Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 163
Offentligt
1978605_0001.png
Den 27. november 2018
MFVM 709
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende undtagelse 21, for bly og
cadmium i printerblæk til påføring af emaljetryk på glas, fx borsilikatglas og
natronkalkglas (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring med
henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2011/65/EU. Forslaget indebærer, at undtagelse 21 for bly og cadmium i printerblæk til påføring
af emaljetryk på glas, fx borsilikatglas og natronkalkglas, forlænges i en tidsbegrænset periode frem
til 21. juli 2021, hvor der på nuværende tidspunkt ikke findes pålidelige alternativer. Den delegerede
retsakt vurderes generelt at have en uændret påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i
Danmark, da der er tale om en forlængelse af en undtagelse. Forslaget vurderes ikke at have væsent-
lige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Der er
tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly og cadmium, som har en samlet uændret miljøpå-
virkning. Den eksisterende undtagelse, herunder forlængelse, ændres, da der endnu ikke findes påli-
delige alternativer, som kan substituere bly og cadmium til disse anvendelser. Regeringen kan støtte,
at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendel-
sen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2018 fremsat forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af
bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet). Forslaget er modtaget i Rådsse-
kretariatet den 19. november 2018.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, , som en dele-
geret retsakt. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og IV til den
videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på to måneder, i dette tilfælde
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 163: Delegeret retsakt om undtagelse 21 for bly og cadmium i printerblæk
indtil 21. januar 2019. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 7. december
2018.
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om midlertidige undtagelser
fra de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag III og IV indeholder
en optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr til specifikke anven-
delser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages på bilag III og IV skal det
fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved
hjælp af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse
af materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds-, og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge
af substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
Undtagelse 21, for bly og cadmium i printerblæk til påføring af emaljetryk på glas, fx borsilikatglas og
natronkalkglas, i RoHS-direktivets bilag III, skulle have været udløbet den 21. juli 2016, men eftersom
der er blevet indsendt en ansøgninger i januar 2015 om fornyelse af undtagelsen efter proceduren i
RoHS-direktivet, er undtagelsen imidlertid stadig gyldig, indtil Kommissionen træffer afgørelse om
ansøgningen om fornyelse. Dette gælder nærmere bestemt for de kategorier af elektrisk og elektronisk
udstyr, der fremgår af RoHS-direktivets bilag 1, nr. 1-7 og 10, dvs. for store og små
husholdningsapparater, it- og teleudstyr, forbrugerudstyr, belysningsudstyr, elektrisk og elektronisk
værktøj, legetøj og fritids- og sportsudstyr samt salgsautomater.
Bly og cadmium i printerblæk til påføring på glas giver en holdbar produktmærkning, især på glaspæ-
rer til lamper. Mærkningen tjener flere formål, såsom CE- og WEEE-mærkning samt anførelse af pro-
ducenten og lampens type og wattforbrug, hvilket er vigtigt af hensyn til sikkerheden og korrekt ud-
skiftning og genanvendelse af lampen. Mærkningens holdbarhed er vigtig for at sikre, at produkt-
mærkningen er læsbar gennem hele produktets levetid, hvilket kræves i henhold til lovgivningen og
produktsikkerhedsstandarderne. Indholdet af bly medfører vigtige egenskaber, såsom god klæbeevne,
lavere emaljeringstemperatur, større holdbarhed og uigennemsigtighed. Cadmium anvendes til at
opnå visse nuancer i emaljen i forskellige anvendelsesområder, herunder anvendelser til sikkerheds-
og advarselsformål, hvor visse nuancer menes at øge synligheden. Cadmium bidrager også med vigtige
filtreringsfunktioner.
Kommissionen har vurderet, at visse anvendelser i de nævnte kategorier (kategori nr. 1-7 og 10) fortsat
opfylder betingelserne for at kunne optages på bilag III, da det er vurderingen, at det ikke svækker den
miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), og da kravet i
artikel 5, stk. 1, litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning til, at substitution eller eliminering af
disse anvendelser ikke er teknisk eller videnskabeligt mulig pga. manglende pålidelige alternativer,
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 163: Delegeret retsakt om undtagelse 21 for bly og cadmium i printerblæk
1978605_0003.png
eller der kræves mere tid til at sikre pålideligheden af tilgængelige alternativer. Undtagelsen begrænses
således til de anvendelser, som der endnu ikke findes pålidelige alternativer til.
For andre anvendelser inden for de samme kategorier vurderes betingelserne for fornyelse ikke at være
opfyldt. Undtagelsen for disse anvendelser vil derfor udløbe efter 12 måneder fra ikrafttrædelse af
denne delegerede retsakt.
Undtagelsen forventes derved ikke at få nævneværdig negativ indvirkning på allerede tilgængelige
pålidelige alternativer. Undtagelsen forventes heller ikke at gå ud over innovation på området.
Med dette forslag foreslås ordlyden i undtagelsen ændret, således at der dannes separate indgange for
de to respektive stoffer i undtagelsen, bly og cadmium. Ydermere foreslås det, at undtagelsen
forlænges i fem år, hvor der på nuværende tidspunkt ikke findes pålidelige alternativer, således at den
udløber den 21. juli 2021, det vil sige fem år fra den oprindelige udløbsdato.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
21. januar 2019, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg
samt fremstilling til eksport inden for EU af elektrisk og elektronisk udstyr, der indeholder visse farlige
stoffer (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Forslaget er et delegeret direktiv og skal derfor indarbejdes i dansk ret i RoHS-bekendtgørelsen, så
undtagelsen fremgår heraf.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Dog skønnes det at i tilfælde, hvor der
findes pålidelige alternative, kan der være begrænsede socioøkonomiske indvirkninger på visse produ-
center i form af påkrævede investeringer i forbindelse med udstyrsjusteringer.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, da der
er tale om en ændring af en eksisterende undtagelse, herunder forlængelse.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd har ikke bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 163: Delegeret retsakt om undtagelse 21 for bly og cadmium i printerblæk
Regeringens foreløbige generelle holdning
Der er tale om en midlertidig specifik anvendelse af bly og cadmium, som har en samlet uændret mil-
jø- og sundhedspåvirkning. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4