søndergaard
spurgte, om der var andre desinformationstrusler end
dem, der kom fra Rusland. I så fald hvilke?
Side 661
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
Rasmus Nordqvist
spurgte, om der var lavet en fuld handlingsplan for de hand-
linger, som medlemslandene skulle foretage. Hvilke skridt skulle man tage fra
dansk side? Og hvor langt var man nået med arbejdet? Ministeren kunne even-
tuelt sende et skriftligt svar.
Udenrigsministeren
svarede Søren Søndergaard, at både og han forsvarsmini-
steren på et pressemøde havde understreget, at der ikke var eksempler på
store desinformationskampagner mod Danmark, men at man ved rettidig omhu
ville søge at undgå den situation. Skulle det ske, ville man have noget at svare
igen med
og ikke ved antipropaganda. Der var eksempler på desinformations-
trusler f.eks. på Balkan, i det sydlige Europa, ligesom de også havde været dis-
kuteret under det amerikanske og det franske valg. Der stod ikke kun russere
bag, men Rusland var identificeret som den største aktør i forhold til Danmark.
Danmark skulle selvfølgelig arbejde i forsvar for ytringsfriheden, og ikke kun re-
geringer, men også medier, civilsamfund og virksomheder skulle tage del i ar-
bejdet. En EU-ramme skulle udgøre et koordineret samarbejde, der ville være i
stand til at agere.
Søren Søndergaard
gav som eksempel, at man nogle måneder tidligere kunne
læse i Jyllands-Posten, at 20.000 bevæbnede flygtninge stod på grænsen til Eu-
ropa. Regeringen hverken be- eller afkræftede. Altinget kom frem til, at oplysnin-
gerne muligvis kom fra det østrigske udenrigsministerium, hvilket ministeriet ikke
dementerede. Han havde selv måttet bede regeringen om at henvende sig til
den østrigske regering for at få en afklaring. Svaret lød, at der ikke eksisterede
noget belæg for den nyhed, der var bragt i Jyllands-Posten. Det var ren desin-
formation spredt ud over Europa. Han forlangte ikke, at regeringen skulle have
taget stilling til, om oplysningerne var sande, men hvis den virkelig ønskede at
gøre noget ved desinformation, burde den have henvendt sig til østrigerne på
eget initiativ. Han var bekymret for risikoen for at stirre sig blind på Rusland som
den eneste trussel.
Udenrigsministeren
syntes, at det var en godt eksempel på en sag. Ham be-
kendt havde det russiske medie Sputnik spredt historien, og derfra havde den
forplantet det sig til Østrigs største avis, Kronen Zeitung. Den var efter sigende
hurtigt blevet pillet af igen. Eksemplet illustrerede, at der også bør være et tæt
samarbejde medierne imellem for at finde frem til en afklaring. Så vidt han hu-
skede, var der reelt tale om 5.000 flygtninge i Bosnien, hvoraf kun få var bevæb-
nede. Ministeren kunne konkludere, at den reelle trussel kommer fra store me-
dier som Sputnik, der har succes med at sprede historier som denne. Jyllands-
Posten havde vist opfanget den i en nyhedsoversigt, og på den måde var den
blevet spredt yderligere.
Side 662
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
Ministeren svarede Rasmus Nordqvist, at Danmark havde været meget involve-
ret i handlingsplanens elementer. Hvis udvalget var interesseret, kunne han
sende uddybende information om de danske aftryk, der var sat på planen, og
om, hvad status var.
Kenneth Kristensen Berth
ville sende skriftlige spørgsmål til ministeren som
opfølgning på dem, han havde stillet tidligere. Dog var han nødt til at vide, hvil-
ken rolle udenrigsministeren så den danske stat varetage? Så længe den ud-
øves inden for lovens rammer, skal staten ikke blande sig ytringsfriheden. Her
bevægede man sig ind på et område, hvor man risikerer, at staten skal spille en
aktiv rolle i at bekæmpe det, som man ville definere som desinformation.
Rasmus Nordqvist
sagde som opfølgning på ministerens svar, at han var mere
interesseret i at høre, hvordan Danmark ville håndtere handlingspunkterne.
Hvordan havde regeringen f.eks. tænkt sig at udrulle europæiske værdier, uden
at det blev statspropaganda?
