Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 202
Offentligt
2040060_0001.png
REDEGØRELSE OM
ERHVERVSLIVET
OG REGULERINGEN
2018
April 2019
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
IDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning ................................................................................................................ 3
Resumé .................................................................................................................... 4
Frem mod 2020 ........................................................................................................ 5
Agil erhvervsrettet regulering ................................................................................ 7
Virksomhedsforum for enklere regler .................................................................... 9
Regelforenkling på EU-niveau .............................................................................. 11
7. Bedre EU-regulering og implementering ................................................................ 12
8. Regeringens byrdestop og fælles ikrafttrædelsesdatoer ...................................... 13
9. Kortere sagsbehandlingstider ................................................................................. 15
Bilag 1 - Udviklingen i de erhvervsøkonomiske byrder ............................................. 17
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0003.png
1. INDLEDNING
Danmark skal være et godt land at drive virksomhed i. Det er vi heldigvis også, hvilket
Danmarks tredjeplads på Verdensbankens rangliste over lande, som det er bedst at
drive virksomhed i, vidner om.
1
Det skyldes blandt andet, at vi igennem en årrække har
arbejdet på at skabe gode vilkår for vores erhvervsliv.
Danmark skal blive ved med at være et attraktivt land at drive virksomhed i både for de
store, men også for de små og mellemstore virksomheder samt mikrovirksomhederne.
Derfor er erhvervslivets rammevilkår en særlig prioritet for regeringen. Vi skal holde fast
i, at det skal være nemt og billigt at drive virksomhed i Danmark, så vi også i fremtiden
har et konkurrencedygtigt og innovativt erhvervsliv. Hvis man har en forretningsidé, skal
der ikke være langt fra ideen til etablering af virksomheden. Det duer ikke, at en nystartet
mindre virksomhed eller en etableret virksomhed farer vild i regeljunglen, eller at de
bliver mødt af regler og krav, som deres direkte konkurrenter i nabolandene ikke er un-
derlagt. Bøvlede og uklare regler fordrer ikke, at der bliver startet for eksempel nye virk-
somheder inden for service eller cirkulær- og deleøkonomiske virksomheder.
Regeringen har sat et ambitiøst mål om at lette byrder for erhvervslivet for 4 mia. kr.
mellem 2015 til 2020. For at nå målet har regeringen fokus på at fjerne byrder i eksiste-
rende regulering, forbedre erhvervsrettede, digitale løsninger og forebygge nye byrder.
Virksomhedsforum for enklere regler har siden 2012 identificeret unødvendige byrder for
både mikro-, mindre, mellemstore og store virksomheder, som regeringen efterfølgende
har fjernet. Regeringen arbejder samtidig ihærdigt med den forebyggende indsats ved
fortsat at forenkle regler og fjerne unødvendige byrder på EU-niveau.
Regeringens byrdestop samt to fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervslivet har været
med til at forebygge nye byrder. I 2018 begyndte myndighederne indsatsen med at vur-
dere al ny erhvervsrettet regulering, så der tages højde for, at virksomheder kan teste,
udvikle og anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller. Hertil har lancerin-
gen af hjemmesiden
Én indgang for nye forretningsmodeller
gjort det nemmere for virk-
somheder, som arbejder med nye forretningsmodeller og ny teknologi, at få hurtig afkla-
ring på, hvilke regler der gælder på det pågældende område.
Endelig har regeringen
lanceret udspillet ”Mindre
bureaukrati
– mere vækst”,
som inde-
holder 42 konkrete tiltag, der hver især letter byrderne for erhvervslivet og tilsammen
udgør en plan for, hvordan regeringen allerede nu er meget tæt på målsætningen om at
lette erhvervslivets byrder med 4 mia. kr. inden udgangen af 2020.
1
Doing Business 2018, World Bank Group Report
http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Annual-Reports/English/DB2018-Full-Report.pdf
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2. RESUMÉ
Regeringens indsats for at gøre det billigere og nemmere at drive virksomhed i Danmark
har i 2018 udmøntet sig i følgende resultater:
Regeringen er kommet langt med målsætningen om at lette erhvervslivets byr-
der frem mod udgangen af 2020. Der er dog stadig et stykke vej, hvorfor rege-
ringen har lanceret udspillet
”Mindre
bureaukrati
mere vækst”, som med 42
konkrete initiativer inden for områderne
mere digitalisering og bedre brug af da-
ta, bedre digitalisering samt enkle og effektive regler
sikrer, at regeringen alle-
rede nu er meget tæt på målsætningen om at lette byrder svarende til 4 mia. kr.
inden udgangen af 2020.
Regeringen lancerede i 2018 initiativet
”Agil
erhvervsrettet regulering”, som un-
derstøtter virksomheders brug af nye teknologier og forretningsmodeller. Myn-
digheder har siden sommeren 2018 skulle vurdere al ny erhvervsrettet regule-
ring, så der tages højde for, at virksomheder kan teste, udvikle og anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller. I 2018 har hjemmesiden
Ӄn
ind-
gang for nye forretningsmodeller” gjort det nemmere for virksomheder at få af-
klaring på, hvilke regler der er gældende, hvis dette ikke fremstår klart.
Regeringen har i perioden 2012 til 2018 besvaret 780 af Virksomhedsforum for
enklere reglers forslag, hvoraf 600 gennemføres helt eller delvist. Ved udgan-
gen af 2018 er 77 pct. af forslagene helt eller delvist implementeret.
Det danske Virksomhedsforum for enklere regler har indsendt 41 forslag til den
europæiske pendant til Virksomhedsforum for enklere regler, REFIT-platformen.
Platformen har til dato sendt 104 forenklingsforslag til Europa-Kommissionen,
og 55 anbefalinger til evalueringer af den nuværende lovgivning.
Regeringen har fortsat fokus på at forebygge unødvendig overimplementering
af EU-regulering. Siden medio 2015 til og med 31. december 2018 har tungtve-
jende hensyn i 38 tilfælde ført til overimplementering af EU-regulering. Regerin-
gen har i 2018 behandlet 37 anbefalinger fra Implementeringsrådet.
Som følge af regeringens byrdestop bliver der kun indført nye byrder, hvis tvin-
gende grunde taler herfor. Redegørelsen viser, at byrdestoppet i 2018 kun er
blevet fraveget tre gange. Redegørelsen viser også, at de to årlige ikrafttrædel-
sesdatoer for erhvervsrettet regulering er anvendt for 87 pct. af den samlede
erhvervsrettede regulering, som trådte i kraft i 2018.
Regeringen lægger vægt på, at de statslige sagsbehandlingstider for erhvervs-
livet skal reduceres. Derfor er der sat konkrete mål for reduktionen af den stats-
lige sagsbehandlingstid på 21 områder i staten. Reduktionsmålet er i 2018 nået
på 16 områder.
