Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 217
Offentligt
2048160_0001.png
NOTAT
Folketinget
Europaudvalget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Dato
J. nr.
10. april 2019
2019-1372
Notat til Folketinget om intervention i Rettens sag T-7/19, Scand-
lines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Europa-
Kommissionen
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH (herefter ’Scand-
lines’) har den 4. januar 2019 anlagt sag mod Kommissionen ved Retten med
påstand om, at Kommissionens afgørelse af 28. september 2018 i sag SA.
51981
1
annulleres.
2
Baggrund
Den anfægtede afgørelse indeholder Kommissionens svar på Scandlines’ klage
af 26. juli 2018 vedrørende en række forhold, som Kommissionen, ifølge
Scandlines, ikke havde håndteret i Kommissionens godkendelse af finansierin-
gen af Femern Bælt-projektet af 23. juli 2015
3
(’anlægsafgørelsen’), og som går
ud over Kommissionens godkendelse af finansieringen af planlægningsfasen af
13. juli 2009
4
(’planlægningsafgørelsen’).
For så vidt angår klagepunkterne vedrørende støtte til A/S Femern Landanlæg,
konkluderer Kommissionen i den anfægtede afgørelse, at anlægsafgørelsen har
fastslået, at finansieringen af A/S Femern Landanlæg ikke udgør statsstøtte
omfattet af artikel 107, stk. 1, TEUF.
For så vidt angår klagepunkterne vedrørende kapitalindskud i Femern A/S,
som overstiger det beløb, der er godkendt ved planlægningsafgørelsen, konklu-
derer Kommissionen, at en yderligere kapitaltilførsel på 10 mio. DKK er af så
begrænset betydning, at det ikke vil have effekt på Kommissionens forenelig-
hedsvurdering i anlægsafgørelsen og derfor skal betragtes som forenelig.
1
C(2018) 6268 final.
Et resumé af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C 72, 25.02.2019,
s.41.
2
3
SA.39078.
N 157/2009.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 217: Notat om intervention i Rettens sag T-7/19, Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Europa-Kommissionen, fra erhvervsministeren
2048160_0002.png
For så vidt angår klagepunkterne vedrørende statslån til Femern A/S og A/S
Femern Landanlæg, konkluderer Kommissionen, at finansieringen af A/S Fe-
mern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne, og at statslån til Fe-
mern A/S er omfattet af anlægsafgørelsen.
For så vidt angår klagepunkterne vedrørende statsstøtte, som går ud over det
budget, som er godkendt i planlægningsafgørelsen, konkluderer Kommissio-
nen, at budgetændringerne i perioden fra 2009 til 2013 under alle omstændig-
heder er omfattet af anlægsafgørelsen.
For så vidt angår klagepunkterne vedrørende skatteforanstaltninger, konklude-
rer Kommissionen, at de omhandlede skatteregler ophørte i 2015, at A/S Fe-
mern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne, og at de danske myn-
digheder har oplyst, at Femern A/S ikke har modtaget en fordel i årene 2013-
2015 som følge af de dagældende skatteregler.
Scandlines’ stævning
Til støtte for påstanden om, at Kommissionens afgørelse af 28. september 2018
skal annulleres, gør Scandlines syv anbringender gældende:
1.
Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at de statsgarantier, der er ble-
vet ydet til A/S Femern Landanlæg, er blevet godkendt ved anlægsafgørel-
sen, og at de ikke udgør statsstøtte,
Side 2/3
2. Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at støtten i form af en kapital-
indsprøjtning på 10 mio. DKK (ud over de 500 mio. DKK, der blev god-
kendt ved planlægningsafgørelsen), er forenelig med det indre marked,
3. Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at statslånene til Femern A/S
og A/S Femern Landanlæg er blevet godkendt i anlægsafgørelsen, og at de
lån, der er blevet ydet A/S Femern Landanlæg, ikke udgør støtte, mens de
lån, der er blevet ydet Femern A/S, er forenelige med det indre marked,
4. Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at de statslån, der er blevet
ydet ud over det notificerede budget på 1.445 mio. DKK, er blevet godkendt
i planlægningsafgørelsen, og at de udgør statsstøtte, der er forenelig med
det indre marked,
5. Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at skattefordelene ikke udgør
statsstøtte,
6. Kommissionen tilsidesatte sin forpligtelse til at indlede den formelle under-
søgelsesprocedure efter artikel 108, stk. 2, TEUF, og
7. Kommissionens afgørelse er utilstrækkeligt begrundet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 217: Notat om intervention i Rettens sag T-7/19, Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod Europa-Kommissionen, fra erhvervsministeren
2048160_0003.png
Regeringens interesse i sagen
Kommissionens anlægsafgørelse blev annulleret ved Rettens domme af 13. de-
cember 2018 i sagerne T-630/15, Scandlines m.fl. mod Kommissionen, og T-
631/15, Stena Line mod Kommissionen, for så vidt angår statsstøttegodkendel-
sen af finansieringen af Femern A/S.
Retten fastslår i dommene, at Kommissionen burde have indledt den formelle
undersøgelsesprocedure, for så vidt angår to forhold, hvor Kommissionens un-
dersøgelse af støttens forenelighed var ufuldstændig og utilstrækkelig. Det dre-
jer sig om undersøgelsen af, om statsstøtten til Femern A/S er nødvendig, og
om undersøgelsen af, om statsstøtten til Femern A/S er proportional. Derud-
over fastslog Retten, at Kommissionen begik en teknisk fejl, idet Kommissio-
nen på afgørelsestidspunktet ikke havde kendskab til betingelserne for mobili-
sering af statsgarantierne for lån til projektet.
På denne baggrund annullerer Retten Kommissionens afgørelse uden at tage
konkret stilling til, hvorvidt statsstøtten til Femern A/S
efter en formel un-
dersøgelsesprocedure
kan erklæres forenelig eller ej.
For så vidt angår A/S Femern Landanlæg, opretholder Retten Kommissionens
konklusion om, at A/S Femern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereg-
lerne.
5
Kommissionen forventes at indlede den formelle undersøgelsesprocedure, for
så vidt angår finansieringen af Femern A/S.
Dette annullationssøgsmål kan i et vist omfang blive overflødigt, når Kommis-
sionen har gennemført den formelle undersøgelsesprocedure. Regeringen har
en overordnet interesse i, at Kommissionens afgørelse af 28. september 2018
ikke annulleres med den konsekvens, at der sås ny tvivl om lovligheden af fi-
nansieringen af A/S Femern Landanlæg og Femern A/S.
Hertil kommer, at retssagen vil angå en række faktiske og retlige omstændighe-
der ved Femern Bælt-projektet, som regeringen har en interesse i bliver præ-
senteret korrekt og fyldestgørende under retssagen.
Regeringen vil derfor intervenere i sagen til støtte for Kommissionen.
Side 3/3
5
Scandlines og Stena Line har appelleret Rettens domme til EU-Domstolen (C-174/19, Scandlines
mod Kommissionen og C-175/19, Stena Line mod Kommissionen). Den danske regering er som in-
tervenient i sagerne for Retten automatisk part i appelsagerne for Domstolen.