Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2052553_0001.png
Årsrapport 2018
Nordsøfonden
Nordsøenheden
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Nordsøfonden er en offentlig fond. Den administreres af Nordsøenheden, som er en selvstændig offentlig
virksomhed. Nordsøfonden ejes af den danske stat ved erhvervsministeren.
Årsrapporten for 2018 for Nordsøfonden (side
2-38) og for Nordsøenheden (side 39-59) er
samlet i dette
dokument.
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0003.png
Årsrapport 2018
Nordsøfonden
Årsrapport 2018 - Nordsøfonden
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Indholdsfortegnelse
Nordsøfonden
Oplysninger om Nordsøfonden
Hovedtal
Ledelsesberetning
Regnskabspraksis
Regnskab
Ledelsespåtegning
Revisionspåtegninger
Licensoversigt og kort
4
7
8
13
18
28
29
35
Indholdsfortegnelse - Nordsøfonden
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Oplysninger om Nordsøfonden
Nordsøfonden
Rentemestervej 8
2400 København NV
Telefon: 72 26 57 50
Hjemmeside: www.nordsoefonden.dk
CVR-nr: 29 43 50 65
Hjemstedskommune: København
Regnskabsperiode: 1. januar 2018 - 31. december 2018, 13. regnskabsår
Nordsøfonden administreres af Nordsøenheden
Revision:
Rigsrevisionen (ekstern revisor) og PricewaterhouseCoopers,
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab (intern revisor)
Fotos:
Nordsøfonden
Oplysninger - Nordsøfonden
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0006.png
Oplysninger - Nordsøfonden
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0007.png
Hovedtal
Ledelsesberetning
Hovedtal - Nordsøfonden
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0008.png
Hovedtal
mio. kr.
2018
2017
2016 2015 2014
Olieproduktion i tønder pr. dag i gennemsnit (afrundet)
Gasproduktion i millioner m
3
pr. dag (afrundet)
Gennemsnitlig oliepris pr. tønde for året (Brent) kr.
Nettoomsætning
Resultat før finansielle poster
Resultat af finansielle poster
Nedskrivninger, produktionsanlæg
Efterforskningsaktiviteter
Årets resultat
Investering i materielle anlægsaktiver
Egenkapital
Balancesum
Betalte skatter
Overført til staten
20.100
1,8
449
4.382
1.300
-155
-
34
464
669
1.913
7.795
1.429
1.000
23.100
2,0
357
4.058
874
-233
-
47
466
274
2.449
8.248
1.019
600
22.900
1,9
294
3.228
-737
-248
440
43
-443
904
2.583
9.795
240
-
26.000
1,9
358
3.904
-3.844
-179
1.776
276
-1.353
944
3.027
11.646
1.755
300
28.000
2,0
577
7.421
-1.271
-174
2.500
301
-620
532
4.679
16.985
3.574
1.600
Hovedtal - Nordsøfonden
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Ledelsesberetning
Nordsøfonden er Danmarks olie- og gasselskab og
deltager på statens vegne som partner med 20 procent
i alle danske licenser tildelt siden 2005 og i Dansk
Undergrunds Consortium (DUC).
Nordsøfonden ejes af den danske stat ved erhvervs-
ministeren og er en offentlig fond. Den administreres
af Nordsøenheden, som er en selvstændig offentlig
virksomhed.
Nordsøfonden er med til at træffe centrale beslut-
ninger i de enkelte licenser og deltager på lige fod og
med de samme rettigheder og forpligtelser som de
øvrige kommercielle olie- og gasselskaber. Målet er at
skabe højst mulig værdi af aktiverne til gavn for det
danske samfund.
bygningen betyder, at produktionen fra Tyra og de
omkringliggende felter kan fortsætte fremover og
samtidig sikres fremtiden for en central del af gas-
infrastrukturen i den danske del af Nordsøen.
Med genopbygningen af Tyra feltet vil nye, mindre
fund i området have mulighed for at benytte infra-
strukturen i fremtiden og derved øges mulighederne
for at realisere det tilbageværende potentiale af olie og
gas i den danske del af Nordsøen.
Olie- og gasproduktion fra Tyra feltet blev påbegyndt
i 1984. Siden produktionsstart er havbunden og
anlæggene sunket, og der er desuden opnået ny viden
om bølgepåvirkninger på platforme. Anlæggene skal
derfor ombygges og nye anlæg etableres, så produktio-
nen kan fortsætte på sikkerhedsmæssigt forsvarlig vis.
Årets væsentligste hændelser
Ændringer i sammensætning i DUC
I september 2018 offentliggjorde Total, at selskabet
udvidede sit engagement i den danske del af Nord-
søen ved at overtage Chevrons andel på 12 procent
af DUC. Herefter udgør Totals samlede andel 43,2
procent.
Derudover annoncerede Shell i oktober 2018, at
selskabet ønsker at sælge sin andel på 36,8 procent af
DUC til Noreco.
Genopbygning af Tyra feltets anlæg godt i gang
I 2018 har arbejdet med genopbygningen af Tyra
feltets anlæg været den væsentligste aktivitet i DUC.
DUC besluttede i 2017 at investere op mod 21 mia.
kr. i en genopbygning af Tyra feltets anlæg. Genop-
”Genopbygningen af
Tyra øger muligheden for
at realisere det tilbage-
værende potentiale af
olie og gas i den danske
del af Nordsøen.”
I 2018 startede konstruktionen af de store, nye
elementer til anlæggene i Spanien, Italien og Indone-
sien. Samtidig forberedte operatøren nedlukning af
Tyra feltet og de tilhørende satellitfelter. Der er bl.a.
installeret midlertidige dæk på platformene, brønde er
blevet lukket og rørledninger er blevet omlagt. Aktivi-
teterne i året er gennemført som planlagt.
Produktionen fra de nuværende anlæg i Tyra området
skal ifølge planerne lukkes ned i slutningen af 2019, og
produktion via de nye anlæg forventes at starte i 2022.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Ravn feltet i produktionsfasen
Ravn feltet blev sat i produktion i begyndelsen af
2017, men operatøren Wintershall måtte lukke feltet
igen i august 2017 efter en længere periode med
produktionsvanskeligheder. Vanskelighederne skyldtes
bl.a. udfældning af asfaltener, dvs. tunge komponenter
i olien.
Efter en række tekniske analyser og vurderinger blev
olieproduktion fra Ravn genoptaget den 15. februar
2018. I 2018 har produktionen af olie været næsten
stabil og med produktionsrater, der ligger som for-
ventet eller over. Der indhentes nu værdifuld infor-
mation om feltets produktionsegenskaber. Denne
viden vil indgå i vurderingen af yderligere udbygning
af Ravn området.
8. udbudsrunde åbnet
Energistyrelsen åbnede i juni 2018 den 8. udbuds-
runde for efterforskning og produktion af olie og gas
i den danske del af Nordsøen. Der blev modtaget fem
ansøgninger og tildelingsprocessen forventes afsluttet
snarest.
Nordsøfonden og GEUS (De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland) har bidra-
get til forberedelsen af runden og har desuden holdt
oplæg på Energistyrelsens seminarer for interesserede
olieselskaber i forbindelse med åbning af runden.
Derudover har Nordsøfonden i 2018 præsenteret det
danske område, bl.a. på messer og ved oplæg på kon-
ferencer i udlandet.
Nordsøfonden deltager ikke i arbejdet med etablering
af licensgrupper, udarbejdelse af ansøgninger eller
formulering af arbejdsprogrammer, men vil indtræde
som partner med en andel på 20 procent i alle kom-
mende licenser. Nordsøfonden ser frem til at indgå i
samarbejdet med de kommende partnere.
Strategi
Energi er en forudsætning for det moderne samfund
og spiller en afgørende rolle i vores dagligdag. Olie og
gas vil fortsat være en væsentlig energikilde i mange
år frem. Olie- og gasressourcerne i undergrunden
tilhører det danske samfund, og samfundet får andel
i værdien af ressourcerne dels indirekte gennem be-
skatning af de private aktører og dels direkte gennem
Nordsøfondens medejerskab af kulbrintelicenser.
Produktion af olie og gas fra dansk område giver
betydelige indtægter til den danske statskasse, sikrer
arbejdspladser og har betydning for Danmarks forsy-
ningssikkerhed. Desuden kan indtægterne være med til
at finansiere den igangværende grønne omstilling.
”Aktiviteterne skal drives
effektivt og rentabelt,
samtidig med at der
produceres på en etisk
og ansvarlig måde”
Nordsøfonden skaber værdi gennem sit medejerskab
af olie- og gasproduktionen og vil også fremover være
en væsentlig spiller i fastholdelsen af en betydelig
dansk produktion. Nordsøfonden har som strategisk
mål at sikre, at aktiviteterne drives effektivt og ren-
tabelt, samtidig med at der produceres på en etisk
og ansvarlig måde. Det er Nordsøfondens ambition
at bidrage til omstillingen til mindre CO
2
-belastende
energisystemer med et særligt fokus på gassens miljø-
mæssige fortrin i forhold til andre fossile energikilder.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0011.png
I disse år sker der store forandringer i oliebranchen,
både på globalt og nationalt plan. Inden for de seneste
år har der været en stor udskiftning blandt operatører
og øvrige partnere i licenserne. Disse ændringer blandt
aktørerne betyder, at Nordsøfonden i dag er en central
aktør med et indgående kendskab og tilhørsforhold til
Danmark.
Forandringer i omverdenen giver samtidig Nordsø-
fonden såvel nye udfordringer som ændrede perspek-
tiver. Det er Nordsøfondens strategi at tage en stadig
større rolle i udviklingen af nye felter.
kortsigtet tilgang til investeringer. Dette vil sammen
med et fokus på optimering af eksisterende produk-
tion påvirke typen af aktiviteter og hvilke tekniske
løsninger, der vælges for nye udbygninger.
”Fokus på den samlede
indvinding på dansk
område skal være med til
til at sikre, at produktions-
potentialet realiseres til
gavn for samfundet.”
Nordsøfonden har som statsdeltager fokus på den
samlede indvinding fra det danske område. Det sker
bl.a. gennem en samtænkning af viden og aktiviteter
på tværs af licenserne, så synergieffekter kan under-
støtte en optimal udnyttelse af ressourcerne. Dette
skal medvirke til at sikre, at det danske produktionspo-
tentiales værdi realiseres til gavn for samfundet.
Risici – barrierer for værdiskabelse
Der er i olieindustrien et stort behov for at kunne
forudse og minimere risici, da beslutninger og investe-
ringer oftest er meget langsigtede.
Nordsøfondens primære risici
Udvikling i olieprisniveauet
Lav efterforskningsaktivitet
Lavere investering i olie- og gasproduktion
Samfundsansvar
Nordsøfonden er en statsejet fond, hvis mission er at
skabe størst mulig værdi af aktiviteterne. Nordsø-
fonden er bevidste om, at produktion og udnyttelse
af olie og gas belaster miljøet og bidrager til klimafor-
andringer og har derfor et ansvar for, at aktiviteterne
samlet set er til gavn for samfundet.
Nordsøfonden skal sikre, at aktiviteterne belaster
miljøet mindst muligt samtidig med, at Nordsø-
fondens forretning skal drives rentabelt. Der fokuseres
på arbejdet med Nordsøfondens samfundsansvar
inden for de rammer, der er etableret for virksom-
heden.
Nordsøfonden arbejder med at identificere risici, som
kan påvirke muligheden for at skabe værdi for staten.
En afgørende faktor for denne værdiskabelse er olie-
prisen, og her har 2018 budt på store variationer med
priser på mellem 50 og 80 USD pr. tønde olie.
Det nuværende aktivitetsniveau betyder, at produk-
tionen fortsat vil falde i årene fremover. Samtidig er
der indikationer på, at oliebranchen i dag har en mere
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0012.png
I 2018 har Nordsøfondens arbejde med CSR været
koncentreret om at udarbejde en ny CSR-politik og en
leverandørpolitik, som begge findes på
nordsoefon-
den.dk/ansvarlighed.
Regnskabsberetning
Nordsøfondens andel af produktionen i DUC i
2018 udgjorde 7,1 mio. tønder olie svarende til
19.500 tønder pr. dag. Det er et fald på 15 procent i
forhold til produktionen i 2017. Gasproduktionen i
2018 var 650 mio. m
3
gas, hvilket er 13 procent under
gasproduktionen i 2017. Faldet skyldes væsentligst
felternes naturlige produktionsfald.
Med en gennemsnitlig Brent oliepris i 2018 på
71 USD pr. tønde blev Nordsøfondens samlede
omsætning på 4,4 mia. kr. Nordsøfonden foretager
ikke finansiel afdækning af olie- og gaspriserne.
Nordsøfondens andel af produktionsomkostningerne
udgjorde 1,4 mia. kr.
Der er afsluttet en ny produktionsboring i løbet af
2018, og investeringen i genopbygning af Tyra feltet
var knap 600 mio. kr., og dermed var de samlede inve-
steringer på 730 mio. kr. Samtidig har Nordsøfonden
anvendt 34 mio. kr. på efterforsknings- og vurderings-
aktiviteter.
I Nordsøfondens regnskab indgår betalte selskabs-
og kulbrinteskatter med 1,4 mia. kr. Der er desuden
overført 1 mia. kr. i udbytte til staten, hvilket samlet
betyder en pengestrøm på 2,4 mia. kr. til staten. Nord-
søfondens nettoresultat for 2018 blev et overskud på
464 mio. kr. mod et overskud på 466 mio. kr. i 2017.
”Nordsøfonden har et an-
svar for, at aktiviteterne
samlet set er til gavn for
samfundet.”
Nordsøfondens og Nordsøenhedens redegørelse for
samfundsansvar (CSR-rapport) for 2018, jf. årsregn-
skabsloven § 99a, findes på
nordsoefonden.dk/ansvar-
lighed.
CSR-politikkens fire områder
Sikkerhed
Bæredygtighed
Krav til leverandører
Orden i eget hus
Rapporten er udarbejdet i overensstemmelse med
kravene i den danske årsregnskabslov om rapportering
af virksomheders samfundsansvar. Den indeholder
Nordsøfondens og Nordsøenhedens politikker for
samfundsansvar, hvordan disse omsættes til handling
samt en vurdering af de opnåede resultater.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Forventninger til 2019
Resultatet i 2019 vil være stærkt afhængig af olie-
prisens udvikling og påvirket af effekterne af Tyra
projektet. I DUC forventes olie- og gasproduktio-
nen i 2019 noget under niveauet i 2018 som følge af
felternes naturlige produktionsfald og den planlagte
nedlukning af Tyra området.
Nordsøfondens investeringer i 2019 forventes at blive
omkring 1,6 mia. kr., hvilket er en fordobling i forhold
til 2018. Stigningen skyldes genopbygningen af Tyra
feltets anlæg.
Produktionsomkostningerne forventes at være på et
lavere niveau end i 2018, bl.a. på grund af færre om-
kostninger til reparation og vedligeholdelse af produk-
tionsbrønde.
Omfanget af efterforskning i 2019 forventes fortsat
at være meget begrænset svarende til niveauet i 2018,
dog forventes der gennemført en efterforsknings-
boring i 2019.
Alt i alt forventer Nordsøfonden med det nuværende
olie- og gasprisniveau et resultat på omkring 300 mio.
kr. for 2019.
Efterfølgende begivenheder
Der er ikke konstateret efterfølgende begivenheder,
som påvirker årsrapporten for 2018.
Ledelsesberetning - Nordsøfonden
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0014.png
Regnskabspraksis
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Regnskabspraksis
Regnskabsgrundlag
Årsrapporten for Nordsøfonden for 2018 er udar-
bejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens
bestemmelser for store virksomheder i regnskabsklas-
se C og anerkendte regnskabsprincipper for branchen.
Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold
til tidligere år.
Opstillingsform, klassifikation og benævnelser i resul-
tatopgørelse (funktionsopdelt) og balance er tilpasset
Nordsøfondens særlige karakter.
Indgangsværdier for DUC-indtræden i 2012 er baseret
på en nutidsværdiberegning, som herefter er kost-
prisen på aktiverne (produktionsanlæg mv.) og forplig-
telsen (reetablering mv.) pr. 9. juli 2012.
Generelt om indregning og måling
Regnskabet er udarbejdet med udgangspunkt i det
historiske kostprisprincip.
Indtægter indregnes i resultatopgørelsen i takt med, at
de indtjenes. Endvidere indregnes i resultatopgørelsen
alle omkostninger, der er afholdt for at opnå årets
indtjening, herunder afskrivninger, nedskrivninger og
hensatte forpligtelser samt tilbageførsler som følge af
ændrede regnskabsmæssige skøn af beløb, der tid-
ligere har været indregnet i resultatopgørelsen.
Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser
til kostpris. Efterfølgende måles aktiver og forplig-
telser som beskrevet for hver enkelt regnskabspost
nedenfor.
Visse finansielle aktiver og forpligtelser måles til amor-
tiseret kostpris, hvorved der indregnes en konstant
effektiv rente over løbetiden.
Amortiseret kostpris opgøres som oprindelig kost-
pris med fradrag af afdrag og tillæg/fradrag af den
akkumulerede afskrivning af forskellen mellem
kostprisen og det nominelle beløb. Herved fordeles
kurstab og -gevinst over løbetiden.
Som målevaluta benyttes danske kroner. Alle andre
valutaer anses som fremmed valuta.
Joint operations - driftsfællesskaber
Joint operations omfatter fællesopererede licenser
inden for efterforskning og produktion af olie og gas.
Joint operations indregnes ved forholdsmæssig konso-
lidering af de fælles kontrollerede aktiver og forpligtel-
ser, klassificeret efter aktivernes og forpligtelsernes art
samt andel af de omkostninger, som er afholdt af
den fælles kontrollerede aktivitet.
Regnskabsmæssig behandling af efterforskning
og produktion
Nordsøfonden anvender ”successful efforts-meto-
den” ved indregning af efterforskningsomkostninger.
Erhvervede andele i efterforsknings- og vurderings-
licenser aktiveres som udgangspunkt licens for licens.
Efterforskningsomkostninger, som ikke direkte kan
henføres til individuelle efterforskningsbrønde, samt
efterforskningsbrønde, der viser sig at være resultat-
løse (tørre), omkostningsføres. Omkostninger til
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
øvrige efterforskningsbrønde aktiveres licens for licens
under efterforskningsaktiver og afskrives ikke.
Resultatet af efterfølgende vurderingsaktiviteter vur-
deres på grundlag af hver enkelt licens. Vurderings-
brønde omkostningsføres sammen med de tilhørende
aktiverede efterforskningsomkostninger ved færdig-
gørelsen af en brønd, medmindre resultaterne indi-
kerer, at det er rimeligt sandsynligt, at der er reserver,
som kan udnyttes kommercielt. Såfremt der efter-
følgende ikke gennemføres vurderingsaktiviteter,
nedskrives de aktiverede efterforskningsomkostninger.
Når der er taget beslutning om en udbygnings- og
driftsplan for en licens, og denne er godkendt af de
relevante myndigheder, overføres efterforsknings- og
vurderingsomkostningerne til materielle anlæg under
udførelse.
Når feltet er klar til at påbegynde kommerciel produk-
tion, overføres disse aktiverede omkostninger samt
øvrige investeringer i produktionsanlæg i balancen til
produktionsanlæg.
Kostpris for produktionsanlæg omfatter direkte og
indirekte omkostninger medgået til felter, der vurderes
kommercielle.
Afskrivninger påbegyndes, når feltet går i produktion.
Produktionsanlæg afskrives over den økonomiske
levetid, der vurderes på basis af produktionsforvent-
ningerne for det individuelle felt/procescenter.
Omregning af fremmed valuta
Transaktioner i fremmed valuta omregnes til kursen
på transaktionsdagen. Gevinster og tab, der opstår på
grund af forskelle mellem transaktionsdagens kurs
og kursen på betalingsdagen, indregnes i resultat-
opgørelsen som en finansiel post.
Tilgodehavender, gæld og andre monetære poster
i fremmed valuta, som ikke er afregnet på balance-
dagen, omregnes til balancedagens kurs. Forskelle mel-
lem balancedagens kurs og transaktionsdagens kurs
indregnes i resultatopgørelsen som en finansiel post.
Resultatopgørelsen
Nettoomsætningen omfatter værdien af selskabets
andel af olie- og gasproduktion. I det omfang der
sælges mere end andelen af den producerede olie
(overløft), reserveres herfor til opnået salgspris i
balancen under periodeafgrænsningsposter (passiv).
I posten produktionsomkostninger indgår omkost-
ninger til produktion og transport af olie og gas frem
til leveringspunktet. I det omfang der sælges mindre
end andelen af den producerede olie (underløft),
indregnes dette til kostpris under periodeafgræns-
ningsposter (aktiv).
Efterforskningsomkostninger omfatter væsentligst
omkostninger til geologiske og geofysiske analyser
samt resultatløse efterforskningsboringer.
Administrationsomkostninger omfatter væsentligst
administrationsvederlag, omkostninger til forsikring
og rådgivning mv.
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
15
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Finansielle indtægter og omkostninger omfatter renter,
realiserede og urealiserede valutakursreguleringer, tids-
værdien af reetableringsforpligtelser samt rentetillæg
og godtgørelse under a conto skatteordningen.
Skat af årets resultat omfatter det beløb, der forven-
tes betalt for året tillige med regulering vedrørende
tidligere år samt regulering af udskudt skat. I beløbet
indgår de særlige skatter, der betales i forbindelse med
indvinding og produktion af kulbrinter.
Udskudt skat hensættes på basis af forskel mellem
regnskabsmæssig og skattemæssig værdi af aktiver og
passiver. Der indregnes ikke udskudt skat på midler-
tidige forskelle, der på transaktionstidspunktet ikke
har effekt på hverken regnskabsmæssigt resultat eller
skattepligtig indkomst. Udskudt skatteaktiv indregnes
alene i den udstrækning, det er sandsynligt, at skatte-
aktivet vil kunne udnyttes gennem fremtidige skatte-
pligtige indtægter og/eller udbetales ved licensophør.
Afskrivningsperioder og restværdier for materielle
anlægsaktiver revurderes årligt.
Den regnskabsmæssige værdi af materielle anlægsakti-
ver gennemgås årligt for at afgøre, om der er indikati-
on af værdiforringelse ud over det, som udtrykkes ved
afskrivning. Hvis dette er tilfældet, gennemføres en
nedskrivningstest til afgørelse af, om genindvindings-
værdien er lavere end den regnskabsmæssige værdi,
og der nedskrives til denne lavere genindvindingsvær-
di. Denne nedskrivningstest gennemføres årligt på
igangværende udviklingsprojekter, uanset om der er
indikationer for værdifald.
Genindvindingsværdien for aktivet opgøres som den
højeste værdi af nettosalgsværdien og kapitalværdien.
Er det ikke muligt at fastsætte en genindvindingsværdi
for det enkelte aktiv, vurderes aktiverne samlet i den
mindste gruppe af aktiver, hvor der ved en samlet
vurdering kan fastsættes en pålidelig genindvindings-
værdi.
Råvarer og hjælpematerialer samt råolielager måles
til gennemsnitlig kostpris eller nettorealisationsværdi,
hvis denne er lavere, og indregnes under lageret.
Tilgodehavender indregnes i balancen til amortiseret
kostpris, hvilket i al væsentlighed svarer til pålydende
værdi. Der nedskrives efter en konkret vurdering af
de enkelte tilgodehavender til imødegåelse af forven-
tede tab.