I 2018 er der gennemført 14 tiltag, som medfører væsentlige erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser, hvoraf 11 har medført erhvervsøkonomiske lettelser, mens
tre har medført erhvervsøkonomiske byrder.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0005.png
3. FREM MOD 2020
Regeringen er nået et godt stykke af vejen med at realisere målsætningen om at lette
byrderne for erhvervslivet med 4 mia. kr. Siden 2015 har regeringen realiseret lettelser
for ca. 3,6 mia. kr., mens der i samme periode er indført byrder svarende til ca. 2,1 mia.
kr. Samlet set er der ved udgangen af 2018 realiseret netto lettelser for ca. 1,5 mia. kr.
Tabel 1 Udviklingen i erhvervsøkonomiske konsekvenser i 2015-2018*
(mio. kr.)
Erhvervsøkonomiske lettelser 2015-2018 i alt
Erhvervsøkonomiske byrder 2015-2018 i alt
Netto lettelser I alt 1. januar 2015
31. december 2018
Kilde: Erhvervsstyrelsen.
*
Opgørelsen indeholder love og bekendtgørelser vedtaget eller udstedt i 2015-2018
-3.625
2.126
1.499
Siden 2015 har regeringens arbejde med at lette byrder for virksomhederne resulteret i
en lang række forenklingstiltag. Lettelserne følger af forenklingstiltag, som for eksempel
forenkling af årsregnskabsloven, afskaffelse af affaldsgebyret, Fødevare- og Landbrugs-
pakken, tilpasning af NemID, forenkling af punktafgifterne og mange flere tiltag.
Der er i samme periode også indført byrder. Byrderne udspringer enten fra EU-
regulering eller fra områder, hvor regeringen har vurderet, at der er et helt særligt behov
for at stramme op, som for eksempel på områderne for bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering.
Som tabel 2 viser, er der i 2018 indført lettelser for ca. 346 mio. kr., mens der i samme
periode er indført byrder svarende til ca. 161 mio. kr. I 2018 er der således netto lettet
byrder for ca. 185 mio. kr. I bilag 1 er alle lettelser og byrder for 2018 beskrevet nærme-
re.
Tabel 2 Udviklingen i erhvervsøkonomiske konsekvenser
i 2018
Erhvervsøkonomiske konsekvenser, der følger af national regulering i 2018 i alt
- Herunder inden for de enkelte ministerier:
Beskæftigelsesministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Erhvervsministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Undervisningsministeriet
I alt 1. januar 2018
31. december 2018
Kilde: Erhvervsstyrelsen.
15
196
54
55
15
11
346
161
91
70
70
-15
-196
37
-55
-15
-11
-185
Lettelser
(mio. kr.)
346
Byrder
(mio. kr.)
161
Netto
(mio. kr.)
-185
Tabel 1 viser, at målet endnu ikke er indfriet. Regeringen har derfor netop lanceret ud-
spillet
”Mindre
bureaukrati
mere vækst”, som indeholder en konkret plan for, hvordan
regeringen kommer langt med at indfri målsætningen frem mod udgangen af 2020. Ud-
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0006.png
spillet indeholder 42 konkrete initiativer inden for områderne
mere digitalisering og bedre
brug af data, bedre digitalisering
samt
enkle og effektive regler.
Mere digitalisering og bedre brug af data
Selvom alle de væsentligste erhvervsindberetninger i dag er digitaliseret, er der fortsat
områder, hvor processerne foregår manuelt og analogt. Derudover har nye digitale tek-
nologier muliggjort nye digitale services til virksomhederne. Disse muligheder skal selv-
følgelig udnyttes, så tidskrævende analoge processer kan digitaliseres og automatiseres.
Samtidig sker der en rivende udvikling inden for brug af data til blandt andet kunstig
intelligens og big data analyse, som danner fundamentet for nye forretningsmodeller og
væksteventyr. Derfor igangsætter regeringen 13 lettelsesinitiativer, som hver især inde-
bærer digitalisering af processer, som i dag er analoge, samt bedre brug af statens data.
Bedre digitalisering
Virksomhederne foretager hvert eneste år et hav af digitale indberetninger. Indberetnin-
ger, som er nødvendige for eksempelvis udbetaling af sygedagpenge eller indberetning
af årsregnskab eller skatteopgørelser. Det stiller store krav til den digitale service, som
det offentlige yder til virksomhederne. De digitale løsninger skal være lette at bruge og
nemme at forstå, så virksomhederne ikke spilder deres tid på unødvendigt bøvl med de
digitale systemer. Regeringen igangsætter derfor syv initiativer, som sætter systematisk
fokus på optimeringen af disse systemer, så virksomhedernes tidsforbrug på digital ind-
beretning reduceres mest muligt.
Enkle og effektive regler
Regeringen har gennemgået reguleringen på de væsentligste erhvervspolitiske områder
og har identificeret 22 områder, hvor reglerne kan indrettes på en enklere og mere effek-
tiv måde, så det bliver nemmere for virksomhederne at efterleve reglerne uden at gå på
kompromis med det bagvedliggende formål. Initiativerne spænder vidt lige fra tilpasnin-
gen af hastighedsgrænserne for lastbiler til afskaffelse af det administrativt besværlige
affaldsgebyr.
Som tabel 3 viser, forventes de tre områder samlet set at kunne lette byrder for ca. 2.3
mia. kr.
Tabel 3 Forventede lettelser, der realiseres frem mod 2020
Mere digitalisering og bedre brug af data
Bedre digitalisering
Enkle og effektive regler
Identificerede nye byrder frem mod 2020*
I alt**
* Byrderne afspejler et ønske fra regeringen om en robust finansiel sektor og minimumsimplemente-
ring af EU-regulering på blandt andet hvidvaskområdet.
** Summen af de enkelte delelementer kan afvige fra totalen grundet afrunding.
Potentielle
lettelser
(mia. kr.)
0.8
0.5
1.3
-0.3
2.3
Der vil således i perioden 2015 til 2020 være lettet byrder og identificeret potentielle
byrdelettende initiativer for 6,2 mia. kr. Samtidigt er der i samme periode indført og iden-
tificeret byrder for i alt 2,4 mia. kr. Sammenlagt vil regeringen med udspillet
”Mindre
bureaukrati
mere vækst” lette erhvervslivets byrder med 3,8 mia. kr. i perioden 2015 til
2020.
Hele udspillet kan læses her:
Mindre bureaukrati - mere vækst
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0007.png
4. AGIL ERHVERVSRETTET REGU-
LERING
Digitale og databaserede teknologier og forretningsmodeller har ændret måden at drive
virksomhed på og bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter for danske virksomhe-
der. Regulering er ofte ikke lavet med henblik på at understøtte, at nye teknologier og
forretningsmodeller kan skabe værdi
både for private virksomheder og samfundet.
Med den politiske aftale om Danmarks digitale vækst fra februar 2018 er der igangsat en
række initiativer, herunder et initiativ om
agil erhvervsrettet regulering,
der retter sig mod
ny regulering såvel som eksisterende regulering. Initiativet skal sikre, at den erhvervsret-
tede regulering er fremsynet og ikke unødigt står i vejen for, at virksomheder kan udnytte
nye digitale teknologier og forretningsmodeller. Initiativet balancerer hensynet til at sikre
vækst i den private sektor uden at gå på kompromis med vigtige samfundsmæssige
hensyn.
Som en del af den politiske aftale er der indført fem principper for agil erhvervsrettet
regulering, der gør det obligatorisk for myndigheder at vurdere, om ny regulering blandt
andet er teknologineutral og rummer plads til nye forretningsmodeller. Principperne skal
sikre, at myndighederne holder sig orienteret om den digitale udvikling på deres område
og gør sit til, at ny regulering balancerer beskyttelseshensyn med rum til udvikling.
Eksempel på agil erhvervsrettet regulering
Udviklingen af nye forretningsmodeller på det finansielle område
Med
”lov
om betalinger” muliggjorde regeringen udviklingen af nye forretningsmodeller.
Med loven fremmede man udviklingen af innovative online og mobile betalingsløsninger
samtidig med, at sikkerheden omkring elektroniske betalinger blev øget, så der fremad-
rettet kan udvikles effektive, billige og sikre løsninger til glæde for forbrugere og er-
hvervsdrivende. Derudover sikrede regeringen endvidere, at ikke alene pengeinstitutter,
men nu også nye aktører, kan få adgang til kunders betalingsdata med disses samtykke.
Dermed bliver det muligt for nye aktører at bygge nye finansielle tjenester oven på penge-
institutternes data- og infrastruktur til gavn for den enkelte kunde og baseret på dennes
egne data.
Du kan læse mere om principperne for agil erhvervsrettet
https://erhvervsstyrelsen.dk/agil-erhvervsrettet-regulering
regulering
her:
En anden del af den politiske aftale indeholder et initiativ om udvidelse af den tværmini-
sterielle hjemmeside
Ӄn
indgang for nye forretningsmodeller”. Initiativet var tidligere
målrettet deleøkonomiske forretningsmodeller, men er nu også rettet mod virksomheder
med nye forretningsmodeller, der gør brug af data og ny teknologi, cirkulære forret-
ningsmodeller og e-handel. Med platformen får virksomheder, som arbejder med nye
forretningsmodeller og ny teknologi, ét sted i det offentlige at henvende sig med spørgs-
mål til gældende regler. Svaret bliver koordineret på tværs af relevante myndigheder.
Virksomheder kan også henvende sig, hvis de oplever, at regler udgør en barriere for
deres forretningsmodel eller brugen af ny teknologi. Myndighederne kan blandt andet
undersøge, om der er mulighed for at præcisere eller justere reglerne eller udføre et
”nabotjek”
af, hvordan reguleringen på et givent område er i et naboland.
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0008.png
Eksempler på virksomheder, som har gjort brug af
Ӄn
indgang for nye forret-
ningsmodeller”
SubBlue Robotics
Virksomheden SubBlue Robotics udvikler og tester en nyskabende digitalt fjernstyret un-
dervandsrobot, der kan rense skibspropeller på sikker vis og med begrænset miljøpåvirk-
ning. SubBlue Robotics henvendte sig til Én indgang for at få hjælp til at identificere eksi-
sterende relevant regulering, som de bør kende til for ikke at overtræde lovgivningen. Én
indgang tog kontakt til forskellige myndigheder og koordinerede, at virksomheden fik svar.
Det bidrog til at afgrænse hvilke regler, der er kritiske for virksomheden at kende til.
SubBlue Robotics kunne på den baggrund fortsætte med deres tests.
Delihood
Virksomheden Delihood, der faciliterer salg af mad mellem naboer, var i tvivl om lovgiv-
ningen på fødevareområdet, og konkret, hvornår man skal registreres som fødevarevirk-
somhed hos Fødevarestyrelsen. Er en virksomhed registreret som fødevarevirksomhed,
kan Fødevarestyrelsen komme på kontrolbesøg for at sikre, at virksomheden lever op til
en række krav til for eksempel hygiejne. Erhvervsstyrelsen og Fødevarestyrelsen gen-
nemførte på den baggrund
et ”nabotjek” af reglerne for deling af mad
i omkringliggende
lande. Målet med nabotjekket var at få belyst, om den eksisterende regulering i Danmark
hindrer deleøkonomisk aktivitet i form af salg af mad mellem naboer, og hvordan den
eventuelt kan tilpasses. Nabotjekket gav anledning til at ændre reglerne. Konkret introdu-
cerede Fødevarestyrelsen et supplerende kriterium til bagatelgrænsen for fødevarevirk-
somhed, så private kan sælge eller donere fødevarer hyppigere, men i små mængder.
Det betyder, at man nu kan sælge eller donere fødevarer, for eksempel overskudsmad,
ca. en gang om ugen, men i små mængder, som for eksempel op til 4-5 portioner ad
gangen, uden at man skal være registreret som fødevarevirksomhed hos Fødevarestyrel-
sen.
Erhvervsstyrelsen har i samarbejde med brancheorganisationer og offentlige myndighe-
der arbejdet med at identificere områder, hvor regulatoriske forsøgsområder
såkaldte
”sandkasse”-ordninger –
kan være relevante at etablere, og hvor der samtidig er potenti-
ale for vækst, for eksempel inden for mobilitet og sundhed. Formålet med forsøgsområ-
der er, at deltagende myndigheder, brancheorganisationer og virksomheder opnår læring
om implikationer af nye forretningsmodeller, nye teknologier og/eller brug af data i
”sikre”
virkelighedsnære miljøer eller simulerede virkelighedsnære miljøer. Et forsøgsområde
kan igangsættes inden for eksisterende lovgivning og regler eller med dispensation fra
lovgivning og regler. Et eksempel på et regulatorisk forsøgsområde er Finanstilsynets
”FT Lab”, som har til formål at tillade, at udvalgte virksomheder får testet nye digitale
løsninger og forretningsmodeller på det finansielle område under rammer, som Finanstil-
synet fastlægger. Et regulatorisk forsøgsområde kan føre til erfaringer, der kan være
med til at præge udformningen af ny lovgivning eller justering af eksisterende lovgivning
og regler.
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0009.png
5. VIRKSOMHEDSFORUM FOR ENK-
LERE REGLER
Når ny regulering bliver implementeret af danske myndigheder, kan den i nogle tilfælde
opleves som unødvendig byrdefuld for virksomhederne at leve op til. Dette kan for ek-
sempel skyldes, at der i implementeringen af reguleringen opstilles krav til virksomhe-
derne, som er uhensigtsmæssige eller unødvendige for at leve op til hensigten med
reguleringen. Erhvervsorganisationer og store virksomheder med tilstrækkelige ressour-
cer har ofte selv mulighed for at gøre myndighederne opmærksomme på, hvis dette er
tilfældet. Det er dog sjældent, at mindre virksomheder har samme ressourcer og mulig-
heder hertil. Virksomhedsforum for enklere regler har givet mindre virksomheder, på lige
fod med store, muligheden for at pege på regulering, som de oplever som unødvendigt
bøvlet.
Virksomhedsforum har siden 2012 været med til at identificere byrder for erhvervsdri-
vende. Virksomhedsforum er dermed både for de store, men i særdeleshed også de små
virksomheder, og forummet har gjort en væsentlig forskel i arbejdet for at gøre det billi-
gere og lettere at drive virksomhed i Danmark.
