Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1956541_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. oktober 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 16 alm. del stillet af udvalget den 3. oktober
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten
kan indføre et totalforbud imod kommercielle reklamer for alkohol i alle
medier, som opererer i Danmark, sådan som Forebyggelseskommissionen
i 2009 anbefalede (”Vi kan leve længere og sundere
- Forebyggelses-
kommissionens anbefalinger til en styrket forebyggende indsats”, Fore-
byggelseskommissionen, 2009)
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der
oplyser følgende:
”Det er Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens vurdering, at det ikke vil
være i strid med EU-retten at indføre et forbud mod kommercielle rekla-
mer for alkohol, der er begrundet i hensynet til forbrugernes sundhed.
Forbuddet vil dog ikke kunne dække alle medier, som opererer i Dan-
mark.
Markedsføringsreglerne er reguleret i EU ved direktivet om urimelig han-
delspraksis. Der er tale om et totalharmoniseringsdirektiv, hvilket betyder,
at der skal være ens krav til markedsføring i alle medlemsstater således, at
virksomheder skal leve op til de samme regler, og forbrugerne møder den
samme beskyttelse i alle EU-landende. Det betyder også, at medlemssta-
terne ikke må indføre strengere eller mere vidtgående regler end dem, der
følger af direktivet inden for direktivets anvendelsesområde.
Medlemsstaterne kan dog selvstændigt fastsætte forbud på områder, der
ikke er omfattet af direktivets anvendelsesområde. Det følger af direkti-
vet, at nationale bestemmelser vedrørende produkters sundheds- og sik-
kerhedsmæssige aspekter ikke er omfattet af direktivets anvendelsesom-
råde. I betragtning 9 til direktivet er det angivet, at medlemsstaterne der-
for kan indføre forbud vedrørende handelspraksis, der er begrundet i hen-
synet til forbrugernes sundhed på medlemsstatens område, uanset hvor
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 24: Kopi af svar på spørgsmål stillet i Europaudvalget, om man med EU-retten kan indføre et totalforbud imod kommercielle reklamer for alkohol i alle medier, som opererer i Danmark, sådan som Forebyggelseskommissionen i 2009 anbefalede, fra erhvervsministeren
2/2
den erhvervsdrivende er etablereret, f.eks. i forbindelse med alkohol. Det-
te er også en naturlig følge af, at direktivets anvendelsesområde er be-
grænset til de former for handelspraksis, der væsentligt forvrider eller kan
forventes væsentligt at forvride den økonomiske adfærd hos forbrugerne.
Det er på den baggrund Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering,
at direktivet om urimelig handelspraksis, ikke er til hinder for et forbud
mod kommercielle reklamer for alkohol, da regulering begrundet i hensy-
net til forbrugernes sundhed falder uden for direktivets anvendelsesområ-
de.
Et forbud vil som udgangspunkt kunne gælde for erhvervsdrivende, som
markedsfører sig på det danske marked. Efter e-handelsdirektivet og di-
rektivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet) gælder imid-
lertid et afsenderlandsprincip for markedsføring via internettet, andre on-
line tjenester samt TV og on-demand audiovisuelle medietjenester. Af-
senderlandsprincippet betyder, at erhvervsdrivendes markedsføring som
udgangspunkt kun skal overholde den lovgivning, som gælder i det land,
hvor den erhvervsdrivende er etableret. Hvis fx en tysk erhvervsdrivende
via internettet, herunder via sociale medier, markedsfører sig over for
danske forbrugere, skal markedsføringen som udgangspunkt kun overhol-
de den tyske markedsføringslov.
Et forbud vil for så vidt angår virksomheder etableret i andre lande derfor
ikke kunne dække alle medier, som opererer i Danmark.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov