Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 232
Offentligt
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
CVR: 6387 0528
Erhvervsstyrelsen
03-05-2019
Dok. 187581/khc
Kære Helle Bøjen Larsen og Jette Plenge Jakobsen
Jeg skriver på vegne af Forbrugerrådet Tænk vedrørende de igangværende rådsforhandlinger om
udkastet til ePrivacy forordningen.
1
Vi opfordrer til, at den danske regering støtter den hurtige vedtagelse af en aftale i
Rådet om den foreslåede ePrivacy-forordning, så et højt beskyttelsesniveau for
forbrugerne sikres fremover.
Der er gået mere end to år siden Kommissionen offentliggjorde sit forslag, og halvandet år siden
Europa-Parlamentet vedtog sit mandat til trepartsforhandlinger. Det er på høje tid for Rådet at tage
stilling og lade lovgivningsprocessen fortsætte til det sidste og afgørende skridt. EU-valgene nærmer
sig, og Rådet kan drage fordel af denne enestående mulighed for at demonstrere, at EU er dedikeret til
at beskytte forbrugernes privatliv og hjælpe med at opbygge et digitalt samfund, som de kan stole på.
Tre grunde til, at ePrivacy reformen er vigtig nu og her
1.
Der er ikke nogen anden EU-lovgivning, der specifikt sætter princippet om fortroligheden af
elektronisk kommunikation, fremsat i Artikel 7 i EU's charter om grundlæggende rettigheder,
i anvendelse.
Persondataforordningen (GDPR) er ikke tilstrækkelig
2
til at løse de ubalancer og problemer,
der opstår ved den forretningsmæssige overvågningsmodel, der dominerer online, og som
fordrejer markedet. Som det er anført af Det Europæiske Databeskyttelsesråd (EDPB)
3
, er
ePrivacy-forordningen langt fra en hindring af udviklingen af nye teknologier og services,
men en nødvendighed for at sikre lige vilkår og retssikkerhed for markedsoperatørerne. Det
er en mulighed for virksomhederne
4
til at innovere og investere i nye
”privatlivsvenlige”
forretningsmodeller.
Hvis det gøres rigtigt, kan ePrivacy-forordningen sikre, at forbrugerne kan bruge
onlinetjenester uden at ofre deres privatliv og sikkerhed og dermed få tillid til den digitale
økonomi - en tillid, der er faldende. Som det fremgår af Eurobarometer
5
, er beskyttelsen af
privatlivets fred vigtigt for forbrugerne og et centralt element for opbyggelsen af
forbrugertillid i det digitale økosystem.
2.
3.
Forslag til en forordning om Privatliv og elektronisk kommunikation, 2017/0003(COD) -
http://www.europarl.europa.eu/RegData/docs_autres_institutions/commission_europeenne/com/2017/0010/COM_COM(20
17)0010_EN.pdf
2
https://edps.europa.eu/press-publications/press-news/blog/urgent-case-new-eprivacy-law_en
3
https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/other/statement-32019-eprivacy-regulation_en
4
https://www.beuc.eu/publications/beuc-x-2018-108-eprivacy-reform-joint-letter-consumer-organisations-ngos-
internet_companies.pdf
5
http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/76378
1