Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 329
Offentligt
BILEJERES
RET TIL
EGNE DATA
Baggrundsnotat: Regler for adgang til data for køretøjer
Nye biler indsamler data, mens de kører, og det er blevet en naturlig del af
den teknologiske udvikling, som forbedrer brugeroplevelsen for bilisten, øger
trafiksikkerheden og understøtter udviklingen af selvkørende biler. Men det
kræver klare rettigheder for forbrugeren for fortsat at sikre sund og lige
konkurrence i markedet.
Dette baggrundsnotat går i dybden med den aktuelle problemstilling om
data fra biler.
HVAD ER
UDFORDRINGEN?
Stadig flere biler registerer en række data, mens de kører, og sender via bilens
computer og en internetopkobling disse data direkte videre til bilfabrikanten.
Denne nye kommunikation giver bilisten et væld af muligheder. Rækken af
servicetilbud, der kan genereres, kan blandt andet være:
• Anvise ledige parkeringspladser
• Udveksle trafikoplysninger
• Give præcise informationer om tekniske problemer til bilreparatører og dermed
sikre en forebyggende vedligeholdelse, så man undgår driftsstop på bilen
• Dele data om bilens kørsel med et forsikringsselskab med henblik på en lavere
præmie
Allerede i dag har alle nye biler et automatisk nødkaldesystem. Det såkaldte
eCall-system, som fra 2018 blev lovpligtigt standardudstyr i nye biler i EU. På sigt
er det også denne teknologi, baseret på udveksling af data, som skal understøtte
fremtidens førerløse biler i trafikken.
Men det er ikke kun de åbenlyse fordele, bilisterne oplever. Der er også en række
udfordringer, som skal håndteres. Det handler især om databeskyttelse, trafiksik-
kerhed, konkurrenceforhold og klare rettigheder for den enkelte bilist.
Lovgivningen kan ikke følge med i samme hastighed som den digitale udvikling
på området. Vi befinder os i et lovgivningsmæssigt limbo, hvor bilfabrikanterne
har sat sig tungt på datatrafikken. Det øger deres konkurrencefordele betragte-
ligt for hver dag, der går, uden lovgivning på området.
STÆRKE INTERESSER
ER PÅ SPIL
Bilindustrien forsøger at overbevise Kommissionen og Europa-Parlamentet om,
at forbrugerne i EU er bedst tjent med, at bilindustrien bevarer kontrollen over
bilernes dataopsamlende systemer, og at fabrikanterne ejer de data, som bilerne
opsamler. Disse data kan udgøre et kæmpe marked og radikalt ændre hele
branchens profil og forretningsmodeller.
”Big data” bliver af mange kaldt det nye råstof, og det er bilindustrien til fulde
opmærksomme på.
Bilfabrikanterne har effektivt sat både konkurrence og innovation på det uaf-
hængige marked for reservedele, serviceydelser og reparationsarbejde uden
for døren. Denne adgang til data fra bilerne er et eksempel på et klassisk dig-
italt dilemma. Nogle spillere på markedet får privilligeret adgang til centrale
oplysninger, der er nødvendige for at udvikle og forbedre nye produkter eller
tjenester, mens andre spillere nægtes adgang.
Side 1 af 5