Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 241
Offentligt
1991208_0001.png
Notat
13. december 2018
J.nr. 2018-8311
Inddrivelse af SU-gæld
Dette notat indeholder en status på inddrivelsen af SU-gæld samt på 7-punktsplanen.
Inddrivelse af SU-gæld
Gældsstyrelsen har ansvaret for inddrivelsen af gæld til det offentlige. På nuværende tids-
punkt sker inddrivelsen af gæld til det offentlige, herunder SU-gæld, primært via modreg-
ning, frivillige indbetalinger og udlæg hos virksomheder i inddrivelsessystemet, DMI.
Som led i genopretningen af inddrivelsesindsatsen er et nyt it-system til inddrivelse af of-
fentlige restancer under udvikling, der vil give mulighed for fx lønindeholdelse, der er et
meget effektivt inddrivelsesværktøj. Systemet forventes færdigudviklet omkring årsskiftet
2018/2019, mens der løbende er tilsluttet fordringshavere til systemet.
Tidspunktet for tilslutning af Udbetaling Danmark, der oversender SU-gæld til Gældssty-
relsen, til det nye inddrivelsessystem er endnu ikke afklaret. Efter tilslutningen vil den SU-
gæld, der fremadrettet sendes til inddrivelse, blive inddrevet i det nye inddrivelsessystem.
Den SU-gæld, der pt. ligger til inddrivelse, vil løbende blive konverteret til det nye inddri-
velsessystem, når der er foretaget retskraftvurdering og sikret en tilstrækkelig datakvalitet.
Restancebeholdning og provenu fra inddrivelse af SU-gæld
Der er i løbet af de seneste 12 måneder, der kan opgøres fra 1. juli 2017 til og med 30. juni
2018 inddrevet ca. 180 mio. kr. SU-gæld (inkl. inddrivelsesrenter) fordelt på danske stats-
borgere, statsborgere i EU/EØS lande samt i tredjelande. Af tabel 1 fremgår SU-gæld til
inddrivelse fordelt på forskellige lande.
Tabel 1. Oversigt over SU-gæld i mio. kr. fordelt på nominel værdi, inddrivelsesrenter og kursværdi
Statsborgerskab
Danmark
EU/EØS
Tredjelande
Nominel værdi
6.893
264
389
Heraf inddrivelsesrenter
721
27
43
Kursværdi
2.630
58
115
Anm.: Forskellen mellem gældens nominelle værdi og kursværdien er et udtryk for, at størstedelen af gælden til det offent-
lige generelt ikke vil kunne inddrives, primært fordi mange skyldnere er uden betalingsevne. Kursværdien er udtryk for et
øjebliksbillede og kan variere mellem opgørelsestidspunkter som følge af udsving i den enkelte skyldners betalingsevne.
Den er derfor ikke udtryk for, at Gældsstyrelsen afskriver og opgiver at inddrive gælden, men at denne søges inddrevet, når
og såfremt der hos skyldneren på ny opstår betalingsevne. Kursværdiansættelsen af gæld under inddrivelse (restancer) er
dermed ikke et udtryk for hverken et realiseret eller fremtidigt tab eller afskrivning.
Kilde: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Kopi af SAU alm. del - bilag 88: Notat om status på beholdningen af SU-gæld fra danske statsborgere, statsborgere i EU/EØS lande og i tredjelande samt provenuet for de sidste 12 mdr. fra den 1/7-17 til den 30/6-18
1991208_0002.png
Status på 7-punktsplanen for styrket inddrivelse af SU-gæld i udlandet
Tabel 2. Status på initiativerne i 7-punktsplanen
Initiativer
Nationale initiativer
Status
Initiativ I - Oprettelse af ny særlig enhed i Gældsstyrelsen
Regeringen har i forbindelse med Aftale om
en styrkelse af den offentlige gældsinddri-
velse taget initiativ til at oprette en særlig en-
hed i Gældsstyrelsen. Fra sommeren 2018
skal den særlige enhed arbejde målrettet med
at inddrive gæld fra skyldnere bosat i udlan-
det. Ét af den særlige enheds fokusområder
vil være inddrivelse af SU-gæld fra udenland-
ske studerende.
