Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1971817_0001.png
Hvorfor en Glass/Steagallbankopdeling
ville løse finanskrisen og ødelægge
Wall Street og “City of London”
af Tom Gillesberg
Fra Schiller Instituttets kampagneavis 16 fra 2013
En Glass/Steagall-bankopdeling vil fritage staten
og skatteyderne for at skulle dække insolvente bankers
spillegæld. Vi vil opdele bankerne i banker, der kun la-
ver normal ind- og udlånsaktiviteter, og som vil have
et statsligt sikkerhedsnet, og investeringsbanker a la Sa-
xo-bank, der må leve på egen risiko. Realkreditten skal
igen adskilles fra bankerne og yde billige realkreditlån
til kunderne i stedet for være en malkemaskine for ban-
kerne. Der skal ikke længere være »banker, der er for
store til at gå ned«, som får bail-out, i form af statslige
bankhjælpepakker, eller bliver hjulpet af bail-in-aktio-
ner, som den på Cypern, hvor bankerne får lov til at af dollar, ja måske endda billiarder. Selv når man sam-
stjæle bankkundernes penge.
menligner med det aktuelle, pålydende, globale BNP,
Indtil nu har finansverdenen og de ledende po- der skønsmæssigt ligger på omkring 70 billioner dollars,
litikere rundt om i verden tilsyneladende intet lært bliver det umiddelbart indlysende, at denne gæld aldrig
af finanskrisen i 2007-2008. I stedet for at sanere fi- vil kunne betales. Det store flertal af disse udestående
nansverdenen gennem indførelsen af en Glass/Stea- fordringer er af ren spekulativ karakter, med absolut
gall-bankopdeling lod man finansverdenen fortsætte ingen forbindelse til en legitim, nødvendig, produktiv
sine usunde aktiviteter, og nu er de spekulative bobler økonomisk aktivitet.
større end nogensinde. Finansverdenen kræver, at bru-
At fortsætte med hjælpepakker til denne enorme
tale nedskæringer og en konfiskering af befolkningens boble af fordringer, der stammer fra spekulativ spilleak-
bankindeståender og liv skal redde bankerne ved den tivitet, oven i en kollapset og hastigt skrumpende
kommende krise, men det vil ikke blot være et afskye-
realøkonomi, vil være det samme som hurtigt at
ligt og umoralsk folkemord: Finansboblerne er allerede skabe en hyperinflation som i Weimar-Tyskland i global
blevet så uhåndterligt store, at finanssystemet aldrig vil skala, og en økonomisk krise som i den mørke Middel-
kunne reddes.
alder.
Man skønner, at den aktuelle globale størrelse af
Glass-Steagall standser denne katastrofe. Ved at
fordringer fra udestående derivater (investeringspapirer, genindføre en adskillelse af kommerciel bankpraksis
der ikke giver ejerskab til fysiske værdier, men hævdes og investeringsbankaktivitet, opdeler Glass-Steagall de
at afdække risiko gennem at spekulere i kursudviklinger pågældende fordringer i to, klart adskilte kategorier:
etc.), der er blevet ophobet som et produkt af spekula- de legitime og de illegitime, idet sidstnævnte er langt
tiv, finansiel praksis, nu løber op i hundreder af billioner
Redaktion: Tom Gillesberg (ansvh.); Michelle Rasmussen
KONTAKT OS: 53 57 00 51; 35 43 00 33, [email protected], www.schillerinstitut.dk.
Eget tryk.
Støt Schiller Instituttets arbejde: Medlemskab: 1 år 500 kr., 6 mdr. 275 kr., 3 mdr. intro 100 kr.
Homebanking: 1551-5648408, Giro: 564-8408, Dankort/Paypal: www.schillerinstitut.dk/si/butik/
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Henvendelse af 19/11-18 fra Schiller Instituttet, vedrørende Glass/Steagall-bankopdeling
større end de førstnævnte. Vi må derfor erklære, at sta-
ten ikke har noget ansvar for at tilbagebetale tab, der
er fremkommet ved spekulativ virksomhed, idet vi så-
ledes afskriver disse gældsposter for milliarder i statens
regnskaber. Vi tvinger alle banker – også de systemisk
vigtige storbanker, som i USA er JPMorgan Chase,
Citigroup, Morgan Stanley, osv., og som i Danmark
er Danske Bank, Nordea etc. – til at blive opdelt i to
dele: de såkaldte »investeringsgrene« på den ene side,
og almindelig, god gammeldags bankdrift på den anden
side. Under Glass/Steagallloven vil kun normale banker
modtage statsgaranti, mens »investeringshuse« ikke læn-
gere vil nyde godt af en sådan beskyttelse.