Periodeafgrænsningsposter indregnet under aktiver
omfatter forudbetalte omkostninger og underløft.
Likvide beholdninger omfatter indestående i såvel
pengeinstitutter som Statens Koncern Bank.
Balancen
Materielle anlægsaktiver værdiansættes til kostpris med
fradrag af akkumulerede af- og nedskrivninger.
Kostpris for produktionsanlæg mv. omfatter direkte
og indirekte omkostninger medgået til vurderings- og
produktionsbrønde samt produktionsudstyr mv. for
felter, der vurderes kommercielle. Kostpris inkluderer
nutidsværdi af skønnede omkostninger til nedtagning
og bortskaffelse af aktivet samt reetablering. Afskriv-
ning på produktionsanlæg mv. foretages inden for
den forventede produktionsperiode/økonomiske
levetid, der fastlægges individuelt for det enkelte felt/
procescenter.
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
16
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Under forpligtelser indregnes hensættelse til reetab-
lering. Hensatte forpligtelser indregnes på basis af et
konkret skøn og til nutidsværdi. Forudsætninger for
hensættelsen revurderes årligt. En betydelig del af
forpligtelsen udløses først om 20-30 år, hvorfor der
er stor usikkerhed knyttet til opgørelsen af forpligtel-
sen, herunder de anvendte forudsætninger - navnlig
felternes økonomiske levetid, der afhænger af den
fremtidige oliepris.
Periodeafgrænsningsposter indregnet under forpligtel-
ser omfatter overløft til salgspris.
Udskudt skat måles på grundlag af de skatteregler
og skattesatser, der med balancedagens lovgivning vil
være gældende, når den udskudte skat forventes udløst
som aktuel skat.
Udskudte skatteaktiver og -forpligtelser præsenteres
modregnet i det omfang, der er legal modregnings-
adgang, og posterne forventes afregnet netto eller
samtidig.
Aktuelle skattetilgodehavender og -forpligtelser
indregnes i balancen med det beløb, der kan beregnes
på grundlag af årets forventede skattepligtige ind-
komst reguleret for skat af tidligere års skattepligtige
indkomster. Skattetilgodehavender og -forpligtelser
præsenteres modregnet i det omfang, der er legal
modregningsadgang, og posterne forventes afregnet
netto eller samtidig.
Kortfristet gæld måles til amortiseret kostpris, som i al
væsentlighed svarer til pålydende værdi.
Pengestrømsopgørelse
Pengestrømsopgørelsen viser Nordsøfondens penge-
strømme for året opdelt på pengestrøm fra driften,
pengestrøm vedrørende investeringer og pengestrøm
vedrørende finansiering.
Likvide beholdninger mv. omfatter likvide behold-
ninger samt indestående i Statens Koncern Bank.
Regnskabspraksis - Nordsøfonden
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0019.png
Regnskab
Regnskab - Nordsøfonden
18
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0020.png
Resultatopgørelse
Note
mio. kr.
2018
2017
1
Nettoomsætning
Produktionsomkostninger
4.382,1
- 1.365,0
-1.528,8
30,1
1.518,4
-34,4
-29,5
1.454,5
19,0
-173,5
1.300,0
-836,4
463,6
4.057,9
-1.443,2
-1.707,2
40,7
948,2
-47,3
-26,7
874,2
7,5
-240,5
641,2
-175,4
465,8
7
Afskrivninger på produktionsanlæg mv.
Øvrige indtægter
Bruttoresultat
Efterforskningsomkostninger
2
Administrationsomkostninger
Resultat før finansielle poster
3
4
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før skat
5
Skat af årets resultat
Årets resultat
6
Forslag til resultatdisponering
Regnskab - Nordsøfonden
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0021.png
Balance 31. december
Aktiver
Note
7
mio. kr.
Materielle anlægsaktiver
Produktionsanlæg mv.
Produktionsanlæg mv. under udførelse
Anlægsaktiver i alt
Lager, råolie og reservedele
Tilgodehavender
Tilgodehavender fra olie- og gassalg
Andre tilgodehavender, inkl. hos operatører
Periodeafgrænsningsposter
2018
2017
4.886,4
684,4
5.570,8
274,9
6.200,9
165,4
6.366,3
304,9
365,4
14,0
10,1
733,9
1.398,3
381,3
-
341,1
104,7
1.132,0
749,2
1.881,2
8.247,5
5
Udskudt skat
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
825,9
2.224,2
7.795,0
Regnskab - Nordsøfonden
20
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0022.png
Balance 31. december
Passiver
Note
mio. kr.
2018
2017
Egenkapital jf. nedenfor
Egenkapital i alt
8
Hensættelse til reetablering
Hensatte forpligtelser i alt
Anden gæld, inkl. til operatører
5
Skyldig skat
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
1.912,7
1.912,7
5.201,7
5.201,7
317,7
362,9
-
680,6
5.882,3
7.795,0
2.449,1
2.449,1
4.951,0
4.951,0
173,3
326,4
347,7
847,4
5.798,4
8.247,5
Egenkapitalopgørelse
Saldo 1. januar
Årets resultat
Overført til staten
Egenkapital pr. 31. december
9
10
Eventualforpligtelser og andre økonomiske forpligtelser
Nærtstående parter og ejerforhold
2.449,1
463,6
-1.000,0
1.912,7
2.583,3
465,8
-600,0
2.449,1
Regnskab - Nordsøfonden
21
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0023.png
Pengestrømsopgørelse
Note mio. kr.
2018
2017
Resultat før finansielle poster
Af- og nedskrivninger
Ændring i driftskapital mv.
5
Betalte skatter
Renteindbetalinger
Renteudbetalinger
Pengestrøm fra driftsaktivitet
Investering i materielle anlægsaktiver
Pengestrøm fra investeringsaktivitet
Overført til staten
Pengestrøm fra finansieringsaktivitet
Årets pengestrømme
Likvider 1. januar
Kursregulering vedrørende likvider
Likvide beholdninger 31. december
1.454,5
1.528,8
182,7
-1.429,0
14,6
-0,5
1.751,1
-669,1
-669,1
-1.000,0
-1.000,0
82,0
749,2
-5,3
825,9
874,2
1.707,2
-168,6
-1.018,6
7,5
-1,4
1.400,3
-273,6
-273,6
-600,0
-600,0
526,7
232,5
-10,0
749,2
Regnskab - Nordsøfonden
22
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0024.png
Noter til årsregnskabet
Note mio. kr.
2018
2017
1
Nettoomsætning
Nordsøfondens omsætning omfatter fondens andel
af olie- og gasproduktion i den danske sektor.
Salg af olie
Salg af gas
Nettoomsætning
3.285,0
1.097,1
4.382,1
3.097,1
960,8
4.057,9
2
Administrationsomkostninger
Nordsøenheden administrerer Nordsøfonden og oppebærer et vederlag herfor. Vederlaget fra
Nordsøfonden fastlægges på finansloven og er omkostningsført i fondens regnskab for 2018 med
29,5 mio. kr. (26,7 mio. kr. i 2017). Aflønning af direktion og andre ansatte, lokaleomkostninger mv.
afholdes af Nordsøenheden og indgår derfor ikke i regnskabet for Nordsøfonden. Dog betales et
administrationsvederlag fra Nordsøfonden til Nordsøenheden for dennes varetagelse af disse funk-
tioner, heraf udgør direktionsvederlag 1,7 mio. kr. (1,6 mio. kr. i 2017) og bestyrelsesvederlag
1,2 mio.kr. (1,1 mio. kr. i 2017).
Rigsrevisionen opkræver ikke honorar for udført revision.
3
Finansielle indtægter
Renteindtægter i bank
Renteindtægter i joint ventures
Valutakursregulering mv.
Total
14,2
0,4
4,4
19,0
6,9
0,6
-
7,5
Regnskab - Nordsøfonden
23
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0025.png
Noter til årsregnskabet
Note mio. kr.
