Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1957587_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs
(Sammensætning af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd)
§1
I lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som ændret bl.a. ved §
1 i lov nr. 139 af 28. februar 2018 og senest ved § 1 i lov nr. 374 af 1. maj 2018, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 27, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
»For Fiskeriets Arbejdsmiljøråd gælder dog, at det består af 10 medlemmer, som udnævnes af
erhvervsministeren på følgende måde:
1) 3 medlemmer udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation.
2) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation.
3) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri.
4) 4 medlemmer udnævnes efter indstilling fra 3F.
5) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra CO-Søfart.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Udnævnelser af medlemmer af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd foretaget før lovens
ikrafttræden opretholdes, indtil erhvervsministeren har foretaget udnævnelse i henhold til § 27, stk.
1, 4. pkt., i lov om sikkerhed til søs som indsat ved denne lovs § 1, nr. 1.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (lovudkast), fra erhvervsministeren
1957587_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Partierne bag fiskeripakken ønsker at sikre en bredere repræsentation i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
For at efterkomme dette fremsætter regeringen dette lovforslag, som indeholder en ændring af lov
om sikkerhed til søs, der har til formål at ændre sammensætningen af rådet.
I Beretning om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri afgivet af Miljø- og
Fødevareudvalget den 7. december 2016 indgår som punkt 15, at den økonomiske model for
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd skal justeres for at sikre en mere retfærdig fordeling af de økonomiske
udgifter for fiskerne, så det i højere grad er de bredeste skuldre, som bærer de tungeste byrder.
Punkt 15 i Vækst- og Udviklingspakken for dansk fiskeri blev gennemført ved, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd udarbejdede en ny økonomisk model for udgifternes fordeling efter fiskeskibenes
størrelse med virkning fra 2018. I tillæg hertil blev søloven ændret, således at den årlige afgift for
bl.a. de mindre fiskeskibe blev nedsat til 300 kr. pr. 1. marts 2018, jf. lov nr. 139 af 28. februar
2018. Ændringen af søloven var afledt af de forhandlinger, som havde fundet sted i Miljø- og
Fødevareministeriet om punkt 15 i beretningen om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri.
I forbindelse med forhandlingerne om gennemførelse af beretningens punkt 15 har der i
forligskredsen bag fiskeripakken endvidere været udtrykt ønske om, at sammensætningen af rådet
ændres, så det i højere grad afspejler bredden i dansk fiskeri. Konkret er ønsket, at Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri og eventuelt også Danmarks Pelagiske Producentorganisation får mulighed
for at deltage i beslutninger i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Da det ikke har været muligt at finde en løsning i fælles forståelse med arbejdsmarkedets parter, kan
sammensætningen af rådet i stedet ændres ved en lovbaseret løsning, som sikrer, at Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri og eventuelt også Danmarks Pelagiske Producentorganisation inkluderes i
bestyrelsen.
For fortsat at sikre at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd består af et ligeligt antal repræsentanter for
arbejdstagere om bord og arbejdsgivere for disse foreslås derfor med lovforslaget, at Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd udvides til 10 medlemmer. Ud over Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri foreslås,
at også Danmarks Pelagiske Producentorganisation og CO-Søfart kan indstille medlemmer til
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Dette skal ses i lyset af ønsket om, at Danmarks Pelagiske
Producentorganisation eventuelt også skal have plads i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, og at CO-Søfart
også repræsenterer arbejdstagere ansat i større fiskeskibe. Endelig foreslås, at erhvervsministeren
udnævner medlemmerne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvælgelse af medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
2.1.1. Gældende ret
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd er oprettet i medfør af § 27, stk. 1, i lov om sikkerhed til søs for at styrke
den arbejdsmiljømæssige indsats for fiskere, der arbejder på danske fiskeskibe, jf. kapitel XII i
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (lovudkast), fra erhvervsministeren
1957587_0003.png
bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk
forskrift om arbejdsmiljø i skibe.
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd har til varetagelse af sikkerheds- og sundhedsarbejdet for personer, der
arbejder om bord, oprettet en arbejdsmiljøtjeneste, jf. også § 27, stk. 2, i lov om sikkerhed til søs og
ovennævnte bekendtgørelse. Fiskeriets Arbejdsmiljøtjeneste varetager efter retningslinjer fastsat af
arbejdsmiljørådet rådgivning af reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation om arbejdsmiljøet til
søs.
