Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 213
Offentligt
NOTAT
8. april 2019
Evaluering af udbudslovens
”opdel-
eller forklar”-princip 2018
1. Baggrund for evalueringen og dens hovedkonklusioner
Udbudsloven indeholder et krav om, at offentlige ordregivere skal opdele
kontrakter eller alternativt forklare, hvorfor de har valgt ikke at opdele.
Formålet med at indføre princippet har været at skabe bedre forudsætnin-
ger for, at mindre virksomheder kan deltage i konkurrencen om offentlige
opgaver. Overordnet set er andelen af de danske EU-udbud, som vindes af
mindre virksomheder (med under 50 ansatte
1
), steget efter udbudslovens
ikrafttræden fra 35 pct. i 2015 til 46 pct. i første halvår af 2017. Desuden
er der flere udbud, der opdeles efter ikrafttrædelsen af udbudsloven i
2016.
I forbindelse med udbudslovens vedtagelse blev det besluttet at evaluere
opdel eller forklar-princippet i 2017. Denne evaluering viste, at ca. 52 pct.
af de ordregivere, som ikke havde opdelt deres udbud, ikke umiddelbart
havde givet en forklaring. Som en del af evalueringen i 2017 lovede er-
hvervsministeren at følge udviklingen på området med henblik på at vur-
dere behovet for eventuelt at iværksætte yderligere initiativer.
På baggrund af ovenstående er der foretaget en ny evaluering af
”opdel-
eller forklar”-princippet i 2018. Det skal understreges, at denne evalue-
ring er baseret på data for en periode, hvor nogle af de yderligere initiati-
ver, som erhvervsministeren har igangsat for at skærpe regelefterlevelsen
på området, ikke har nået at have haft virkning. Blandt disse initiativer
var udsendelse af hyrdebrev og gennemførelse af informationsindsatser
om princippet til offentlige ordregivere.
Evalueringen er baseret på en stikprøve på 212 EU-udbud, der ikke er
opdelt. Disse udbud er udvalgt i perioden fra 15. juni 2017 til 15. juli
2018, hvor de endnu ikke var afsluttede og dermed havde offentligt til-
gængeligt udbudsmateriale,
jf. boks 1 nedenfor og bilag 1.
Boks 1: Evaluering af ”opdel eller forklar”-princippet
Evalueringen er baseret på en overordnet stikprøve på 308 EU-udbud fra peri-
oden d. 15. juni 2017 til 15. juli 2018. Af disse udbud er 86 opdelt i mindre
kontrakter, mens 222 udbud ikke er opdelt. Med henblik på at belyse, om
”op-
del- eller forklar”-princippet bliver efterlevet, blev der efterfølgende indhentet
udbudsmateriale for de 222 udbud, der ikke var opdelt. Det kunne konstateres,
1
Følger Danmarks Statistiks definition af små virksomheder, men afviger fra EU-definitionen,
som også har et omsætningskrav.