Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark
(Ændringer af sammensætningen af Det Nationale Turismeforum, overflytning af
turismeudviklingsselskaber til staten samt styrket koordination af international markedsføring)
§1
I lov om lov om dansk turisme, jf. lov nr. 1359 af 16. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 3
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Det Nationale Turismeforum skal aktivt arbejde for, at der er sammenhæng i
den offentlige turismefremmeindsats og at der ikke etableres overlappende
turismefremmeindsatser.«
Stk. 3-4 bliver herefter til stk. 4-5.
2.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »7« til »9«.
3.
§ 4, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) Bestyrelsesformanden i Wonderful Copenhagen.«
4.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Bestyrelsesformanden i Dansk Kyst- og Naturturisme.«
Nr. 3-5 bliver herefter til nr. 4-6.
5.
§ 4, stk. 2, nr. 3,
der bliver nr. 4, affattes således:
»4) 2 medlemmer, som udpeges efter indstilling fra KL.«.
6.
I
§ 4, stk. 2, nr. 4,
der bliver nr. 5, ændres »2« til: »3«.
7.
I
§ 6, stk. 1, udgår
»2 observatører« og erstattes af »1 observatør«.
8.
§ 6, stk. 2, nr. 13,
ophæves.
9.
§ 6, stk. 2, nr. 16,
affattes således:
»16) 1 medlem, som udpeges efter indstilling af Danske Regioner«.
Nr. 14-17 bliver herefter til nr. 13-16.
10.
Overskriften
til kapitel 3 affattes således:
»Kapitel 3
Turismeudviklingsselskaber«.
11.
§ 7
ophæves.
12.
§ 8, stk. 1,
affattes således:
»Turismeudviklingsselskaberne, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og
Mødeturisme og Dansk Storbyturisme, har til opgave at udvikle dansk turisme inden for
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
henholdsvis kyst- og naturturismen, erhvervs- og mødeturismen samt storbyturismen
med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme, jf. § 3, stk. 1, nr. 1.«
13.
§ 8, stk. 3,
affattes således:
»Turismeudviklingsselskaberne skal årligt aflægge rapport om selskabernes status for
udmøntningen af deres udviklingsstrategier til Det Nationale Turismeforum.«
14.
§ 9,
affattes således:
»§ 9. Kommuner m.v., der iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til § 14,
stk. 3 i lov om erhvervsfremme, destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaberne
m.v. skal, hvor der er offentlig medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter vedrørende international markedsføring af danske turismeprodukter og -
oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for samarbejde, koordinering og
adgang til oplysninger, herunder fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.«
15.
§ 10
affattes således:
»Turismeudviklingsselskaberne skal indgå aftaler med Visitdenmark om samarbejdet
mellem udvikling af forretningsområdet og den internationale markedsføring af
Danmark.«
16.
I
§ 11
udgår »de regionale udviklingsselskaber for turisme« og i stedet indsættes
»turismeudviklingsselskaberne«.
§2
I lov om Visitdenmark, jf. lov nr. 648 af 15. juni 2010, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 2, nr. 3,
udgår »og regionale«.
2.
I
§ 2, stk. 8,
udgår »kommunale og regionale turismeudviklingsselskaber« og erstattes
af »destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber m.v.«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og hovedpunkter
2.1 Styrket repræsentation i Det Nationale Turismeforum
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2 Videreførelse af turismeudviklingsselskaberne
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3 Fastsættelses af nærmere regler for koordination af international markedsføring
2.3.1 Gældende ret
2.3.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Den 24. maj 2018 indgik regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti en politisk aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet i Danmark.
Erhvervsfremmeindsatsen havde forud for den politiske aftale været genstand for et grundigt
eftersyn, som resulterede i afgivelse af en rapport i november 2016. På den baggrund nedsatte
regeringen i juni 2017 Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme. Udvalgets opgave var at
udvikle en model for et nyt og bedre erhvervsfremmesystem til gavn for virksomhederne, vækst
og beskæftigelse. Forenklingsudvalgets rapport blev offentliggjort i april 2018.
Ligeledes havde Det Nationale Turismeforum i april 2018 forud for den politiske aftale af 24.
maj afleveret seks anbefalinger til en fokusering af den offentlige turismefremmeindsats. Det
Nationale Turismeforum peger i deres anbefalinger bl.a. på, at indfrielse af ambitionen om at
udvikle stærke og attraktive destinationer med et bredt udbud af overnatnings- og
servicefaciliteter samt gode oplevelses- og aktivitetsmuligheder, kræver, at den decentrale
turismefremmeindsats, der i dag er spredt på ca. 80 forskellige aktører, konsolideres i færre
destinationsselskaber, og at der skabes en bedre sammenhæng i indsatserne.
Med den politiske aftale er det aftalt at gennemføre en grundlæggende forenkling af
erhvervsfremmesystemet med udgangspunkt i anbefalingerne fra Forenklingsudvalget for
Erhvervsfremme. Antallet af politisk ansvarlige niveauer reduceres til to: ét decentralt niveau
med en stærk kommunal forankring og staten. Derved skabes en struktur, der medvirker til at
minimere overlappende indsatser. Regionernes opgaver på turismeområdet bortfalder som følge
af forenklingen, der således tillige nødvendiggør en forenkling af den offentlige
turismefremmeindsats.
2. Lovforslagets baggrund og hovedpunkter
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Med den politiske aftale gennemføres en forenkling af den offentlige turismefremmeindsats med
henblik på at opnå stærke destinationer og bedre sammenhæng i turismefremmeindsatsen samt
en mere effektiv anvendelse af de offentlige turismefremmemidler.
Da regionerne ikke længere selvstændigt i medfør af den foreslåede lov om erhvervsfremme kan
iværksætte turismefremmeaktiviteter, skal der gennemføres ændringer i lov om dansk turisme,
herunder i forhold til sammensætningen af Det Nationale Turismeforum og organiseringen af
turismeudviklingsselskaberne. Derudover skabes hjemmel til fastsættelse af nærmere regler for
koordination af international markedsføring med henblik på at kunne følge op på det arbejde om
styrkelse af koordinationen af den internationale markedsføring, der sættes i gang i den politiske
aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet.
Som en del af aftalen skal den kommunale turismefremmeindsats desuden frem mod 2020
konsolideres i 15-25 destinationsselskaber, der skal varetage den lokale turismefremmeindsats.
Indsatserne skal i højere grad ske mellem flere kommuner, så kommunerne sammen løfter deres
rolle i forhold til udviklingen af stærke og attraktive destinationer i Danmark. Det er aftalt, at
den videre proces for konsolideringen i 15-25 destinationsselskaber aftales mellem regeringen
og KL og baseres på fælles pejlemærker. Det vil inden for disse rammer være op til kommunerne
at aftale fælles destinationsselskaber inden udgangen af 2020. Denne indsats understøttes ved,
at der under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse øremærkes midler til lokale og tværgående
turismeprojekter, herunder en destinationsudviklingspulje, der kun kan søges af
destinationsselskaber, jf. den foreslåede lov om erhvervsfremme § 9, stk. 1, nr. 7.
2.1 Styrket repræsentation i Det Nationale Turismeforum
2.1.1 Gældende ret
Det Nationale Turismeforum har til formål at styre og koordinere den offentlige
turismefremmeindsats i Danmark. Det følger af § 4 i lov om dansk turisme, at Det Nationale
Turismeforum består af 1 formand og 7 andre medlemmer. Det Nationale Turismeforum består
ud over formanden af bestyrelsesformanden i Visitdenmark, 2 medlemmer, hvoraf et er
næstformand, som udpeges efter indstilling fra Danske Regioner, 1 medlem, som udpeges efter
indstilling fra KL, 2 medlemmer fra erhvervslivet og 1 medlem, som er turismeforsker.
Dansk Turismes Advisoryboard består af 1 formand, 17 andre medlemmer og 2 observatører,
idet den ene observatør udpeges efter indstilling fra Danske Regioner.
2.1.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med forenklingen af erhvervsfremmesystemet og på baggrund af anbefalingerne fra Det
Nationale Turismeforum om en fokusering af den offentlige turismefremmeindsats præciseres
det, at Det Nationale Turismeforum aktivt skal arbejde for, at der er sammenhæng i den offentlige
turismefremmeindsats og at der ikke etableres overlappende turismefremmeindsatser.