2018
2017
4
Finansielle omkostninger
Renteelement vedrørende reetableringsforpligtigelser
Renteudgifter i joint ventures mv.
Valutakursreguleringer mv.
Total
173,0
0,5
-
173,5
201,0
1,4
38,1
240,5
5
Skat af årets resultat
Årets aktuelle skat
Årets regulering af udskudt skatteaktiv, jf. nedenfor
Årets regulering af udskudt skattepassiv, jf. nedenfor
Regulering af tidligere års skat
Årets skat i alt
1.412,9
-163,0
-466,2
52,7
836,4
1.101,6
441,0
-1.336,7
-30,5
175,4
Der specificeres således:
Beregnet kulbrinteselskabsskat
Beregnet kulbrinteskat
Regulering af udskudt kulbrinteselskabsskat
Regulering af udskudt kulbrinteskat
Regulering af tidligere års skat
I alt
616,9
796,0
-302,9
-326,3
52,7
836,4
485,8
615,8
-355,7
-540,0
-30,5
175,4
Regnskab - Nordsøfonden
24
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0026.png
Noter til årsregnskabet
Note mio. kr.
2018
Årets
regulering
2017
5
Udskudt skat
Aktiv vedr. reetableringsforpligtigelser m.v.*
)
Kulbrinteselskabsskat
Kulbrinteskat
I alt aktiv
793,4
1.237,6
2.031,0
63,7
99,3
163,0
729,7
1.138,3
1.868,0
Passiv vedr. forskelsværdier mellem regnskabs-
og skattemæssige værdier af anlægsaktiver
Kulbrinteselskabsskat
Kulbrinteskat
I alt passiv
Årets regulering af udskudt skat
-470,5
-826,6
-1.297,1
733,9
239,2
227,0
466,2
629,2
-709,7
-1.053,6
-1.763,3
104,7
*
)
Skatteaktivet medtages, så det alene afspejler forventet udnyttelse eller udbetaling af kulbrinte-
skattedelen af aktivet, der vil kunne udløses ved licensophør.
2018
Skyldig skat
Saldo pr. 1. januar
Skat af årets resultat
Betalt skat
Regulering af tidligere års skat
Skyldig skat pr. 31. december
326,4
1.412,9
-1.429,0
52,7
362,9
2017
274,1
1.101,6
-1.018,6
-30,7
326,4
Regnskab - Nordsøfonden
25
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0027.png
Noter til årsregnskabet
Note mio. kr.
2018
2017
6
Forslag til resultatdisponering
Årets resultat
Overført resultat (under egenkapital)
463,6
463,6
465,8
465,8
Note mio. kr.
Produktions-
anlæg mv.
under udførelse
Produktions-
anlæg mv.
I alt
7
Materielle anlægsaktiver
Kostpris 1. januar 2018
Tilgang i årets løb
Overførsel
Kostpris 31. december 2018
Af- og nedskrivninger 1. januar 2018
Periodens afskrivninger
Af- og nedskrivninger 31. december 2018
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2018
165,4
633,4
-114,4
684,4
-
-
-
684,4
28.235,5
99,9
114,4
28.449,8
22.034,6
1.528,8
23.563,4
4.886,4
28.400,9
733,3
-
29.134,2
22.034,6
1.528,8
23.563,4
5.570,8
Regnskab - Nordsøfonden
26
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0028.png
Noter til årsregnskabet
Note mio. kr.
2018
2017
8
Hensættelse til reetablering
Reetableringsforpligtigelse 1. januar
Årets ændring i nutidsværdi
Regulering af forpligtelse *
)
Reetableringsforpligtelse 31. december
4.951,0
173,0
77,7
5.201,7
5.773,7
201,0
-1.023,7
4.951,0
*
)
Regulering i 2017 og 2018 som følge af dels ændret skøn over omkostninger til reetablering
samt tilgang af nye anlæg og ændring af diskonteringsrenten.
Af den samlede forpligtelse forfalder 0,9 mia. kr. (0,7 mia. kr. i 2017) om 2-5 år, mens den
resterende del forfalder om mere end 5 år.
9
Eventualforpligtelser og andre økonomiske forpligtelser
Der påhviler Nordsøfonden arbejdsforpligtelser i henhold til licenser til efterforskning og indvinding
af kulbrinter udstedt af energi-, forsynings- og klimaministeren. Nordsøfonden hæfter solidarisk med
de øvrige rettighedshavere for eventuelle erstatningskrav og for opfyldelsen af forpligtelser over for
staten i henhold til licenser til efterforskning og indvinding.
Nordsøfonden hæfter solidarisk med de øvrige partnere i Dansk Undergrunds Consortium og andre
licenser over for operatøren for kontrakter om feltudbygning, indchartering af borerigge mv. under
aftaler indgået af operatøren.
10
Nærtstående parter og ejerforhold
Nordsøfonden er en offentlig fond til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintelicenser. Nordsø-
fondens nærtstående parter er hermed andre statslige enheder. For oplysninger om administrationens
vederlag, direktionsvederlag og bestyrelsesvederlag, se note 2.
Regnskab - Nordsøfonden
27
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0029.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Revisionspåtegninger
Den interne revisors påtegning
Til erhvervsministeren
Ledelsens ansvar for regnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregn-
skab, der giver et retvisende billede i overensstemmel-
se med årsregnskabsloven og anerkendt regnskabs-
praksis for branchen. Ledelsen har endvidere ansvaret
for den interne kontrol, som ledelsen anser for
nødvendig for at udarbejde et regnskab uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser
eller fejl.
Ved udarbejdelsen af regnskabet er ledelsen ansvarlig
for at vurdere Nordsøfondens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde regnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Nordsøfonden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af regnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
regnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinforma-
tion, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og
at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med internationale standarder om
revision og de yderligere krav, der er gældende i Dan-
mark samt standarderne for offentlig revision, altid vil
afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes.
Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser
eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det
med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller
samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger,
som brugerne træffer på grundlag af regnskabet.
Konklusion
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et
retvisende billede af Nordsøfondens aktiver, passiver
og finansielle stilling pr. 31. december 2018 samt af
resultatet af Nordsøfondens aktiviteter og penge-
strømme for regnskabsåret 1. januar - 31. december
2018 i overensstemmelse med årsregnskabsloven og
anerkendte regnskabsprincipper for branchen.
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøfonden for
regnskabsåret 1. januar - 31. december 2018, der om-
fatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse,
pengestrømsopgørelse og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis (”regnskabet”).
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med
internationale standarder om revision og de yderligere
krav, der er gældende i Danmark, samt standarder-
ne for offentlig revision. Vores ansvar ifølge disse
standarder og krav er nærmere beskrevet i revisions-
påtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen
af regnskabet”. Vi er uafhængige af Nordsøfonden i
overensstemmelse med internationale etiske regler for
revisorer (IESBA’s Etiske regler) og de yderligere krav,
der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt
vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse
regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede
revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag
for vores konklusion.
Revisionspåtegninger - Nordsøfonden
29
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Som led i en revision, der udføres i overensstem-
melse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt
standarderne for offentlig revision, foretager vi faglige
vurderinger og opretholder professionel skepsis under
revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i regnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinfor-
mation forårsaget af besvigelser er højere end
ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter om-
stændighederne, men ikke for at kunne udtrykke
en konklusion om effektiviteten af Nordsøfon-
dens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet
om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væ-
sentlig usikkerhed forbundet med begivenheder
eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om
Nordsøfondens evne til at fortsætte driften. Hvis
vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed,
skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærk-
som på oplysninger herom i regnskabet eller, hvis
sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige, mo-
dificere vores konklusion. Vores konklusioner er
baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem
til datoen for vores revisionspåtegning. Fremtidige
begivenheder eller forhold kan dog medføre, at
Nordsøfonden ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af regnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om regnskabet afspejler
de underliggende transaktioner og begivenhe-
der på en sådan måde, at der gives et retvisende
billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt
andet det planlagte omfang og den tidsmæssige place-
ring af revisionen samt betydelige revisionsmæssige
observationer, herunder eventuelle betydelige mangler
i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om regnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af regnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den
forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er
væsentligt inkonsistent med regnskabet eller vores vi-
den opnået ved revisionen eller på anden måde synes
at indeholde væsentlig fejlinformation.
