Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 213
Offentligt
2046005_0001.png
NOTAT
8. april 2019
Evaluering af udbudslovens
”opdel-
eller forklar”-princip 2018
1. Baggrund for evalueringen og dens hovedkonklusioner
Udbudsloven indeholder et krav om, at offentlige ordregivere skal opdele
kontrakter eller alternativt forklare, hvorfor de har valgt ikke at opdele.
Formålet med at indføre princippet har været at skabe bedre forudsætnin-
ger for, at mindre virksomheder kan deltage i konkurrencen om offentlige
opgaver. Overordnet set er andelen af de danske EU-udbud, som vindes af
mindre virksomheder (med under 50 ansatte
1
), steget efter udbudslovens
ikrafttræden fra 35 pct. i 2015 til 46 pct. i første halvår af 2017. Desuden
er der flere udbud, der opdeles efter ikrafttrædelsen af udbudsloven i
2016.
I forbindelse med udbudslovens vedtagelse blev det besluttet at evaluere
opdel eller forklar-princippet i 2017. Denne evaluering viste, at ca. 52 pct.
af de ordregivere, som ikke havde opdelt deres udbud, ikke umiddelbart
havde givet en forklaring. Som en del af evalueringen i 2017 lovede er-
hvervsministeren at følge udviklingen på området med henblik på at vur-
dere behovet for eventuelt at iværksætte yderligere initiativer.
På baggrund af ovenstående er der foretaget en ny evaluering af
”opdel-
eller forklar”-princippet i 2018. Det skal understreges, at denne evalue-
ring er baseret på data for en periode, hvor nogle af de yderligere initiati-
ver, som erhvervsministeren har igangsat for at skærpe regelefterlevelsen
på området, ikke har nået at have haft virkning. Blandt disse initiativer
var udsendelse af hyrdebrev og gennemførelse af informationsindsatser
om princippet til offentlige ordregivere.
Evalueringen er baseret på en stikprøve på 212 EU-udbud, der ikke er
opdelt. Disse udbud er udvalgt i perioden fra 15. juni 2017 til 15. juli
2018, hvor de endnu ikke var afsluttede og dermed havde offentligt til-
gængeligt udbudsmateriale,
jf. boks 1 nedenfor og bilag 1.
Boks 1: Evaluering af ”opdel eller forklar”-princippet
Evalueringen er baseret på en overordnet stikprøve på 308 EU-udbud fra peri-
oden d. 15. juni 2017 til 15. juli 2018. Af disse udbud er 86 opdelt i mindre
kontrakter, mens 222 udbud ikke er opdelt. Med henblik på at belyse, om
”op-
del- eller forklar”-princippet bliver efterlevet, blev der efterfølgende indhentet
udbudsmateriale for de 222 udbud, der ikke var opdelt. Det kunne konstateres,
1
Følger Danmarks Statistiks definition af små virksomheder, men afviger fra EU-definitionen,
som også har et omsætningskrav.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0002.png
2/10
at otte ikke-opdelte udbud er inden for Light-regimet (dvs. udbudt efter afsnit
III i udbudsloven) og dermed ikke omfattet af
”opdel-
eller forklar”-
princippet. For yderligere to af de ikke-opdelte udbud har det ikke været mu-
ligt at indsamle udbudsmateriale. Der er således samlet set 212 ikke-opdelte
udbud, der indgår i analysen.
2. Evalueringens hovedresultater
Andelen af udbud, der opdeles i mindre delkontrakter, er steget fra 21
pct. i 2015 til mellem 26 - 28 pct. i årene efter.
I knap halvdelen af de undersøgte udbud, der ikke var opdelt, har det
ikke været muligt at identificere en forklaring på, hvorfor der ikke er
foretaget en opdeling. Det er omtrent samme billede som i evaluerin-
gen fra 2017, hvor andelen var på 52 pct.
Hensyn til opgaveløsning og markedet benyttes ofte som forklaring
på, hvorfor et udbud ikke er opdelt.
Andelen, der ikke angiver forklaring, er størst for de såkaldte offent-
ligretlige organer
2
og herefter kommunale ordregivere. Herefter
kommer regionerne og så statslige ordregivere.
I ca. 70 pct. af udbuddene på bygge- og anlægsområdet ser det ud til,
at princippet ikke efterleves, idet der ikke er en forklaring på de ikke-
opdelte udbud.
