Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 62
Offentligt
1971688_0001.png
Hvidvask: Omfang og udfordringer
Jesper Berg
Direktør, Finanstilsynet
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0002.png
Den globale situation er også vores
Rusland er en risikofaktor
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0003.png
Danske Bank afviklede non-resident kunderne i 2014-15,
men …
… der er stadig
mange non-resident kunder i Baltikum
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0004.png
Hvad er hvidvask? Hvidvasklovens definition
1)
Uberettiget at modtage eller skaffe sig eller andre del i økonomisk
udbytte eller midler, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse
2)
Uberettiget at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse
af eller på anden måde efterfølgende virke til at sikre det
økonomiske udbytte eller midlerne fra en strafbar lovovertrædelse
3)
Forsøg på eller medvirken til sådanne dispositioner.
Definitionen omfatter
også dispositioner
foretaget af den, der har
begået den strafbare
lovovertrædelse, som
udbyttet eller midlerne
hidrører fra.
Målet er at undgå, at midlerne kommer ind i det finansielle system
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0005.png
Bankernes rolle i overvågningen
Identifikation
Kend din
kunde
Overvågning
Reaktion på
mistanke
Underretning
Bankerne er en vigtig del af forebyggelsen
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0006.png
Forebyggelsen og strafforfølgelsen sker i en kæde
Virksomhederne overvåger
transaktioner.
Hvidvasksekretariatet modtager
underretninger.
Politiet efterforsker
lovovertrædelser.
Skattemyndighederne
undersøger sager om skattesnyd.
Myndighederne i andre lande
påser overholdelse af
hvidvaskreglerne på deres
territorium.
Domstolene afgør i sidste ende,
om reglerne er overtrådt.
Kunderne
De finansielle
virksomheder
Hvidvasksekre-
tariatet/FIU
Anklagemyndig-
heden/SØIK
Finans-
tilsynet
Domstolene
Finanstilsynet fører tilsyn med et væsentligt led i kæden
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0007.png
Tilsynsrollen på hvidvaskområdet
Fokus på forebyggelse
Information og vejledning
Risikobaseret tilsyn.
Compliancetilsyn
Overholdelse af lovgivningen
Principbaserede regler.
Reaktion på overtrædelser
Proportionelt og ”afskrækkende”
Samarbejde med SØIK.
En trestrenget strategi
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0008.png
Mange virksomheder under tilsyn
Finanstilsynet fører hvidvasktilsyn med over 1400 virksomheder.
De omfatter bl.a.:
Pengeinstitutter
Realkreditinstitutter
Fondsmæglerselskaber
Pensionskasser
Livsforsikringsvirksomheder
Pengeoverførselsvirksomheder
Valutavekslingsvirksomheder
Udlånsvirksomheder
Leasingvirksomheder
Investeringsforvaltningsselskaber
UCITS.
Tilsynet kan og skal ikke være på transaktionsniveau
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0009.png
Det risikobaserede tilsyn
Finanstilsynet skal have fokus på de virksomheder:
hvor risikoen for manglende overholdelse af reglerne er høj
hvor den iboende risiko for, at virksomhederne kan blive misbrugt
til hvidvask, er høj
der har forholdsvis mange kunder, og hvor en manglende
overholdelse af reglerne derfor kan have større konsekvenser
end i andre virksomheder.
Konsekvens
Risiko
Finanstilsynet skal sikre, at ressourcerne fordeles efter risici
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0010.png
Hvordan fører vi tilsynet?
Tilsyn på stedet er kernen i Finanstilsynets arbejde.
Tilsyn på stedet indebærer:
Indkaldelse og granskning af materiale på forhånd
Interview med de ansvarlige i virksomheden
Som regel stikprøve på 30-150 kunder
Rapport til virksomheden
Redegørelse til offentligheden.
Finanstilsynet er afhængigt af de oplysninger, som vi får fra andre
myndigheder, og de oplysninger, vi kan hente fra virksomhederne.
Infor-
mation
Risiko-
vurdering
Indkal-
delse
Inspek-
tion
Rappor-
tering
Tilsynet er meget afhængigt af modtagne oplysninger
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0011.png
Fælleserklæringen fra det estiske og det danske tilsyn
Erklæring af 28. maj 2018, hovedpunkter
According to EU banking directives, as a general rule, the prudential
supervising activity for cross-border operating banks lies with the FSA
of the home country.
According to AMLD, AML measures are supervised by the competent
authorities of the host country.
Where the bank operates establishments in another MS, the competent
authority of the home MS is responsible for supervising the obliged
entity's application of group-wide AML/CFT policies and procedures.
The competent authority of the home MS should cooperate closely with
the competent authority of the host MS and should inform the latter of
any issues that could affect their assessment of the establishment's
compliance with the host AML/CFT rules.