Arbejdet i Virksomhedsforum bidrager til at indfri regeringens målsætning om at lette
byrder for 4 mia. kr., men fokus i forummet er i lige så høj grad at udpege de gentagne
besværligheder og irritationsmomenter, som de erhvervsdrivende møder i hverdagen.
Det skal gøre det nemmere og mere attraktivt at være erhvervsdrivende. Et eksempel på
et forslag fra Virksomhedsforum, som regeringen har gennemført, er en forhøjelse af
bundgrænsen for spilafgift på varegevinster, hvilket i praksis betyder, at den såkaldte
”bamseafgift”
afskaffes. Det betyder, at for eksempel tivolier og forlystelsesparker ikke
længere skal betale afgift af de bamser og andre mindre varegevinster, deres gæster
kan vinde i for eksempel tombolaer.
Virksomheder, erhvervsorganisationer og enkeltpersoner har med Virksomhedsforum en
direkte kanal til at identificere og påpege bøvlede regler. De kan enten henvende sig
direkte til Virksomhedsforum via en digital postkasse eller gå i dialog med et eller flere
medlemmer af Virksomhedsforum.
En stor del af arbejdet med at identificere regler og processer foregår ved hjælp af Virk-
somhedsforums opsøgende arbejde, hvor forummet via forskellige virksomhedsbesøg
og interviews med erhvervsdrivende og deres medarbejdere identificerer de konkrete
byrder, som virksomhederne ikke nødvendigvis selv er opmærksomme på. Især mindre
virksomheder har heller ikke nødvendigvis tiden til at gå i dialog med den relevante mini-
ster eller henvende sig til Virksomhedsforum selv.
Faktaboks
Virksomhedsforum
Virksomhedsforum for enklere regler har siden 2012 fungeret som et uafhængigt rådgi-
vende organ for regeringen, og består af både erhvervsorganisationer, arbejdstagerorga-
nisationer og virksomhedsrepræsentanter. Forummet udarbejder konkrete forslag til rege-
ringen, hvori en problemstilling med byrdefuld regulering præsenteres efterfulgt af et kon-
kret løsningsforslag. Regeringen er forpligtet til enten at følge forslaget eller forklare,
hvorfor man ikke implementerer forslaget. Virksomheder og privatpersoner, der ikke er
faste medlemmer af Virksomhedsforum, har også mulighed for at udpege regler eller pro-
cesser, som de oplever byrdefulde, og sende et forslag til forenkling til Virksomhedsfo-
rum.
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0010.png
En overvejende del af de forslag, der er stillet til regeringen, udspringer af temaarbejdet i
Virksomhedsforum. Til dato har der været 23 temaer, og i 2018 har der blandt andet væ-
ret temaer om sundhedsbranchen og de største barrierer i
EU’s
indre marked for SMV'er.
Det første tema i 2019 omhandler mikrovirksomheder.
Virksomhedsforums resultater bliver bemærket i udlandet. Med inspiration fra det danske
Virksomhedsforum etablerede Europa-Kommissionen i 2015 en europæisk platform for
regelforenkling under det såkaldte REFIT-program (Regulatory Fitness and Performan-
ce). OECD har fremhævet Virksomhedsforum som ”best practice”, når det kommer til in-
volvering af interessenter i arbejdet med at gøre erhvervsreguleringen mindre byrdefuld.
Alle Virksomhedsforums forslag, regeringens svar og status på implementeringen af god-
kendte forslag findes på www.enklereregler.dk.
Forummet har ved udgangen af 2018 fremsendt 780 forslag, hvoraf 600 gennemføres
helt eller delvist. I 2018 har Virksomhedsforum fremsendt 59 forslag til regeringen.
Regeringen har i 2018 implementeret 79 forslag, som hver især har gjort det nemmere
at drive virksomhed i Danmark. Af alle de forslag, regeringen ved udgangen af 2018
har besluttet at gennemføre helt eller delvist, er 77 pct. fuldt implementeret.
Eksempler på forslag fra Virksomhedsforum, som har fjernet unødigt besvær for
både store og mindre virksomheder
Fjernelse af affaldsgebyr
Cirka 300.000 virksomheder skulle betale affaldsadministrationsgebyr til kommunen, og
gebyret blev opkrævet automatisk. Ca. 48.000 virksomheder søgte årligt fritagelse fra at
betale gebyret, herunder for eksempel mindre service- og IT-virksomheder, der produce-
rer meget lidt eller intet affald, men alligevel automatisk blev opkrævet affaldsgebyret.
Virksomhedsforum stillede derfor et forslag om, at landets kommuner fremover selv skulle
tage selvstændig stilling til, hvilke virksomheder der er omfattet af gebyret. Regeringen
har gennemført forslaget, idet gebyret er blevet afskaffet som del af finansloven for 2019.
Dermed skal virksomheder hverken betale gebyret
eller
bebyrdes af administration til an-
søgning om fritagelse for gebyret. Det medfører en lettelse af erhvervslivets byrder på ca.
15 mio. kr.
Højere bundgrænse for spilafgift (bamseafgiften)
Før 1. januar 2019 skulle udbydere af spil i forbindelse med offentlige forlystelser, almen-
nyttigt lotteri og spil uden indsats indberette og indbetale spilafgift for alle gevinster over
en bundgrænse på 200 kr. For en forlystelsespark, som for eksempel Tivoli, betød det
konkret, at medarbejdere i parkens fem bamseboder skulle skønne over bamsens anslå-
ede markedsværdi. Virksomhedsforum foreslog på den baggrund at forhøje bundgræn-
sen til 750 kr. for varegevinster. Regeringen indgik i 2018 en aftale om en afgiftssane-
ringspakke, som blandt andet forenkler afgiftsstrukturen ved, at en række afgifter lempes,
afskaffes eller, som for eksempel den såkaldte bamseafgift, fjernes i praksis.
Alle Virksomhedsforums
https://enklereregler.dk/
forslag
og
regeringens
svar
kan
læses
her:
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
6. REGELFORENKLING PÅ EU-
NIVEAU
Indsatsen for at forenkle regler og reducere erhvervsøkonomiske byrder på EU-niveau er
en væsentlig prioritet for regeringen.
Europa-Kommissionen har siden 2015 haft øget fokus på bedre regulering og har gen-
nemført en række tiltag, blandt andet i form af øget brug af konsekvensvurderinger og
mere systematisk evaluering af lovgivning. Kommissionen har i efteråret 2018 gennem-
ført en bred offentlig høring for at samle viden om, hvordan Kommissionens tiltag virker i
praksis og bidrager til at fremme bedre regulering i EU.
Regeringen anerkender, at kommissionen har gjort væsentlige fremskridt på området
siden 2015. Det er vigtigt, at kommissionen konsoliderer og fortsætter arbejdet med
bedre regulering og dermed sikrer, at et stærkt fokus på området er det naturlige ud-
gangspunkt for den kommende kommission, der udpeges i efteråret 2019.