Søren Søndergaard
mente, at det bemærkelsesværdige ved historien var, at
det østrigske udenrigsministerium ikke dementerede den. Det fik Jyllands-Po-
sten til at fastholde den. Sandheden kom først frem, da udlændinge- og integra-
tionsministeren på hans opfordring stillede et spørgsmål om sagen til østrigerne.
Man kunne udlægge det som, at den østrigske regering havde været part i en
misinformationskampagne
eller at den i hvert fald ikke havde stoppet den.
Denne sag havde altså ikke noget med russerne at gøre. Man kunne mene, at
man ikke skal berøre emnet overhovedet, fordi man let bliver part i noget eller
som han selv hældte til
at man ikke skal fremlægge holdninger til noget, kun
oplysninger. Der var behov for en grundigere diskussion af emnet.
Udenrigsministeren
var åben over for en bredere debat om emnet. I septem-
ber 2018 havde regeringen fremlagt en handlingsplan med 11 punkter, der vi-
ste, at den tog emnet meget alvorligt og ønskede handling på området. Her var
det med fokus på de kommende to valg: europaparlamentsvalget og folketings-
valget. Historien i Jyllands-Posten var et godt eksempel på, at et vågent medie
som Altinget kan være med til at belyse en sag. Den var også et eksempel på,
at stater
her den østrigske
spiller en rolle. Man kunne måske mene, at den
danske regering skulle have taget initiativ til en afklaring, men der var i hvert fald
ingen tvivl om, at der skulle en afklaring til. Med til eksemplet hørte også det rus-
siske ophav. Man kunne altså skrive en afhandling om bare denne ene sag
og
der var flere af dem og ville komme flere til. Af den grund var det vigtigt at sætte
fokus på udfordringen.
Han gav Kenneth Kristensen Berth ret i, at statens rolle i denne sammenhæng
var et farligt felt at begive sig ind på. Skulle det var de frie ytringers rum, skulle
Side 663
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
man bede medier om at tage sig sammen og private virksomheder om at være
vågne, eller skulle staten spille en rolle? Han mente, at staten skulle spille ind
her, ellers kan man i 11. time før et valg risikere, at det bliver voldtaget udefra.
Det ville blive vendt mod regeringen: Hvorfor gjorde I ikke noget? Men det var
ikke et sort-hvidt spørgsmål. Det er klart, at ytringsfriheden skal forsvares, men
der var alt fra oplagte eksempler desinformation til historier, som har karakter af
politisk polemik og satire. Ministeren kunne fortælle, at der i forbindelse med
kommunalvalgskampagnen var spredt et billede af ham med teksten:
”Folk
kontanthjælp skal ikke have stemmeret”. Det var umuligt at fjerne, for hvis hans
respons var, at det ikke var hans holdning, kunne ophavsmanden slå på, at det
var satire; bare sjov.
Søren Søndergaard
kvitterede for den seriøse tilbagemelding fra ministeren.
Side 664
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
2. EU-LAS
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3668
bilag 1 (samlenotat side 4)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet skal vi også forberede to ministermøder
mellem EU og henholdsvis Den Arabiske Liga og ASEAN. Lad mig kort knytte et
par kommentarer til forberedelsen af udenrigsministermødet mellem EU og Den
Arabiske Liga den 4. februar, som udgør en trædesten inden topmødet mellem
de to parter den 24. februar.
Fra EU’s side vil vi især lægge vægt på at drøfte migration, terrorbekæmpelse,
regional stabilitet og vækst og jobskabelse. Fra modpartens side forventes fokus
på investeringer og styrket økonomisk samarbejde. Jeg er sikker på, at vi finder
en model, der tager hensyn til begge parters præferencer.
Ud over indhold vil form også være i fokus på mandag. Hvem der deltager fra
Den Arabiske Ligas side, er nemlig ikke uden faldgruber. Det kan virke lidt pro-
cestungt, at 28 EU-udenrigsministre skal diskutere en deltagerliste, men sagens
kerne er, at mødet ikke må kunne udnyttes af aktører som Syrien eller Sudan.
Derfor forudser jeg bred EU-enighed om, at vi over for Den Arabiske Liga vil
gøre gældende, at deltagelse af Syriens præsident Assad ikke ligger i kortene.
Det samme gælder for Sudans præsident Bashir.
Kenneth Kristensen Berth
var med på, at man kan ønske flere regimer repræ-
senteret i Den Arabiske Liga hen, hvor peberet gror, men ikke at ville mødes
med dem, forekom ham underligt. I samlenotatet stod der, at det kunne
”udlæg-
ges som en diplomatisk anerkendelse af Assadregimet, hvis man møder dem.”
Hvornår havde Danmark besluttet, at Assad ikke længere udgør den legitime le-
delse af Syrien, og hvornår var Udenrigspolitisk Nævn blevet orienteret om det?
Hvis man ikke ville i dialog med den syriske regering, hvordan ville man så på-
begynde en tilbagesendelse af syriske flygtninge? Nu, hvor der var fred i langt
størstedelen af Syrien, mente Dansk Folkeparti, at de fleste
for ikke at sige
alle
syrere, der var kommet til Danmark siden 2015, skulle hjemsendes hur-
tigst muligt.
Søren Søndergaard
spurgte, hvorfor spændingerne mellem Tyrkiet og Syrien
ikke var nævnt. Vurderede ministeren, at de ikke var relevante? Havde man fået
en underhåndsgaranti for præsident Erdogan om et stop for angreb i Syrien eller
i besættelsen af Afrin? Eller skyldtes det den sædvanlige frygt for at genere Tyr-
kiet?
Side 665
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
Rasmus Nordqvist
mente, at det nødvendigt at holde øje med, at den syriske
deltagelse ikke pludselig blev en blåstempling af Assad. Man skulle stadig se
langt efter fred i Syrien.
Udenrigsministeren
svarede Søren Søndergaard, at det var muligt, at Syrien
ville blive drøftet på et møde i Den Arabiske Liga i marts 2019
altså efter EU-
LAS-topmødet. Overvejelser om at genoptage Syrien før EU-Den Arabiske Liga-
mødet ville kræve en alvorlig drøftelse i EU om, hvorvidt man så ville ønske at
deltage. Han ville ikke lægge skjul på, at han selv ville være skeptisk. Linjen i
forhold til Assad var, at man ikke kan se ham som del af en langsigtet politisk
løsning. Der havde ikke været danske diplomater i landet siden 2012, hvilket var
et meget godt pejlemærke for forholdet til Syrien. Der var nogle lokalansatte, der
hjælper ved fact finding-missioner og foretager vurderinger af, hvornår man kan
sende folk tilbage til Syrien.
Ministeren var enig i, at man skulle være meget opmærksom på forholdet mel-
lem Tyrkiet og Syrien og på, hvad der foregår i den nordlige del af Syrien. Om
mandagen ville man drøfte forberedelsen af EU-udenrigsministermøde, og Sy-
rien var på dagsordenen for mødet i Det Udenrigspolitiske Nævn den kom-
mende fredag.
Søren Søndergaard
påpegede, at han ikke havde mulighed for at forholde sig
til andet end de mødepapirer, hvor der stod, at der skulle holdes et møde i Bru-
xelles med henblik på at forberede udenrigsministermødet mellem EU og Den
Arabiske Liga. Her var grænsestridighederne mellem Iran og Saudi-Arabien
nævnt, men der stod intet om Tyrkiet, Syrien, Kurdistan etc. Hvorfor stod det der
ikke, hvis EU ønskede at diskutere noget aktuelt og relevant med ministrene fra
Den Arabiske Liga? Skulle man læse teksten og så gætte på, hvad regeringen i
øvrigt mente var relevant? Nu havde ministeren så forsikret ham om, at det var
relevant, og at han ville tage det op. Det var han glad for. Så manglede man
bare en klar linje på den danske position
f.eks. besættelsen af Afrinområdet.
Der burde være mere klare udtalelser fra regeringen end det, ministeren havde
sagt, men det kunne man tage ved anden lejlighed.
Udenrigsministeren
sagde, at man kunne diskutere, om det specifikt skulle
have været skrevet ind, at også Syrien og Tyrkiet ville blive taget op. Han ville
under alle omstændigheder gerne tage emnet med videre, og der var ingen tvivl
om, at Syrien ville blive bragt op.
Side 666
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
3. EU-ASEAN
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
JOIN (2015) 0022
Rådsmøde 3668
bilag 1 (samlenotat side 6)
Rådsmøde 3400
bilag 4 (senest behandlet ved skriftlig
forelæggelse af rådsmøde udenrigsanliggender 22/6-15)
Ministeren havde ingen kommentarer til dette punkt, men besvarede spørgsmål
fra udvalget.