Revisionspåtegninger - Nordsøfonden
30
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0032.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Revisionspåtegninger
Den uafhængige revisors påtegning
Til erhvervsministeren
Revisionspåtegning på årsregnskabet
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøfonden for
regnskabsåret 1. januar - 31. december 2018, der om-
fatter resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse,
pengestrømsopgørelse og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis. Årsregnskabet udarbejdes efter
årsregnskabsloven og anerkendte regnskabsprincipper
for branchen.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et
retvisende billede af Nordsøfondens aktiver, passiver
og finansielle stilling pr. 31. december 2018 samt af
resultatet af Nordsøfondens aktiviteter og penge-
strømme for regnskabsåret 1. januar - 31. december
2018 i overensstemmelse med årsregnskabsloven og
anerkendte regnskabsprincipper for branchen.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med
standarderne for offentlig revision. Revisionen udfø-
res på grundlag af rigsrevisorloven, § 2, stk. 1, nr. 3 (jf.
lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012) samt lov
om Nordsøenheden og Nordsøfonden. Vores ansvar
ifølge standarderne for offentlig revision er nærmere
beskrevet i revisionspåtegningens afsnit ”Rigsrevisio-
nens ansvar for revisionen af årsregnskabet”.
Rigsrevisor er uafhængig af Nordsøfonden i overens-
stemmelse med rigsrevisorloven § 1, stk. 6.
Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er
tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregn-
skab, der giver et retvisende billede i overensstem-
melse med årsregnskabsloven og anerkendte regn-
skabsprincipper for branchen. Ledelsen har endvidere
ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen anser
for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvar-
lig for at vurdere Nordsøfondens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Nordsøfonden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Rigsrevisionens ansvar for revisionen
af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
årsregnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinfor-
mation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl,
og at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision, jf. lov om Nordsøenheden og Nordsøfon-
den, altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når
sådan findes. Fejlinformationer kan opstå som følge
af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsent-
lige, hvis det med rimelighed kan forventes, at de
enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomi-
ske beslutninger, som regnskabsbrugerne træffer på
grundlag af årsregnskabet.
Revisionspåtegninger - Nordsøfonden
32
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse
med standarderne for offentlig revision, jf. lov om
Nordsøenheden og Nordsøfonden, foretager vi fag-
lige vurderinger og opretholder professionel skepsis
under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i årsregnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinfor-
mation forårsaget af besvigelser er højere end
ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter om-
stændighederne, men ikke for at kunne udtrykke
en konklusion om effektiviteten af Nordsøfon-
dens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsent-
lig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om Nordsø-
fondens evne til at fortsætte driften. Hvis vi kon-
kluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal
vi i vores revisionspåtegning gøre opmærksom
på oplysninger herom i årsregnskabet eller, hvis
sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige, mo-
dificere vores konklusion. Vores konklusioner er
baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem
til datoen for vores revisionspåtegning. Fremtidige
begivenheder eller forhold kan dog medføre, at
Nordsøfonden ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af årsregnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om årsregnskabet afspej-
ler de underliggende transaktioner og begivenhe-
der på en sådan måde, at der gives et retvisende
billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt
andet det planlagte omfang og den tidsmæssige place-
ring af revisionen samt betydelige revisionsmæssige
observationer, herunder eventuelle betydelige mangler
i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den for-
bindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsent-
ligt inkonsistent med årsregnskabet eller vores viden
opnået ved revisionen eller på anden måde synes at
indeholde væsentlig fejlinformation.
Revisionspåtegninger - Nordsøfonden
33
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0035.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0036.png
Licensoversigt og kort
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
35
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0037.png
Licenser med deltagelse af Nordsøfonden, marts 2019
Licens
Tildelingsår
Operatør
Vurdering, udbygning og produktion
1/62
5/06
12/06
DUC
Ravn, Hibonite
Broder Tuck, Lille John
Solsort Unit
1962/2012
2006
2006
2015
Total E&P Danmark A/S
Wintershall Noordzee B.V.
Dana Petroleum Denmark B.V.
INEOS E&P A/S
Efterforskning
1/06
8/06b
1/16
2/16
4/16
5/16
6/16
8/16
2006
2006
2016
2016
2016
2016
2016
2016
INEOS E&P A/S
Total E&P Danmark A/S
Wintershall Noordzee B.V.
Wintershall Noordzee B.V.
Dana Petroleum Denmark B.V.
Dana Petroleum Denmark B.V.
Hess Denmark ApS
DEA Deutsche Erdoel AG
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
36
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0038.png
Licens
Tildelingsår
Operatør
Efterforskning (fortsat)
9/16
11/16
14/16
16/16
2016
2016
2016
2016
DEA Deutsche Erdoel AG
Ardent Oil (Denmark) S.A.
Edison International S.P.A.
INEOS E&P A/S
Nordsøfonden deltager med 20 procent i alle licenser undtagen i licens 5/06, hvor andelen er 36,36 procent og
i Solsort Unit, hvor andelen er 18,44 procent.
Flere detaljer om licenserne kan findes på
www.nordsoefonden.dk/licenser
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
37
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0039.png
Licenser vest for 6° 15’ Ø
Licens med deltagelse af Nordsøfonden
Licenser med skraveringer er afgrænset i dybden
Eneretsbevillingen med 20 procent deltagelse
af Nordsøfonden i DUC
Licens uden deltagelse af Nordsøfonden
6° 15’ Ø
Marts 2019
Licensoversigt og kort - Nordsøfonden
38
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0040.png
Årsrapport 2018
Nordsøenheden
Årsrapport 2018 - Nordsøenheden
39
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Indholdsfortegnelse
Nordsøenheden
Oplysninger om Nordsøenheden
Ledelsesberetning
Regnskabspraksis
Regnskab
Ledelsespåtegning
Revisionspåtegninger
41
43
45
46
52
53
Indholdsfortegnelse - Nordsøenheden
40
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Oplysninger om Nordsøenheden
Nordsøenheden (selvstændig offentlig virksomhed)
Rentemestervej 8
2400 København NV
Telefon: 72 26 57 50
Hjemmeside: www.nordsoeenheden.dk
CVR-nr: 31 41 22 42
Hjemstedskommune: København
Regnskabsperiode: 1. januar 2018 - 31. december 2018, 5. regnskabsår
Direktion:
Bestyrelse:
Anna Birgitta B. Jacobsen
Henrik Michael Normann (formand)
Karsten Sivebæk Knudsen (næstformand)
Birgitte Brinch Madsen
Christian Herskind Jørgensen
Mads Bo Keis Andersen
Sanne Weidner
Søren Houman
Rigsrevisionen (ekstern revisor) og PricewaterhouseCoopers,
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab (intern revisor)
Revision:
Bestyrelsen har i 2018 afholdt fire ordinære bestyrelsesmøder og fire ekstraordinære bestyrelsesmøder.
Fotos:
Nordsøfonden
Oplysninger - Nordsøenheden
41
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0043.png
Nordøfonden flyttede i oktober
2018 til nye lokaler på
Rentemestervej, København NV
Oplysninger - Nordsøenheden
42
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0044.png
Ledelsesberetning
Regnskabspraksis
Ledelsesberetning - Nordsøenheden
43
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Ledelsesberetning
Hovedaktivitet
Nordsøenheden er en selvstændig offentlig virksom-
hed, der har til opgave at administrere Nordsøfonden.
Nordsøenhedens indtægter består af et administra-
tionsvederlag fra Nordsøfonden, der fastlægges i den
årlige finanslov.
Staten ejer Nordsøenheden, og ejerskabsudøvelsen
varetages af erhvervsministeren.