Selv hvis investeringshusenes billioner i udestående
»aktiver« ikke ligefrem annulleres eller fjernes ved lov, så
erklærer vi ganske enkelt, at denne gæld er deres egen,
deres eget ansvar, og ikke statens og befolkningens. Ikke
én eneste øre i nye hjælpepakker skal gå til at betale
denne gæld og uden denne kunstige beskyttelse vil disse
aktiver hurtigt fordampe. Vi bliver denne cancer kvit,
og vort banksystem bliver ført tilbage til sin nødvendige
og uundværlige funktion. Dette er, hvad den erklærede
hensigt var med Franklin D. Roosevelts originale Glass/
Steagall-Lov af 1933, og det er, hvad vi må gøre i dag.
Danmark behøver Glass/Steagall-bankopdeling
Fra produktion til spekulation
I årtier har der fundet et skifte sted væk fra fysisk
produktion og investering i infrastruktur og over til fi-
nansiel aktivitet for dennes egen skyld – og som i stigen-
de grad er frakoblet enhver tilknytning til den fysiske
realøkonomi. Finansverdenens finansielle kannibalisme
betød, at nye kilder til likviditet måtte findes, og det fik
man med den gradvise afskaffelse af den amerikanske
Glass/Steagall-lovs adskillelse mellem normal bankakti-
vitet og finansverdenens spekulationsforretninger. Det
begyndte for alvor i 1984, da Alan Greenspan, der den-
gang var ansat i J.P. Morgan-banken, skrev en pjece med
titlen »GlassSteagall genovervejet«.
Han fortsatte sin kampagne imod Glass/Steagall
da han blev formand for Federal Reserve, hvor nøgle-
elementer i Glass-Steagall-loven konstant blev udhulet.
Det endelige opgør med loven begyndte så i 1998, da
Travelers Insurance fusionerede med Citibank, en fu-
sion, der ville have været ulovlig under Glass-Steagall.
Greenspan udstedte en midlertidig undtagelse for at få
fusionen gennemført, og dernæst førte Wall Street en
afpresnings- og intimideringskampagne imod kongres-
medlemmerne og præsident Clinton, der endte med
vedtagelsen af GrammLeach-Bliley-loven af 1999, som
endegyldigt ophævede Glass-Steagall.
1999-loven skabte en ny klasse af »finansielle hol-
dingselskaber«, der havde bemyndigelse til at tegne og
sælge forsikringer og værdipapirer, udføre kommercielle
og investeringsmæssige bankfunktioner, købe og sælge
»derivater« og andre eksotiske instrumenter, samt be-
fatte sig med andre spekulative aktiviteter. Denne lov
var et skelsættende øjeblik i den udvikling, der førte til
den aktuelle, generelle sammenbrudskrise af ikke blot
USA’s, men af hele den transatlantiske verdens finanssy-
stem. Den legaliserede sofistikeret hasardspil og anbrag-
te det under statslig beskyttelse og garanti, der således
tillod en akkumulering af en hidtil uset boble af fik-
tiv gæld. Gæld, som bankerne aldrig ville have påtaget
sig, hvis ikke de havde vidst, at staten ville dække deres
potentielle tab. Til sidst bristede boblen, og det gamle,
nationaløkonomiske system døde i 2007.
De finansielle hjælpepakker, som USA’s kongres,
med truslen om udsigt til uro i gaderne, bankkrak og
endog undtagelsestilstand hængende over hovedet, ef-
terfølgende vedtog i 2008, indledte en ny, økonomisk
tidsalder, der medførte, at den amerikanske stat nu var
blevet kautionist for hele banksektoren. Det samme
blev tilfældet i EU, hvor staterne hver for sig udstedte
en universel garanti for alle bankerne – en garanti, der
i Danmark lød på intet mindre end 4.200 mia. kr. Det
blev en udbredt opfattelse, at bankvirksomhed er det
samme som økonomien, skellet mellem suveræn rege-
ringsudøvelse og udøvelse af bankvirksomhed blev ud-
visket.
