Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1958748_0001.png
NOTAT
25. oktober 2018
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar vedr. Euro-
pa-Kommissionens høring om Kommissionens bedre regulerings-
dagsorden
Europa-Kommissionen har igangsat en offentlig høring om sine tiltag på
bedre reguleringsdagsordenen siden 2015, som omfatter evalueringer,
konsekvensvurderinger, interessentinddragelse, Udvalget for Forskrifts-
kontrol, REFIT platformen og REFIT programmet.
Formålet med høringen er at indsamle information om, hvordan Kommis-
sionens tiltag på området virker i praksis og bidrager til bedre regule-
ringsdagsordenen. Samtidig skal høringen afdække styrker og svagheder i
Kommissionens tilgang samt identificere forbedringsmuligheder. Resul-
taterne af høringen vil danne grundlag for en status fra Kommissionen
over rammerne for bedre regulering, som den forventes at offentliggøre
som en meddelelse i foråret 2019.
Regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar, der består af ved-
lagte svar på de konkrete spørgsmål i høringen samt et generelt positions-
papir fra regeringen.
Det påpeges i høringssvaret, at regeringen støtter bedre reguleringsdags-
ordenen og arbejder aktivt for at fremme initiativer, der resulterer i en
forenkling af EU-reguleringen. Regeringen anerkender, at Kommissionen
har gjort væsentlige fremskridt på dagsordenen siden 2015 og opfordre
Kommissionen til at forsætte dette arbejde, bl.a. med introduktionen af
offentlige høringer og konsekvensanalyser. Samtidig påpeges det dog, at
virksomheder stadig møder stigende administrative byrder fra ny EU-
regulering og særligt
SMV’er møder stigende grad af regelkompleksitet.
Kommissionen opfordres derfor til at konsolidere arbejdet, så en stærk
bedre reguleringsdagsorden er det naturlige udgangspunkt for den kom-
mende Kommission. Regeringen mener, at Kommissionen bør fokusere
særligt på følgende to områder:
sikre digitaliseringsklar EU-regulering
reducere regelkompleksitet ved at forbedre eksisterende værktøjer
og introducere nye tiltag på bedre reguleringsdagsordenen
Fsva. digitaliseringsklar EU-regulering mener regeringen at Kommissio-
nen skal tage initiativ til konkrete tiltag og fremme principper, som kan
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Notat vedr. høring og positionspapir om Kommissionens bedre reguleringsdagsorden, fra erhvervsministeren
sikre, at EU-reguleringen svarer til virksomhedernes digitale virkelighed,
muliggør brugervenlige digitale offentlige løsninger og fremmer innova-
tion. Samtidig bør Kommissionen indgå i dialog med medlemsstaterne
for at fremme mere fremtidssikker EU-regulering.
Fsva. forbedring af eksisterende værktøjer, mener regeringen, at den cen-
trale forankring af dagsordenen i Generalsekretariatet i Kommissionen er
afgørende for den tværgående koordinering og prioritering af dagsorde-
nen.
Regeringen anerkender, at der er sket forbedringer ift. interessentinddra-
gelse bl.a. gennem REFIT-platformen, styrket konsekvensvurderings-
setup og evalueringer samt granskning ved Udvalget for Forskriftskon-
trol. Der er dog stadig forbedringspotentiale, hvorfor Kommissionen bør
arbejde videre med at styrke disse værktøjer for sikre bedre interessent-
inddragelse og konkrete regelforenklinger, som kan mærkes af virksom-
hederne.
Regeringen er også positiv over for Kommissionens arbejde med at sikre
subsidiaritet og proportionalitet og opfordrer desuden til, at dette arbejde
styrkes og fortsættes.
Ift. nye tiltag på området, anbefaler regeringen, at Kommissionen fastsæt-
ter overordnede byrdereduktionsmål med fokus på områder, som er sær-
ligt byrdefulde for små og mellemstore virksomheder. Byrdereduktions-
målet bør være et nettomål mhp. at begrænse nye erhvervsøkonomiske
byrder i EU-regulering. Regeringen anbefaler desuden, at Kommissionen
gør mere for at sikre implementering og håndhævelse af EU-reguleringen
for at undgå fragmentering i det indre marked.
2