Regeringen har i forhold til den kommende kommissions arbejde på området særligt
fokus på at fremme følgende to områder:
Digitaliseringsklar, agil og innovationsfremmende EU-regulering
Reducering af byrder og forenkling af regler ved at forbedre eksisterende værk-
tøjer og introducere nye tiltag
Grundet den accelererende digitale transformation af virksomhedernes hverdag og de
offentlige services er det nødvendigt at gøre digitaliseringsklar, agil og innovationsfrem-
mende regulering til en central del af kommissionens arbejde med bedre regulering.
Derfor arbejder regeringen for, at EU-reguleringen skal svare til virksomhedernes digitale
virkelighed, muliggøre brugervenlige digitale offentlige løsninger og fremme innovation
og nye forretningsmodeller. Digitaliseringsparathed bør indtænkes allerede under udar-
bejdelsen af ny regulering, men også ved evaluering af eksisterende regulering.
Særligt små og mellemstore virksomheder udfordres af en stigende grad af regelkom-
pleksitet. Derfor arbejder regeringen for at forenkle EU-reglerne ved at styrke bedre
reguleringsarbejde i EU bredt set. Det skal ske ved at forbedre de eksisterende værktø-
jer for bedre regulering, såsom høringer, konsekvensvurderinger og evaluering mv.,
samt ved at introducere nye tiltag som byrdereduktionsmål.
Europa-Kommissionen etablerede i 2015 REFIT-platformen som en europæisk pendant
til Virksomhedsforum for enklere regler. REFIT-platformen består af repræsentanter fra
medlemsstaterne og interessenter, som udarbejder og vurderer forenklingsforslag til
Europa-Kommissionen vedr. EU-regulering. Forenklingsforslagene sendes som anbefa-
linger til kommissionen, der herefter analyserer anbefalingerne og redegør for, hvorvidt
og hvordan den i så fald vil følge op på dem.
Regeringen anser REFIT-platformen som en god og effektiv kanal for at få gennemført
forenklinger af EU-reguleringen. Det danske Virksomhedsforum for enklere regler har
indsendt 41 regelforenklingsforslag til REFIT-platformen siden dets oprettelse. REFIT-
platformen har til dato siden 2015 sendt 104 forenklingsforslag til Europa-Kommissionen
og 55 anbefalinger til evalueringer af den nuværende lovgivning med henblik på at un-
dersøge mulighederne for en forenkling af de nuværende regler nærmere.
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0012.png
7. BEDRE EU-REGULERING OG IM-
PLEMENTERING
Regeringen har fortsat fokus på at forebygge unødvendig overimplementering og mere
effektiv implementering af EU-reguleringen, så danske virksomheder står bedst muligt i
den internationale konkurrence. Regeringens EU-implementeringsudvalg koordinerer
indsatsen for at nedbringe overimplementering af EU-lovgivning i Danmark.
En del af regeringens arbejde med at fjerne byrder for erhvervslivet kan henføres til
arbejdet i regeringens EU-Implementeringsudvalg. Udvalget har i en række sager i løbet
af 2018 besluttet at ændre implementeringen af EU-lovgivningen med henblik på at lette
de erhvervsøkonomiske byrder.
Implementeringsrådet rådgiver EU-Implementeringsudvalget og ministerierne i deres
arbejde for at forebygge unødvendige omkostninger for erhvervslivet i forbindelse med
implementering af ny EU-regulering, ligesom rådet rådgiver om, hvordan man kan mind-
ske overimplementering i eksisterende regulering. Rådet består af interesseorganisatio-
ner og eksperter inden for EU-regulering. Implementeringsrådet har i 2018 afgivet 37
anbefalinger, heraf 21 vedrørende tidlig interessevaretagelse, 11 vedrørende implemen-
tering af ny EU-regulering samt fem vedrørende igangsættelse af nabotjek og øvrige
analyser. Regeringen har foreløbig valgt at følge 17 anbefalinger.
Siden udvalgets oprettelse i medio 2015 har regeringen i 38 tilfælde vedtaget nye love
og bekendtgørelser, hvor det er vurderet hensigtsmæssigt
at gå længere end EU’s mi-
nimumskrav. Disse ændringer beror blandt andet på politiske forlig, praksis, som kendes
fra andre lande, eller særlige danske forhold.
I efteråret 2018 har Beskæftigelsesministeriet udarbejdet en opgørelse over resultaterne
af de seneste tre års arbejde i EU-Implementeringsudvalget og Implementeringsrådet.
Opgørelsen viser blandt andet, at ud af i alt 40 nabotjeksager behandlet i perioden de-
cember 2015 til oktober 2018, hvor den danske implementering er sammenlignet med
andre landes, er der i 25 af sagerne fjernet eller planlagt fjernet byrdefuld overimplemen-
tering.
Beskæftigelsesministeren vil i løbet af foråret 2019 oversende en særskilt mere detalje-
ret redegørelse om regeringens indsats vedrørende effektiv EU-implementering.
Eksempel
på ændring
af
EU-implementering,
Implementeringsudvalg har besluttet i 2018
som
regeringens
EU-
Mærkning af oksekød med referencenummer
Implementeringsrådet anbefalede et nabotjek af den danske implementering af EU-
lovgivningen vedrørende sporbarhedsmærkning af oksekød. Baggrunden var, at den dan-
ske implementering var mere besværlig end i andre EU-lande, og at kravet ikke gav øget
sikkerhed for, at tallene i referencenummeret overføres korrekt og ikke bidrog med noget
yderligere til sporbarheden. Implementeringsudvalget besluttede, at implementeringen
skulle ændres, så butiksslagtere nu alene skal koncentrere sig om at sikre, at reference-
koderne på oksekødet er korrekt videreført, i stedet for, som tidligere krævet, at skulle
indsamle information fra leverandørerne om opbygningen af referencekoden. Det sparer
butiksslagterne for tid og ressourcer, da det er en løbende opgave, og referencekoderne
ofte ændres på grund af blandt andet skift i leverandører eller i produktionspraksis.
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0013.png
8. REGERINGENS BYRDESTOP OG
FÆLLES
IKRAFTTRÆDELSESDA-
TOER
Det skal være trygt og forudsigeligt at drive virksomhed i Danmark. Derfor kan danske
virksomheder være trygge i visheden om, at der ikke indføres nye byrder, medmindre
der er tungtvejende grunde herfor. I 2018 er regeringens byrdestop kun fraveget tre
gange. I forbindelse med national lovgivning har
”ferieloven”
og
”lov
om hold af dyr”
fraveget regeringens byrdestop. I forbindelse med EU-regulering er der indført skærpede
dokumentationskrav i forbindelse med halekupering af smågrise. De tre fravigelser fra
byrdestoppet er beskrevet i bilag 1.
Faktaboks
Regeringens byrdestop
Byrdestoppet sikrer, at erhvervsdrivende har vished om, at der ikke bliver indført nye reg-
ler, der hæmmer deres konkurrenceevne og mulighed for at skabe vækst. Byrdestoppet
indebærer således, at der ikke indføres ny lovgivning mv., som pålægger virksomhederne
økonomiske byrder, medmindre tvingende grunde taler for det, jf. nedenstående fravigel-
seskriterier:
Byrderne følger direkte af minimumsimplementering af EU-regulering eller af andre
internationale retlige forpligtelser.