Lige siden disse hjælpepakker har vi befundet os
i en accelererende, generel sammenbrudskrise, som vi
nu ser kulminere i budgetunderskud, der tvinger stater,
regioner og byer til at gå fallit. Man fortæller så folke-
valgte parlamentarikere, at de må gennemføre en po-
litik, der slår deres eget folk ihjel, for at betale gæld,
som finansverdenen egentlig var ophav til. Medlemmer
af EU-kommissionen diskuterer allerede privat nødven-
digheden af at begrænse gennemsnitslevetiden til 66 år
(!), og ved en senatshøring den 10. oktober erklærede
formanden for Den amerikanske Bankforening ABA,
Frank Keating, at man burde indføre en aftrapning i
de statslige tilskud til pensionister, efterhånden som de
blev ældre, så de enkelte pensionister ikke belastede sta-
tens finanser for meget. Glass-Steagall burde aldrig være
blevet ophævet!
USA genfinder Glass-Steagall
Efter at den amerikanske økonom Lyndon LaRou-
che i 2007 advarede om finanssystemets umiddelbart
forestående sammenbrud, er han i stigende grad blevet
midtpunkt for kræfter, der arbejder for en genindførelse
af GlassSteagall. Tre år efter finanskrisens udbrud i 2007
fremlagde den demokratiske senator Maria Cantwell
sammen med den republikanske senator John McCain
et tillæg, der ville have genindført Glass-Steagall, til den
Dodd-Frank-lov, der blev udarbejdet for at håndtere lig-
nende fremtidige kriser i bank- og finansverdenen – og
som er blevet rollemodellen for de banktiltag, bl.a. EU
arbejder med. LaRouche anførte en kampagne til støtte
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Henvendelse af 19/11-18 fra Schiller Instituttet, vedrørende Glass/Steagall-bankopdeling
for Cantwell-McCainlovtillægget, men til trods for, at
loven havde rigeligt med stemmer til at blive vedtaget i
Senatet, kom der et direkte indgreb fra Det hvide Hus
og Wall Street, der forhindrede, at forslaget kom til af-
stemning i Kongressen. Der blev så i stedet fremlagt et
alternativt lovforslag, kendt som »Volcker-reglen«, hvis
specifikke formål var at blokere for en sådan genindfø-
relse af Glass/Steagall.
Ikke alene gjorde den amerikanske Dodd-Frank-lov
ikke en ende på muligheden for finansielle hjælpepak-
ker, men introducerede også, under dække af at ville
fremme »finansiel stabilitet« og »beskytte den amerikan-
ske skatteborger ved at gøre en ende på bankhjælpepak-
ker«, bail-in! Bail-in var det, som indskydere i Cyperns
to største banker vågnede op til i marts måned 2013, da
deres bankindeståender dels blev konfiskeret og bånd-
lagt. De personer eller virksomheder, der havde mere
end 750.000 kr. på deres konto, mistede 40 % af de
overskydende indeståender. Det betød, at mange små
og mellemstore virksomheder efterfølgende gik banke-
rot eller var tvunget til at fyre ansatte.
I USA vedtog man Dodd-Frank-loven, der i kapi-
tel II angiver de legale retningslinjer for bail-in gennem
Den lovformelige Likvidationsmyndighed, OLA, som
tillader »globale, systemisk vigtige, finansielle institutio-
ner« (G-SIFI’er) at forblive åbne og operative, på direk-
te bekostning af deres kreditorer og indskydere. Ifølge
både Paul Callelo, tidl. chef for Credit Suisses investe-
ringsbank, og Wilson Ervin, tidl. chef for Credit Suisses
risikoafdeling, »tilbyder bail-in en effektiv, ny måde at
rejse ny kapital til finansinstitutionerne på, idet bankens
egne penge [læs: dine penge!] anvendes, snarere end
skatteborgernes.«
Planer om at rejse ny kapital til G-SIFI’erne ved
hjælp af indskyderkonti var blevet diskuteret så tidligt
som i slutningen af 1990’erne, men verden blev ikke
præsenteret for denne »Plan B«, før man havde gen-
nemført den første, dramatiske prøvekørsel i Cypern.
Kort tid efter den cypriotiske bail-in bekræftede Jeroen
Dijsselbloem, præsident for Eurogruppen, at beslaglæg-
gelsen af bankkontiene i Cypern var »skabelonen« for
håndteringen af fremtidige finanskriser. En skabelon,
der går hånd i hånd med EU’s planer om en bankuni-
on og fælles banktilsyn, der kan sikre, at de deltagende
lande og deres bankkunder i fællesskab hæfter for de
kommende bankredninger. Noget der blev understreget
på en konference i London den 11. marts 2013, hvor
Vitor Constancio, vicepræsident for Den europæiske
Centralbank, ECB, forklarede, at bail-in-mekanismen
er et centralt element i Eurolands planlagte bankunion.