Med forenklingen af erhvervsfremmesystemet bortfalder regionernes opgave med fremadrettet
at skulle lave egen erhvervsfremmeindsats, herunder også inden for turisme. Derfor ændres
sammensætningen af Det Nationale Turismeforum, så Danske Regioner ikke længere skal
indstille to medlemmer. For at styrke den strategiske kobling mellem det nationale og
kommunale niveau samt erhvervslivet øges repræsentationen fra erhvervslivet og det
kommunale niveau i stedet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Endvidere udvides Det Nationale Turismeforum med bestyrelsesformanden i Dansk Kyst- og
Naturturisme og bestyrelsesformanden i Wonderful Copenhagen. Det sker med henblik på at
styrke koordinationen mellem de tre største offentlige turismeaktører, Visitdenmark, Wonderful
Copenhagen og Dansk Kyst- og Naturturisme. Det Nationale Turismeforum udvides i den
forbindelse fra 7 til 9 medlemmer (foruden formanden).
Der lægges med lovændringen ikke op til, at der fremadrettet stilles lovkrav om, at der udpeges
en næstformand i Det Nationale Turismeforum.
I forlængelse heraf ændres sammensætningen af Dansk Turismes Advisoryboard, der har til
formål at rådgive Det Nationale Turismeforum, så Danske Regioner kan indstille et medlem i
stedet for alene at kunne indstille en observatør, som det er tilfældet i dag. Samtidig bortfalder
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters medlem som følge af, at ministeriet er nedlagt.
2.2. Videreførelse af turismeudviklingsselskaberne
2.2.1 Gældende ret
Regionerne har oprettet udviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Erhvervs-
og Mødeturisme. Udviklingsselskabet Dansk Storbyturisme er forankret i Wonderful
Copenhagen. De regionale udviklingsselskaber for turisme har til opgave at udvikle dansk
turisme inden for kyst- og naturturismen, erhvervs- og mødeturisme samt storbyturismen med
udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme, jf. § 7 og 8 i lov om dansk turisme.
2.2.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med forenklingen af erhvervsfremmesystemet bortfalder regionernes opgave med fremadrettet
at skulle lave egen erhvervsfremmeindsats, herunder også inden for turisme. Dermed kan
regionerne ikke fremover medfinansiere de regionale udviklingsselskaber for turisme. Da
selskaberne er væsentlige for udviklingen af turismen i hele Danmark overføres finansieringen
til Erhvervsministeriet.
Som konsekvens heraf tilrettes benævnelsen af de regionale udviklingsselskaber til
turismeudviklingsselskaber. Derudover fortsætter selskaberne grundlæggende som i dag.
Som led i aftalen om forenklingen af erhvervsfremmesystemet overføres regionernes hidtidige
finansiering af Wonderful Copenhagen og turismeudviklingsselskaberne Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme til Erhvervsministeriet med henblik på at
videreføre indsatserne. Turismeudviklingsselskabet Dansk Storbyturisme forankres fortsat i
Wonderful Copenhagen.
I forlængelse af den politiske aftale skal der ses nærmere på mulighederne for en mere
sammenhængende organisering på tværs af de største offentlige turismefremmeorganisationer,
Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst- og Naturturisme. Organiseringen skal
bidrage til en mere effektiv udnyttelse af de offentlige midler gennem en fælles retning for den
tværgående operative indsats og bedre synergi mellem den internationale markedsføring og
udviklingen af storbyturismen og kyst- og naturturismen.
2.3. Fastsættelse af nærmere regler for koordination af international markedsføring
2.3.1 Gældende ret
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Regioner, kommuner og regionale udviklingsselskaber for turisme og kommunale
udviklingsselskaber, der iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til lov om
erhvervsfremme og regional udvikling, skal, hvor der er offentlig medfinansiering, forudgående
koordinere alle væsentlige aktiviteter vedrørende international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med Visitdenmark.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om undtagelser, jf. § 9 i lov om dansk turisme.
Erhvervsministeren har fastsat regler om undtagelser i bekendtgørelse om Visitdenmarks
koordination af den nationale turismefremmeindsats, om Visitdenmarks bestyrelse og om den
rådgivende nomineringskomité (BEK nr. 778 af 22/06/2010, ændret ved BEK nr. 28 af
21/01/2015) § 4, hvor det blandt andet fremgår, at aktiviteter med et samlet budget på under
250.000 kr. og enkeltstående begivenheder af kulturel karakter, som er afgrænset til f.eks. den
enkelte kommune eller region, og som samtidig ikke vurderes at have en særlig markedsføring-
eller brandingsmæssig betydning for hele Danmark som turistmål er undtaget og § 5 hvor det
fremgår, at kommuner og regioner fortsat kan informere i udlandet om forhold, som har
tilknytning til den regionale eller kommunale myndighed.