Den samlede udlandsinddrivelse i Gældsstyrelsen
består af fire enheder under fællesbetegnelsen
’Udlandsrelationer’. En af enhedernes primære
opgaver er at varetage inddrivelsesopgaven ved-
rørende skyldnere bosiddende i udlandet, bl.a.
med et specifikt fokus på SU-gæld. Der arbejder
samlet set ca. 75
medarbejdere i ’Udlandsrelatio-
ner’.
Initiativ II
Samarbejde med udenlandske inkassofirmaer
Skatteministeriet vil straks igangsætte et pilot-
projekt målrettet skyldnere i udlandet, der
blandt andet har misligholdt SU-gæld. Som
led i projektet udsendes rykkere til skyldnere i
udlandet, ligesom der indledes et samarbejde
med private inkassofirmaer, som kan kon-
takte skyldnerne i udlandet for at inddrive
gælden i de tilfælde, hvor rykning for gælden
har været forgæves. Erfaringer fra pilotprojek-
tet skal anvendes til at styrke det fremadret-
tede arbejde i Gældsstyrelsens særlige ud-
landsenhed.
Pilotprojektet blev igangsat i april 2018. Gælds-
styrelsens udsøgte til forberedelse af en annonce-
ringsløsning en gruppe af SU-skyldnere, som har
fået tilsendt rykkerskrivelser for deres dæknings-
berettigede gæld. I efteråret 2018 har der været
endnu en annoncering på samme gruppe skyld-
nere. Ingen af de to annonceringer har ledt til, at
Gældsstyrelsen har kunnet indgå en aftale med et
privat inkassofirma. Anvendelse af privat inkasso i
udlandet, eventuelt via et EU-udbud, er under af-
klaring.
Initiativ III
Tvangsinddrivelse gennem retssager
Regeringen vil igangsætte prøvesager om
misligholdt SU-gæld ved domstolene i Dan-
mark med henblik at opnå domme, som kan
tvangsfuldbyrdes i andre EU-lande via reg-
lerne i Bruxelles I-forordningen. Hvis forord-
ningen ikke kan anvendes i forhold til SU-lå-
negæld, vil der som et alternativt blive set på
muligheder for at lægge sag an direkte ved
domstolene i skyldners bopælsland. Domme
forventes at have en præventiv effekt over for
skyldnere. Selvom gældsinddrivelse via indi-
viduelle retssager kan være administrativt og
omkostningsmæssigt byrdefuldt, kan det
være et blandt mange værktøjer, som skal
sikre, at enhver betaler sit.
Initiativ IV
Adresseoplysningspligt
Det følger af SU-lånebetingelserne, at SU-lån
forfalder til omgående indfrielse, hvis låntager
flytter til udlandet og ikke giver oplysning om
ny adresse. Regeringen ønsker, at der indfø-
res pligt for skyldnere med misligholdt gæld til
det offentlige til at oplyse deres adresse, hvis
de flytter ud af Danmark. Det skal sikre, at
Gældsstyrelsen ikke bruger unødige admini-
strative ressourcer på at finde en skyldners
udenlandske adresse for at kunne fortsætte
gældsinddrivelsen. Adresseoplysningspligten
forventes sanktioneret med bødestraf. Adres-
seoplysningspligten er en del af et lovforslag
om forenkling af inddrivelseslovgivningen, der
fremsættes i april 2018.
Lovforslaget blev vedtaget i foråret 2018 og trådte
i kraft den 1. juni 2018. Skyldnere med misligholdt
gæld til det offentlige skal nu oplyse deres
adresse, hvis de flytter ud af Danmark.
Gældsstyrelsen planlægger at afprøve mulighe-
den for at tvangsinddrive misligholdt SU-gæld via
reglerne i Bruxelles I
forordningen i januar 2019.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 241: Kopi af SAU alm. del - bilag 88: Notat om status på beholdningen af SU-gæld fra danske statsborgere, statsborgere i EU/EØS lande og i tredjelande samt provenuet for de sidste 12 mdr. fra den 1/7-17 til den 30/6-18
1991208_0003.png
Internationale initiativer
Initiativ V - Nordisk samarbejde
Regeringen ønsker at styrke det nordiske
samarbejde om inddrivelse af gæld ved at ud-
vide den eksisterende bistandsaftale om ind-
drivelse af skatter og afgifter til også at om-
fatte SU-gæld. Det skal sikre, at danske myn-
digheder får bistand fra vores nordiske nabo-
lande til også at inddrive misligholdt SU-gæld.
Tilsvarende vil de danske myndigheder skulle
bistå de øvrige nordiske lande med at ind-
drive studielån i Danmark. Aftalen har særlig
betydning, fordi Island, Sverige og Norge er
blandt de lande med flest studerende, der
ikke tilbagebetaler SU-gæld til Danmark.
Initiativ VI - Bilaterale aftaler
Regeringen vil i første række indlede forhand-
linger med Tyskland, Storbritannien og Polen
om at indgå bilaterale aftaler om gensidig bi-
stand til inddrivelse af SU-gæld. Herved vil
danske myndigheder kunne få bistand fra de
tre lande, som udover vores tre nordiske na-
boer Island, Sverige og Norge, har flest stats-
borgere med misligholdt SU-gæld til Dan-
mark.
Der er fra dansk side rettet henvendelse til Tysk-
land, Storbritannien (UK) og Polen om indgåelse
af bilaterale aftaler om gensidig bistand ved ind-
drivelse af offentlig gæld generelt (ikke kun SU-
gæld). Tyskland har reageret positivt på forslaget.
Skatteministeriet er i løbende kontakt med de ty-
ske myndigheder med henblik på at opnå enighed
om en aftale. UK reagerede ligeledes positivt,
uden at forhandlinger om en aftale endnu er kom-
met i stand. Polen kan formentlig ikke overbevi-
ses om at indgå en aftale.
Ministeren for nordisk samarbejde har opfordret til
indgåelse af en nordisk aftale om inddrivelse af
offentlige gældsfordringer over for sine nordiske
kolleger på et møde i februar 2018 og ved et ef-
terfølgende brev fremsendt i maj 2018. På mødet
mellem de nordiske statsministre i maj blev
spørgsmålet ligeledes rejst af statsministeren, og
der var enighed om, at en løsning skal findes. Fra
dansk side er der presset på, for at de konkrete
forhandlinger starter snarest muligt. Der er givet
positive tilbagemeldinger fra alle nordiske parter
om at påbegynde forhandlinger på nær fra ét
land, hvorfra der afventes et udspil. Et sådant for-
ventes i løbet af foråret 2019.
Initiativ VII - Nyt EU-redskab
Danmark har indledt dialog med EU-kommis-
sionen om at få et nyt EU-redskab, som gør
det muligt at få andre EU-landes bistand til at
inddrive SU-gæld, på samme måde som
medlemsstaterne i dag bistår hinanden med
at inddrive skatter og afgifter. Redskabet kan
sikre fair og fælles spilleregler for samarbej-
det omkring håndteringen af misligholdt SU-
gæld i hele EU. For at sikre opbakning til for-
slaget arbejder Danmark aktivt på at danne
alliancer med de EU-lande, hvis SU-systemer
kan sammenlignes med det danske SU-sy-
stem, fx Tyskland, Holland og Sverige.
Initiativet indgår i regeringens rimelighedsdagsor-
den og indebærer en langsigtet målsætning om at
få etableret et nyt EU-redskab, som forpligter
medlemsstaterne til at bistå hinanden administra-
tivt med at inddrive studiegæld, fx på linje med de
regler, der gælder for inddrivelse af skattekrav.
Da den nuværende Kommission nærmer sig det
sidste år i sin mandatperiode, er målet for den
danske indsats især at gøde jorden, for at en ny
Kommission vil inkludere forslaget i arbejdspro-
grammet ved sin tiltrædelse. Indsatsen ift. dette
initiativ vil derfor blive opprioriteret fra begyndel-
sen af det nye år.
Side 3 af 3