Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 80
Offentligt
1978277_0001.png
Til
Erhvervsminister Rasmus Jarlov,
Økonomi- og indenrigsminister
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
og
Transport-, bygnings-, og boligminister
Ole Birk Olesen
27. november 2018
JASV
Vore organisationer har med stor forundring og beklagelse modtaget nyhe-
derne om, at byrådet i Kolding har indgået en bred politisk aftale om at ned-
lægge Kolding Havn som erhvervshavn. Det sker ved at eksisterende og vel-
fungerende virksomheder på havnen ikke kan få forlænget deres lejekontrak-
ter, og at havnearealerne skal overgå til byomdannelse ved kontraktudløb.
Vi vil gerne gøre opmærksom på det problematiske i byrådets beslutninger.
Der er tale om en vigtig erhvervshavn, som udgør et knudepunkt i dansk in-
frastruktur, og som har en betydning, der rækker langt ud over Kolding Kom-
mune. Alligevel mener byrådet i Kolding at have retten til at lade de eksiste-
rende lejekontrakter udløbe og derefter byomdanne denne vigtige infrastruk-
tur. Det er uholdbart, at forsyningen af Danmark på denne måde bliver forrin-
get og fordyret.
Virksomhederne beliggende på Kolding Havn har bundet store investeringer i
produktionsanlæg, bygninger, mv. som ikke bare kan flyttes til nærtliggende
havne eller ind i landet, selv hvis der måtte være plads de pågældende steder.
Arbejdspladser og produktion bliver afviklet og risikerer at forsvinde ud af
Danmark, for det vil i mange tilfælde være lettere at flytte til udlandet. Især
hvis der ingen garanti er for, at lokalpolitikere ikke presser virksomheden væk
fra en ny, dansk havn.
En havns betydning rækker langt ind i baglandet, så mange kunder og under-
leverandører bliver også påvirket af en beslutning om afvikling. Syddansk Uni-
versitet har beregnet at mere end 3000 arbejdspladser er direkte eller indi-
rekte afhængige af aktiviteterne på Kolding Havn.
De konkrete virksomheder på havnen er rystede over, at deres kommune på
denne måde trækker tæppet væk under deres eksistens. De har med byrådets
beslutning oplevet, at værdien af deres aktiver stort set er forsvundet fra den
ene dag til den anden.
Byrådets beslutning har tillige skabt usikkerhed for alle private virksomheder,
der bor på lejet grund på samtlige danske havne. For de risikerer nu, at deres
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 80: Kopi til orientering af henvendelse af 27/11-18 til bl.a. transport-, bygnings- og boligministeren om Kolding Kommunes beslutning om afvikling af Kolding Erhvervshavn, fra Danske Havnevirksomheder
1978277_0002.png
kommune træffer samme beslutning ud af det blå, som det skete for virksom-
hederne i Kolding.
Dette understreger, at spørgsmålet om havnearealers anvendelse og havnenes
fortsatte eksistens ikke udelukkende kan være en lokal beslutning, men må
være et nationalt anliggende. Det bør ikke overlades til den enkelte kommune
at tage så væsentlige beslutninger om infrastrukturen på denne måde.
Beslutninger som i Kolding om at afvikle havne er desuden i strid med væsent-
lige national politikområder. Eksempelvis vil det betyde, at mere godstrafik
flyttes fra havet og ud på motorvejene, hvilket er dårligt for trængsel og klima.
Det underminerer også væsentlige regeringsinitiativer for den maritime sek-
tor (Det Blå Danmark), og for landbrugs- og fødevaresektoren.
Vi vil derfor opfordre ministrene til at undersøge lovligheden af byrådets be-
slutning om lejekontrakternes ophør og om muligt at erklære den ulovlig eller
ugyldig eller undersøge, om staten på anden vis kan forhindre kommunens
afvikling af havnen. I fald, byrådets beslutning ikke allerede er lov-umedhol-
dig, vil vi opfordre til at overveje nøje, hvordan havneinfrastrukturens fremtid
kan reguleres nationalt, eksempelvis i forhold til den kommende revision af
havneloven, i et landsplandirektiv eller noget tredje. Vi vil opfordre til at ind-
kalde Rådet for Danske Erhvervshavne til en drøftelse af problemstillingen.
Det er stærkt uholdbart for dansk erhvervsliv og det danske samfund, hvis
landets kommuner én for én undergraver vores fælles (havne)infrastruktur.
Med venlig hilsen
Branchedirektør Michael Svane
DI Transport
Direktør Flemming Nør-Pedersen
Landbrug & Fødevarer
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 80: Kopi til orientering af henvendelse af 27/11-18 til bl.a. transport-, bygnings- og boligministeren om Kolding Kommunes beslutning om afvikling af Kolding Erhvervshavn, fra Danske Havnevirksomheder
1978277_0003.png
Adm. direktør Jenny Braat
Danske Maritime
Direktør Jesper Sebbelin
Danmarks Skibsmæglerforening
Adm. direktør Martin Aabak
Danske Speditører
Sekretariatschef Jakob Svane
Danske Havnevirksomheder
DANSKE HAVNEVIRKSOMHEDER