Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 343
Offentligt
2005231_0001.png
Europaudvalget
Referat
Af 15. europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
onsdag den 12. december 2018
mødet begyndte kl. 11.05
vær 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen
Berth (DF), næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Merete
Scheelsbeck (KF), Peter Hummelgaard Thomsen (S),
Finn Sørensen (EL) og Sofie Carsten Nielsen (RV).
statsminister Lars Løkke Rasmussen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 13.-14.
december 2018
Det Europæiske Råd 13-14/12-18
bilag 1 (udkast til kommenteret
dagsorden)
Det Europæiske Råd 13-14/12-18
bilag 3 (udkast til konklusioner
(fortroligt))
Statsministeren:
Julefreden sænker sig nok ikke allerede i morgen, for der er
møde i Det Europæiske Råd, som indledes i lyset af den beslutning, den britiske
premierminister, Theresa May, tog forleden om at udskyde afstemningen i det
britiske underhus. En del af mødet vil således finde sted i det såkaldte artikel
50-format, dvs. uden hendes tilstedeværelse.
Derefter går det over i et almindeligt fuldt EU-møde med status over forhandlin-
gerne om den næste flerårige finansielle ramme og en række udenrigspolitiske
emner som Rusland og det kommende møde mellem EU og Den Arabiske Liga.
Fredag er det forventningen, at vi skal vedtage en konklusionstekst med en bred
vifte af emner, der bl.a. omfatter det indre marked, migration, desinformation,
bekæmpelse af racisme og xenofobi, resultater af borgerhøringerne om EU
samt klima.
Derefter glider det over i et eurotopmøde i udvidet format. Det er et rent Kinder-
æg: tre møder i ét
der er meget at se frem til og mange vigtige emner, men
ingen store beslutninger.
Side 581
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
Brexit
Først Brexit, hvor tingene flytter sig hele tiden, og som tog en ny drejning man-
dag, da May valgte at udskyde afstemningen i Underhuset på ubestemt tid. Det
var ellers meningen, at vi skulle have klar besked om, hvad man i Storbritannien
syntes om den aftale, vi indgik den 25. november. Det får man så ikke vished
for, men der er en klar fornemmelse af, hvilket resultat afstemningen ville have
givet
det er jo nok også derfor, de pludselig ikke skulle stemme. Vi ved også
nu, at der er samlet de 48 underskrifter, som kræves for at få gennemført en
tillidsafstemning senere i dag, så hele situationen er noget usikker.
I går var Theresa May i Haag, Berlin og Bruxelles, hvor hun drøftede mulighe-
derne for at indramme bagstopperløsningen, så den i højere grad fremstår som
det, den også er tænkt som, nemlig en tilbagefaldsposition og ikke et permanent
nyt arrangement. Der er jo grundlæggende enighed om, at den er en slags for-
sikringsordning, som skal gælde, hvis man ikke finder en anden, varig løsning,
hvor Storbritannien kan træde ud af EU, uden at der kommer en hård grænse
mellem Irland og Nordirland.
På mødet sigter vi efter at få udarbejdet en ordentlig konklusionstekst med poli-
tiske forsikringer vedrørende bagstopperløsningen. De kan så følges op af yder-
ligere drøftelser hen over jul og ind i januar, hvor der vil kunne udarbejdes grun-
digere tekster. Tingene er i bevægelse, og jeg kan her tilkendegive, at vi fortsat
ønsker, at denne skilsmisse sker på den ordentligste måde overhovedet, og at
vi gør, hvad vi kan, for at bidrage til at lette vejen uden at bringe vores aftaler i
miskredit.
