Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
–
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
12. oktober 2018
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat procesdele-
gation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af general-
advokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske rege-
ring, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. General-
advokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-425/17
Titel og kort sagsresumé
Günter Hartmann Tabakvertrieb
1. Skal artikel 2, nr. 8), i direktiv 2014/40/EU fortolkes så-
ledes, at det alene er tyggetobak, der i traditionel forstand
kan anses for »tobaksprodukter, der er bestemt til […] at
[…] tygges«?2. Skal artikel 2, nr. 8), i direktiv 2014/40/EU
fortolkes således, at »tobaksprodukter, der er bestemt til
[…] at […] tygges«, kan sidestilles med »tyggetobak« som
omhandlet i direktivets artikel 2, nr. 6)? 3. Skal der ved af-
gørelsen af, om et tobaksprodukt er »bestemt til […] at
[…] tygges« i den forstand, hvori udtrykket
er anvendt i ar-
tikel 2, nr. 8), i direktiv 2014/40/EU alene foretages en ob-
jektiv vurdering af produktet, hvorved der ikke tages hen-
syn til de af producenten angivne oplysninger eller til for-
brugernes faktiske anvendelse heraf? 4. Skal artikel 2, nr. 8),
i direktiv 2014/40/EU fortolkes således, at det ved afgørel-
sen af, om et tobaksprodukt er bestemt til at tygges, kræ-
ves, at det som følge af dets konsistens og fasthed objektivt
set er beregnet til at skulle tygges, og at tygningen af to-
baksproduktet bevirker, at dets indholdsstoffer udløses? 5.
Skal artikel 2, nr. 8), i direktiv 201/40/EU fortolkes såle-
des, at det for, at et tobaksprodukt kan anses for at være
»bestemt til […] at […] tygges«, tillige er nødvendigt og til-
strækkeligt, at flere af produktets indholdsstoffer udløses
ved gentagne lette tryk med tænderne eller tungen, end hvis
det blot ligger i munden? 6. Eller er det for, at tobakspro-
duktet kan anses for at være »bestemt til […] at […] tyg-
ges«, alene nødvendigt, at der ikke udløses nogen indholds-
stoffer, når det blot ligger i munden eller der suttes på det?
7. Kan et tobaksprodukt også anses for at være »bestemt til
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Sikkerhedsstyrelsen
Sundheds-og
Ældreministeriet
Proces-
skridt
Dom
Dato
17.10.18
1