Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1989357_0001.png
14. december 2018
Erhvervsminister Rasmus Jarlov
Kopi:
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg,
Partiernes erhvervspolitiske ordførere,
Folketingspolitikere valgt i Region Syddanmark
Kære Rasmus Jarlov
Tak for dine svar på vores henvendelser af 19. november og 10. december 2018 om det dansk-tyske
grænseoverskridende samarbejde.
Vi synes dog ikke, at du svarer på den problemstilling, vi rejser. Vi gør i henvendelserne opmærksom på, at
formuleringen i bekendtgørelsen om regionernes grænseoverskridende og internationale samarbejder er i
modstrid med den politiske aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet imellem regeringen og Dansk
Folkeparti, og bemærkningerne til den nye lov om erhvervsfremme. Formuleringen bringer det dansk-tyske
samarbejde i fare, og det kan vi selvfølgelig ikke acceptere.
Den politiske aftale fastslog,
at de ’græ seoverskride de sa arbejder
vil kunne fortsætte
u der de ye struktur’. Af be ærk i ger e til lovforslagets § 15, stk. 7, fre går det e dvidere, at
regionerne kan indgå i grænseoverskridende samarbejder indenfor de områder de i øvrigt må arbejde
ed, og i sa arbejder der ikke ’i overveje de grad er erhvervsfre
e’.
Af bekendtgørelsesudkastets § 1 fremgår det derimod, at regionernes deltagelse i og finansiering af
grænseoverskridende og internationale aktiviteter
ikke
’ å o fatte erhvervsfre
e, heru der turis e’.
Ordlyden i bekendtgørelsen vil resultere i en siloopdeling af samarbejdet i grænseregionen, som direkte vil
hindre brede samarbejder og tværgående initiativer hen over grænsen. Der vil således ikke længere være
en samlende part på den danske side af grænsen, der kan matche Land Schleswig-Holstein i et bredt
samarbejde på tværs af indsatsområder. Der vil derimod være en større gruppe af myndigheder og aktører,
der er ansvarlige for forskellige områder
erhverv, turisme, uddannelse, grøn omstilling mv.
En sådan siloopdeling vil ikke være befordrende for et smidigt dansk-tysk samarbejde, og det vil være
direkte ødelæggende for det helhedsorienterede samarbejde, der skaber resultater i udvikling af vores
fælles dansk-tyske region. Desuden er det direkte imod enhver intention om afbureaukratisering og
forenkling.
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Kopi af brev til erhvervsministeren fra Region Syddanmark og UdviklingsRåd Sønderjylland, vedrørende det dansk-tyske samarbejde
1989357_0002.png
Vi er naturligvis på det rene med, at regionen ikke længere kan gennemføre eller finansiere egne
erhvervsfremmeaktiviteter. Men at afskære regionen fra at indgå i brede samarbejder, hvor kommunerne
og andre aktører er udførende på erhvervsfremme, er stik imod sund fornuft og spænder ben for det gode
samarbejde henover den dansk-tyske grænse.
Vi skal derfor endnu engang opfordre ministeren til at sikre, at regionen også fremover vil kunne facilitere
og deltage i brede grænseoverskridende samarbejder og tværgående partnerskaber, hvor erhvervsudvikling
spiller sammen med bl.a. uddannelse, beskæftigelse, grøn omstilling, mobilitet, digitalisering m.v., så vi
undgår en uhensigtsmæssig siloopdeling.
Konkret ønsker vi, at formuleringen i bekendtgørelsens § 1 ændres, således at det præciseres, at regionen
kan fortsætte det grænseoverskridende samarbejde som hidtil og dermed vil kunne deltage i og
medfinansiere den del af samarbejdet med Slesvig-Holsten, som ikke er direkte erhvervsfremme, men hvor
erhverv og turisme er en del af en bredere indsats.
Med venlig hilsen,
Stephanie Lose (V), regionrådsformand, Region Syddanmark
Søren Rasmussen (DF), formand for Udvalget for regional udvikling, Region Syddanmark
Leif Friis Jørgensen, direktør Naturmælk, formand for UdviklingsRåd Sønderjylland
Thomas Andresen, borgmester Aabenraa Kommune, næstformand i UdviklingsRåd Sønderjylland
2