Udbud, hvor ordregiverne har anvendt en ekstern rådgiver i udbuds-
processen har ikke systematisk højere efterlevelse af opdel eller for-
klar-princippet.
Kontraktværdien er ikke afgørende for, om
”opdel-
eller forklar”-
princippet efterleves.
3. Udbudslovens
”opdel-
eller forklar”-princip
Med udbudsloven blev der indført et krav om, at offentlige ordregivere
enten skal opdele kontrakter i delaftaler eller forklare, hvorfor der ikke er
foretaget en opdeling (”opdel- eller forklar”-princippet). Forklaringen
skal fremgå af udbudsmaterialet.
Det bagvedliggende formål med
”opdel-
eller forklar”-princippet er at
skabe bedre adgang for små og mellemstore virksomheder til at byde på
offentlige opgaver. Kravet om at opdele eller forklare følger af
EU’s
ud-
budsdirektiv og gælder kun, når ordregivere gennemfører udbud med en
Et offentligretligt organ er et almennyttigt organ, som har en nær tilknytning til offent-
lige myndigheder. De kan både være underlagt privatretlige forpligtelser, hvis det kon-
trolleres af en offentlig myndighed. Offentligretlige organer er underlagt udbudsreglerne
under visse omstændigheder. Offentligretlige organer kan eksempelvis være boligfor-
eninger, gymnasier eller universiteter, samt eksempelvis Staten og Kommunernes Ind-
købsservice.
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0003.png
3/10
værdi over EU’s tærskelværdier
3
. Det er den enkelte offentlige ordregiver,
der skal vurdere, hvorvidt, og i givet fald hvordan, en kontrakt skal opde-
les i forhold til størrelse og genstand. Vurderingen kan eksempelvis base-
res på et økonomisk hensyn om mulige effektiviseringsgevinster ved at
udbyde større og samlede kontrakter.
Andelen af udbud, der opdeles, er steget
Udbud opdeles oftere efter indførelsen af den nye udbudslov fra 1. januar
2016 og
”opdel-
eller forklar”-princippet. Den andel af udbud, der opde-
les i mindre delkontrakter, er steget fra 21 pct. i 2015 til 26 - 28 pct. i åre-
ne efter. I nærværende evaluering, som bygger på en stikprøve af EU-
udbud fra 15. juni 2017 til 15. juli 2018, er det 27,9 pct. af de pågældende
udbud, der er opdelt.
Figur 1 - Andel opdelte udbud
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
2015
Andel opdelte udbud
2016
2017
2018 stikprøve
21,0
28,2
26,4
27,9
Anm.:
Udbuddene er sorteret efter datoen for udbudsbekendtgørelsen. Ved manglende informati-
on om dato for udbudsbekendtgørelsen er der i 2016 og 2017 anvendt dato for bekendtgørelse om
indgået kontrakt. Figuren indeholder både offentlige kontrakter og rammeaftaler. 2018-stikprøven
er baseret på 308 EU-udbud, som er fra perioden d. 15. juni til 15. juli 2018.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen kortlægning af alle danske EU-udbud i TED
2016-2017 samt stikprøve på baggrund af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indsamling af
udvalgte EU-udbud i 2018.
Knap halvdelen af de danske ordregivere forklarer sig ikke
I 49,5 pct. af de ikke-opdelte udbud var det ikke muligt at identificere en
forklaring på, hvorfor udbuddet ikke var opdelt i delkontrakter. I evalue-
ringen fra 2017 var den sammenlignelige andel på 52 pct., jf. figur 2 og
boks 2 nedenfor. Der er således sket et mindre fald i andelen, der ikke
umiddelbart forklarer sig, men denne forskel ligger inden for usikkerhe-
den i stikprøverne.
3
EU-udbud under Light-regimet
er ikke underlagt ”opdel eller forklar”-princippet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0004.png
4/10
Figur 2
Andelen af ikke-opdelte udbud, hvor en forklaring ikke kunne
identificeres
Pct
60
50
40
30
20
10
0
2017
2018
Anm.:
Stikprøverne er fremkommet ved gennemgang af udvalgte danske EU-udbud. I 2017 inde-
holdt stikprøven 137 ikke- opdelte udbud, og i 2018 indeholdt den 212 ikke- opdelte udbud.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen stikprøve i 2017 og 2018 på baggrund af ind-
samling af udvalgte EU-udbud i TED.