Byrderne er et resultat af en aftale med erhvervslivet (for eksempel trepartsaftale).
Byrderne er nødvendige for at varetage tvingende samfundshensyn, herunder natio-
nale sikkerhedshensyn, hensynet til menneskers liv og sundhed (for eksempel terror-
bekæmpelse og forebyggelse af epidemier). Regeringen forpligter sig til som mini-
mum at realisere tilsvarende lettelser, hvis denne fravigelsesmulighed anvendes.
Det er ikke gunstigt for virksomhedernes vækst, hvis der i tide og utide bliver indført ny
regulering. Derfor skal erhvervsdrivende kun forholde sig til ny eller ændret regulering to
gange om året. Som det fremgår af tabel 4, er 87 pct. af al den erhvervsrettede lovgiv-
ning i 2018 trådt i kraft på en af de fælles ikrafttrædelsesdatoer den 1. januar 2018 eller
1. juli 2018.
Tabel 4 Anvendelsesgrad af fælles ikrafttrædelsesdatoer 2. januar 2018 til 1. ja-
nuar 2019*
Antal love/bekendtgørelser, der i perioden 2. januar 2018 til 1. januar 2019 er trådt i kraft på de
fælles ikrafttrædelsesdatoer
Antal love/bekendtgørelser, der i perioden 2. januar 2018 til 1. januar 2019 er trådt i kraft på
andre dage
Total
Anvendelsesgraden af de fælles ikrafttrædelsesdatoer fra 2. januar 2018 til 1. januar 2019
* Enkelte erhvervsrettede regler er generelt undtaget de fælles ikrafttrædelsesdatoer, det drejer
sig f.eks. vejr- og klimaafhængig regulering på Miljø- og Fødevareministeriets område.
517
76
593
87 pct.
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0014.png
Faktaboks
fælles ikrafttrædelsesdatoer
Regeringen har fastsat to fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet regulering, som
sikrer, at erhvervsdrivende kun skal orientere sig om ny regulering to gange om året. Det
betyder, at al erhvervsrettet regulering som hovedregel kun kan træde i kraft enten 1. ja-
nuar eller 1. juli. Fire uger før en fælles ikrafttrædelsesdato offentliggøres en oversigt på
www.virk.dk over love og bekendtgørelser, der træder i kraft på den kommende ikrafttræ-
delsesdato.
Der kan være forhold, som betyder, at det er hensigtsmæssigt at fravige de fælles ikraft-
trædelsesdatoer. Det kan for eksempel være, hvis erhvervslivet efterspørger, at reglerne
træder i kraft tidligere end 1. januar eller 1. juli, eller hvis der opstår behov for at indføre
ny regulering af særlig hastende eller ekstraordinær karakter (for eksempel skatte- og af-
giftsindgreb mv.) Det kan også være i de tilfælde, hvor der er en EU-fastsat frist for, hvor-
når nye regler skal være implementeret i dansk ret.
Regeringens byrdestop og de to ikrafttrædelsesdatoer har
ud over at gøre det trygt og
forudsigeligt at drive virksomhed i Danmark
også bidraget til at gøre det enklere at
navigere i de mange forskellige regler, der er på erhvervsområdet.
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0015.png
9. KORTERE SAGSBEHANDLINGS-
TIDER
Sagsbehandlingstider på erhvervsområdet er en forsinkende faktor, som blandt andet
kan sætte ansættelsesprocedurer, investeringer mv. i bero og dermed begrænse virk-
somheders produktion og udgøre en barriere for vækst. Sagsbehandlingstiderne i staten
skal derfor være så korte, som det er muligt og forsvarligt.
Sagsbehandlingstiden er unødvendig lang på flere områder. Derfor har regeringen fast-
sat et mål om at reducere den statslige sagsbehandlingstid frem mod 2018 på en række
områder med samlet set 1,6 mio. dage i forhold til situationen i henholdsvis 2014 og
2015.
2
Indsatsen dækker over initiativer på i alt 21 områder, som det fremgår af tabel 5 neden-
for. Status på den samlede indsats er, at målene foreløbig er nået på 16 områder, mens
fire forventes gennemført frem mod 2019 og et i 2020, jf. tabel 5.
Tabel 5 Fremdrift i indsatsen for reduktion af den statslige sagsbehandlingstid
Område
Beskæftigelsesministeriet
Klager over strakspåbud og forbud på arbejdsmiljøområdet
33 pct.
Forventes
2021
Gennemført
gennemført
i
Reduktionsmål
Status
Arbejdstilsynets afgørelser i straffesager for virksomheder
Erhvervsministeriet
Autorisationsansøgninger til el, vvs og kloak
Etablering af selskaber
Forbrugerklager
Ansøgning om optagelse i skibsregistre
Ansøgning om sønærings- og kvalifikationsbeviser
Ansøgning om anerkendelsesbeviser for søfarende
Behandling af sager i Revisornævnet
Behandling af afgiftssager (i henhold til årsregnskabsloven)
Patentansøgninger
Planklagenævnet
10 pct.
15 pct.
30 pct.
10 pct.
30 pct.
10 pct.
10 pct.
16 pct.
10 pct.
10 pct.
Nedbringes til
seks måneder på
tværs af Plankla-
genævnet og
Miljø- og Føde-
vareklagenævnet
Nedbringes til 6
måneder Ned-
bringes til 6 må-
neder på tværs
af Planklage-
nævnet og Miljø-
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Forventes gennemført i
2019
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Forventes gennemført i
2019
2
Målene for reduktion af sagsbehandlingstiderne er fastsat ad to omgange i henholdsvis 2014 og 2015 som en del af de
daværende regeringers vækstudspil.
15
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0016.png
og Fødevarekla-
genævnet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Havvindmølleprojekter
Registrering i affaldsregisteret
Miljø- og Fødevareministeriet
Registrering af fødevarevirksomheder
Miljøgodkendelsessager
Tilmelding til Register for Gødningsregnskab
Skrotningsgodtgørelse*
100 pct.
20 pct.
100 pct.
74 pct.
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Forventes gennemført i
2020
20 pct.
99 pct.
Gennemført
Gennemført
Skatteministeriet
Opløsning af selskab efter selskabslovens § 216
45 pct.
Forventes gennemført i
2019
Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet
Markedskontrol af byggevarer
40 pct.
Gennemført
*Det digitale system til behandling og udbetaling af skrotningsgodtgørelser forventes færdigudviklet i 2019.
16
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0017.png
BILAG 1 - UDVIKLINGEN I DE ER-
HVERVSØKONOMISKE BYRDER
Dette bilag beskriver udviklingen i de erhvervsøkonomiske byrder i 2018 og indeholder
korte beskrivelser af de konkrete tiltag, som medfører henholdsvis byrder og lettelser.
Opgørelsen af udviklingen i de erhvervsøkonomiske byrder er baseret på målinger af
nye regler eller øvrige initiativer med væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, jf.
Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger (2015).
3
I 2018 er der gennemført 14 tiltag, som medfører væsentlige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser. 11 har medført væsentlige erhvervsøkonomiske lettelser, mens tre har med-
ført væsentlige erhvervsøkonomiske byrder. Tabel 6 viser de enkelte lettelser og byrder
fordelt på de enkelte ministerier.
