Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1985188_0001.png
Folketinget
Erhvervsudvalget
Skatteudvalget
København, mandag den 10. december 2018
Erhvervsministeriets udmelding og undersøgelse om revision (ERU Alm.del - Bilag 88)
Erhvervsudvalget modtog fredag den 7. december 2018 en undersøgelse fra Erhvervsministeriet om
revisionspligt, skat, moms mv.
I både undersøgelsens afsnit med hovedkonklusioner og i pressemeddelelsen oplyses: ”Revisionspligt
giver
ikke færre fejl i årsregnskaber”
og ”Revisionspligt
har ikke signifikant betydning i forhold til regnskabsfejl i
årsregnskabet og skatteangivelser”.
Som tre af de seks deltagere i følgegruppen til undersøgelsen vil vi gerne understrege, at denne
hovedkonklusion ikke reflekterer resultaterne af de underliggende analyser.
Et fjerde medlem af følgegruppen, professor Thomas Riise Johansen, CBS, har til TV2 i fredags oplyst: ”Hvad
angår fejl i årsregnskaber kan man ikke konkludere, at det er ligegyldigt om der er revisionspligt eller ej. For
der er flere fejl i de regnskaber, der ikke har revisorerklæringer.”
Den korrekte konklusion fremgår på undersøgelsens side 32: ”at
der er statistisk signifikant forskel i
fejlniveauet for årsrapporter uden revisorerklæring sammenholdt med årsrapporter med revisorerklæring.
Dette resultat er tydeligt og konsistent for såvel hovedanalysen som de supplerende analyser i perioden
2012-2017.”
Derudover vil vi gøre opmærksom på følgende forhold:
Break-even for fravalg af revision vs. stigende finansieringsomkostninger
Af undersøgelsen fremgår det, at virksomheder skal have ekstern gæld på 21,7 mio. kr. eller derover, før
stigningen i låneomkostningerne overstiger besparelsen ved fravalg af revision. Imidlertid viser den
bagvedliggende analyse et helt andet og markant lavere tal på kun 1,7 mio. kr. Med andre ord vil det for
den gennemsnitlige virksomhed ikke kunne betale sig at fravælge revision ved en gæld på mere end 1,7
mio. kr., fordi der er mere troværdighed og dermed mindre risiko for en långiver, når der er udført revision.
Break even-beløbet er et helt afgørende tal for at sige noget om værdien af revision i forbindelsen mellem
virksomheden og dens typisk væsentligste långiver, nemlig banken og vores optik en hovedkonklusion af
undersøgelsen.
Skatte- og momstab
I undersøgelsen gengives Skatteforvaltningens regelefterlevelses-redegørelse med data fra 2014 i forsøget
på at analysere forskellene mellem de virksomheder, der bruger revisor, og dem der ikke bruger revisor.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 89: Henvendelse af 10/12-18 fra Dansk Erhverv, Finans Danmark og FSR-danske revisorer om Erhvervsministeriets udmelding og undersøgelse om revision
Der knytter sig en række metodiske problemstillinger til dette, som vi gerne uddyber. Derudover er
konklusionen om, at der ikke er signifikant forskel i skattegabet, i høj grad påvirket af, at der ikke tages
højde for forskelle i virksomhedernes størrelse. En skattefejl på 40.000 kr. er i sagens natur et større
problem i en virksomhed med 400.000 kr. i omsætning end i en virksomhed med 4.000.000 kr. i
omsætning. Når den gennemsnitlige reviderede virksomhed er klart større end den gennemsnitlige ikke-
reviderede virksomhed, vil skatte- og momstabet automatisk blive skævvredet til ugunst for revision eller
andre erklæringsydelser ift. de situationer, hvor der slet ikke er benyttet en revisor. Det forhold, at skatte-
og momstabene i undersøgelsen er på samme niveau, indikerer vel netop, at skattegabet for de ikke-
reviderede virksomheder er større end hos de virksomheder, der bliver revideret eller benytter en revisor.
Afslutning
Vi anerkender, at virksomheder kan spare penge ved at fravælge revision og revisor. Men det er beklageligt
og fagligt en svaghed, at der i undersøgelsen kun sættes tal på det sparede beløb, mens tal på fx. tabt
skatteprovenu ved fravalg af revision eller fordelene for virksomhederne ved mindre låneomkostninger ved
revision ikke kvantificeres. På den måde tilvejebringer undersøgelsen ikke et fuldstændigt
beslutningsgrundlag til Folketingets medlemmer.
Vi stiller os gerne til rådighed ift. dialog med Folketingets medlemmer med henblik på at tilvejebringe et
sådant grundlag, herunder f.eks. hvis udvalgene måtte beslutte at afholde en eksperthøring om
revisionspligt.
Med venlig hilsen
Ulla Brandt
Chefkonsulent
Dansk Erhverv
Martin Thygesen
Kontorchef
Finans Danmark
Tom Vile Jensen
Erhvervspolitisk direktør
FSR – danske revisorer