Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1983536_0001.png
Den 4. december 2018
MFVM 732
GRUNDNOTAT TIL EUROPAUDVALGET
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelse af chromtrioxid til forkromning af ventiler og stempelringe i produkti-
on af motorkøretøjer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat tre forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af ventiler og stempelringe i produktion af motorkøretøjer i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag).
Forslagene giver de tre tyske virksomheder Federal Mogul Burscheid, Federal Mogul Friedberg og
Federal Mogul Valvetrain tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat
at anvende stoffet i en periode på 12 år fra
”solnedgangsdatoen” den
21. september 2017. Forslagene
forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 11.-12. december 2018. Sagen forventes ikke at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle kon-
sekvenser. Forslagene forventes ikke direkte at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer
det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Kemikalieagenturets
videnskabelige komitéer har vurderet, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger begrænser
risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslagene, idet man dog lægger afgørende vægt på, at reviewperioden forkortes til
maksimalt 7 år, således at egnede alternativer kan tages i brug hurtigere, såfremt de bliver tilgæn-
gelige, og at risikoen for arbejdstagere reduceres væsentligt. Det skal ses i lyset af, at man er ved at
undersøge risikoen for kræft ved udsættelse for chrom (VI) i Danmark, den relativt høje risiko ved
anvendelsen, anvendelsens karakter, og selvom egnede alternativer ikke er umiddelbart tilgængelige
for ansøgeren på nuværende tidspunkt. Regeringen finder endvidere, at risikoen for den generelle
befolkning via miljøet bør reduceres. Regeringen kan på den baggrund ikke støtte forslagene i sin
nuværende form.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt tre forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af ventiler og stempelringe i produktion af motorkøretøjer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Notat om komitésag om anvendelse af chromtrioxid til forkromning af ventiler og stempelringe i produktion af motorkøretøjer
1983536_0002.png
Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslagene. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslagene ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslagene for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge reviderede forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kva-
lificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige.
I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslagene i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor
der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslagene.
Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 11.-12. december 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte
”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer.
Forslagene til gennemførelsesretsakten vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træf-
fer afgørelse vedrørende ansøgning fra de tre virksomheder Federal Mogul Burscheid, Federal Mogul
Friedberg og Federal Mogul Valvetrain fra Tyskland om fortsat anvendelse af henholdsvis op til 360,
120 og 20 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af ventiler og stempelringe i produktion af motorkøretøjer i
forskellige størrelser.
De tre virksomheder fremsendte den 20. november 2015 ansøgninger om godkendelse af chromtrioxid
til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen
været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Notat om komitésag om anvendelse af chromtrioxid til forkromning af ventiler og stempelringe i produktion af motorkøretøjer
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis den 9. og 2. december 2016 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere for alle tre ansøgninger, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er
passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle
befolkning via miljøet under forudsætning af overholdelse af disse, samt gennemførsel af målinger
af arbejdstageres udsættelse for stoffet, da der mangler målinger i arbejdsmiljøet for arbejdsgange,
hvor eksponering kan finde sted.
SEAC
konkluderede for alle tre ansøgninger, at der ikke på nuværende tidspunkt findes
alternative stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne.
SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de
risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af de analyser af alternativer mv., som ansøgerne har udarbejdet, anbefaler Kommissio-
nen, at der gives godkendelse til de tre virksomheder med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra
solnedgangsdatoen frem til den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning
af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har be-
skrevet. Derudover er det en forudsætning for godkendelserne, at ansøgerne gennemfører overvågning
af arbejdstagernes udsættelse for stoffet. Endvidere i tilfælde af at ansøgeren skulle have behov for at
forlænge godkendelsen, skal der i revurderingsrapporten være en mere detaljeret analyse af alternati-
ver opdelt ift. motortyper, brændstof, anvendelser og intervaller af ydelseskrav.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelser er ikke relevante i forhold til dansk lovgivning, da de kun ved-
rører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser. Forslagene vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke direkte at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 212: Notat om komitésag om anvendelse af chromtrioxid til forkromning af ventiler og stempelringe i produktion af motorkøretøjer
1983536_0004.png
LO og FTF kan ikke støtte forslaget om fortsat anvendelse af chromtrioxid og anbefaler, at Danmark
stemmer imod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslagene.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø. I den konkrete sag er der tale om brug af chromtrioxid til fremstil-
ling af ventiler og stempelringe, som er væsentlige for motorernes funktion.
Udgangspunktet i forslagene til gennemførelsesretsakt er, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Det vurderes dog, at risici for arbejdstagere i overensstemmelse med kemisk agens direktivet
(98/24/EF) og kræftdirektivet (2004/37/EF) skal fjernes eller reduceres til et minimum, således at
unødig påvirkning undgås. Endvidere at der bør arbejdes for skærpede krav med henblik på yderligere
beskyttelse af den generelle befolknings udsættelse via miljøet, selvom udledning til miljøet reguleres
af de lokale miljømyndigheder, som derfor har mulighed for at stille skrappere krav lokalt.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet man dog lægger afgørende vægt på, at re-
viewperioden forkortes til maksimalt 7 år, således at egnede alternativer kan tages i brug hurtigere,
såfremt de bliver tilgængelige, og at risikoen for arbejdstagere reduceres væsentligt. Det skal ses i lyset
af, at man er ved at undersøge risikoen for kræft ved udsættelse for chrom (VI) i Danmark, den relativt
høje risiko ved anvendelsen, anvendelsens karakter, og selvom egnede alternativer ikke er umiddelbart
tilgængelige for ansøgeren på nuværende tidspunkt. Regeringen finder endvidere, at risikoen for den
generelle befolkning via miljøet bør reduceres. Regeringen kan på den baggrund ikke støtte forslagene
i sin nuværende form.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4