Udfordringen er vel den
og har været det længe
at det ikke står lysende
klart, hvad der skal til for at bringe tingene på gled. Og uden at kritisere nogen
må man sige, at den måde, man har håndteret det på, står i kontrast til det, der
skete i Danmark i 1992, da et flertal af de danske vælgere stemte imod Maa-
strichttraktaten. Her samlede den tidligere generation af politikere ansvaret op
og byggede bro med det nationale kompromis, så man kunne tage tilbage til EU
og vise, hvilken ordning den danske befolkning til at ville være med til. Jeg er
ikke ekspert i britisk politik, men det er svært at få øje på en tilsvarende proces i
det britiske parlament. Så det er den britiske premierminister, der må fastsætte
rammen for, hvad der nu skal ske. Grundlæggende anlægger vi en pragmatisk
og positiv indfaldsvinkel.
Finn Sørensen
spurgte, om bagstopperløsningen, som statsministeren kaldte
en midlertidig løsning, også havde en midlertidig karakter i aftalen? Hvis EU-27
og Storbritannien ikke kunne blive enige om en handels- og toldunionsaftale og
andre ting fra samme forhandlingskasse, ville bagstopperen vel i princippet fort-
Side 582
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
sætte uendeligt? Og det var vel det, der udgjorde den store knast for mange i
det britiske underhus?
Jan E. Jørgensen
spurgte, om det var realistisk at forestille sig en ny folkeaf-
stemning i Storbritannien, og om den i givet fald kunne handle om en dansk
model med forbehold eller eventuelt en ordning som Norges.
Statsministeren
svarede Finn Sørensen, at bagstopperen både var midlertidig
og permanent i den forstand, at det var en tilbagefaldsposition, som man hav-
nede i, hvis intet andet lykkedes. Det var nødvendigt for at undgå en ny hård
grænse, som kunne bringe freden i Irland i fare. Det var så at sige en forsik-
ringspræmie, som rent juridisk blev effektueret, hvis man ikke indfriede de fælles
ambitioner om en anden løsning. Den kunne forsvinde, hvis man blev enige om
det, eller hvis man indgik en ny aftale, der sikrede, at der ikke var brug for bag-
stopperen.
Til Jan E. Jørgensen sagde han, at man kunne forestille sig alt i teorien, men at
det afgørende var, at Storbritannien selv måtte sætte kadencen. Fristen kunne
skubbes, men det var Storbritannien, der skulle initiere det. Domstolen havde
afgjort, at Storbritannien havde ret til at komme tilbage som medlem, hvis de
fortrød. Også her var det deres egen beslutning. EU-27 var parat til at gribe bol-
den, men den lå på briternes banehalvdel. Hvis man skulle drage en lektie af
begivenhederne, var det, at det åbenbart hverken er let eller attraktivt at vende
ryggen til det europæiske samarbejde. Det så han også afspejlet i den danske
EU-debat, hvor der syntes at brede sig en opfattelse af, at EU ikke var svaret på
alle, men på mange spørgsmål. Derfor skulle man passe godt på samarbejdet.
Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte, om statsministeren kunne bekræfte, at
regeringen stod last og brast om den fælles forhandlingsposition med EU-27.
Frygtede statsministeren, at der var sprækker i gruppen af EU-27-lande? May
havde været på rejse rundt i forskellige hovedstæder. Var der steder, man kun-
ne tro hun ville få lydhørhed til den britiske position?
Statsministeren
kunne ikke få øje på sprækker. EU-27 havde holdt sammen
hele vejen igennem, og der var stor tilfredshed med den indgåede aftale. Han
kunne heller ikke se for sig, hvor Storbritannien havde en murbrækker, som
kunne splitte EU-27 i forskellige dele. Ingen tilkendegivelse i løbet af de seneste
dage rokkede ved det billede. Men alle ønskede at være pragmatiske for at få
forhandlingerne til at glide.
Side 583
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
MFF’en
og forordning 883
På det ordinære møde i Det Europæiske Råd forventer jeg, at vi indleder med at
drøfte status over forhandlingerne om EU’s næste
flerårige finansielle ramme for
prioriteterne frem til 2027. Selv om der allerede har været afholdt mange politi-
ske drøftelser af MFF’en, er forhandlingerne stadig på relativt
tidligt stadium.