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd er således oprettet med det formål at fremme de ansattes sundhed og
sikkerhed både fysisk og psykisk, at forebygge arbejdsmiljøskader og at skabe og udbygge
grundlaget for, at sikkerhedsorganisationer sættes bedre i stand til at løse sundheds- og
sikkerhedsspørgsmål om bord i skibene. Alle arbejdsgivere, som beskæftiger personer om bord i
fiskeskibe, skal være tilsluttet arbejdsmiljøtjenesten, jf. ovennævnte bekendtgørelse.
Arbejdsmiljørådets indsats for arbejdsmiljøet i fiskeskibe, som er et farligt erhverv, har medvirket
til markante forbedringer i fiskernes sikkerhed.
Arbejdsmiljørådet med tilhørende arbejdsmiljøtjeneste er arbejdsgiverfinansierede.
Det er besluttet, at erhvervet skal have den størst mulige indflydelse på den arbejdsmiljømæssige
indsats, der ydes af arbejdsmiljørådet og arbejdsmiljøtjenesten. Det fremgår således af § 27, stk. 1, i
lov om sikkerhed til søs, at arbejdsmiljørådet skal sammensættes med et ligeligt antal
repræsentanter for arbejdstagere om bord og arbejdsgivere for disse. Skibstilsynsrådet fastlægger
proceduren for udvælgelse af medlemmerne til arbejdsmiljørådet.
Skibstilsynsrådet er nedsat i medfør af § 26 i lov om sikkerhed til søs og skal rådgive
Erhvervsministeriet og Søfartsstyrelsen vedrørende sikkerhed til søs, følge udviklingen inden for
lovens område og fremsætte ønsker og forslag vedrørende lovgivningen om sikkerhed til søs og den
dertil knyttede administration. Skibstilsynsrådet består af en af erhvervsministeren udnævnt
formand samt i øvrigt af et af ministeren nærmere fastsat antal medlemmer omfattende
repræsentanter for rederne, de søfarende og skibsværfterne. Forretningsordenen for
Skibstilsynsrådet fremgår af bekendtgørelse nr. 883 af 3. oktober 1996. Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation og 3F, som repræsenterer henholdsvis rederne og fiskerne inden for
fiskerierhvervet, er begge medlemmer af Skibstilsynsrådet.
Skibstilsynsrådet har i medfør af § 27, stk. 1, i lov om sikkerhed til søs fastlagt proceduren for
udvælgelse af medlemmerne til arbejdsmiljørådet, hvorefter Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation og 3F udgør de organisationer, der kan indstille medlemmer til udnævnelse i
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd udgøres i dag af 4 medlemmer udnævnt af Søfartsstyrelsen efter
indstilling fra Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation og 4 medlemmer ligeledes
udnævnt af Søfartsstyrelsen efter indstilling fra 3F.
Staten bidrager i dag med et årligt tilskud på finansloven, jf. også § 27, stk. 4, i lov om sikkerhed til
søs, hvoraf fremgår, at staten kan yde tilskud til Fiskeriets Arbejdsmiljøråds arbejde med
rådgivning, vejledning, information, analyser, målinger og øvrige forebyggelsesmæssige aktiviteter.
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (lovudkast), fra erhvervsministeren
1957587_0004.png
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
For at imødekomme ønsket om, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og eventuelt også
Danmarks Pelagiske Producentorganisation får mulighed for at deltage i beslutninger i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, har Søfartsstyrelsen ved flere lejligheder drøftet forskellige løsningsmuligheder
med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation og 3F.
Det har dog ikke været muligt at finde frem til en brugbar løsning, idet begge organisationer klart
har modsat sig forslaget om inkludering af Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd. Organisationerne har som alternativ løsning foreslået, at Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri tilbydes plads i hvert af de tre sikkerhedsudvalg, der udgør sikkerhedsorganisationen for
mindre fiskeskibe. Begrundelsen for dette forslag var, at Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri
derved ville blive repræsenteret over hele landet og dermed ville få indflydelse på det
landsdækkende sikkerhedsarbejde for mindre fiskeskibe. Organisationernes alternative
løsningsforslag er blevet afvist af den kreds af partier, der ønsker sammensætningen i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd ændret.
