Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 46
Offentligt
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Skatteudvalget
Erhvervsudvalget
01-11-2018
Dok. 181020/thh
Forslag til lov om aktiesparekonto
–
L 26
Forbrugerrådet Tænk har ikke afgivet høringssvar til lovforslaget om aktiesparekonto, da vi
ikke var på høringslisten. Når vi skriver nu, er det fordi vi alligevel har nogle bemærkninger.
Ikke til lovforslagets fordelingspolitiske elementer, men vedrørende lovforslagets indvirkning
på investeringsmarkedet. Det giver anledning til to overordnede bemærkninger, som uddy-
bes efterfølgende:
1) Aktiesparekontoen bør ikke forbeholdes danskproducerede investerings-
beviser, men bør give forbrugerne reel mulighed for at købe investerings-
beviser produceret i andre EU-lande.
2) Skattefordelene ved aktiesparekontoen bør ikke forbeholdes banker, men
bør også kunne tilbydes af bankernes konkurrenter
–
fx pensionsselskaber
og investeringsforvaltningsselskaber.
Muligheden for at købe udenlandske investeringsbeviser
I praksis beskattes frie midler i udenlandske aktiebaserede investeringsfonde som kapital-
indkomst efter lagerprincippet, mens danske aktiebaserede investeringsfonde beskattes som
aktieindkomst efter realisationsprincippet. Hvis en udbyder af en aktiebaseret investerings-
fond ønsker at investorerne skal beskattes af afkastet som aktieindkomst efter realisations-
princippet,
så skal udbyderen foretage og indberette en særlig opgørelse (”minimumsind-
komsten”) til de danske skattemyndigheder. I praksis er det kun danske udbydere af investe-
ringsfonde, der foretager denne opgørelse og derved opstår den såkaldte ”skattemur” mellem
danske og udenlandske investeringsbeviser.
Årsagen til, at udenlandske udbydere ikke årligt foretager disse opgørelser til de danske skat-
temyndigheder hænger formentligt sammen med, at det danske marked er relativt lille, at
der er omkostninger forbundet med at hyre folk med ekspertise indenfor dansk skatteret, at
fejl i opgørelserne kan medføre erstatningsansvar og at det har været praksis at danske pen-
geinstitutter kun anbefaler og bruger investeringsbeviser fra deres egne investerings-
foreninger. Det danske marked er et lille lukket marked som udenlandske udbydere har
svært ved at trænge ind på.
Den forskellige skattemæssige klassificering af danske og udenlandske aktiebaserede investe-
ringsbeviser betyder umiddelbart,
at forbrugerne helt afskæres fra at købe uden-
landske investeringsbeviser til deres aktiesparekonti.
Det følger af lovforslagets § 5.