Det østrigske formandskab har gjort et solidt og grundigt forarbejde, og vi er nok
i virkeligheden nået længere, end man kunne forvente på dette tidspunkt, men
vi er jo ingenlunde i mål. Jeg er også derfor tilfreds med, at Kommissionen nu
har forladt sit tidligere ønske om at afslutte forhandlingerne før Europa-
Parlamentsvalget i maj, og der nu i stedet sigtes efter en aftale inden udgangen
af 2019. Jeg tror stadig, at det er en meget ambitiøs tidsplan, eftersom Kommis-
sionen skal sammensættes på ny, når der er valgt et nyt parlament. Så der vil
være noget tid der, der ikke rigtig kan bruges. Men nu vedtager vi en konklusi-
onstekst, som roser det østrigske formandskab for arbejdet, og som opfordrer
det kommende rumænske formandskab til at fortsætte det høje tempo i forhand-
lingerne.
Det er ikke lette forhandlinger. Der er også et finansieringshul efter Brexit og et
stærkt ønske om en masse nye områder, vi skal satse på
det deler vi også fra
dansk side. Men hvis man ikke tilsvarende reducerer gamle politikområder, så
kommer der et betydeligt udgiftspres. Og vi går jo ind i det her med en ambition
om at fastholde et loft på 1 pct. af BNP, der stadig giver mulighed for, at man
ekspanderer, al den stund der er vækst i Europa.
Finn Sørensen
ville gerne inddrage Europa-Parlamentets afstemning om for-
ordning 883 vedrørende EU-borgeres mulighed for at få adgang til dagpenge i
Danmark fra dag 1. Statsministeren var nok enig med nærmest alle i Folketinget
om, at det gik for vidt, at en herboende lønmodtager skulle betale til en a-kasse i
12 måneder og kunne dokumentere arbejde inden for de seneste 3 år for at få
ret til dagpenge, mens alle andre uanset baggrund skulle kunne springe alt det
over. I forvejen havde borgere fra andre EU-lande og fra EØS-landene lettere
ved at få dagpenge end dem, der bor her i forvejen. Havde statsministeren
overvejet at hive i håndbremsen ved at aktivere traktatens artikel 48 og indbrin-
ge sagen for Det Europæiske Råd? Det kunne i hvert fald få den gavnlige effekt,
at sagen blev sat i bero et stykke tid, mens man måske fandt en fornuftigere
løsning.
Kenneth Kristensen Berth
havde det indtryk, at Danmark stod stadig mere
isoleret med synspunktet om budgettilbageholdenhed. Var det ikke kun Holland
og Sverige, der var enige? Hvordan ville regeringen skaffe bredere opbakning til
positionen? Det var svært at begribe, at så mange lande var optaget af at øge
bevillingerne til EU, mens de havde oprørslignende tilstande derhjemme.
Side 584
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
Statsministeren
mente ikke, at Danmark stod så isoleret i budgetforhandlinger-
ne, som Kenneth Kristensen Berth gav udtryk for; han havde netop haft et møde
med den tyske finansminister i Berlin, som viste, at Tyskland også havde en
restriktv tilgang til tingene. Men det blev bestemt en kamp at sørge for at fokuse-
re
EU’s budget
frem for at pumpe det op, og den kamp kunne meget vel vare
længere end til udgangen af 2019. Det var værd at huske på, at man med et
Europa i vækst stadig ville kunne prioritere nyt med et loft på 1 pct. af BNP
især, hvis man vel at mærke anerkendte, at visse gamle politikområder havde
udtjent deres formål.
Han understregede over for Finn Sørensen, det ikke statuerer ny EU-ret, når
Europa-Parlamentet foretager en afstemning. Regeringen ville kæmpe med
næb og kløer imod, at det blev gældende ret. Det gjaldt om at fastholde den
danske rimelighedsdagsorden
med forordning 883 i frisk erindring
i drøftel-
serne mellem råd, kommission og parlament i løbet af 2019. Han ville ikke ude-
lukke, at artikel 48 kunne blive aktiveret. Det var derudover tvivlsomt, om der
ville ske noget, inden et nyt Europa-Parlament blev valgt. Man kunne håbe på
en anden sammensætning efter valget. Den liberale gruppe, ALDE, som Ven-
stre tilhørte, havde stemt imod forordningen, mens f.eks. de fleste medlemmer
af den socialdemokratiske gruppe, PES, havde stemte for
hvilket i øvrigt ikke
skulle ligge de danske socialdemokrater til last.
