Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 193
Offentligt
Den 29. november 2018
MFVM 718
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om yderligere testning af
stoffet DBE i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om yderligere test af stoffet DBE i
forbindelse med registrering i henhold til artikel 41, stk. 3, i REACH. Forslaget pålægger den franske
virksomhed Rhodia Operations i samarbejde med seks andre registranter at udføre en udvidet
reproduktionstoksicitetsundersøgelse i én generation inklusiv moduler for undersøgelse af effekter
på nervesystemet og immunsystemet. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den
11.-12. december 2018. Forslaget forventes på sigt at forbedre beskyttelsesniveauet i EU generelt,
herunder i Danmark. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet
–
ej heller statsfinansielle konsekvenser. Det vurderes, at forslaget bidrager til at skaffe
vigtige oplysninger om stoffet DBE. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om yderligere testning af det
sammensatte stof ’Reaktionsmasse af dimethyladipat (DMA), dimethylglutarat (DMG) og
dimethylsuccinat’ (DMS), hvilket også samlet set kaldes for dibasic esters (DBE),
i henhold til artikel
41, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 51, stk. 7. Afstemning sker i henhold til artikel
133, stk. 3, i REACH-forordningen og efter undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, hvis et simpelt
flertal i komiteen modsætter sig vedtagelse. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget
for en appelkomité inden for 1 måned eller at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2
måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen
vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. Kommissionen kan vedtage forslaget i tilfælde af et
kvalificeret flertal for forslaget i appelkomitéen, samt hvor der i appelkomitéen hverken er kvalificeret
flertal for eller imod forslaget.