Tabel 6 Udviklingen i erhvervsøkonomiske konse-
kvenser i 2018
uddybet
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Ferieloven
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Afskaffelse af gebyr på erhvervsaffald (administrationsgebyr)
Erhvervsministeriet
Bekendtgørelse om anvendelse af målesystemer til kvantitativ måling af
andre væsker end vand og udmåling af luftformig gas i portioner (metrolo-
gi)
Blanketmotoren
Bekendtgørelse om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tvær-
gående pensionskasser
Ændring af Finanstilsynets tilladelsespraksis i forbindelse med kapitalaf-
sætning til krediteksponeringer i koncerner
Miljø- og Fødevareministeriet
Modernisering af kødkontrol
Bekendtgørelse om dyrlægers anvendelse, udlevering og ordinering af
receptpligtige lægemidler. Og bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaf-
taler for svinebesætninger
Ændring af bekendtgørelse om halekupering og kastration af dyr**
Lov om hold af dyr
Skatteministeriet
Ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love og om ophæ-
velse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i foderstof-
fer (Afgiftssaneringspakke m.v.)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Udvikling af en mere risikobaseret brandregulering
Vejledningsindsats i forlængelse af udbudslovens vedtagelse på bygge-
området
Undervisningsministeriet
Ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
I alt 1. januar 2015
31. december 2018
Lettelser
(mio. kr.)
346
Byrder
(mio. kr.)
161
Netto
(mio. kr.)*
-185
70
70
-15
15
-196
9
15
17
155
37
35
19
14
77
-55
55
-15
5
10
-11
11
346
161
-185
3
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/vejledning_om_erhvervsoekonomiske_konsekvensvurderinger.pdf
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0018.png
Kilde: Erhvervsstyrelsen
*Opgørelsen indeholder love og bekendtgørelser vedtaget eller udstedt i
2018 samt digitale tiltag, der er sat i drift i 2018.
**Erhvervsøkonomiske konsekvenser, der følger af international regulering
i 2018.
Væsentlige lettelser i 2018
I 2018 er der realiseret lettelser for erhvervslivet svarende til ca. 346 mio. kr. Nedenfor
følger de 11 tiltag, som har gjort det nemmere og billigere at drive virksomhed i Dan-
mark.
På Energi- Forsynings- og Klimaministeriets område er der gennemført lettelser svaren-
de til ca. 15 mio. kr. som følge af, at affaldsgebyret er afskaffet. Lettelserne består af, at
de ca. 300.000 virksomheder, som var omfattet af gebyret, fremover ikke skal betale
gebyret eller søge om undtagelse for betaling af gebyret. Gebyret indbragte samlet set
ca. 100 mio. kr., hvoraf omtrent halvdelen blev anvendt til selve opkrævningen og sags-
behandling af virksomheders ansøgning om fritagelse fra gebyret.
På Erhvervsministeriets område er der realiseret løbende årlige lettelser på fire områder
svarende til samlet set ca. 196 mio. kr. som følge af ændringer af metrologi-
bekendtgørelsen,
”Blanketmotoren”,
ændring af bekendtgørelse om finansielle rapporter
og ændring af praksis vedrørende tilladelse af nulvægtning af koncerninterne ekspone-
ringer.
Ændringerne i bekendtgørelse om anvendelse af målesystemer til kvantitativ måling af
andre væsker end vand og udmåling af luftformig gas i portioner (metrologi) medfører
lettelser svarende til ca. 9 mio. kr. Lettelserne følger af, at det toårige interval for verifika-
tion af målesystemer i benzinstandere og på tankvogne, der transporterer benzin og olie,
ikke længere er reguleret direkte i bekendtgørelsen. I stedet anbefales det nu i vejled-
ningen, at der foretages verifikation af målesystemerne hvert tredje år på de ca. 13.200
benzinstandere og 1.350 på tankvogne med systemer til måling af olie/benzin, der er
underlagt krav om verifikation. Herved falder den forventede hyppighed for, hvor ofte
virksomhederne vil afholde udgifter til verifikation.
Som led i lanceringen af Erhvervsstyrelsens
”Blanketmotor”
er der gennemført løbende
lettelser svarende til ca. 15 mio. kr. Med
”Blanketmotoren”
kan myndighederne nemt og
billigt konvertere papir- og PDF-blanketter til digitale løsninger og udstille disse på Virk.
De digitale løsninger præsenteres for virksomhederne i et design, de i forvejen kender
fra Virk, og de indeholder forskellige funktioner, såsom genbrug af data fra CVR, beta-
lingsmoduler og funktioner, der hjælper virksomhederne til at medsende den korrekte
information første gang. Dermed bruger virksomhederne mindre tid på at udfylde og
indsende ca. 77.000 indberetninger årligt til myndighederne.
I forbindelse med ændringen af bekendtgørelse om finansielle rapporter for forsikrings-
selskaber og tværgående pensionskasser er der gennemført løbende lettelser svarende
til ca. 17 mio. kr. Lettelserne består særligt af, at ca. 120 unoterede forsikringsselskaber,
herunder tværgående pensionskasser, og forsikringsholdingvirksomheder fremover
undtages fra kravet om udarbejdelse af halvårsrapporter.
Der er gennemført en ændring af praksis vedrørende tilladelse af nulvægtning af kon-
cerninterne eksponeringer, som medfører løbende lettelser i kreditinstitutternes kapital-
krav svarende til ca. 155 mio. kr.
I henhold til EU’s Kapitalkravsforordning kan Finanstil-
synet give kreditinstitutter tilladelse til at nulvægte eksponeringer mod andre institutter i
samme koncern i forbindelse med kapitaldækning, såfremt visse betingelser er opfyldt.
Finanstilsynets praksis i forhold til udstedelse af disse tilladelser er imidlertid fundet for
restriktiv i forhold til kommissionens fortolkning. Konsekvensen har været, at færre kon-
18
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0019.png
cerninterne eksponeringer har været nulvægtet, hvorved kreditinstitutterne har haft et
kapitalkrav på koncerninterne eksponeringer. Med initiativet ændres Finanstilsynets
praksis således, at den stemmer overens med kommissionens og sektorens fortolkning
af Kapitalkravsforordningen. I forbindelse med eftersynet af den finansielle regulering
blev det estimeret, at der kan opnås en byrdelettelse på cirka 155 mio. kr. årligt for dan-
ske kreditinstitutter som følge af lavere kapitalkrav.
På Miljø- og Fødevareministeriets område er der gennemført løbende lettelser svarende
til ca. 54 mio. kr., som følger af modernisering af kødkontrollen og ændringerne i dyrlæ-
gebekendtgørelsen og bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesæt-
ninger.
I forbindelse med modernisering af Fødevarestyrelsens kødkontrol er kontrollen blevet
optimeret, blandt andet ved at indføre leantavler og tavlemøder. Dette har vist sig at
have en positiv effekt i planlægningen af embedsdyrlægernes arbejdsopgaver gennem
større mulighed for en fælles prioritering af opgaverne, således at opgaverne i højre grad
løses til rette tid. Da erhvervet gennem brugerbetaling finansierer Fødevarestyrelsens
faktiske omkostninger ved kontrollen, medfører optimeringen af kontrollen, at erhvervet
bespares for direkte udgifter for ca. 35 mio. kr. årligt.