En væsentlig del af Nordsøenhedens ressourcer vil
blive anvendt til arbejdet med at sikre en fremdrift i
genopbygning af Tyra feltet i overensstemmelse med
projektplanen. Derudover vil der skulle arbejdes med
modning af andre DUC-projekter.
Der vil samtidig blive prioriteret ressourcer til at sikre
fremdriften i arbejdet i Nordsøfondens efterforsk-
ningslicenser, herunder at nyttiggøre Nordsøfondens
erfaringer, tværgående viden samt egne geologiske og
geofysiske vurderinger.
I 2019 forventes der at blive tildelt nye licenser i 8. ud-
budsrunde. Nordsøfonden skal etablere et samarbejde
med partnerne i de nye licenser, så snart de er tildelt.
Udvikling i året
I 2018 har Nordsøenheden ud over de løbende op-
gaver i relation til Nordsøfonden især lagt en stor
indsats i arbejdet vedrørende genopbygningen af Tyra
feltets anlæg.
Nordsøenhedens resultat for 2018 blev et overskud på
2.941 tkr. mod et overskud på 82 tkr. i 2017.
Efterfølgende begivenheder
Der er ikke konstateret efterfølgende begivenheder,
som påvirker årsrapporten for 2018.
Forventninger til 2019
I 2019 skal Nordsøenheden fortsat gennem pro-
duktion af olie og gas bidrage til værdiskabelsen for
Danmark. Det sker bl.a. ved at sikre et godt udbytte af
Nordsøfondens licenser.
Ledelsesberetning - Nordsøenheden
44
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Regnskabspraksis
Årsrapporten for Nordsøenheden for 2018 er udar-
bejdet i overensstemmelse med årsregnskabslovens
bestemmelser for virksomheder i regnskabsklasse B.
Opstillingsform, klassifikation og benævnelser i
resultatopgørelse og balance er tilpasset virksom-
hedens særlige karakter.
Generelt om indregning og måling
Regnskabet er udarbejdet med udgangspunkt i det
historiske kostprisprincip.
Indtægter indregnes i resultatopgørelsen i takt med, at
de indtjenes. Endvidere indregnes i resultatopgørelsen
alle omkostninger, der er afholdt for at opnå årets
indtjening, herunder afskrivninger, nedskrivninger og
hensatte forpligtelser samt tilbageførsler som følge af
ændrede regnskabsmæssige skøn af beløb, der tidli-
gere har været indregnet i resultatopgørelsen.
Ved første indregning måles aktiver og forpligtelser til
kostpris. Efterfølgende måles aktiver og forpligtelser
som beskrevet for hver enkelt regnskabspost neden-
for.
Som målevaluta benyttes danske kroner. Alle andre
valutaer anses som fremmed valuta.
Transaktioner i fremmed valuta omregnes til kursen
på transaktionsdagen. Gevinster og tab, der opstår på
grund af forskelle mellem transaktionsdagens kurs og
kursen på betalingsdagen, indregnes i resultatopgørel-
sen som en finansiel post.
Tilgodehavender, gæld og andre monetære poster
i fremmed valuta, som ikke er afregnet på balance-
dagen, omregnes til balancedagens kurs. Forskelle
mellem balancedagens kurs og transaktionsdagens
kurs indregnes i resultatopgørelsen som en finansiel
post.
Nordsøenheden er ikke skattepligtig af sin aktivitet,
hvorfor der ikke indgår skatter i regnskabet.
Resultatopgørelsen
Indtægterne omfatter alene administrationsvederlag
vedrørende administrationen af Nordsøfonden.
Administrationsomkostninger omfatter væsentligst
lønninger, kontorhold samt omkostninger til rådgiv-
ning, faglige fora mv.
Finansielle indtægter og omkostninger omfatter renter
samt realiserede og urealiserede valutakursreguleringer.
Balancen
Tilgodehavender indregnes i balancen til amortiseret
kostpris, hvilket i al væsentlighed svarer til pålydende
værdi. Der nedskrives til imødegåelse af forventede
tab.
Periodeafgrænsningsposter opført som aktiver om-
fatter afholdte forudbetalte omkostninger vedrørende
væsenligst forsikringsmægler.
Regnskabspraksis - Nordsøenheden
45
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0047.png
Regnskab
Regnskab - Nordsøenheden
46
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0048.png
Resultatopgørelse
Note t. kr.
2018
2017
Administrationsvederlag
Indtægter i alt
Administrationsomkostninger
Resultat før finansielle poster
1
Finansielle omkostninger
Årets resultat
29.500
29.500
26.549
2.951
10
2.941
26.700
26.700
26.605
95
13
82
2
Forslag til resultatdisponering
Regnskab - Nordsøenheden
47
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0049.png
Balance 31. december
Aktiver
Note
t. kr.
2018
2017
Deposita
Anlægsaktiver i alt
Tilgodehavender
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
-
171
171
474
1.190
1.664
17.269
18.933
18.933
326
1.362
1.688
13.225
14.913
15.084
Regnskab - Nordsøenheden
48
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0050.png
Balance 31. december
Passiver
Note
t. kr.
2018
2017
Egenkapital
3
Egenkapital i alt
Gæld
Leverandør af vare- og tjenesteydelser
4
Anden gæld
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
14.700
14.700
11.759
11.759
1.508
2.725
4.233
4.233
18.933
835
2.490
3.325
3.325
15.084
5
6
Medarbejderforhold
Nærtstående parter og ejerforhold
Regnskab - Nordsøenheden
49
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0051.png
Noter til årsregnskabet
Note
t. kr.
2018
2017
1
Finansielle omkostninger
Renteudgifter
Finansielle omkostninger pr. 31. december
10
10
13
13
2
Forslag til resultatdisponering
Årets resultat
Overført resultat (under egenkapital)
2.941
2.941
82
82
3
Egenkapital (overført resultat)
Egenkapital 1. januar
Årets resultat
Egenkapital pr. 31. december
11.759
2.941
14.700
11.677
82
11.759
4
Anden gæld
Feriepengeforpligtelse
Andet
Anden gæld i alt
1.856
869
2.725
1.751
739
2.490
Regnskab - Nordsøenheden
50
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0052.png
Noter til årsregnskabet
Note t. kr.
Medarbejderforhold
Antal ansatte har i 2018 gennemsnitligt udgjort 19 personer
(19 personer i 2017)
De samlede personaleomkostninger er indregnet under
administrationsomkostninger og udgør:
Løn og gager
Pension
Andre omkostninger til social sikring
I alt
Af ovenstående udgjorde løn og vederlag til direktionen
Herudover udgør vederlag til bestyrelsen:
Henrik Normann - formand (10/2014)
Karsten Knudsen - næstformand (10/2014)
Berit Rynning (10/2014 - 4/2018)
Birgitte Brinch Madsen (10/2014)
Christian Herskind (10/2014)
Mads Andersen (10/2014)
Sanne Weidner (10/2014)
Søren Houman (4/2018)
I alt
363
157
40
130
130
130
130
90
1.170
350
150
125
125
125
125
125
-
1.125
11.999
1.952
-
13.951
1.664
11.746
1.913
-11
13.648
1.587
2018
2017
5
6
Nærtstående parter og ejerforhold
Nordsøenheden er en selvstændig offentlig virksomhed. Nordsøenhedens nærtstående parter er hermed an-
dre statslige enheder. Transaktioner med nærtstående parter omfatter administrative ydelser på markedsvilkår.
Regnskab - Nordsøenheden
51
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0053.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Revisionspåtegninger
Den interne revisors påtegning
Til erhvervsministeren
Ledelsens ansvar for regnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et års-
regnskab, der giver et retvisende billede i overens-
stemmelse med årsregnskabsloven og anerkendt
regnskabspraksis for branchen. Ledelsen har end-
videre ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen
anser for nødvendig for at udarbejde et regnskab uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af regnskabet er ledelsen ansvarlig
for at vurdere Nordsøenhedens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde regnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Nordsøenheden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af regnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
regnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinforma-
tion, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og
at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med internationale standarder om
revision og de yderligere krav, der er gældende i Dan-
mark, samt standarderne for offentlig revision, altid vil
afdække væsentlig fejlinformation, når sådan findes.
