Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 210
Offentligt
Europaudvalget
FORELØBIGT REFERAT AF PUNKT 1, DAGSORDENPUNKT 1
10. EUROPAUDVALGSMØDE DEN 23. NOVEMBER 2018
Rådsmøde nr. 3657 (almindelige anliggender
–
samhørighed) den 30. november 2018
1. Samhørighedspolitikken efter 2020
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0372, KOM (2018) 0373, KOM (2018) 0374, KOM (2018) 0375 og KOM (2018) 0382
Rådsmøde 3657
–
bilag 1 (samlenotat)
KOM (2018) 0375 - svar på spm. 1 om regeringens holdning til regulering af de syv store EU-
fonde for perioden 2011-2017, fra udenrigsministeren
KOM (2018) 0375 - svar på spm. 3 om hvad regeringen agter at foretage sig for at sikre, at EU-
støtte ikke bruges til udflytning af danske arbejdspladser til udlandet, fra udenrigsministeren
KOM (2018) 0375 - svar på spm. 2 om hvornår forslag om regulering af de syv store EU-fonde
skal behandles, fra udenrigsministeren
Udenrigsministeren:
Der er tale om et rådsmøde, som alene vedrører samhørighedspolitikken. Rådsmøder
af denne type finder som regel sted 1-2 gange om året afhængigt af det enkelte formandskab. Der er lagt op
til en bred politisk drøftelse af den samlede lovpakke for samhørighedspolitikken for perioden 2021-2027.
Drøftelsen sker på baggrund af et diskussionsoplæg fra det østrigske formandskab.
Der skal ikke træffes beslutninger på rådsmødet. Men drøftelsen skal være med til at sætte den politiske
retning for den videre behandling af lovpakken for samhørighedspolitikken, der blev fremlagt den 29. maj
2018.
Lovpakken indeholder bl.a. reglerne for EU’s store strukturfonde,
men også regelsæt for mindre
programmer såsom det europæiske territoriale samarbejde (Interreg).
Forordningerne for samhørighedspolitikken har grundlæggende to formål. Det første er at opstille regler for
anvendelsen og forvaltningen af støtte fra strukturfondene. Det andet er at fastsætte regler for kontrol og
revision af strukturfondsstøtten.
Lovpakken indeholder en række ændringer af de nuværende regler. Overordnet lægges der op til
administrative forenklinger, et mere koncentreret fokus for anvendelsen af midler fra de store fonde og
mulighed for tilpasning af revisionsreglerne for medlemsstater med få administrative fejl.
Forslaget betyder bl.a., at lande som Danmark, der historisk set har lave fejlrater, kan få adgang til yderligere
administrative forenklinger. Omvendt fastholdes der en hård tilgang der, hvor der erfaringsmæssigt sker flere
fejl. Det er en god og fornuftig tilgang, som vi fra regeringens side kan støtte.
Det er også positivt, at der i Kommissionens forslag lægges op til, at midlerne primært tilføres
målsætningerne om et grønnere og et mere innovativt Europa. Det bidrager til at løse miljø- og
klimaproblemerne, og det skaber de rette muligheder for vækst på tværs af EU’s medlemsstater.
På det mere overordnede plan mener regeringen, at strukturfondsstøtten skal først og fremmest skal tilgå de
mest udsatte regioner. Det giver ikke mening, at de rigeste EU-lande sender penge til Bruxelles for herefter
at finansiere hinandens strukturfondsprojekter. For at fremme målsætningen om at formindske forskellene
mellem EU’s udviklingsniveauer
må det logiske være at koncentrere indsatsen om de regioner, der har det
største behov. På længere sigt er det også med til at skabe en større efterspørgsel efter danske varer og
kompetencer.
Men skulle det i forhandlingerne gå sådan, at der også fremover vil blive ydet støtte til velhavende lande, vil
regeringen selvfølgelig arbejde for, at Danmark får sin rimelige andel af midlerne.