Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1960448_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. oktober 2018
Besvarelse af spørgsmål 15 alm. del stillet af udvalget den 3. oktober
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om den danske stat, regionerne eller kommuner-
ne i forbindelse med offentlige udbud i overensstemmelse med EU-retten
kan fravælge selskaber, som gennem deres afdelinger i andre lande er
involveret i overvågningsopgaver i områder, som ifølge international lov
er ulovligt besatte områder.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der
oplyser følgende:
”Udbudsloven
indeholder en række udelukkelsesgrunde, hvorved ordre-
givende myndigheder kan - og i visse situationer skal - udelukke virk-
somheder fra at deltage i udbuddet, når virksomheden har begået handlin-
ger omfattet af udelukkelsesgrundene. Listen over udelukkelsesgrunde er
som udgangspunkt udtømmende, og der kan som følge heraf som ud-
gangspunkt ikke ske udelukkelse baseret på andre grunde.
Udelukkelsesgrunde indeholder ikke en eksplicit mulighed for at udeluk-
ke virksomheder, der gennem deres afdelinger har været involveret i
overvågningsopgaver i områder, der ifølge international lov er ulovligt
besatte områder.
Dog indeholder udbudsloven en udelukkelsesgrund, hvorved ordregivere
kan udelukke virksomheder, hvis de i forbindelse med udøvelsen af deres
erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om virksomhe-
dens integritet. Det vil i denne forbindelse være en konkret vurdering,
hvorvidt der er begået en alvorlig forsømmelse. Alvorlige forsømmelser
vil ofte være konkrete lovovertrædelser.
Det fremgår af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at alvorlige for-
sømmelser eksempelvis kan være manglende overholdelse af miljømæs-
sige eller sociale forpligtelser.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: Kopi til orientering af svar på spørgsmål stillet i Europaudvalget om offentlige udbud og EU-retten , fra erhvervsministeren
2/2
Dernæst vil det også kræve, at forsømmelsen sår tvivl om virksomhedens
integritet. Det vil ligeledes bero på en konkret vurdering, hvorvidt der er
tale om en forsømmelse, som påvirker virksomhedens troværdighed i
forhold til at udføre sit erhverv.
Det er ordregiveren, der har bevisbyrden for, at virksomheden har begået
alvorlige forsømmelser der sår tvivl om virksomhedens integritet. Det
fremgår af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at det kan være til-
strækkeligt for at løfte bevisbyrden, hvis ordregiveren kan påvise, at virk-
somheden er dømt ved en endelig dom, en vodgiftskendelse eller en ken-
delse fra et domstolslignende administrativt nævn.
Som følge heraf kan det i visse situationer være muligt at udelukke virk-
somheder, hvis ordregiveren påviser, at virksomheden har foretaget en
lovovertrædelse (eller andre former for fejl eller forsømmelser), der er
knyttet til overvågningsopgaver i besatte områder. Det er dog en betingel-
se, at lovovertrædelsen kan karakteriseres som en alvorlig fejl eller for-
sømmelse, der sår tvivl om virksomhedens integritet. Det kan på bag-
grund af de foreliggende oplysninger ikke besvares generelt, om handlin-
ger knyttet til overvågningsopgaver er lovovertrædelser eller på andre
måder kan karakteriseres som alvorlige fejl eller forsømmelser. Derud-
over vil det også være en konkret vurdering, om en specifik handling sår
tvivl om virksomhedens integritet, og derfor kan spørgsmålet ikke besva-
res generelt.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov