Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1983528_0001.png
Den 4. december 2018
MFVM 733
GRUNDNOTAT TIL EUROPAUDVALGET
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid til forkromning af plast i bilindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den tyske virksomhed Ger-
hardi Kunststofftechnik og 11 medansøgere fra Tyskland, Spanien, Slovakiet og Tjekkiet tilladelse til
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år
fra
”solnedgangsdatoen” den
21. september 2017. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-
komiteen den 11.-12. december 2018. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke di-
rekte at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendel-
se af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller
hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af
stoffet, hvor der ikke umiddelbart findes alternativer. Kemikalieagenturets videnskabelige komitéer
har vurderet, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger begrænser risikoen for arbejdsta-
gere og den generelle befolkning via miljøet. Det konstateres, at forslaget indebærer en relativt høj
risiko for især arbejdstagerne, at der kan stilles spørgsmålstegn ved væsentligheden for bilers funk-
tion af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastdele, og at der omvendt tilsyneladende
ikke er egnede alternativer tilgængelige for ansøgeren på nuværende tidspunkt. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at reviewperioden forkor-
tes til maksimalt 7 år, således at egnede alternativer kan tages i brug hurtigere, såfremt de bliver
tilgængelige, og at risikoen for arbejdstagere reduceres væsentligt. Det skal ses i lyset af, at man er
ved at undersøge risikoen for kræft ved udsættelse for chrom (VI) i Danmark, den relativt høje risiko
ved anvendelsen, anvendelsens karakter, og selvom egnede alternativer ikke er umiddelbart tilgæn-
gelige for ansøgeren på nuværende tidspunkt. Regeringen finder endvidere, at risikoen for den gene-
relle befolkning via miljøet bør reduceres. Regeringen kan på den baggrund ikke støtte forslaget i sin
nuværende form.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af plast i bilindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 11.-12. december 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den
dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra den tyske virksomhed Gerhardi Kunststofftechnik og 11
medansøgere fra Tyskland, Spanien, Tjekkiet og Slovakiet om fortsat anvendelse af op til 560 tons om
året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af plast i bilindustrien.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien
Gerhardi Kunststofftechnik og 11 medansøgere fremsendte den 22. februar 2016 ansøgning om god-
kendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 13. marts 2017 har afgivet følgen-
de udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet.
Samtidigt foreslår RAC at resultaterne fra moniteringsprogrammet skal anvendes til at validere
eksponeringsscenarier i virksomhedernes kemikaliesikkerhedsrapport, samt til at gennemgå
risikohåndteringsforanstaltninger
og
anvendelsesforhold.
Herudover
skal
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold gennemgås med henblik på at sikre, at
de er i overensstemmelse med princippet om kontrolhierarkiet, med særlig fokus på effektivitet og
vedligehold af lokal udsugning og opdeling af aktiviteter. Endvidere skal alle virksomheder
vurdere brugen af damphæmmere og om det vil være passende at anvende åndedrætsværn.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes
udsættelse for stoffet. Kommissionen har fortolket RACs udtalelse således, at alle de opstillede krav
relaterer til aktiviteter, der skal ligge i forlængelse af moniteringsprogrammet, således at resultaterne
fra moniteringsprogrammet skal anvendes til:
- at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold gennemgås med henblik på at sikre at
de er passende og effektive med særlig fokus på effektivitet og vedligehold af lokal udsugning og
opdeling af aktiviteter. Endvidere skal alle virksomheder vurdere brugen af damphæmmere og om
det vil være passende at anvende åndedrætsværn,
- at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold gennemgås med henblik på at sikre at
de er i overensstemmelse med princippet om kontrolhierarkiet,
- at validere eksponeringsscenarier i virksomhedernes kemikaliesikkerhedsrapport.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien
1983528_0004.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke direkte at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
LO og FTF kan ikke støtte forslaget om fortsat anvendelse af chromtrioxid og anbefaler, at Danmark
stemmer imod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø. I det konkrete tilfælde er der tale om forkromning af
plast til dekorative formål på udvendige og indvendige dele af biler. Regeringen har noteret sig, at der
under SEAC’s behandling af sagen blev rejst tvivl om, hvorvidt det er korrekt, at der
ikke er egnede
alternativer. SEAC har dog konkluderet, at egnede alternativer ikke er tilgængelige for ansøgeren på
solnedgangsdagen.
Udgangspunktet i forslaget til gennemførelsesretsakt er, at ansøgeren skal overholde de generelle krav
i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Rege-
ringen finder dog, at risici for arbejdstagere i overensstemmelse med kemisk agens direktivet
(98/24/EF) og kræftdirektivet (2004/37/EF) skal nedsættes, fjernes eller reduceres til et minimum,
således at unødig påvirkning undgås. Regeringen finder derfor, at godkendelsen bør pålægge virksom-
hederne at nedsætte risikoen for arbejdstagerne og herunder:
- gennemgå risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold med henblik på at sikre at de
er i overensstemmelse med princippet om kontrolhierarkiet,
- gennemgå risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold med særlig fokus på effektivi-
tet og vedligehold af lokal udsugning og opdeling af aktiviteter,
- vurdere brugen af damphæmmere og
- vurdere om det vil være passende at anvende åndedrætsværn.
Selvom udledning til miljøet reguleres af de lokale miljømyndigheder, som derfor har mulighed for at
stille skrappere krav lokalt, bør der arbejdes for skærpede krav med henblik på yderligere beskyttelse
af den generelle befolkning. Det konstateres, at forslaget indebærer en relativt høj risiko for især ar-
bejdstagerne, at der kan stilles spørgsmålstegn ved væsentligheden for bilers funktion af anvendelsen
af chromtrioxid til forkromning af plastdele, og at der omvendt tilsyneladende ikke er egnede alterna-
tiver tilgængelige for ansøgeren på nuværende tidspunkt.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 211: Notat om komitésag om anvendelsen af chromtrioxid (CTO) til forkromning af plast i bilindustrien
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at re-
viewperioden forkortes til maksimalt 7 år, således at egnede alternativer kan tages i brug hurtigere,
såfremt de bliver tilgængelige, og at risikoen for arbejdstagere reduceres væsentligt. Det skal ses i lyset
af, at man er ved at undersøge risikoen for kræft ved udsættelse for chrom (VI) i Danmark, den relativt
høje risiko ved anvendelsen, anvendelsens karakter, og selvom egnede alternativer ikke er umiddelbart
tilgængelige for ansøgeren på nuværende tidspunkt. Regeringen finder endvidere, at risikoen for den
generelle befolkning via miljøet bør reduceres. Regeringen kan på den baggrund ikke støtte forslaget i
sin nuværende form.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5