Det, man i øjeblikket er i færd med at gøre, er nøj-
agtig det modsatte af det, Franklin Roosevelt gjorde, da
han var konfronteret med en lignende krise i 1932-33,
pga. førende storbankers massive insolvens grundet tøj-
lesløs spekulation. Roosevelt forstod, at gæld, der var
frembragt gennem spekulation, og som ingen relation
havde til den produktive økonomi, ikke havde nogen
egentlig værdi for økonomien og ikke gjorde sig fortjent
til statsstøtte. Ved at adskille finanssektoren fra real-
økonomien (som blev nedfældet i Glass/Steagallloven)
var Roosevelt i stand til at starte med en ren tavle og
dels dirigere kredit over til nødhjælp, for at formilde de
menneskelige og sociale konsekvenser af den finansielle
krise, og dels til specifikke projekter, der havde varig be-
tydning for økonomien.
I dag insisterer Obama-administrationen, IMF, EU
og ECB på at likvidere nationernes borgere og deres fy-
siske økonomi for at bevare de finansielle »værdier«. De
fysiske virkninger af denne politik kan ikke komme som
en overraskelse for nogen. De må derfor være overlagte
og rækker langt ud over banksektoren. De betyder en
kraftigt faldende levestandard og markant øget dødelig-
hed for store dele af de berørte befolkninger på samme
måde som Hitlers koncentrationslejre (inden de fik til
formål at gasse uønskede befolkningsgrupper ihjel) ikke
blot skaffede billig arbejdskraft til krigsindsatsen, men
også førte til en kraftig reduktion i de indsattes levetid.
Poeten Manuel Alegre, der tidligere var næstfor-
mand for Portugals Socialistparti og to gange stillede op
som præsidentkandidat, skrev rammende om det igang-
værende økonomiske sammenbrud i Europa:
»Vi er som hine fanger i koncentrationslejrene, der
lever i den illusion, at deres tid måske endnu ikke er
kommet, mens andre allerede blev stillet i kø til gaskam-
rene. Der er intet hagekors at se; ingen soldater brøler
befalinger; sætningen ’Arbeit macht frei’ er endnu ikke
dukket op over indgangen til vort land. Men … de be-
høver hverken invadere eller bombe os. De afsiger en
kendelse og udsletter et land. … Jeg kan ikke holde op
med at føle mig som en cypriot. Jeg var overbevist om,
at vi hørte til Den europæiske Union, et projekt om
fælles velstand mellem ligeværdige og suveræne stater.
Men Cypern, efter Grækenland og, i en vis forstand,
også efter os selv, får mig til at indse, at dette Europa er
et bedrageri. Det er ikke længere et projekt for fred og
frihed; det er begyndt at blive en totalitær trussel med
det mål at forarme os stater i Syden og gøre os til slaver.«
Glass/Steagall lovforslag i USA’s kongres
International opbakning
Schiller Instituttet har gentagne gange sat Glass/
Steagall på dagsordenen i Danmark, senest på Folkemø-
det på Bornholm i juni (se http://www.schillerinstitut.
dk/drupal/node/910 ) og på Folketingets kulturnat den
11. oktober, men ingen af Folketingets partier har end-
nu fremsat et lovforslag for bankopdelingen, i modsæt-
ning til en lang række andre europæiske lande:
I Schweiz, Europas næststørste finanscentrum, har
parlamentets førstekammer netop vedtaget tre resoluti-
oner for en Glass/Steagall-bankopdeling med klare fler-
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 63: Henvendelse af 19/11-18 fra Schiller Instituttet, vedrørende Glass/Steagall-bankopdeling
1971817_0004.png
tal, og man er i gang med at forberede krav om en fol-
keafstemning, for at sørge for, at bankopdelingen bliver
en realitet. I Italien har flere forskellige partier fremsat
lovforslag om en Glass/Steagall-bankopdeling i både se-
natet og deputeretkammeret. I såvel Sverige som Island
har lignende lovforslag været til debat. Selv i Storbri-
tannien, der huser City of London, verdens vigtigste
finanscenter, som er centrum for det globale anglo-hol-
landsk-styrede, privatkontrollerede finanssystem, er der,
med finansavisen Financial Times i spidsen, et voksende
krav om en Glass/Steagall-bankopdeling.
