Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 324
Offentligt
2003064_0001.png
Udenrigsudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
15. januar 2019
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 112 alm. del stillet af udvalget den 7. januar
2019 efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende en beskrivelse af, hvordan processen omkring
eksportgodkendelse til våben, militært udstyr og dual-use teknologier ser
ud, herunder om der arbejdes med f.eks.
”positiv” eller ”sort” liste over
lande, der regnes som sikre eller problematiske at eksportere til?
Svar:
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører eksport af dual-use
produkter har jeg til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Er-
hvervsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Erhvervsstyrelsen
er kompetent myndighed for eksportkontrol med dual-
use produkter, dvs. produkter, der både kan anvendes til civile og militæ-
re formål. Erhvervsstyrelsen samarbejder med andre danske myndigheder
for at tilvejebringe beslutningsgrundlaget for, om der skal gives tilladelse
eller afslag på den enkelte ansøgning. Således høres Politiets Efterret-
ningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste med henblik på at vur-
dere, om der foreligger kritiske oplysninger om bl.a. købere og slutbruge-
re, og Udenrigsministeriet høres med henblik på at vurdere de udenrigs-
og sikkerhedspolitiske hensyn ved ansøgningen, og herunder inddrage
kriterierne i EU’s våbeneksportkontrolregler.
Endelig er Erhvervsstyrel-
sen i følge dual-use forordningen forpligtet til at undersøge, om andre
EU-lande har givet afslag på en lignende eksportansøgning.
Erhvervsstyrelsen foretager altid en konkret vurdering af den enkelte ek-
sportansøgning og opererer således ikke med en positiv- eller negativliste
over bestemmelseslande. Det kan dog oplyses, at der på EU-niveau er
indført lempelige tilladelser ved eksporter, der anses for mindre kritiske.
Bl.a. kan alle eksportører anvende en såkaldt generel tilladelse ved ek-
sport af de fleste dual-use produkter til de såkaldt syv nærtstående lande,
dvs. Australien, Canada, Japan, New Zealand, Norge, Schweiz inkl. Lich-
tenstein og USA.”
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 324: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 112 om, oversendelse af en beskrivelse af, hvordan processen omkring eksportgodkendelser til våben, militært udstyr og dual-use teknologier ser ud, fra erhvervsministeren
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører eksport af våben og
militærtudstyr har Erhvervsministeriet indhentet en udtalelse fra Justits-
ministeriet, som har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
kan oplyse, at ministeriet den 15. juni 2018 har over-
draget området vedrørende eksportgodkendelser omfattet af våbenbe-
kendtgørelsens § 31, stk. 1, til Rigspolitiet, der således meddeler tilladel-
se til udførsel af våben, krigsmateriel mv. Justitsministeriet har til brug
for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst
følgende:
1.
En ansøgning om udførselstilladelse til lande uden for EU/EØS skal
bl.a. indeholde oplysning om bestemmelsesland, eventuelt transitland(e),
modtagerens navn og adresse samt slutbrugerens navn og adresse, hvis
denne er kendt, produktbeskrivelse, anvendelsesformål, placering på
EU’s våbenliste, hvis omfattet heraf, samt produktets mængde og værdi.
Endvidere vil det være relevant, at eksportøren oplyser om andre forhold,
f.eks. om der tidligere er meddelt udførselstilladelse til et lignende pro-
dukt, eller om produktet finder anvendelse inden for både den civile og
militære sektor. Eksportøren skal desuden oplyse, om udførslen er per-
manent eller midlertidig, herunder eksempelvis som led i test, demonstra-
tion, udstilling, reparation, vedligeholdelse eller lignende.
Det afhænger af ansøgningens nærmere indhold, hvilke yderligere oplys-
ninger og erklæringer der konkret skal fremlægges af eksportøren.
2.
For så vidt angår eksport inden for EU/EØS har Danmark ved lov nr.
413 af 9. maj 2011 til gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/43/EF af 6. maj 2009 (Forsvarsdirektivet) indført lempeli-
gere vilkår og betingelser for udførsel af våben og militært udstyr til disse
lande.
Der kan på baggrund af en såkaldt generel tilladelse efter våbenbekendt-
gørelsens § 35 ske udførsel af våben og militært udstyr inden for EU/EØS
uden forudgående tilladelse. Der gælder dog bl.a. et krav om, at Rigspoli-
tiet senest 5 dage før den første udførsel skal underrettes skriftligt om
udførslen. En generel tilladelse kan bl.a. benyttes, hvor modtageren i det
modtagende EU/EØS-land er en statsmyndighed, en certificeret virksom-
hed eller deltager i et mellemstatsligt samarbejdsprogram med Danmark
om de pågældende produkter.
Hvis der er tale om udførsel i henhold til en såkaldt global tilladelse
(uden antalsmæssig begrænsning) i medfør af våbenbekendtgørelsens §
36 eller en såkaldt individuel tilladelse (antalsmæssig begrænsning) i
medfør af våbenbekendtgørelsens § 37, stilles der bl.a. krav om, at an-
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 324: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 112 om, oversendelse af en beskrivelse af, hvordan processen omkring eksportgodkendelser til våben, militært udstyr og dual-use teknologier ser ud, fra erhvervsministeren
søgningen indeholder oplysning om bestemmelsesland, eventuelt transit-
land(e), modtagerens navn og adresse, slutbrugerens navn og adresse,
hvis denne er kendt, produktbeskrivelse, anvendelsesformål, placering på
EU’s våbenliste, hvis produktet er omfattet
heraf, samt evt. mængde og
værdi. Tilladelser til udførsel efter våbenbekendtgørelsens §§ 36 og 37
kræver tillige, at der afgives en erklæring om, at det pågældende parti kun
vil blive afsendt til den pågældende modtager i det anførte land eller til en
anden af modtageren skriftligt angivet adresse, og at eksportøren er be-
kendt med strafansvaret efter straffelovens § 163. Herudover skal der
afgives en erklæring fra modtageren om, at denne har til hensigt at mod-
tage produkter omfattet af tilladelsen, medmindre der er tale om midlerti-
dig udførsel.
Eksportører, der udfører produkter i medfør af våbenbekendtgørelsens §§
35, 36 eller 37 skal føre et register over det udførte, som skal indsendes
til Rigspolitiet én gang årligt inden 1. februar, jf. bekendtgørelsens § 38.
3.
Transit af våben og militært udstyr gennem Danmark anses efter dansk
ret for en indførsel efterfulgt af en udførsel og kræver derfor som ud-
gangspunkt tilladelse i samme omfang som ind- og udførsel til og fra
Danmark.
4.
Rigspolitiet foretager altid en konkret vurdering af den enkelte ek-
sportansøgning, ligesom Rigspolitiet
i det omfang, der vurderes at være
behov herfor
rekvirerer yderligere oplysninger til brug for sagens be-
handling.
Ansøgninger om udførelse af våben mv. til lande, der ikke er medlem af
EU/EØS, NATO, EFTA (Schweiz) og Rigsfællesskabet (Grønland og
Færøerne), forelægges Udenrigsministeriet, inden Rigspolitiet træffer
afgørelse i sagen. Udenrigsministeriet vurderer ansøgningerne i lyset af
dansk våbeneksportpolitik og de forpligtelser, Danmark har påtaget sig i
det internationale samarbejde. Hvis Udenrigsministeriet ikke har indven-
dinger mod udførslen, vil Rigspolitiet, hvis de øvrige betingelser for
meddelelse af tilladelse vurderes at være opfyldt, meddele tilladelse til
udførelsen.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3