Finantsinspektsioon and the Danish FSA are both committed to perform
their respective supervisory duties and to collaborate and share
information.
Hvidvasktilsyn er en værtslandsopgave
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0012.png
Hvidvaskinspektioner i Danske Bank: Estland og Danmark
Der har været hyppige hvidvaskinspektioner i banken
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0013.png
Afgørelse om Danske Banks ledelse og styring i estisk filial
Afgørelse af 3. maj 2018
Store mangler i alle tre forsvarslinjer
For sen iværksættelse af undersøgelser af transaktioner og
kundeforhold
For sen nedlukning af non-resident kunder
Utilstrækkelig governance mhp. at klarlægge og håndtere
problemerne på betryggende vis
Manglende eller mangelfuld orientering af Finanstilsynet.
Sagen vedrørte governance
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0014.png
Finanstilsynets reaktionsmuligheder
1.
Straksforbedring: Anvendes ved mindre alvorlige overtrædelser,
der skal rettes med det samme
virksomheden er enig.
2.
Påtale: Overtrædelsen er allerede ophørt. Anvendes ikke sammen
med politianmeldelse.
3.
Påbud: Overtrædelse, der skal rettes med det samme. Kan
anvendes sammen med politianmeldelse.
4.
Politianmeldelse: Ikke en afgørelse, men en oversendelse til anden
administrativ myndighed.
5.
Afsætning af ledelsesmedlem: Rettes mod den konkrete persons
opgavevaretagelse.
6.
Inddragelse af tilladelse: Særdeles vidtrækkende.
Finanstilsynets afgørelser skal offentliggøres
Finanstilsynet kan ikke give bøder på hvidvaskområdet
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0015.png
De seneste eksempler på hårde reaktioner
2015: Finanstilsynet anmelder J.A.K. Slagelse til SØIK for en
række overtrædelser af hvidvasklovgivningen.
Andelskassen blev senere samme år sendt til afvikling i Finansiel Stabilitet,
da den blev nødlidende.
2016: Finanstilsynet anmelder Nordea til SØIK for flere
overtrædelser af hvidvaskloven.
Sagen verserer stadig hos SØIK.
2016: Finanstilsynet anmelder Danske Bank til SØIK for
overtrædelser af hvidvaskloven mht. håndtering af
korrespondentbanker.
Sagen endte med en bøde til Danske Bank på 12,5 mio. kr.
2018: Finanstilsynet anmelder Københavns Andelskasse til SØIK
for flere overtrædelser af hvidvasklovgivningen.
Sagen verserer stadig hos SØIK.
Andelskassen blev efterfølgende sendt til afvikling i Finansiel stabilitet, da
den var forventeligt nødlidende.
2018: Finanstilsynet giver alene tilladelse til 15 af de
valutavekslere, der har søgt om tilladelse.
Finanstilsynet har reageret kontant på hvidvask
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0016.png
Finanstilsynets tiltag siden 2016
Hvidvask er et vigtigt element i Finanstilsynets Strategi 2020 fra 2016
Ansøgning om bevilling i sommeren 2016. Bevilling i sommeren 2017
Oprettelse i juni 2017 af et ny hvidvaskkontor med 15 ansatte:
Mangedobling i antallet af inspektioner
Behandling af 39 ansøgninger fra valutavekslingsvirksomheder
Udstedelse af ny vejledning på 145 sider i samarbejde med branchen
Øget aktivitet i HvidvaskForum
Deltagelse med indlæg på en række seminarer med branchen
Samarbejde med andre myndigheder
Øget deltagelse i internationale fora
FATF, EU, FSB
Opgradering i
FATF’s
evaluering af Danmark.
Ambition om Europas skrappeste hvidvaskregler
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 62: Power Point præsentationer fra udvalgets høring om hvidvask den 19/11-18
1971688_0017.png
Hvad kan vi så konkludere?
Rusland er en risikofaktor.
Danske Bank lukkede ned for non-resident kunder i 2015, men der
er stadig mange non-resident kunder i Baltikum.
Bankerne er en vigtig del af forebyggelsen.
Finanstilsynet fører tilsyn med et væsentligt led i kæden.
Tilsynet kan og skal ikke være på transaktionsniveau.
Risikobaseret tilsyn skal sikre, at ressourcer fordeles efter risici.
Tilsynet er meget afhængigt af modtagne oplysninger.
Hvidvasktilsyn er en værtslandsopgave.
Der har været hyppige hvidvaskinspektioner i Danske Bank.
Afgørelsen i maj 2018 vedrørte governance.
Danmark har en ambition om at have Europas skrappeste
hvidvaskregler.