Som led i Veterinærforlig III er der fokus på regelforenkling på fødevareområdet. Det har
blandt andet udmøntet sig i, at dyrlæger ikke længere skal føre logbog. Dermed vil der
hvert år være ca. 84.000 færre gange, hvor dyrlæger skal udfylde en logbog. Derudover
afskaffes kravet om kortere ordineringsperioder i bekendtgørelse om sundhedsrådgiv-
ningsaftaler for svinebesætninger, som medfører færre dyrlægebesøg for ca. 5.800
svinebesætninger. Samlet medfører ændringerne løbende lettelser for ca. 19 mio. kr.
På Skatteministeriets område medfører afgiftssaneringspakken løbende lettelser for ca.
55 mio. kr.
4
Lettelserne følger af udmøntningen af den politiske aftale om sanering af
bøvlede og byrdefulde afgifter. De væsentlige lettelser omhandler ensretning og forenk-
ling af tinglysningsafgiften således, at der som eksempel kan overføres afgift mellem alle
typer af pantebreve, bortset fra skadesløsbreve. En forenkling af tinglysningsafgiften har
størst effekt for ca. 54 lokale pengeinstitutter i Danmark, da disse institutter i overvejende
grad håndterer afgiften manuelt. Herudover gennemføres en række initiativer, som enten
fjerner eller forenkler afgifter på en række områder til gavn for danske virksomheder.
Som eksempler herpå er forenkling af vaffelbestemmelsen i chokoladeafgiftsloven samt
forhøjelse af bundgrænsen for varegevinster i spilafgiftsloven.
På Transport-, Bygnings- og Boligministeriets område er der realiseret løbende lettelser
svarende til ca. 15 mio. kr., som følger af ændringerne i bygningsreglementet og æn-
dringerne af vejledningsindsatsen i forlængelse af udbudslovens vedtagelse på bygge-
området.
Lettelserne omfatter udviklingen af en mere risikobaseret brandregulering, som er gen-
nemført med bygningsreglementet 2018. Her er brandkravene blevet mere risikobasere-
de, idet hensynet bag de enkelte brandkrav fremgår mere tydeligt og kan opfyldes mere
præcist i forhold til brandsikringsbehovet. Samtidig er reguleringen udformet med større
fokus på muligheden for at kunne dokumentere overholdelsen af de enkelte krav. Regu-
leringen rummer fortsat en høj grad af frihed til at vælge den brandsikringsløsning, der er
mest relevant i den enkelte bygning, forudsat at det krævede personsikkerhedsniveau
opnås. Regelforenklingen af brandkravene er estimeret til at lette byrder for 5. mio. kr.
årligt.
4
Afskaffelsen af emballageafgift for pantbelagte drikkevarer (øl og sodavand), som skønnes at medføre løbende byrdelet-
telser for ca. 2 mio. kr., indgår i skønnet på 55 mio. kr. Afskaffelsen var en del af erhvervs- og iværksætteraftalen fra 2017.
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
Derudover er der realiseret en lettelse på 10 mio. kr. som følge af vejledningsindsatsen i
forlængelse af udbudslovens vedtagelse på byggeområdet. Vejledningen skal bidrage til
en mere effektiv udbudsproces og dermed bedre og billigere byggeri ved blandt andet at
sikre, at offentlige bygherrer anvender fleksible udbudsformer, så konkurrencen og pro-
duktiviteten øges. Som led i den nye udbudslov af 1. januar 2016 er der blevet igangsat
en vejledningsindsats, som skal bidrage til en reduktion af transaktionsomkostninger for
blandt andet tilbudsgiver ved offentlige udbud inden for byggeriet.
På Undervisningsministeriets område er der som led i vedtagelsen af det nye administra-
tionssystem for VEU-godtgørelse og udmøntning af Trepartsaftale III gennemført løben-
de lettelser svarende til ca. 11 mio. kr. Det nye system for VEU-godtgørelse betyder, at
virksomhederne fremover kan søge om VEU-godtgørelse og befordring i samme ar-
bejdsgang som tilmelding af medarbejdere til uddannelserne. Det gør det hurtigere og
lettere for virksomhederne at ansøge om godtgørelse. Der er ca. 180.000 ansøgninger
om VEU-godtgørelse årligt.
Væsentlige byrder i 2018
I 2018 er der indført byrder for erhvervslivet svarende til ca. 161 mio. kr. som følge af
minimumsimplementering af EU-regulering på et område samt to gange grundet national
lovgivning.
På Beskæftigelsesministeriets område vil den nye ferielov betyde en administrationsud-
gift til erhvervslivet. Den nye ferielov er i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden. Den nye ferielov sikrer, at Danmark har en fleksibel,
moderne og robust ferielov, der værner om lønmodtagernes ferierettigheder og tager
hensyn til arbejdsgiverne ved at indrette ferieloven efter en ordning med fuld samtidig-
hedsferie. Administrationsudgiften for erhvervslivet er konsekvensen af, at finansierings-
grundlaget for FerieKonto bortfalder som følge af, at renteindtægterne i FerieKonto og
uhævede feriemidler reduceres. Derfor finansieres administrationen af FerieKonto med
den nye ferielov gennem brugerbetaling fra de arbejdsgivere, der anvender feriekonto.
Det skønnes, at denne administrationsudgift vil ligge på ca. 70 mio. kr.
På Miljø- og Fødevareministeriets område er der gennemført byrder svarende til ca. 91
mio. kr., som følger af dokumentationskrav ved halebid og smittebeskyttende foranstalt-
ninger i svinebesætninger.
Som følge af EU-Kommissionens henstilling og på baggrund af resultaterne fra EU-
Kommissionens audit i Danmark indføres der i bekendtgørelse af halekupering og ka-
stration af dyr blandt andet krav til landbrugere om skriftlig dokumentation af forekom-
sten af halebid, en risikovurdering og en tilhørende handlingsplan samt indhentning af
dokumentation for modtagelse af halekuperede grise. De administrative byrder omfatter
ca. 5.200 svinebesætninger. De forventede administrative løbende byrder er ca. 14 mio.
kr. årligt.
Som led i vedtagelsen lov om hold af dyr er der gennemført smittebeskyttende foran-
staltninger i svinebesætninger, der medfører løbende byrder svarende til ca. 77 mio. kr.
årligt. Kravet om nye smittebeskyttende foranstaltninger medfører, at ca. 10.000 perso-
ner i daglig kontakt med svin fremover pålægges at tage bad i arbejdstiden, hvorfor
besætningsejernes lønudgifter forventes at stige. Derudover vil besætningsejerne have
forøgede udgifter til indkøb og udlevering af overtrækstøj og masker til personer, der
hyppigt kommer kortvarigt i staldene (for eksempel dyrlæger, håndværkere, landbrugs-
konsulenter mv.).
20
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 202: Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen, fra erhvervsministeren
2040060_0021.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]