Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1964596_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. november 2018
Økonomikontoret
Sara Stensgård
2018-0032/40-0171
879887
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalget har stillet til justitsministeren den 4.
oktober 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie Carsten Nielsen
(RV).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil redegøre for den omprioritering fra politiets øvrige opgaver, som delvist finansierer den midlertidige grænsekontrol, således at det bliver klart, hvilke opgaver der er nedprioriteret som følge af kontrollen, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget:
”Vil
ministeren redegøre for
den ”omprioritering fra politiets
øvrige opgaver”, som delvist finansierer den midlertidige græn-
sekontrol, således at det bliver klart, hvilke opgaver der er ned-
prioriteret som følge af kontrollen, jf. svar på UUI alm. del
spm. 948 (2017-18)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Med
flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden for
2016-2019 blev politiet styrket, særligt i forhold til indsatsen
mod terror. Som forudsætning herfor indgik, at politiet i de før-
ste år måtte foretage omprioriteringer fra andre opgaveområder
for at frigøre de nødvendige ressourcer.
Efter aftalens indgåelse blev presset på politiets mandskabsres-
sourcer øget yderligere som følge af migrant- og flygtningesitu-
ationen og medførte et behov for omprioriteringer, som oversteg
forudsætningerne i flerårsaftalen. Presset har bl.a. betydet, at
nogle politikredse, herunder grænsekredsene, har haft behov for
længerevarende assistancer fra de øvrige politikredse. Omprio-
riteringsbehovet har været størst i 2016 og er blevet reduceret
gennem 2017 og 2018 i takt med, at politiets operative kapacitet
er forøget, således at politiets ressourcesituation nu er i bedre
balance. I andet halvår 2018 vurderes omprioriteringsbehovet
derfor samlet set at være begrænset.
For at lette presset på politiets ressourcer har Hjemmeværnet bi-
stået politiet i forbindelse med grænsekontrollen fra sommeren
2016, og politiet har fået yderligere bistand fra forsvaret fra ef-
teråret 2017. Derudover er der siden 2017 indfaset politikadetter
til at bidrage med varetagelsen af den midlertidige grænsekon-
trol i takt med, at politikadetterne færdiguddannes.
Rigspolitiet kan oplyse, at det ikke er muligt at adskille konse-
kvenserne af omprioriteringer som følge af den forstærkede
grænseindsats fra konsekvenserne af terrorindsatsen eller andre
ressourcekrævende indsatser i politiet som f.eks. håndteringen
af bandekonflikten.
Politiets målsætning har været, at omprioriteringerne skulle ske
med så få konsekvenser for borgerne som muligt, så borgernes
høje grundlæggende tryghed og tillid til politiet fastholdes. Den
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 101: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 13 om ministeren vil redegøre for den omprioritering fra politiets øvrige opgaver, som delvist finansierer den midlertidige grænsekontrol, således at det bliver klart, hvilke opgaver der er nedprioriteret som følge af kontrollen, fra justitsministeren
grove borgerrettede kriminalitet, rocker- og bandeindsatsen, be-
kæmpelse af indbrudskriminalitet og indsatsen i særligt udsatte
boligområder har været prioriteret højt. I politikredsene har der
været lokalt råderum i forhold til at tilpasse indsatserne til den
ressourcemæssige situation, så de i deres prioriteringer
inden
for rammerne af den nationale prioritering
har kunnet tage ud-
gangspunkt i det lokale kriminalitetsbillede og indretningen af
den enkelte politikreds, herunder geografisk og organisatorisk.
De foretagne omprioriteringer har særligt været rettet mod de
opgaveområder, hvor politiet selv har et vist råderum til at
kunne tilpasse indsatsen. Det gælder eksempelvis politiets ind-
satser på færdsels- og narkotikaområdet samt målrettede indsat-
ser såsom patruljering i områder med mange tyverier. Omprio-
riteringerne har også medvirket til eksempelvis længere sagsbe-
handlingstider, og at beholdningen af straffelovssager er vokset.
Der henvises i øvrigt til besvarelse af 28. september 2017 af
spørgsmål nr. 867 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og be-
varelse af 25. maj 2016 af spørgsmål nr. 544 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg.”
3