2.3.2 Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Visitdenmark skal fortsat koordinere alle væsentlige aktiviteter til markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål som medfinansieres
af offentlige midler. Koordinationsforpligtelsen angående international markedsføring
videreføres således.
Det Nationale Turismeforum og turismeerhvervet har påpeget, at koordinationen af den
internationale markedsføring af Danmark som turistmål skal styrkes, bl.a. fordi der i dag er
varierende opfattelser af, hvornår, hvordan og i hvilket omfang koordinationen skal ske, hvilket
potentiel giver en mindre effektiv international markedsføring. Samtidig forstærker
mulighederne for digital markedsføring behovet for koordination, da offentlige aktørers
individuelle indkøb på digitale platforme samlet set kan medføre højere priser for det offentlige.
På den baggrund fremgår det af den politiske aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet,
at der igangsættes et arbejde om, hvordan koordinationen af den internationale markedsføring af
Danmark som turistmål mellem Visitdenmark og destinationsselskaberne kan styrkes, så der
opnås størst muligt effekt af de offentlige midler. Med henblik på at skabe mulighed for at følge
op på dette arbejde udvides erhvervsministerens mulighed for at fastsætte nærmere regler for
koordination af den internationale markedsføring, så der ikke kun er mulighed for at fastsætte
regler om undtagelser, men også f.eks. regler for indholdet af samarbejde og koordination.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Det vurderes, at lovforslaget ikke har økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at der ikke følger implementeringskonsekvenser for det offentlige af lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Det bemærkes, at overstående vurdering skal ses i sammenhæng med den samlede lovpakke,
der har til hensigt at gennemføre det nye erhvervsfremmesystem. Det nye
erhvervsfremmesystem reguleres primært i forslag til lov om erhvervsfremme
(Erhvervsfremmeloven). Nærværende lovforslag fremsættes som en del af den samlede
lovpakke.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører ikke EU-lovgivning.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber
(ATV), Akademikerne (AC), A-kassen for selvstændige (ASE), Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Arbejdsmarkedets Feriefond, Beskæftigelsesministeriet,
Bornholms Regionskommune, Børne- og Socialministeriet, Center for Regional
Turismeforskning, CO-industri, Danhostel, DANIAmet, Danmarks Almene Boliger (BL),
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og
Caféer, Danmarks Statistik, Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Industri (DI), Dansk Iværksætter
Forening, Dansk Kyst og Naturturisme, Dansk Metal, Dansk Turismefremme, Danske Advokater,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske Destinationer, Danske
Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske Rederier, Danske Regioner , Danske Revisorer
(FSR), Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK), DJØF,
Domstolsstyrelsen,
Eksportrådet,
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaministeriet,
Erhvervsankenævnet, Europa-Kommissionen
DG Beskæftigelse Judith Sørensen, Europa-
Kommissionen
DG Regionalpolitik Stefan Welin, Fagligt Internationalt Center (FIC),
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark, Finansministeriet, Finanstilsynet,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører
F.R.I., Forsikring og Pension, Forsvarsministeriet, Friluftsrådet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), God Adgang, Godkendt teknologisk Service (GTS), Greater
Copenhagen and Skåne Committee, Grøn Nøgle, HK
Handels- og Kontorfunktionærernes
Forbund, HK HORESTA, IDA, Interreg North Sea Region, IT-Branchen, Justitsministeriet,
Karrierepartner og A-kasse for højtuddannede i erhvervslivet (CA), Kommunernes
Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Københavns
Lufthavne, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsorganisationen i Danmark
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
1976571_0008.png
(LO), Lederne, Meet Denmark, Miljø- og Fødevareministeriet, Opfinderforeningen,
Organisationen Danske Museer, Overvågningsudvalget for strukturfondene, Patent- og
Varemærkestyrelsen, PTU (Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Småøer, SAS, Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteministeriet, SMVdanmark, SportEventDenmark, State of Green, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statsministeriet, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Sund &
Bælt, Sundheds- og Ældreministeriet, Søfartsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Tekniq,
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Turismeforskerne i Danmark (TiD), Turisterhvervets
Samarbejdsforum,
Turistførerforeningen,
Uddannelses-
og
Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, VisitDenmark, Vækstfonden, Vækstforum
Bornholm, Vækstforum Hovedstaden, Vækstforum Midtjylland, Vækstforum Nordjylland,
Vækstforum Sjælland, Vækstforum Syddanmark, Væksthus Hovedstadsregionen, Væksthus
Hovedstadsregionen og Bornholm, Væksthus Midtjylland, Væksthus Nordjylland, Væksthus
Sjælland, Væksthus Syddanmark, Wonderful Copenhagen, Økonomi- og Indenrigsministeriet.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
og Ingen
administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgere
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Overimplementering af EU- Ingen
retlige
minimumsforpligtelser
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslaget
Til § 1
Forenklingen af erhvervsfremmesystemet medfører, at antallet af politisk ansvarlige niveauer
reduceres til to og afskærer regionerne fra fremadrettet at skulle lave egen
erhvervsfremmeindsats, herunder også inden for turisme. Som følge heraf skal regionerne ikke
længere varetage turismeopgaver, herunder i Det Nationale Turismeforum og de regionale
udviklingsselskaber for turisme.