I USA, Glass/Steagall-lovgivningens ophavsland, er
det i mellemtiden blev tidens varmeste emne. En lang
række økonomer og samfundsdebattører har meldt sig
ind i debatten for Glass/Steagall, inklusive Sandy Weill,
den tidligere chef for Citigroup der oprindelig var en
drivende kraft i at få ophævet Glass/Steagallloven. En
mobilisering fra LaRouche-kampagnen har medført, at
halvdelen af alle delstatskongresserne nu har introduce-
ret resolutioner til støtte for en genindførelse af Glass/
Steagall, og i Washington har Marcy Kapturs lovforslag
i Repræsentanternes Hus nu 75 medstillere fra såvel det
demokratiske som republikanske parti, og der er fremsat
to lovforslag i Senatet.
Støttebreve og appeller til kongressen er væltet ind
fra Europa og hinsides med indtrængende opfordrin-
ger om en hurtig genindførelse af Glass-Steagall, der
ville have gennemslagskraft til at transformere hele den
transatlantiske dynamik. Den 16. oktober indrykkede
LaRouchePAC en annonce i Washingtonavisen The
Hill, med 40 underskrifter af folkevalgte repræsentan-
ter, fagforeningsfolk og andre prominente personer, der
opfordrede kongressen til omgående at følge op på suc-
cessen med at stoppe krigen imod Syrien ved at genind-
føre Glass/Steagall, så man kan stoppe Wall Streets krig
imod den amerikanske befolkning.
LaRouche-kampagnen forsøger at få den hurtigt
voksende utilfredshed i den amerikanske befolkning og
den voksende erkendelse af, at Obama er en afgørende
del af problemet, kanaliseret over i vedtagelsen af Glass/
Steagall og afsættelsen af Obama. Det er blevet langt
mere sandsynligt efter det store sammenstød mellem
præsident Obama og Kongressen – i forbindelse med
finansloven for 2013-2014 og nødvendigheden af at
hæve det amerikanske låneloft – for Obama afslørede
i forbindelse med forhandlingerne, at han er særdeles
villig til at lave nedskæringer i Social Security (en folke-
pension, som ansatte indbetaler til), Medicaid (statstil-
skud til medicin) og Medicare (statstilskud til læge- og
hospitalsbehandling). Det fik mange demokrater, der
indtil nu har forsvaret Obama og hans politik, til at
forstå, at han er en afgørende medspiller i Wall Streets
forsøg på at fjerne disse sociale ordninger.
Richard Trumka, formanden for den største ameri-
kanske fagforening AFL-CIO, holdt en tale i Las Vegas
den 21. oktober, hvor han kraftigt advarede Washing-
tons politikere imod at skære i disse programmer: »In-
gen politiker, jeg er ligeglad med fra hvilket parti, vil
slippe af sted med at skære i Social Security, Medicare-
eller Medicaid-tilskuddene. Glem det«. Han advarede
derefter potentielle Obama-medløbere direkte: »Den-
ne advarsel tæller dobbelt for demokrater. Vi vil aldrig
glemme. Vi vil aldrig tilgive. Og vi vil aldrig holde op
med at arbejde for at gøre slut på jeres karrierer.«
Det afgørende spørgsmål er, hvorvidt kasinoban-
kerne eller befolkningen skal overleve. De, der vælger
at redde befolkningen, har intet andet valg end at smi-
de det nuværende, bankerotte system over bord og satse
på løsningen med Glass-Steagall, kreditsystem og store
infrastrukturprojekter. I modsat fald vil vi se et acce-
lererende sammenbrud af den fysiske økonomi med
massearbejdsløshed og voksende armod, massive offent-
lige nedskæringer, der smadrer sundhedsvæsenet og den
almene velfærd. Dødeligheden vil som et resultat stige
kraftigt i befolkningen, og de tilbageværende virksom-
heder vil lide kraftigt under en kollapsende økonomi.
Konsekvenser, som allerede kan ses i Grækenland, Spa-
nien, Portugal og Cypern, og som vil udbredes til hele
EU og USA, hvis vi ikke skifter kurs. En Glass/Stea-
gall-bankopdeling og et farvel til finansspekulationens
tidsalder er det første skridt på vejen ud af dette mare-
ridt for Danmark, EU, USA og resten af verden.
KONTAKT OS: 53 57 00 51; 35 43 00 33,
[email protected]
www.schillerinstitut.dk