Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2034994_0001.png
MARTS 2019
ERHVERVSSTYRELSEN
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV 2019
FOR UDLÆG OG
OMPLACERING AF
SOMMERHUSOMRÅDER I
KYSTNÆRHEDSZONEN
MILJØVURDERINGSRAPPORT
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
MARTS 2019
ERHVERVSSTYRELSEN
MILJØVURDERING AF
LANDSPLANDIREKTIV 2019
FOR UDLÆG OG
OMPLACERING AF
SOMMERHUSOMRÅDER I
KYSTNÆRHEDSZONEN
MILJØVURDERINGSRAPPORT
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A108774
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
3.0
11.03.2019
Miljøvurderingsrapport
STHZ
UKJ
SORH
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0005.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
5
INDHOLD
1
1.1
2
2.1
2.2
3
3.1
4
4.1
5
5.1
5.3
5.4
6
Indledning
Forslag til landsplandirektiv
Ikke-teknisk resumé
Vurdering af miljøpåvirkningerne
Overvågning
Lovgrundlag og proces for miljøvurdering
Tilgang og metode i miljøvurderingen
Miljøstatus
0-alternativet
Miljøvurdering
Vurdering af de enkelte miljøfaktorer
Vurdering af indvirkningen på
miljømålsætninger
Vurdering af 0-alternativet
Overvågning
7
7
12
12
14
15
15
20
20
22
22
29
30
31
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0007.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
7
1
Indledning
Med ændringen af planloven, som trådte i kraft den 15. juni 2017, er der givet
mulighed for udlæg af nye sommerhusområder med op til 6.000 nye sommer-
husgrunde inden for kystnærhedszonen under forudsætning af, at kommunalbe-
styrelserne lader områder med mindst 5.000 ubebyggede sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen tilbageføre til landzone. Udlæg og omplacering af nye som-
merhusområder gennemføres som et landsplandirektiv i overensstemmelse med
planlovens § 5b, stk. 4.
Forslaget til landsplandirektiv for udlæg og omplacering af nye sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen er ifølge miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 1, omfat-
tet af krav om miljøvurdering
1
, hvorfor denne miljørapport er udarbejdet.
1.1
Forslag til landsplandirektiv
Forslag til landsplandirektiv for udlæg og omplacering af nye sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen er udarbejdet på baggrund af indkomne ansøgninger fra
kommunalbestyrelserne og efterfølgende behandling af ansøgningerne i Er-
hvervsstyrelsen.
Sommerhusområderne er omdrejningspunkter for turismen uden for de større
byer, hvor de understøtter butikslivet, skaber jobs lokalt og er med til at skabe
liv og udvikling i lokalsamfundene. Hensigten med de nye muligheder er at for-
bedre kvaliteten af de udlagte sommerhusområder ved, at mindre attraktive
områder tilbageføres til landzone, og der samtidig udlægges nye områder med
mere attraktive placeringer.
Med dette landsplandirektiv gives der i kystnærhedszonen mulighed for ompla-
cering og nyudlæg af sommerhusgrunde af en delmængde af det, der er muligt i
henhold til planloven.
Lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM).
1
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0008.png
8
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
Kriterier
For udlæg af sommerhusområder i kystnærhedszonen gælder følgende kriterier:
1) Sommerhusene skal være beliggende i sammenhængende områder, og som-
merhusområderne skal placeres i tilknytning til eksisterende eller planlagte by-
samfund, feriecentre eller sommerhusområder, hvor der er et turistmæssigt po-
tentiale.
2) Den enkelte kommune skal anvise, hvilke ubebyggede sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen, der kan tilbageføres, så der byttes eksisterende ubebyggede
sommerhusområder med nye i forholdet 1:1 i de kommuner, hvor det er muligt.
3) Offentlighedens adgang til kysten skal sikres og udbygges, således at både
borgere og turister også fremadrettet kan have glæde af de åbne kyster.
4) Der kan ikke udlægges nye sommerhusgrunde inden for naturområder be-
skyttet af naturbeskyttelsesloven eller strandbeskyttelseslinjen eller i klitfredede
områder.
5) Nye sommerhusområder skal placeres uden for områder med særlige land-
skabsinteresser og naturbeskyttelsesinteresser og må ikke være i strid med væ-
sentlige nationale interesser.