Til nr. 1
Det Nationale Turismeforum har i dag til formål at styre og koordinere den offentlige
turismefremmeindsats i Danmark, bl.a. gennem udarbejdelse af en national strategi for dansk
turisme. Som følge af forenklingen af erhvervsfremmeindsatsen og på baggrund af
anbefalingerne fra Det Nationale Turismeforum om en fokusering af den offentlige
turismefremmeindsats, præciseres med nr. 1, at Det Nationale Turismeforum aktivt skal arbejde
for, at der er sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats og at der ikke etableres
overlappende turismefremmeindsatser.
Til nr. 2
I dag består Det Nationale Turismeforum af 7 medlemmer og en formand.
Som en konsekvens af, at regionerne afskæres fra fremadrettet at skulle lave egen
erhvervsfremmeindsats, herunder også inden for turisme, foreslås, at Det Nationale
Turismeforum får en ændret sammensætning, der afspejler den ændrede arbejdsdeling i
turismefremmeindsatsen. Danske Regioner kan derfor ikke længere indstille medlemmer til Det
Nationale Turismeforum.
Der er behov for, at den offentlige turismefremmeindsats indrettes, så der sikres bedre
koordinering og incitament til samarbejde, herunder mellem de tre største offentlige
turismeaktører, Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst- og Naturturisme.
Derfor foreslås det, at Det Nationale Turismeforum udvides fra 7 til 9 medlemmer (foruden
formanden).
Til nr. 3
For at sikre en mere fælles retning for den tværgående indsats og bedre synergi mellem den
internationale markedsføring af Danmark, storbyturismen og udviklingen af kyst- og
naturturismen udvides Det Nationale Turismeforum med bestyrelsesformanden i Wonderful
Copenhagen.
Til nr. 4
Med nr. 4 får bestyrelsesformanden i Dansk Kyst- og Naturturisme ligeledes en plads i Det
Nationale Turismeforum for at sikre en mere fælles retning for den tværgående indsats og bedre
synergi i turismefremmeindsatsen.
Til nr. 5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Forenklingen af den offentlige turismefremmeindsats betyder på det kommunale niveau, at
antallet af kommunale destinationsselskaber søges nedbragt fra ca. 80 i dag til omkring 15-25
destinationsselskaber. Denne konsolideringsproces medfører, at turismefremmeindsatsen i
højere grad sker i samarbejde mellem flere kommuner, så kommunerne sammen kan løfte deres
centrale rolle i forhold til udvikling af stærke og attraktive destinationer i Danmark. I forlængelse
heraf styrkes det kommunale niveaus rolle i Det Nationale Turismeforum. Med bestemmelsen
foreslås derfor, at KL indstiller 2 medlemmer til Det Nationale Turismeforum, hvoraf det er
intentionen, at mindst 1 skal være repræsentant for et destinationsselskab.
Til nr. 6
Det foreslås med nr. 6, at erhvervslivets repræsentation i Det Nationale Turismeforum øges fra
2 til 3 medlemmer.
Dermed får erhvervslivet en øget repræsentation i Det Nationale Turismeforum, så den
strategiske kobling mellem det nationale og kommunale niveau samt turismeerhvervet og det
kommunale niveau styrkes, jf. nr. 4 og 5.
