Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Spørgsmål 72
Offentligt
1958271_0001.png
Den 25/10 - 2018
Henvendelse vedr. aflyst ekspropriation af ejendom
Følgende er en gennemgang af det seneste års forløb med ekspropriation af min ejendom beliggende Gl.
Aalborgvej 9, 7741 Frøstrup. Behovet for ekspropriationen opstod, da
det med lovforslag L198 i marts 2017
blev besluttet at udvide Testcenter Østerild.
December 2017
Januar 2018
Maj 2018
Erhvervsstyrelsen orienterer mig om, at min ejendom skal eksproprieres som følge
af udvidelsen af testcenteret i Østerild.
Erhvervsstyrelsen og DTU orienterer om udvidelsen af testcenter på møde. Jeg har
en længere samtale med DTU, hvor de gør opmærksom på at de er vidende om at
ejendommen ligger i råstofområde. Her siger DTU at de helst vil nøjes med at
opkøbe stuehus, men hvis jeg ønsker det skal de købe hele ejendommen. Der bliver
her drøftet hvordan DTU vil forholde sig til den aftale jeg har lavet med
råstofindvender, hvis der sker totalovertagelse. DTU meddeler her at man
forventeligt vil indtræde i den gældende aftale.
DTU opstiller tre muligheder
1) Flytning af stuehus til et andet sted på ejendommen
2) Erstatning for nedlæggelse af stuehus
3) Overtagelse af den samlede ejendom
Pga. råstofforekomst ønsker DTU, at ekspropriationskommissionen fastsætter prisen
i tilfælde af en totalekspropriation. DTU ønsker derfor ikke at lave frivillig
forhandling omkring punkt 3
DTU kommer med et bud på 2,9 mio. for stuehus.
DTU bud ligger for langt fra min salgspris. Derfor går man videre med en
totalekspropriation
DTU indsender materiale til ekspropriations kommissionen. DTU anmoder her om
totalekspropriation af min ejendom. Jeg modtager efterfølgende denne indkaldelse
fra ekspropriationskommissionen.
Kommissionen, DTU og erhvervsstyrelsen modtager partsindlæg, hvor vi accepterer,
at der skal ske totalekspropriation. Desuden indeholder det bl.a. beskrivelse af,
råstofmuligheder på den pågældende ejendom
Kommissarius modtager brev fra kammeradvokaten. Her fremgår det, at DTU
vurderer, at det først om 4-5 år vil være behov for den ekstra støjrummelighed, der
kræver at ejendommen eksproprieres. DTU og erhvervsstyrelsen ønsker derfor at
tilbagekald ekspropriationen af min ejendom.
Den berammede ekspropriationsforretning finder sted. DTU meddeler her at man
har opdelt udvidelsen af testcentret i 2 faser. Fase 1 er udregnet sådan at min
beboelse lige nøjagtig ligger uden for støjgrænsen. Fase 2 vil være differencen fra
fase 1 til den vedtaget lov. Begge faser er opgjort i støjrummelighed. Der ligger
ingen konkret tal eller forventninger til møllestørrelse til grundlag for denne
opdeling.
Der er for projektets start lagt op til i alt 8 forskellige ekspropriationer. DTU ønsker
kun at tilbagekalde min sag. De resterende 7 ønskes gennemført.
På grund af de sene ændringer og en meget dårlig sagsfremstilling på dagen af DTU
og erhvervsstyrelsen, afviser kommissarius projektet. DTU bliver bedt om at komme
med et nyt projekt.
Juni 2018
Juli 2018
25. Juli 2018
30. august 2018
6. september
2018
13. september
2018
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 72: MFU spm. om kommentar til vedlagte henvendelse af 25. oktober 2018 fra Daniel Pedersen om aflyst ekspropriation af ejendom, til erhvervsministeren
1958271_0002.png
Efterfølgende
DTU er ved at udarbejde et nyt oplæg til ekspropriationskommissionen hvor man
fastholder modellen med to faser
Som borger og lodsejer er jeg meget rystet over det forløb jeg har været med til. Hvordan kan jeg som
lodsejer have tillid til det offentlige, hvis man mener at kunne tilbagekalde berammede ekspropriationer
efter godt befindende. Dette med tanke på at der ikke er sket nogen ændringer i projektet eller anlægslov.
Ligeledes synes jeg, at det er underligt, at DTU og erhvervsstyrelsen har mulighed for at faseopdele en
vedtaget anlægslov. Når jeg læser loven, kan jeg ikke se at der er lagt op til en faseopdeling. Hvis
faseopdelingen bliver gennemført, vil jeg blive låst fast til min ejendom uden mulighed for udvikling ind til
den dag, hvor man så ønsker at eksproprierer. DTU har meddelt at man ved en faseopdeling forventer at
ekspropriere min ejendom om 4-5 år. Jeg forstår i midler tid ikke hvorfor man så ikke liges så godt kan gøre
det nu?
Helt grundlæggende føler jeg ikke, at min retssikkerhed er i orden, når DTU og Erhvervsstyrelsen kan tolke
den vedtagne lov, som det passer dem. Samtidig er det et generelt problem, hvis ikke man kan stole på det
offentlige, når man får meddelt at sin ejendom skal eksproprieres. Rent praktik er der en masse gener for
lodsejer i forbindelse med et ekspropriationsforløb. For det første bruger man rigtig meget tid, og det
påvirker en psykisk, når noget skal fratages en med tvang. For det andet er virkeligheden også at det koster
lodsejer en masse penge i rådgivning og advokatbistand. De direkte afholdte omkostninger får man kun i
ringe grad erstattet og de indirekte omkostninger får man ikke erstatning for. Alle disse gener bør maximalt
kunne pålægges en lodsejer en gang.
Lige nu står jeg jo i en situation hvor min tillid til DTU, Erhvervsstyrelsen og til dels Kommissionen er væk.
Når de kan agere, som de har gjort i dette forløb, hvordan ved jeg så at de ikke også gør det samme næste
gang? Og hvis jeg og andre skal gå med denne tvivl vil det psykologisk være svært at forberede sig
ekspropriationer.
Mvh Daniel Pedersen
tlf 20238283