Boks 2: Udvikling i andelen af udbud, hvor der ikke er angivet en forkla-
ring efter ”opdel eller forklar”-princippet
I denne evaluering sammenlignes med den tidligere evaluering fra 2017. I
2017-evalueringen blev der søgt efter forklaringer i to trin:
Først
blev ud-
budsmaterialet gennemlæst, og
derefter
blev et supplerende spørgeskema
sendt til ordregiverne. Efter gennemlæsning kunne der ikke umiddelbart iden-
tificeres forklaringer i 52 pct. af de ikke-opdelte udbud.
I den efterfølgende spørgeskemaundersøgelse angav ordregiverne i otte pct. af
de ikke-opdelte udbud, hvor der ikke var fundet forklaring, at de havde angi-
vet forklaringen i udbudsmaterialet. Da undersøgelsen blev gennemført ano-
nymt af hensyn til analysens præcision, var det ikke muligt at verificere disse
svar. Disse otte procentpoint blev kategoriseret som
potentielt
forklarede,
hvilket efterlod 44 pct. uden forklaring.
Ved udarbejdelsen af denne evaluering blev der ikke gennemført en sådan
supplerende spørgeskemaundersøgelse. Det relevante resultat, som evaluerin-
gen skal sammenlignes med, er derfor de 52 pct. og ikke 44 pct.
Forklaringer begrundes ofte med hensyn til opgaveløsning og markedet
De ordregivere, der har angivet en forklaring på, at de ikke har opdelt
udbuddene, giver forklaringer, som vedrører sammenhæng i opgaveløs-
ningen eller markedsmæssige hensyn, jf. figur 3.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0005.png
5/10
Figur 3 - Forklaringer for ikke at opdele udbuddet
Pct.
30
25
20
15
10
14,0
5
0
Transaktionsomkost
ninger i
udbudsprocessen
Andet
Administrative
fordele
Opgaven har et
begrænset omfang
9,3
4,7
6,5
6,5
Transaktionsomkost
ninger i
kontraktperioden
(kontraktadministr…
Økonomiske hensyn
Sammenhæng i
opgave-
løsningen/ydelsen/
sammenhæng…
Markedsmæssige
hensyn
Faglige/tekniske
hensyn
15,0
23,4
25,2
27,1
Anm.:
På baggrund af 107 ikke-opdelte udbud, hvor der er identificeret en forklaring. Kategorierne
er baseret på en vurdering af ordregivernes kvalitative svar. Idet ordregiverne kan pege på flere
forhold som baggrund for ikke at opdele kontrakten, summer andelene ikke til 100.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen stikprøve i 2018 på baggrund af indsamling af
udvalgte EU-udbud i TED.
Ordregiverne angiver i høj grad samme type begrundelse som i 2017-
evalueringen. Den største forskel ift. den tidligere evaluering er, at hensy-
net til transaktionsomkostninger i enten udbudsprocessen eller i kontrakt
ikke i samme grad gør sig gældende i evalueringen fra 2018. I 2017 blev
denne forklaring anvendt i godt 27 pct. af udbuddene i stikprøven, hvor-
imod andelen udgør 20,5 pct. i denne evaluering.
Offentligretlige organer har den største andel af ikke-opdelte udbud uden
forklaring
I to ud af tre udbud, der var gennemført af et offentligretligt organ
4
, kunne
der ikke identificeres en forklaring på, hvorfor udbuddet ikke var opdelt.
For kommunerne er andelen over 50 pct. Statslige ordregivere efterlever i
højere grad ”opdel eller forklar”-princippet,
jf. figur 4, idet de har en
mindre andel af ikke opdelte udbud, som ikke er forklaret, og dermed
også en større andel, som er forklaret.
4
Et offentligretligt organ er et almennyttigt organ, som har en nær tilknytning til offentlige myn-
digheder. De kan både være underlagt privatretlige forpligtelser, hvis det kontrolleres af en offent-
lig myndighed. Offentligretlige organer er underlagt udbudsreglerne under visse omstændigheder.
Offentligretlige organer kan eksempelvis være boligforeninger, gymnasier eller universiteter..
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0006.png
6/10
Figur 4
Andelen af ikke-opdelte udbud uden forklaring, fordelt på ordre-
givertype
Pct.
70
60
50
40
30
20
31,3
10
0
Stat
Region
Kommune
Offentligretligt organ
18,2
66,7
53,6
Anm.:
På baggrund af 212 ikke-opdelte udbud udvalgt i perioden 15. juni til 15. juli 2018.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen stikprøve i 2018 på baggrund af indsamling af
udvalgte EU-udbud i TED.