Til nr. 7
Dansk Turismes Advisoryboard har til formål at rådgive Det Nationale Turismeforum, og består
af 1 formand, 17 andre medlemmer og 2 observatører. Med sammensætningen blev det tilstræbt,
at medlemmerne i Dansk Turismes Advisoryboard samlet set skulle have turismefaglige
kompetencer og erhvervserfaring, som gør dem egnede til varetagelse af Dansk Turismes
Advisoryboards formål.
Med de justerede ændringer i nr. 8 og 9 ændres antallet af observatører i stk. 2, nr. 16, da Danske
Regioner går fra at være observatør i Dansk Turismes Advisoryboard til at være medlem.
Antallet af observatører falder dermed til 1.
Det foreslås dermed at antallet af observatører ændres fra 2 til 1. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger punkt 2.1.2.
Til nr. 8
Det tidligere Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter havde ifølge den gældende bestemmelse
i lov om dansk turisme § 6, stk. 2, nr. 13, indstillingsretten for ét medlem. Det var hensigten med
bestemmelsen, at bl.a. medlemmet fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter blev udpeget
på embedsmandsniveau.
Som følge af ministeriets nedlæggelse bortfalder medlemmet med den foreslåede bestemmelse
og således er der fremover 16 medlemmer af Dansk Turismes Advisoryboard.
Til nr. 9
Ifølge den tidligere § 6, stk. 2, nr. 16, kunne Danske Regioner indstille én observatør til Dansk
Turismes Advisoryboard, der sammen med observatøren fra KL, jf. § 6, stk. 2, nr. 17, kunne
deltage i møderne i Dansk Turismes Advisoryboard. Danske Regioner har haft observatørstaturs
pga. det samtidige medlemskab i Det Nationale Turismeforum. Fremadrettet indstilles i stedet ét
medlem fra Danske Regioner, der udpeges af erhvervsministeren.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Dette skyldes, at Danske Regioner, med regionernes opgavebortfald på turismeområdet, ikke
længere skal indstille to medlemmer til Det Nationale Turismeforum jf. lovforslagets § 1, nr. 5
Da Danske Regioner stadig har opgaver, der er relevante for turismeområdet, som f.eks. på
transportområdet, gøres Danske Regioner til medlem af Dansk Turismes Advisoryboard frem
for den nuværende observatørstatus, der var baseret på, at Danske Regioner havde indstillingsret
til Det Nationale Turismeforum.
Til nr. 10
Det foreslås, at overskriften til kapitel 3 ændres fra »Regionale
udviklingsselskaber for turisme«
til »Turismeudviklingsselskaber«. Den foreslåede ændring vil dermed bringe overskriften i
overensstemmelse med resten af loven. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger
punkt 2.2.2.
Til nr. 11
Det fremgår af lovbemærkningerne til den gældende § 7, stk. 1, at regionerne opretter Dansk
Kyst- og Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark) som selvstændige
juridiske enheder.
Dansk Kyst- og Naturturisme er oprettet af regionerne som en erhvervsdrivende fond og
MeetDenmark som en forening.
Udviklingsselskabet for Dansk Storbyturisme er oprettet og forankret i regi af Wonderful
Copenhagen.
Med bestemmelsen foreslås den gældende bestemmelse i lovens § 7 ophævet. Bestemmelsen har
ikke længere selvstændigt indhold og ophæves.
Til nr. 12
Regionerne medfinansierer i dag organisationer, der er væsentlige for udviklingen af turismen i
hele Danmark. Da regionerne ikke længere selvstændigt i medfør af lov om erhvervsfremme kan
iværksætte turismefremmeaktiviteter, overføres finansieringen af de regionale
udviklingsselskaber for turisme, Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Erhvervs- og
Mødeturisme, til staten. Dansk Storbyturisme, der i dag ikke modtager basisfinansiering,
videreføres desuden som hidtil med forankring i den erhvervsdrivende fond Wonderful
Copenhagen. Wonderful Copenhagen vil fremover modtage basisfinansiering fra staten i stedet
for fra Region Hovedstaden.
Med den ændrede formulering i bestemmelsen i § 8, stk. 1 og 3, ændres alene navnet på
udviklingsselskaberne for at understrege regionernes opgavebortfald på turismeområdet.
Bestemmelserne videreføres uden ændring i formål og indhold.