Det var i høj grad de østeuropæiske medlemslande, der pressede på for bud-
getudvidelser, og man havde før set, at de lande kunne flyttes i retning af dan-
ske ønsker i tilspidsede situationer. Det skete f.eks. med indekseringen af bør-
nechecken før Brexit-afstemningen. Vi vil derfor ikke afskrive os muligheden for
at løfte spørgsmålet om dagpengeregler og forordning 883 ind i budgetforhand-
lingerne.
Peter Hummelgaard Thomsen
kvitterede for, at statsministeren ville have den
fri bevægelighed til at gå hånd i hånd med fair bevægelighed. Socialdemokratiet
var blevet beskyldt for EU-skepsis, når de havde påpeget det, men det var godt,
at der nu var bevægelse også blandt de andre lande.
Han var enig med statsministeren i, at det ikke var i socialdemokraternes parti-
gruppe i Europa, PES, at de danske socialdemokrater havde fundet størst lyd-
hørhed i spørgsmålet om dagpenge. Det samme havde været tilfældet på andre
områder, f.eks. om integration.
Han appellerede til, at alle i Folketinget stod last og brast om de danske syns-
punkter. Og man skulle ikke være bange for at gribe til artikel 48 om nødvendigt,
for han var enig med Finn Sørensen i, at et dagpengesystem som forslaget om
Side 585
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
ændring af forordning 883 var meget skadeligt for den danske arbejdsmar-
kedsmodel.
Statsministeren
understregede, at han var stor tilhænger af den frie bevæge-
lighed. Danmark ville have været ilde stedt uden den f.eks. under finanskrisen,
hvis der ikke havde været adgang til europæisk arbejdskraft. Men den skulle
bestemt foregå under ordentlige forhold i alle dimensioner. Det gjaldt om at
lægge flere kræfter i presset på de øvrige lande og forklare f.eks. præsident
Macron, at han, når han siger, at hans partiprogram er efterlevet i praksis i
Danmark, også må erkende, at forholdene ikke er kommet af sig selv. Man kan
ikke begynde at afvikle systemet her ved at tilføre regulering, som ikke er kom-
patibelt med det system, man ellers priser. Der skulle holdes et skarpt øje med
danske prioriteter også i den afgørende fase af budgetforhandlingerne.
Under overfladen fornemmede han bevægelse. Positionerne var ikke så fastlå-
ste som før. F.eks. har de østeuropæiske lande indset, at de ingen interesse har
i at lade deres ungdom og veluddannede arbejdskraft forsvinde til Vesteuropa.
Rusland og Ukraine
Middagsdrøftelsen forventer jeg kommer til at handle om en række aktuelle
udenrigspolitiske emner, herunder den opskalerede situation i Ukraine og Det
Azovske Hav. Man vil diskutere, hvorvidt der er brug for yderligere sanktioner
over for Rusland. Desuden overvejes det, om EU kan give økonomisk støtte til
de områder af Ukraine, der er hårdest ramt af udviklingen. Det er vi fra dansk
side rede til at se nærmere på. Det er afgørende, at vi i EU agerer fælles sag
over for Rusland.
Det indre marked
Fredag skal vi vedtage konklusioner om det indre marked. Kommissionen har
den 22. november offentliggjort en meddelelse med status over det indre mar-
ked, som vil udgøre rammen for vores drøftelse. Fra dansk side kan vi generelt
byde meddelelsen velkommen, især fordi den indeholder et stærkt budskab fra
Kommissionen om vigtigheden af at håndhæve reglerne for det indre marked.
Det er min forventning, at der vil være bred enighed om den helhedsorienterede
tilgang til videreudviklingen af det indre marked, som er afspejlet i konklusions-
teksten. Jeg forventer derfor heller ikke nogen dybere drøftelse af det spørgs-
mål.
Det er programsat, at der på Det Europæiske Råd i marts 2019 skal være en
substantiel drøftelse af det indre markeds fremtid. Men mødet de kommende
dage vil være en anledning for stats- og regeringscheferne til at fremhæve deres
prioriteter for det indre marked frem mod en ny kommission. Jeg vil fra dansk
Side 586
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
side benytte lejligheden til at tale for de danske prioriteter om øget fokus på
styrkelse af implementering og håndhævelse samt væsentligheden af et forbru-
ger- og virksomhedsperspektiv ved indførelsen af nye regler. Jeg vil desuden
understrege nødvendigheden af, at man adresserer omgåelse og misbrug af de
gældende regler for det indre marked.
Migration
Migration er som altid på dagsordenen. Vi skal bl.a. følge op på fremdriften si-
den vedtagelsen af DER-konklusionerne om migration i juni, herunder om styr-
kelsen af Frontex og samarbejde med transit- og oprindelseslande. Og så skal
vi gøre status over fremdriften med reformen af det fælles europæiske asylsy-
stem inklusive Dublinforordningen. Det bliver nemt, for der er ikke rigtig nogen
fremdrift. Man må dog give det østrigske EU-formandskab, at de har forsøgt at
bryde den fastlåste forhandlingssituation og få isen til at smelte med et forslag
om, at solidaritet nok skal være obligatorisk, men at solidaritet kan antage man-
ge former og ikke nødvendigvis betyder obligatorisk omfordeling af asylansøge-
re. Det er en idé, vi fra dansk side har støttet af flere grunde. Dels på grund af
de politiske realiteter: Hvis man ikke finder et kompromis, kommer man aldrig
videre. Dels fordi vi er meget bekymrede over tanken om en obligatorisk omfor-
delingsmekanisme, som vi tror godt kunne blive en pull-faktor. Men der er indtil
videre ikke den fornødne opbakning til at gå videre ad den vej. I mellemtiden
håber jeg, at vi kan komme videre med omarbejdningen af udsendelsesdirekti-
vet og styrkelsen af Frontex.
Og så lægger jeg meget vægt på en øget prioritering af samarbejdet med de
afrikanske lande. Derfor har jeg på mødet tænkt mig at annoncere et yderligere
bidrag til EU’s trustfond for Afrika på 75 mio. kr.,
som vil bringe Danmark op som
den tredjestørste bidragyder til fonden efter Tyskland og Italien
med i alt 225
mio. kr. Det skal ses i lyset af min opfattelse af, at den eksterne dimension er
nøglen til at løse strukturelle migrationsudfordringer.
FN’s migrationserklæring,
der blev vedtaget i Marrakesh i mandags, er ganske vist ikke på dagsordenen,
men den vil udgøre en væsentlig ramme for dialogen med de afrikanske lande
og derfor ligge i fin forlængelse af de europæiske ambitioner om at etablere et
fornuftigt samarbejde med Afrika om migration. Det er måske en overset suc-
ces, men der er faktisk fremdrift. Ikke mindst arbejdet i Libyen har betydet, at
tusindvis af mennesker, der er trængt op gennem det afrikanske kontinent med
en ambition om at krydse Middelhavet, er vendt tilbage til deres oprindelseslan-
de. Det er sådan, man skal løse problemerne, hvis man ikke bare vil brokke sig
over deres tilstedeværelse.
Jeg ser også frem til, at vi skal drøfte et kommende møde med Den Arabiske
Liga til februar. Dagsordenen er ikke fastlagt endnu, men jeg håber, at spørgs-
målet om migration kommer til at præge den.
Side 587
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
Kenneth Kristensen Berth
fandt det interessant, at statsministeren kaldte FN’s
migrationspagt for ”rammen
om samarbejdet om Afrika”. Hvordan skulle EU i så
fald involveres i efterlevelsen af pagten? I konklusionsteksterne stod bl.a., at
landene skulle arbejde hen imod at forbyde fremmedfjendske demonstrationer.
Det kom i karambolage med den danske grundlov og demonstrationsfrihed.
Hvordan ville regeringen efterleve det, ikke mindst i lyset af, at netop racisme og
xenofobi skulle diskuteres på mødet?
Statsministeren
svarede, at han ikke kunne genkende Kenneth Kristensen
Berths gengivelse af FN-erklæringen; der stod intet, som udfordrede den dan-
ske grundlov eller ytringsfriheden. Når han kaldte erklæringen for rammen om
samarbejdet med Afrika, kunne han også have sagt det omvendt. Samarbejdet
med Afrika fulgte sporet i migrationserklæringen, nemlig at man er nødt til at
samarbejde over landegrænser for at løse migrationsproblemerne. Det handle-
de samtidig om at behandle folk, der nu engang er blevet inviteret, på en ordent-
lig måde. For nylig havde man set filippinske chauffører i polske skuffeselskaber
til lønninger, som var latterligt små, og under horrible indkvarteringsforhold. Det
var godt, at man i FN-regi fik skrevet under på at behandle folk ordentligt.
Man skulle også skelne mellem lovlig og ulovlig migration. Lovlig migration blev
defineret af landene selv. Migranter leverede på verdensplan et bidrag til det
globale BNP på 3 gange deres størrelse. Lande som Danmark kunne overveje
at sætte visse stillingskategorier på positivlisten, hvor der var mangel på ar-
bejdskraft. Den ulovlige migration så man i 2015, da der gik hul på Europa. Ikke
alle, der kom, var forfulgt i konventionsforstand, men var mennesker, der slet og
ret søgte et bedre liv. Migration kunne man kun standse i samarbejde med op-
rindelseslandene. Det var en ufortalt succes, at samarbejdet med Afrika har be-
tydet, at 1000 migranter i Libyen er vendt tilbage. Det kom ikke til at ske af sig
selv, så han gik ind for et strategisk samarbejde
under anerkendelse af, at de
enkelte lande har ret til at føre deres egen politik.
Desinformation
Der forventes også en konklusionstekst om desinformation, men den bliver nok
godkendt uden videre drøftelse. Det vigtige her er navnlig, at Det Europæiske
Råd viser, at EU gør noget ved det alvorlige problem, desinformation udgør, og
at man samtidig signalerer sammenhold over for eksterne trusler. Konklusions-
teksten omtaler således den nylige handlingsplan til imødegåelse af desinforma-
tion, som Kommissionen og
EU’s udenrigsrepræsentant præsenterede
den 5.
december. Jeg finder det især positivt, at man i planen fokuserer på at styrke
konkrete håndhævelsesinstrumenter frem for at lægge op til ny regulering på et
allerede komplekst felt.
Side 588
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
Racisme og xenofobi
Der forventes endvidere en konklusionstekst om racisme og xenofobi, men selv
om det er vigtigt, er det heller ikke et emne, jeg forventer bliver drøftet. Det
østrigske formandskab har gennem sin formandskabsperiode haft fokus på em-
net og især bekæmpelse af antisemitisme. Der er bl.a. vedtaget en erklæring
om antisemitisme, som Det Europæiske Råd hilser velkommen. Erklæringstek-
sten ligger helt i tråd med regeringens holdning og indsats på dette område:
Antisemitisme er aldeles uacceptabelt, og vi har stort fokus på at yde de jødiske
samfund og institutioner den nødvendige hjælp og beskyttelse, herunder gen-
nem finansiering af de fornødne sikkerhedsforanstaltninger.
