Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1
Ti forslag til en styrket skattekontrol
1. Flere årsværk til kontrolområdet
–
fordobl andelen af virksomheder, som kontrolleres:
Kun en tredjedel af virksomhederne adspurgt i SKATs årlige holdningsundersøgelse oplever en
reel risiko for at blive opdaget i snyd med skat, moms og sort arbejde.
1
Det afspejler, at
kontrolindsatsen under de nuværende rammer, hvor skattevæsenet kun kontrollerer godt 3
pct. af virksomhederne, reelt ikke fungerer.
Et bredt udsnit af Folketingets partier blev med kontrolpakken af november 2017 enige om at
tilføre 135 årsværk til kontrolområdet på tværs af SKAT og Erhvervsstyrelsen frem mod 2021.
Det skal ses op mod, at kontrolområdet i SKAT alene blev reduceret med over 1.000 årsværk fra
2009 til 2017 svarende til en tredjedel af bemandingen i 2009. Samtidig er det tvivlsomt,
hvorvidt tilførslen af årsværk opvejer for planlagte afgange. Regeringens finanslovsforslag for
2019 lægger op til et midlertidigt løft af ressourcerne til Skattestyrelsen generelt, samt
vejledning og kontrol specifikt, men derefter et varigt fald frem til 2022. I 2022 vil
Skattestyrelsens samlede bevilling og ressourcerne til vejledning og kontrol faktisk være mindre
end niveauet i 2018. Antallet af årsværk tilknyttet kontrol risikerer altså at være svagt faldende i
de kommende år.
Derfor bør skattevæsenet tilføres nye årsværk i et antal tilstrækkeligt til, at den nuværende
kontrolindsats kan fordobles, så virksomhedernes oplevede opdagelsesrisiko kan øges markant.
Regeringen bør samtidig udvikle et dynamisk kontrolmål, som sikrer, at der til hver en tid er
ressourcer til at opretholde et antal kontroller tilstrækkeligt til at fastholde en høj oplevet
opdagelsesrisiko blandt minimum 70 pct. af virksomhederne. Den styrkede indsats skal fortsat
målrettes de virksomheder, brancher og regioner, hvor risikoen for snyd er størst.
En styrket kontrolindsats er ikke en udgift, men en investering. Ifølge Skatteministeriets egne
opgørelser har udgifterne til personaleomkostninger tjent sig hjem op mod 38 gange ved
tidligere kontrolprojekter.
2
2. Giv skatteforvaltningen og kontrolområdet en varig og tilstrækkelig grundbevilling:
Regeringens forslag til finansloven for 2019 rummer en ressourcetilførsel til skatteforvaltningen
generelt samt kontrolområdet specifikt. Hovedparten af den stigende bevilling målrettes dog
opfyldning af bevillingsskrænter.
Merbevillingen er med andre ord midlertidige tilførsler, som
går til at udfylde huller fra et grundforløb, som falder støt frem mod 2022. Det resulterer samlet
set i, at den samlede bevilling til Skatteforvaltningen og Skattestyrelsen generelt, såvel som
kontrolområdet specifikt, vil være lavere i 2022 end den er i dag.
Cevea
|
Vesterbrogade 124B, 3. Sal t.v.
I 1620 København V
|
Tlf. 33126800
|