Fejlinformationer kan opstå som følge af besvigelser
eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det
med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis eller
samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger,
som brugerne træffer på grundlag af regnskabet.
Konklusion
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et ret-
visende billede af Nordsøenhedens aktiver, passiver
og finansielle stilling pr. 31. december 2018 samt af
resultatet af Nordsøenhedens aktiviteter for regn-
skabsåret 1. januar - 31. december 2018 i overensstem-
melse med årsregnskabsloven og anerkendt regnskabs-
praksis for branchen.
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøenheden
for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2018, der
omfatter resultatopgørelse, balance og noter, herunder
anvendt regnskabspraksis (”regnskabet”).
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med
internationale standarder om revision og de yderligere
krav, der er gældende i Danmark, samt standarder-
ne for offentlig revision. Vores ansvar ifølge disse
standarder og krav er nærmere beskrevet i revisions-
påtegningens afsnit ”Revisors ansvar for revisionen
af regnskabet”. Vi er uafhængige af Nordsøenheden i
overensstemmelse med internationale etiske regler for
revisorer (IESBA’s Etiske regler) og de yderligere krav,
der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt
vores øvrige etiske forpligtelser i henhold til disse
regler og krav. Det er vores opfattelse, at det opnåede
revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag
for vores konklusion.
Revisionspåtegninger - Nordsøenheden
53
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Som led i en revision, der udføres i overensstem-
melse med internationale standarder om revision og
de yderligere krav, der er gældende i Danmark samt
standarderne for offentlig revision, foretager vi faglige
vurderinger og opretholder professionel skepsis under
revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i regnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinfor-
mation forårsaget af besvigelser er højere end
ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udforme
revisionshandlinger, der er passende efter om-
stændighederne, men ikke for at kunne udtrykke
en konklusion om effektiviteten af Nordsø-
enhedens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
regnskabet på grundlag af regnskabsprincippet
om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væsent-
lig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om Nordsø-
enhedens evne til at fortsætte driften. Hvis vi kon-
kluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi
i vores revisionspåtegning gøre opmærksom på
oplysninger herom i regnskabet eller, hvis sådanne
oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores
konklusion. Vores konklusioner er baseret på det
revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for
vores revisionspåtegning. Fremtidige begivenhe-
der eller forhold kan dog medføre, at Nordsø-
enheden ikke længere kan fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af regnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om regnskabet afspejler
de underliggende transaktioner og begivenheder
på en sådan måde, at der gives et retvisende bil-
lede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt
andet det planlagte omfang og den tidsmæssige place-
ring af revisionen samt betydelige revisionsmæssige
observationer, herunder eventuelle betydelige mangler
i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om regnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af regnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den
forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er
væsentligt inkonsistent med regnskabet eller vores
viden opnået ved revisionen eller på anden måde
synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
Revisionspåtegninger - Nordsøenheden
54
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0056.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Revisionspåtegninger
Den uafhængige revisors påtegning
Til erhvervsministeren
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregn-
skab, der giver et retvisende billede i overensstemmel-
se med årsregnskabsloven. Ledelsen har endvidere
ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen anser
for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes
besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvar-
lig for at vurdere Nordsøenhedens evne til at fortsætte
driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift,
hvor dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet
på grundlag af regnskabsprincippet om fortsat drift,
medmindre ledelsen enten har til hensigt at likvidere
Nordsøenheden, indstille driften eller ikke har andet
realistisk alternativ end at gøre dette.
Rigsrevisionens ansvar for revisionen
af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om
årsregnskabet som helhed er uden væsentlig fejlinfor-
mation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl,
og at afgive en revisionspåtegning med en konklusion.
Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af sikkerhed,
men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres
i overensstemmelse med standarderne for offentlig
revision, jf. lov om Nordsøenheden og Nordsøfonden,
altid vil afdække væsentlig fejlinformation, når sådan
findes. Fejlinformationer kan opstå som følge af
besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige,
hvis det med rimelighed kan forventes, at de enkeltvis
eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslut-
ninger, som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af
årsregnskabet.
Revisionspåtegning på årsregnskabet
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Nordsøenheden
for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2018, der
omfatter resultatopgørelse, balance og noter, her under
anvendt regnskabspraksis. Årsregnskabet udarbejdes
efter årsregnskabsloven.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet giver et ret-
visende billede af Nordsøenhedens aktiver, passiver
og finansielle stilling pr. 31. december 2018 samt af
resultatet af Nordsøenhedens aktiviteter for regn-
skabsåret 1. januar - 31. december 2018 i overensstem-
melse med årsregnskabsloven.
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse
med standarderne for offentlig revision. Revisionen
udføres på grundlag af rigsrevisorloven, § 2, stk. 1,
nr. 3 (jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012)
samt lov om Nordsøenheden og Nordsøfonden.
Vores ansvar ifølge standarderne for offentlig revision
er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit
”Rigsrevisionens ansvar for revisionen af årsregnska-
bet”.
Rigsrevisor er uafhængig af Nordsøenheden i over-
ensstemmelse med rigsrevisorloven § 1, stk. 6.
Det er vores opfattelse, at det opnåede revisions-
bevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores
konklusion.
Revisionspåtegninger - Nordsøenheden
56
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse
med standarderne for offentlig revision, jf. lov om
Nordsøenheden og Nordsøfonden, foretager vi fag-
lige vurderinger og opretholder professionel skepsis
under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig
fejlinformation i årsregnskabet, uanset om denne
skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører
revisionshandlinger som reaktion på disse risici
samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt og
egnet til at danne grundlag for vores konklusion.
Risikoen for ikke at opdage væsentlig fejlinfor-
mation forårsaget af besvigelser er højere end
ved væsentlig fejlinformation forårsaget af fejl,
idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser,
dokumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning
eller tilsidesættelse af intern kontrol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med
relevans for revisionen for at kunne udfor-
me revisionshandlinger, der er passende efter
omstændighederne, men ikke for at kunne udtryk-
ke en konklusion om effektiviteten af Nordsøen-
hedens interne kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som
er anvendt af ledelsen, er passende, samt om de
regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysnin-
ger, som ledelsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af
årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift er passende, samt om der på
grundlag af det opnåede revisionsbevis er væ-
sentlig usikkerhed forbundet med begivenheder
eller forhold, der kan skabe betydelig tvivl om
Nordsøenhedens evne til at fortsætte driften. Hvis
vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed,
skal vi i vores revisionspåtegning gøre opmærk-
som på oplysninger herom i årsregnskabet eller,
hvis sådanne oplysninger ikke er tilstrækkelige,
modificere vores konklusion. Vores konklusioner
er baseret på det revisionsbevis, der er opnået
frem til datoen for vores revisionspåtegning.
Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog
medføre, at Nordsøenheden ikke længere kan
fortsætte driften.
Tager vi stilling til den samlede præsentation,
struktur og indhold af årsregnskabet, herunder
noteoplysningerne, samt om årsregnskabet afspej-
ler de underliggende transaktioner og begiven-
heder på en sådan måde, at der gives et retvisende
billede heraf.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om blandt
andet det planlagte omfang og den tidsmæssige place-
ring af revisionen samt betydelige revisionsmæssige
observationer, herunder eventuelle betydelige mangler
i intern kontrol, som vi identificerer under revisionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke
ledelsesberetningen, og vi udtrykker ingen form for
konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det
vores ansvar at læse ledelsesberetningen og i den for-
bindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsent-
ligt inkonsistent med årsregnskabet eller vores viden
opnået ved revisionen eller på anden måde synes at
indeholde væsentlig fejlinformation.
Revisionspåtegninger - Nordsøenheden
57
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0059.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 225: Nordsøenhedens og Nordsøfondens årsrapport for 2018, fra erhvervsministeren
2052553_0060.png
Nordsøenheden
59