Kenneth Kristensen Berth
kunne bekræfte, at antisemitisme var et stigende
problem i Europa, men sjovt nok kun i Vesteuropa. Kunne det hænge sammen
med tilstrømningen fra det muslimske Mellemøsten til netop Vesteuropa? I
Danmark var der i øjeblikket en sag mod imamen Mundi Abdallah fra moskeen
Masjid Al-Faruq på Nørrebro, som var blevet tiltalt for at opfordre til drab på jø-
der. Kenneth Kristensen Berth kunne forstå, at regeringen alligevel havde den
indstilling, at der ikke skulle ske noget med moskeen. Hvordan havde statsmini-
steren tænkt sig at bekæmpe antisemitisme, når man ikke skred ind over for
antisemitismens arnesteder, som det ellers skete i Frankrig og Tyskland? Han
håbede, at man ville lade sig inspirere af de to lande på det punkt.
Statsministeren
var bekendt med den konkrete sag, som blev forfulgt gennem
de dertil indrettede myndigheder. Den skulle ikke på det europæiske bord. Det
var ikke op til kansler Merkel eller præsident Macron, hvordan den skulle gribes
an.
Borgerhøringerne om EU
Jeg forventer herudover, at det østrigske formandskab på mødet vil redegøre for
den styrkede EU-debat, som har været gennemført i mange EU-lande, oprinde-
lig initieret af Frankrig. I Danmark har den som bekendt været gennemført i
samarbejde med Folketingets Europaudvalg, kronet af folkehøringen på Fyn for
nogle uger siden. Rådssekretariatet har udarbejdet en rapport om de observati-
oner, man har gjort sig i de enkelte lande. Jeg forventer, at der bliver tale om et
orienteringspunkt, men jeg regner bestemt med, at stats- og regeringscheferne i
det nye år vil have mulighed for en mere tilbundsgående drøftelse af borgernes
holdninger til EU’s fremtid.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at Rådssekretariatets rapport angående
Danmark på mistænkelig vis mindede om regeringens holdning til EU-
samarbejdet og EU’s
fremtid.
Den kunne med andre ord godt være skrevet,
uden at borgerne havde været involveret, og det var ærgerligt. Kunne man for-
Side 589
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
mode, at der på DER ville blive tale om en udveksling af regeringernes syns-
punkter snarere end en redegørelse for en folkelig EU-debat?
Statsministeren
svarede, at regeringen ikke havde godkendt rapporten, men
ladet det være op til embedsværket selv at udarbejde et referat af de iagttagel-
ser, man har gjort sig under borgermøderne og folkehøringen. Han havde tiltro
til, at embedsværket gengav borgernes synspunkter loyalt og neutralt. Hvis det
viste sig, at borgerne gennemgående havde en nuanceret tilgang til EU, som
svarede til regeringens, var han kun glad for det.
Klima
Endelig er det min forventning, at vi skal vedtage en konklusionstekst om EU’s
langsigtede klimastrategi. Vi har en målsætning om at gøre Danmark klimaneu-
tralt i 2050, understøttet af en meget bred og ambitiøs klimaaftale før sommer
og nu med et klima- og luftudspil fra regeringens side. Men jeg er fuldt bevidst
om, at vi skal have flere lande med. Danmark kan ikke løfte udfordringen alene.
Derfor er jeg meget glad for, at Kommissionen den 28. november præsenterede
en klar vision for, at hele EU skal være klimaneutralt i 2050
altså en fælles
målsætning svarende til den danske. Det er en stor sejr for Danmark og for EU.
Vi har presset på for et ambitiøst udspil fra Kommissionen, der sætter en klar
kurs mod klimaneutralitet. Jeg forventer, at vi på mødet skal vedtage en konklu-
sionstekst, som byder Kommissionens udspil velkomment. Jeg håber også på,
at der bliver anlagt en klar, ambitiøs retning for det videre arbejde, så vi kan nå i
mål med et klimaneutralt EU i 2050.
Eurotopmøde
Vi slutter af med et eurotopmøde fredag eftermiddag i udvidet format. Hen over
det seneste års tid har der været intensive drøftelser af, hvordan vi kan gøre
ØMU’en mere robust og klar til at håndtere kommende finansielle
kriser. Ud-
gangspunktet for drøftelserne har været den ØMU-pakke, som Kommissionen
fremlagde for knap et år siden. Den indeholdt nogle vidtrækkende tanker og for-
slag om bl.a. en europæisk monetær fond, koblinger mellem udbetalinger af EU-
midler og implementering af landespecifikke anbefalinger samt forslag om en
EU-finansminister.