Den tilføjede henvisning til lovens § 3, stk. 1, nr. 1, skal alene ses som en præcisering af
turismeudviklingsselskabernes opgaver, der har ophæng i den nationale strategi for dansk
turisme.
Med bestemmelsen foreslås, at de regionale udviklingsselskaber for turisme benævnes
turismeudviklingsselskaber.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger punkt 2.2.2.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Til nr. 13
Med den ændrede formulering i bestemmelsen i § 8, stk. 3, ændres alene navnet på
udviklingsselskaberne for at understrege regionernes opgavebortfald på turismeområdet.
Bestemmelserne videreføres uden ændring i formål og indhold.
Til nr. 14
Bestemmelsen i § 9, stk. 1, videreføres indholdsmæssigt, så koordinationsforpligtelsen med
Visitdenmark inden for international markedsføring videreføres.
Regioner kan ikke længere selvstændigt i medfør af lov om erhvervsfremme iværksætte
turismefremmeaktiviteter, og de omfattes ikke længere af bestemmelsen.
Kommuner m.v., der iværksætter turismefremme efter § 14, stk. 3 i lov om erhvervsfremme,
destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaberne m.v., der med offentlig medfinansiering
foretager international markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding
af Danmark som turistmål m.v. er omfattet af bestemmelsen. Det gælder også f.eks. samarbejder
mellem destinationsselskaber eller lignende.
Med den foreslåede ændring af § 9, stk. 2, udvides erhvervsministerens bemyndigelse til, udover
at fastsætte en klar afgrænsning af, hvad der forstås som væsentlige aktiviteter, og som derfor er
omfattet af forudgående koordination med Visitdenmark, jf. bestemmelsens stk. 1, at fastlægge
nærmere regler om krav til samarbejde, koordinering og adgang til oplysninger.
For at sikre så effektive og effektskabende markedsføringsaktiviteter af Danmark som muligt,
gives erhvervsministeren adgang til f.eks. at fastsætte nærmere regler om bindende
samarbejdsaftaler mellem Visitdenmark og de kommunale destinationsselskaber, etablering af
et koordinationsforum om international markedsføring mellem relevante aktører samt regler om
deling af planer om markedsføringsaktiviteter målrettet internationale markeder m.v. De
nærmere regler vil tage udgangspunkt i et arbejde, der igangsættes som følge af aftalen om
forenkling af erhvervsfremmesystemet om, hvordan koordinationen af den internationale
markedsføring af Danmarks som turistmål mellem Visitdenmark og destinationsselskaberne kan
styrkes.
Til nr. 15
Der er alene tale om en præcisering som følge af, at regionerne fremover ikke har en rolle i
forhold til turismeudviklingsselskaber.
Turismeudviklingsselskaberne forpligtes fortsat til at indgå aftaler med Visitdenmark om
udviklingen af forretningsområderne og den internationale markedsføring af Danmark, herunder
analyser, presse og markedsføring. Det sigtes herved, at en samarbejdsaftale mellem parterne
skal bidrage til at skabe øget sammenhæng mellem internationale markedsføringsindsatser og
udviklingen af dansk turisme.
Det skal også fremadrettet være muligt for Det Nationale Turismeforum at anvende den
tilgængelige offentlige ekspertise, der eksisterer på turismeområdet. Det gælder dermed, at
turismeudviklingsselskaberne, skal stå til rådighed med at levere eksisterende oplysninger om
dansk turisme til brug for Det Nationale Turismeforums arbejde.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 69: Lovudkast: Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme, fra erhvervsministeren
Til nr. 16
Med den ændrede formulering i bestemmelsen i § 11, ændres alene navnet på
udviklingsselskaberne for at understrege regionernes opgavebortfald på turismeområdet.
Bestemmelserne videreføres uden ændring i formål og indhold.
Til § 2
Til nr. 1
I lov om Visitdenmark, jf. lov nr. 648 af 15. juni 2010, foretages to konsekvensrettelser som
følge af ændringerne af denne lov og som følge af, at regionerne ikke længere selvstændigt i
medfør af lov om erhvervsfremme kan iværksætte turismefremmeaktiviteter.
I den gældende § 2, stk. 2, nr. 3, udgår regionale turismefremmeaktører derfor.
Til nr. 2
Ændringen til § 2, stk. 8, er en konsekvensændring til de regionale udviklingsselskaber, der
fremadrettet benævnes turismeudviklingsselskaber.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2019.