Også ud fra den samlede mængde af udbud uden forklaring, udgør de
offentligt retlige organer en stor andel. Her udgør de mere end halvdelen
af de ikke-opdelte udbud uden forklaring. Også i den tidligere evaluering
af opdel eller forklar-princippet, udgjorde offentligretlige organer knap
halvdelen, der ikke efterlevede opdel eller forklar-princippet.
Stor forskel i andelen af udbud med forklaringer blandt de forskellige
udbudsprocedurer
Offentlige ordregivere kan gennemføre udbud ved at anvende forskellige
procedurer. I godt 56 pct. af de ikke-opdelte udbud, der er gennemført
som udbudsproceduren
udbud med forhandling
5
, har det ikke været mu-
ligt at finde en forklaring i udbudsmaterialet. Ikke-opdelte udbud, der
gennemføres som
begrænsede udbud,
indeholder derimod i højere grad
forklaringer på, hvorfor udbuddet ikke er opdelt, jf. figur 6.
5
Udbud med forhandling er en fleksibel udbudsform, der giver ordregiver mulighed for, på bag-
grund af et indledende tilbud, at gennemføre forhandlinger eller drøftelser med tilbudsgiverne med
henblik på at forbedre indholdet af tilbuddet, så anskaffelsen bliver tilpasset ordregivers behov.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0007.png
7/10
Figur 5 - Andelen af ikke-opdelte udbud uden en forklaring fordelt på ud-
budsprocedure
Pct.
60
50
40
30
49,2
20
10
0
Begrænset udbud
Offentlig udbud
Udbud med forhandling
42,1
56,4
Anm.:
På baggrund af 212 ikke opdelte udbud udvalgt i perioden 15. juni til 15. juli 2018. Andelen af
udbud med forhandling er ikke repræsentativ i evalueringens stikprøve.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen stikprøve i 2018 på baggrund af indsamling af
udvalgte EU-udbud i TED.
Forklaringer er oftest fraværende i bygge- og anlægskontrakter
I godt 71 pct. af de ikke-opdelte bygge- og anlægskontrakter i stikprøven,
kunne forklaringen på, at udbuddet ikke var opdelt, ikke identificeres, jf.
figur 7. Til sammenligning var det ved knap halvdelen af de ikke opdelte
tjenesteydelseskontrakter og knap 43 pct. af de ikke opdelte varekøbs-
kontrakter, at forklaringen ikke kunne identificeres.
Figur 6
Andelen af ikke opdelte udbud uden en forklaring, fordelt på kon-
trakttyper
Pct.
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Bygge- og anlægsarbejde
Levering af tjenesteydelser
Varekøb
48,6
42,7
71,4
Anm.:
På baggrund af 212 ikke opdelte udbud udvalgt i perioden 15. juni til 15. juli 2018.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen stikprøve i 2018 på baggrund af indsamling af
udvalgte EU-udbud i TED.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0008.png
8/10
Den høje andel af ikke-opdelte udbud uden forklaring inden for bygge- og
anlægsopgaver skal ses i sammenhæng med, at disse kontrakter i høj grad
udbydes af kommunerne og de offentligretlige organer, jf. ovenfor.
Kontraktværdien er ikke afgørende for, om ”opdel eller forklar”-
princippet efterleves
For ikke-opdelte udbud, hvor der er fundet en forklaring, er kontraktvær-
dierne en smule større end for ikke-opdelte udbud, hvor forklaringen ikke
kunne identificeres, jf. tabel 1. Det trækker således i retning af, at udbud
med større kontraktværdi i højere grad angiver en forklaring. Forskellen
er dog lille.
Tabel 1 - Median og gennemsnit af kontraktværdien for udbud med og
uden forklaring
Median
Gennemsnit
-------------------------- Mio. kr. --------------------------
Med forklaring
Uden forklaring
11,3
10,3
48,5
45,2
Anm.:
På baggrund af 212 ikke opdelte udbud udvalgt i perioden 15. juni til 15. juli 2018.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen stikprøve i 2018 på baggrund af indsamling af
udvalgte EU-udbud i TED.
Brugen af en rådgiver gør ikke, at forklaringen i højere grad optræder
Ordregivere kan hyre professionelle rådgivere til at gennemføre deres
udbud. Det gøres i høj grad for, at reglerne overholdes, og fordi ordregi-
verne eksempelvis vurderer, at de ikke har kompetencerne til selv at gen-
nemføre udbuddet.
Udbud, hvor der er anvendt en rådgiver har dog mindre tendens til at
overholde kravet i opdel eller forklar-princippet, end de udbud, hvor der
ikke er anvendt rådgiver, jf. tabel 2. Blandt de ikke-opdelte udbud, hvor
ordregiveren har anvendt en rådgiver, er der i knap 47 pct. af tilfældene
blevet identificeret en forklaring i udbudsmaterialet. Det er 5,3 procentpo-
int mindre end for de ikke-opdelte udbud, hvor der ikke er anvendt en
rådgiver. I 27 pct. af de ikke-opdelte udbud i stikprøven har ordregiveren
anvendt rådgiver til udformningen af udbuddet.
6
6
I andet halvår af 2017 blev der i 16 pct. af udbuddene i Danmark anvendt en rådgiver, jf. Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsens egne beregninger på baggrund af TED.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0009.png
9/10
Tabel 2 - Andel ikke opdelte udbud med og uden forklaring i forhold til
brug af rådgiver
Med forklaring
Uden forklaring
-------------------------- Pct. --------------------------
Anvendt rådgiver
Ikke anvendt rådgiver
46,6
51,9
53,4
48,1
Anm.:
På baggrund af 212 ikke opdelte udbud udvalgt i perioden 15. juni til 15. juli 2018.
Kilde:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen stikprøve i 2018 på baggrund af indsamling af
udvalgte EU-udbud i TED.
Det skal bemærkes, at det på den baggrund ikke kan konkluderes, at bru-
gen af rådgivere i sig selv skulle mindske efterlevelsen af opdel eller for-
klar-princippet. Det skyldes, at der ikke foreligger information om, i hvor
høj grad de samme ordregivere ville have forklaret sig, hvis de ikke havde
anvendt rådgivere i udformningen af udbudsmaterialet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 213: Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip 2018, fra erhvervsministeren
2046005_0010.png
10/10
Bilag 1: Opgørelsesmetode
Evalueringens opgørelse af udvikling i andelen af opdelte udbud er base-
ret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens egen kortlægning af EU-
udbud i TED 2016-2017. For at belyse selve efterlevelsen af opdel eller
forklar-princippet er der udvalgt en stikprøve i perioden fra d. 15. juni
2017 til 15. juli 2018 baseret på 308 udbudsbekendtgørelser. Ud af disse
er 86 udbud opdelt, 212 er ikke opdelt, 8 udbud er inden for light-regimet
(og dermed ikke omfattet af opdel eller forklar-princippet) og ved to ud-
bud har det ikke været muligt at indsamle udbudsmateriale.
Denne stikprøve er undersøgt for repræsentativitet i forhold til henholds-
vis alle udbud i 2017, udbud i samme periode i 2017 samt stikprøven, der
blev anvendt til evalueringen af opdel eller forklar-princippet i 2017.
Repræsentativitetstesten viste, at stikprøven er repræsentativ på de fleste
parametre for udbud i 2017. I 2017-stikprøven blev udbuddene indsamlet
med henblik på repræsentativitet på opgavekategori, og 2018-stikprøven
er ligeledes repræsentativ på denne parameter.
Stikprøven fra den tidligere evaluering af opdel eller forklar-princippet i
2017 blev udvalgt med henblik på at sikre repræsentativiteten i forhold til
opgavekategorien for de udbudte opgaver i 2016. 2017-stikprøven er lige-
ledes repræsentativ, når der ses på opgavekategorierne målt ved CPV-
koderne.
Det komplette materiale
7
tilhørende stikprøvens 212 ikke opdelte udbud
er gennemlæst med fokus på at identificere en forklaring i henhold til
udbudslovens § 49, stk. 2. Såfremt forklaringen ikke kunne identificeres,
blev det komplette materiale dobbeltlæst af andre gennemlæsere.
Såfremt det komplette udbudsmateriale ikke var tilgængeligt, blev ordre-
giver eller det anvendte udbudssystem kontaktet af Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen. Det var i to tilfælde ikke muligt at indhente materialet.
7
Materialet omfattede udbudsbekendtgørelse, udbudsbetingelser, kravspecifikationer, kontraktbe-
tingelser og eventuelle spørgsmål/svar.