Søren Søndergaard
henviste til, at Danmark for nylig var indtrådt i FN’s Menne-
skerettighedsråd. Respekten for menneskerettighederne skal tages op i alle
sammenhænge. Så ville man fra dansk side rejse spørgsmålet om rohingyaerne
i forbindelse med EU-ASEAN-topmødet for at få en garanti for, at de kan vende
sikkert tilbage, og at al forfølgelse stopper? Han opfordrede i øvrigt regeringen
til ved samme lejlighed at forhøre sig om sagen om Sombath Somphone, orga-
nisatoren, der samlede laotiske landarbejdere mod landgrapping fra primært
Kina. Han deltog i et ngo EU-ASEAN-topmøde og betalte efterfølgende prisen
ved at forsvinde i 2012. Ville regeringen benytte lejligheden til et forhøre sig
over for de laotiske myndigheder for at få en forklaring på hans forsvinden?
Udenrigsministeren
noterede sig de sager, der blev taget op af Søren Sønder-
gaard og sagde, at der ville blive taget konkrete sager op i det videre arbejde.
Det var bekymrende at være i strategisk partnerskab med en region, hvor demo-
krati og menneskerettigheder er på tilbagetog, som det var tilfældet i flere syd-
østasiatiske lande såsom Thailand, Cambodia, Myanmar etc. Det gjorde EU og
Danmark også opmærksom på, når man mødtes med dem bilateralt og i
UNCHR. EU var en vigtig handelspartner for flere ASEAN-lande, og handelspo-
litikken blev brugt som redskab til at sikre arbejdstagerrettigheder og respekt for
menneskerettighederne. Mere regelmæssig interaktion på højt politisk niveau
gennem et strategisk partnerskab ville selvfølgelig også give muligheder for, at
handelsrelationer i endnu højere grad kunne føre til større indflydelse på den
sociale og politiske udvikling gennem kritisk politisk dialog.
Søren Søndergaard
kvitterede for ministerens udtalelse om, at en række kon-
krete sager ville blive taget op på mødet.
Side 667
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
4. Eventuelt
Udenrigsministeren:
Til sidst vil jeg gerne orientere udvalget om to sager på
rådsmødet, der godt nok ikke skal drøftes, men hvor Danmark også har været
aktiv, og som har haft udvalgets interesse.
Sammen med Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Sverige og Holland er Dan-
mark
medforslagsstiller på en ny udvidelse af EU’s Syriensanktioner, som jeg
forventer, at vi vedtager på mandag. Udvidelsen går på en række personer og
entiteter, som økonomisk understøtter det syriske regime, særligt inden for ejen-
domssektoren.
Danmark støtter forslaget for at sende et klart signal til det syriske regime og
dets støtter om, at vi ikke vil acceptere politiske eksproprieringer og demografisk
omkalfatring, som er en af regimets måder at undertrykke civilbefolkningen på.
Herudover arbejder Danmark sammen med bl.a. Frankrig, Tyskland og Storbri-
tannien på at få vedtaget nye EU-rådskonklusioner om Iran. Seneste rådskon-
klusioner om Iran er fra 2016. Der er jo sket meget siden da.
Formålet med de nye rådskonklusioner er set med danske øjne at indramme
EU’s bredere, balanceret Iranpolitik, som både reflekterer de positive og nega-
tive aspekter af EU’s forhold til landet.
På den ene side bør rådskonklusionerne således fremhæve EU’s målsætning
om at samarbejde med Iran på områder af fælles interesse. Navnlig bør de be-
kræfte EU’s fortsatte støtte til atomaftalen og bestræbelser på at bevare aftalen
og samhandlen mellem EU og Iran. De bør eksempelvis også byde Irans fort-
satte forpligtelser på antihvidvask velkommen.
På den anden side bør konklusionerne klart understrege, at EU siger fra over for
Irans uacceptable handlinger i Europa. Herudover bør de adressere Irans desta-
biliserende adfærd i regionen, landets ballistiske missilprogram og menneske-
rettighedssituation.
Opdaterede rådskonklusioner vil gå hånd i hånd med de målrettede Iran-sankti-
oner, som EU vedtog den 8. januar, efter et særligt tæt dansk-fransk parløb. For
at vedtage rådskonklusioner skal EU-landene i sagens natur være enige. Jeg
forventer ikke, at de vedtages på mandag, men så vil vi arbejde for, at vi kom-
mer i mål på et snarligt rådsmøde.
Side 668
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 399: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 16/1-19
19. Europaudvalgsmøde 16/1 2019
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 12.15
Side 669