Det har således ikke været muligt at finde en løsning i fælles forståelse med arbejdsmarkedets
parter. Nærværende lovforslag fremsættes for at imødekomme partiernes ønske om at Foreningen
for Skånsomt Kystfiskeri inkluderes i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Det foreslås samtidig, at Danmarks Pelagiske Producentorganisation også opnår mulighed for at
indstille 1 medlem til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Herved foreslås arbejdsgiversiden i Fiskeriets
Arbejdsmiljøråds bestyrelse udvidet med en plads og sammensat efter indstilling fra tre
organisationer. For at opretholde pariteten foreslås arbejdstagersiden udvidet tilsvarende med en
plads. I denne forbindelse har Erhvervsministeriet vurderet, at CO-Søfart som ny organisation bør
berettiges til at indstille 1 medlem. Baggrunden herfor er, at CO-Søfart også repræsenterer
arbejdstagere ansat i større fiskeskibe.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Den foreslåede ordning indebærer, at det ved lov fastsættes, hvem der indstiller medlemmer til
bestyrelsen for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Med forslaget vil det således ikke længere være
Skibstilsynsrådet, der fastsætter regler om udvælgelse af medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Det foreslås, at erhvervsministeren får tillagt beføjelse til at udnævne medlemmerne af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd efter indstilling fra organisationer for arbejdstagere om bord og arbejdsgivere i
fiskerierhvervet. Konkret foreslås, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd udvides fra 8 til 10 medlemmer,
hvor 3 medlemmer udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation, 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation,
1 medlem udnævnes efter indstilling fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, 4 medlemmer
udnævnes efter indstilling fra 3F og 1 medlem udnævnes efter indstilling fra CO-Søfart.
Udvidelsen giver plads til de nye organisationer (Danmarks Pelagiske Producentorganisation,
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og CO-Søfart) samtidig med, at ordningen opretholder
princippet i loven om, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd skal bestå af et ligeligt antal arbejdsgivere og
arbejdstagere.
3. Økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (lovudkast), fra erhvervsministeren
1957587_0005.png
Lovforslaget har ikke økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforsalget har ikke administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retslige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. oktober 2018 til den 15. november 2018 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-Søfart, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri,
Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre, Landsorganisation i Danmark, Maskinmestrenes
Forening, Metals Maritime Afdeling og Skibstilsynsrådet.
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
(hvis ja, angiv omfang/Hvis anfør
nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (lovudkast), fra erhvervsministeren
1957587_0006.png
Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 27, stk. 1, 3. pkt., i lov om sikkerhed til søs er det Skibstilsynsrådet, som fastsætter regler
om udvælgelse af medlemmer til arbejdsmiljørådene. Det fremgår af kapitel XII, Afsnit B, regel 1, i
bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk
forskrift om arbejdsmiljø i skibe, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd ledes af en bestyrelse med indtil 8
medlemmer, der udgør en ligelig repræsentation for henholdsvis partsfiskere og redere. Det fremgår
endvidere, at repræsentanter og stedfortrædere til bestyrelsen udnævnes af Søfartsstyrelsen efter
indstilling fra de mest repræsentative fiskeriorganisationer efter en af Skibstilsynsrådet udarbejdet
særlig udvælgelsesprocedure.
Efter Skibstilsynsrådets udvælgelsesprocedure er det Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation (tidligere Danmarks Havfiskeriforening og Dansk Fiskeriforening) og 3F (tidligere
Specialarbejderforbundet i Danmark), som udgør de organisationer, der kan indstille medlemmer til
udnævnelse i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Selve udnævnelsen foretages af Søfartsstyrelsen.
Det foreslås, at Skibstilsynsrådet ikke længere skal fastsætte regler om udvælgelse af medlemmer til
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. Det foreslås således med forslaget til
§ 27, stk. 1, 4. pkt.,
i lov om
sikkerhed til søs, at for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd gælder dog, at det består af 10 medlemmer, som
udnævnes af erhvervsministeren på følgende måde:
1) 3 medlemmer udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation.
2) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation.
3) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri.
4) 4 medlemmer udnævnes efter indstilling fra 3F.
5) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra CO-Søfart.
Erhvervsministeren får således med forslaget tillagt beføjelse til at udnævne medlemmerne af
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd efter indstilling fra organisationer for henholdsvis arbejdstagere og
arbejdsgivere i fiskerierhvervet som fastsat i lovforslaget. På baggrund af de modtagne indstillinger
vil ministeren træffe afgørelse om udnævnelserne.