Nogle af forslagene var ganske fornuftige, andre noget vidtløftige. Jeg lægger
som bekendt stor vægt på, at vi fokuserer på det, der samler de 27 EU-
medlemslande, og på, at EU leverer konkret merværdi for borgere og virksom-
heder. Tilsvarende mener jeg, at vi skal være varsomme med store nye projek-
ter, som vi ikke kan følge til dørs, og som der grundlæggende ikke er behov for.
Jeg er derfor tilfreds med, at drøftelserne om ØMU’ens videreudvikling har foku-
seret på tre ting:
Side 590
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
For det første en reform af eurolandenes fælles lånefond, ESM. Reformen hand-
ler grundlæggende om at sikre, at ESM har de rette værktøjer til at håndtere,
når eurolandene kommer i problemer og får brug for lån.
For det andet en styrkelse af bankunionen. Det første trin godkendte vi på top-
mødet i juni. Det næste trin er nu forhandlet på plads blandt finansministrene.
Jeg forventer, at vi nikker til aftalen om andet trin på fredag. Aftalen indebærer
bl.a., at ESM skal være bagstopper for bankunionens afviklingsfond. ESM skal
kunne låne penge til afviklingsfonden
som er finansieret af bankerne selv
til
at håndtere nødlidende banker. Men først når aktionærer og kreditorer har taget
alle tabene, og når afviklingsfonden er tom. Det er altså en allersidste udvej, og
lånte midler skal som bekendt altid betales tilbage. Aftalen indebærer også en
række tiltag for at sikre, at bankerne kommer af med dårlige lån. Og så har fi-
nansministrene bedt Kommissionen om at fremsætte forslag, så vi kan styrke
bekæmpelsen af hvidvask. Det er jeg meget tilfreds med.
Tredje og sidste element er et forslag om et eurozonebudget. Tanken er at lave
et instrument, som kan støtte investeringer og reformer i eurolandene. Kommis-
sionen har fremsat sit forslag, mens Frankrig og Tyskland har fremsat deres
eget.
Der er
for at sige det mildt
stor intern uenighed blandt eurolandene om be-
hovet for, indretningen af og ikke mindst størrelsen på et eurozonebudget. Der-
for kommer de drøftelser til at fortsætte blandt finansministrene i 2019.
Jeg forventer, at vi på eurotopmødet på fredag hilser de konkrete resultater, der
er opnået enighed om blandt finansministrene, velkomne. Det handler altså først
og fremmest om reform af den fælles lånefond og en styrkelse af bankunionen.
Jeg regner også med, at vi kommer til at give finansministrene i opdrag at arbej-
de videre med et eurozonebudget.
Det er muligt, at der under mødet vil blive vedtaget en erklæring om det fremti-
dige arbejde med at reformere ØMU’en.
Det er under alle omstændigheder et
arbejde, der kommer til at fortsætte ind i 2019.
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, hvad regeringens syn på et eurozonebud-
get var. Var den ikke imod? Og hvordan ville den så arbejde videre med det?
Gav det anledning til overvejelser om, hvorvidt landene uden for eurozonen var
på vej ud på et sidespor? Frankrig mente f.eks., at alle lande skulle være med i
euroen
undtagelser eller ej. Den opfattelse deltes ikke af den danske befolk-
ning ifølge de seneste meningsmålinger.
Side 591
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/12-18
15. Europaudvalgsmøde 12/12 2018
Statsministeren
svarede, at regeringens holdning til eurozonebudgettet var
negativ, og det havde han gjort meget klart. Det var en grundlæggende dårlig
idé; men Danmark havde ikke mulighed for at forhindre landene i eurozonen at
agere frit. Om eurozonebudgettet blev til noget, var under alle omstændigheder
et åbent spørgsmål, eftersom eurolandene var så uenige indbyrdes.
Mødet sluttede kl. 12.14
Side 592