Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 49
Offentligt
FIX SKAT
–
FIX DANMARK
Det danske skattevæsen har igennem de seneste år været igennem en periode med store udfordringer.
Kombinationen af fejlslagne IT-systemer og mange års besparelser på bevillingsrammen i forventning om
digitaliseringsgevinster, som aldrig materialiserede sig, har banet vejen for en lang række skandalesager,
stigende gæld til det offentlige, og et voksende skattegab. Det har samlet set kostet milliarder, som i ste-
det kunne være gået til enten velfærd, eller have indgået i privatforbruget hos danskerne. I sidste ende bli-
ver det den almindelige dansker, som betaler regningen for dette historiske sammenbrud
–
enten via for-
ringede velfærdsydelser eller øget personbeskatning.
I 2015 besluttede et bredt flertal af Folketingets partier, at det daværende SKAT skulle ud af krisen. I den
forbindelse er der de seneste år blevet iværksat flere nødvendige politiske tiltag med henblik på at styrke
den danske skatteforvaltning. Det har især været en prioriteret at opbygge en ny IT-infrastruktur, der kan
sikre en effektiv og retmæssig gældsinddrivelse og ejendomsvurdering. Senest har regeringen iværksat en
omorganisering af skattevæsenet med henblik på at sikre et bedre og mere effektivt skattevæsen.
Genopretningen har foreløbigt ladet særligt ét centralt område stå hen. Som det forholder sig lige nu, glip-
per den danske statskasse nemlig milliarder af kroner hvert eneste år, fordi skattekontrollen ikke evner at
sikre, at alle betaler den korrekte skat, de skal i henhold til den gældende lovgivning. Det er især blandt
virksomhederne, at der er problemer med fejl og snyd, og flere forhold indikerer, at udviklingen går den
forkerte vej. Dette notat viser, at hidtidige indsatser ikke har adresseret problemerne tilstrækkeligt, samt
at en styrkelse af skattekontrolområdet er afgørende for en genopretning af skattevæsenet.
VIRKSOMHEDERNES SKATTE- OG MOMSGAB
Hvert år betaler virksomheder skat og moms til den danske statskasse. De yder dermed et vigtigt bidrag til
finansieringen af vores fælles velfærd og de offentlige goder, som virksomheder og borgere i Danmark ny-
der godt af. Desværre forholder det sig sådan, at der også er mange virksomheder, som ikke lever op til
reglerne og ikke betaler den korrekte skat og moms, som lovgivningen forpligter dem til.
Den seneste opgørelse fra SKAT viser, at spændet mellem den moms- og skattebetaling, myndighederne
har ret til at opkræve fra virksomheder, og den moms- og skattebetaling som rent faktisk opkræves
–
det
såkaldte skattegab
–
er vokset til 14,1 mia. kr. om året.
1 2
Det er med andre ord et årligt beløb, den danske
stat har ret til at opkræve, men ikke får ind i statskassen på nuværende tidspunkt, fordi skatteopkrævnin-
gen og
–kontrollen
ikke fungerer optimalt. Tallet 14,1 milliarder er i øvrigt et konservativt skøn for skatte-
gabets reelle størrelse, se næste side.
Udviklingen viser, at virksomhedernes skatte- og momsgab
–
med undtagelse af en mindre reduktion i
2010 - er vokset siden 2006, hvor de kommunale skattemyndigheder blev sammenlagt med de statslige
told- og skattemyndigheder i den statslige styrelse SKAT. Det seneste skøn over moms- og skattegabet er
det højeste siden SKAT begyndte at kortlægge virksomhedernes regelefterlevelse i 2006.
1
2
SKAT (2017b)
Skatteministeriet (2018e)