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd er ikke omfattet af § 8 i ligestillingsloven, men der bør ved indstilling og
udnævnelse af medlemmer til rådet alligevel tilstræbes en ligelig fordeling af mænd og kvinder. Der
skal dog gøres opmærksom på, at fiskerierhvervet overvejende udøves af mænd, hvorfor det i
praksis kan vise sig ikke at være muligt at sikre, at de enkelte indstillinger omfatter både mænd og
kvinder.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (lovudkast), fra erhvervsministeren
1957587_0007.png
Med forslaget udvides antallet af medlemmer af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd fra 8 til 10 medlemmer.
Udvidelsen giver plads til tre nye organisationer – Danmarks Pelagiske Producentorganisation,
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og CO-Søfart – samtidig med, at ordningen opretholder
princippet i loven om, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd skal bestå af et ligeligt antal arbejdsgivere og
arbejdstagere. Forslaget vurderes hermed at imødekomme ønsket om en ændret sammensætning af
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd med henblik på, at Fiskeriets Arbejdsmiljøråd i højere grad vil afspejle
bredden i dansk fiskeri.
Med lovforslaget får Folketinget mulighed for at tage stilling til hvilke organisationer, der kan
indstille medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd samtidig med, at Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri sikres retten til at indstille et medlem af rådet.
Det bemærkes i den forbindelse, at de siddende medlemmer af Fiskeriets Arbejdsmiljøråd ikke er
udnævnt for en bestemt periode. Erhvervsministeren vil derfor, når loven er trådt i kraft, kunne
udnævne nye medlemmer på baggrund af indstillinger i henhold til loven. Der henvises endvidere
til den foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 2, stk. 2, hvorefter de nuværende udnævnelser
opretholdes, indtil der er foretaget udnævnelse efter de nye regler.
Det forudsættes i øvrigt, at erhvervsministeren vil kunne udnytte bemyndigelsen til at udnævne
medlemmerne for en nærmere bestemt periode, som vil kunne forlænges.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette skyldes
et ønske om, at der snarest muligt vil kunne udnævnes et nyt arbejdsmiljøråd.
Efter forslaget til stk. 2 opretholdes udnævnelser foretaget før lovens ikrafttræden, indtil
erhvervsministeren har foretaget udnævnelse i henhold til § 27, stk. 1, 4. pkt., i lov om sikkerhed til
søs som indsat ved dette lovforslags § 1, nr. 1.
Forslaget skyldes, at grundlaget for de nuværende udnævnelser af medlemmer af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd bortfalder, når loven træder i kraft. Forslaget har til formål at sikre, at der fortsat
vil være udnævnt medlemmer til Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, såfremt der opstår en periode efter
lovens ikrafttræden, hvor de nye udnævnelser endnu ikke foreligger.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Søsikkerhed er et færøsk særanliggende, mens det er et rigsanliggende i forhold til Grønland. De
foreslåede ændringer af § 27 i lov om sikkerhed til søs vedrører sammensætningen af Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd i Danmark. Det vurderes på den baggrund ikke relevant at kunne sætte
bestemmelsen i kraft for Grønland.
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Høring af forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (lovudkast), fra erhvervsministeren
1957587_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014,
som ændret bl.a. ved lov nr. 139 af 28. februar
2018 foretages følgende ændringer:
§ 27.
Erhvervs- og vækstministeren kan
oprette arbejdsmiljøråd, som har til formål at
fremme de ansattes sikkerhed og sundhed om
bord. Arbejdsmiljørådene sammensættes med et
ligeligt antal repræsentanter for arbejdstagere
om bord og arbejdsgivere for disse.
Skibstilsynsrådet fastsætter regler om
udvælgelse af medlemmer til
arbejdsmiljørådene.
Stk. 2-4.
---
1.
I
§ 27, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
»For Fiskeriets Arbejdsmiljøråd gælder dog,
at det består af 10 medlemmer, som udnævnes
af erhvervsministeren på følgende måde:
1) 3 medlemmer udnævnes efter indstilling
fra Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation.
2) 1 medlemmer udnævnes efter indstilling
fra Danmarks Pelagiske
Producentorganisation.
3) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri.
4) 4 medlemmer udnævnes efter indstilling
fra 3F.
5) 1 medlem udnævnes efter indstilling fra
CO-Søfart.«
8