Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Europaudvalget 2018-19
EUU Alm.del - Bilag 195
Offentligt
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg og Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg om afgi-
velse af indlæg i sag T-486/18, Danske Slagtermestre mod Europa-Kommis-
sionen
Indledning
Brancheorganisationen Danske Slagtermestre har den 15. august 2018 anlagt sag
ved Retten (første instans) med påstand om, at Kommissionens afgørelse af 19.
april 2018 i statsstøttesag SA.37433 (2017/FC) annulleres. Kommissionen konklu-
derede i afgørelsen, at den danske lov nr. 902 af 4. juli 2013 om ændring af beta-
lingsregler for spildevandsforsyningsselskaber (herefter ”lov nr. 902/2013”), hvoref-
ter kubikmetertaksten falder jo større vandforbruget er, ikke giver bestemte virk-
somheder nogen fordel og derfor ikke udgør statsstøtte i henhold til artikel 107, stk.
1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (herefter TEUF).
Sagens baggrund
Som led i udmøntningen af Aftale om en vækstplan fra april 2013 blev der i juni
2013 vedtaget en ny betalingsstruktur på spildevandsområdet -
den såkaldte ”de-
gressive trappemodel”.
Det variable spildevandsbidrag skal betales af alle ejere af
fast ejendom, som er tilsluttet et spildevandsforsyningsselskab. Lov nr. 902/2013
gav miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om differentierede degressive
kubikmetertakster for beregning af det årlige variable spildevandsbidrag. Formålet
med lovændringen var, at indføre en mere kostægte spildevandsbetalingsstruktur,
der sikrer en større sammenhæng mellem bidrag og de reelle omkostninger, som
forskellige forbrugere påfører spildevandsnettet. Den nye degressive trappemodel
indebærer, at taksten for hver kubikmeter spildevand falder over tre trin, jo større
vandforbruget er. Tidligere var kubikmetertaksten fast og således uafhængig af
vandforbruget.
Trappemodellen udgør ét ud af to tiltag i lov nr. 902/2013, der tilsigter at gøre beta-
lingsstrukturen på spildevandsområdet mere kostægte. Trappemodellen vedrører
det variable spildevandsbidrag. Loven og udmøntningen indfører ligeledes en øget
kostægthed i betalingen for afledning og behandling af særligt forurenet spildevand.
Den nye degressive trappemodel blev udmøntet i bekendtgørelse nr. 1070 af 2.
september 2013 med virkning fra 1. januar 2014, og er gradvist indfaset i spilde-
vandsbetalingen i årene 2014-2017.
Trappemodellen gælder for ejendomme, hvorfra der drives erhverv på markeds-
mæssige vilkår. Disse ejendommes vandforbrug inddeles i tre trin, hvor trin 1 sva-
rer til et vandforbrug til og med 500 m3 årligt pr. ejendom, trin 2 svarer til den del af
vandforbruget, der overstiger 500 m3 og trin 3 svarer til den del af vandforbruget,
der overstiger 20.000 m3. For ejendomme med et vandforbrug, der svarer til trin 2
eller 3, reduceres kubikmetertaksten.
Kontor
Forsyningskontor I
Dato
3. december 2018
J nr.
2018-3041
/ AMAAH / MAFOS
Side 1/3