6) Kommunerne skal i kommuneplanstrategien beskrive, hvordan de nye som-
merhusgrunde kan understøtte vækst og udvikling lokalt. Som led i strategien
skal kommunerne også gennemgå eksisterende ubebyggede sommerhusområ-
der og vurdere, om de kan tilbageføres.
For de arealer, der skal tilbageføres gælder, at områderne ikke længere vil have
status som sommerhusområder, men derimod bliver tilbageført til landzone.
Dette betyder, at kommunen ved ikrafttræden af landsplansdirektivet fratages
muligheden for fremadrettet at udlægge de tilbageførte områder til sommerhus-
områder. Udlægges et område som sommerhusområde i dette landsplandirektiv,
kan kommunalbestyrelsen overføre det pågældende område til sommerhusom-
råde via lokalplanlægning.
I større sammenhængende sommerhusområder vil offentlig adgang til grønne og
rekreative arealer gøre sommerhusområderne attraktive for besøgende og sam-
tidig skabe større naturværdi. Derfor indføres tre forhold i landsplandirektivet,
som skal sikre, at der i forbindelse med udlæg og omplacering af nye større
sommerhusområder forestås udlæg af grønne og rekreative områder. Følgende
tre forhold er gældende:
For nye sommerhusområder, der forventes at skulle indeholde 100 eller
flere sommerhusgrunde og/eller udgøre 12 ha eller mere, skal minimum 4
pct. af arealet som udgangspunkt udlægges til et eller flere offentligt til-
gængelige, rekreative og grønne arealer med højt naturindhold.
For nye sommerhusområder, der forventes at skulle indeholde 100 eller
flere sommerhusgrunde og/eller udgøre 12 ha eller mere, skal kommunerne
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0009.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
9
i den videre planlægning sikre etablering af en offentlig grøn sti gennem
området.
Kommunerne skal i den videre planlægning for sommerhusområderne som ud-
gangspunkt placere det ovenfor nævnte rekreative og grønne areal inden for det
udpegede sommerhusområde eller i umiddelbar tilknytning til det udpegede
sommerhusområde, så det så vidt muligt bidrager positivt til den omkringlig-
gende natur.
Efter planloven, jf. § 5b, stk. 4, kan der udlægges i alt 1.000 ekstra sommerhus-
grunde uden modgående tilbageførsel. Med landsplandirektivet udmøntes 750 af
disse ekstra sommerhusgrunde. Dertil kommer, at fire kommuner har ønsket at
tilbageføre i alt 264 ubebyggede sommerhusgrunde flere end de ønsker at ud-
lægge, hvorfor disse 264 sommerhusgrunde kan fordeles blandt de øvrige kom-
muner. Foruden de sommerhusgrunde, der omplaceres i forholdet 1:1 i samme
kommune, imødekommes således udlæg af i alt 1.014 sommerhusgrunde.
Solnedgangsklausul
Landsplandirektiv for udlæg og omplacering af sommerhusområder indeholder
en solnedgangsklausul, som medfører, at sommerhusområder udlagt i lands-
plandirektivet bortfalder, hvis der ikke er udarbejdet lokalplaner herfor inden for
8 år.
Sagsbehandling af kommunernes ansøgninger
Erhvervsministeren har efter ansøgningsfristen behandlet de indkomne ansøg-
ninger. I behandlingen er der blandt andet set på, hvordan de nye sommerhus-
områder kan understøtte vækst samt hvilke ubebyggede områder, der tilbagefø-
res såvel som behovet for nye områder.
25 af landets kystkommuner har ansøgt, hvoraf 20 kommuner opfylder ansøg-
ningskriterierne. 5 kommuner har ikke baseret deres ansøgning på en vedtaget
kommuneplanstrategi og er derfor blevet afvist.
Med landsplandirektivet udlægges i alt 2.157 sommerhusgrunde inden for 37
sommerhusområder, og der tilbageføres i alt 1.407 ubebyggede sommerhus-
grunde til landzone inden for 37 sommerhusområder.
Flere af de ansøgte områder er beskåret af hensyn til bl.a. særlige landskabs- og
naturbeskyttelsesinteresser. En del af de områder, som ønskes udlagt til som-
merhusområder, omfatter arealer, som er omfattet af beskyttelse i anden lov-
givning, herunder naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven. Gæl-
dende lovgivning gælder uændret for de udlagte sommerhusområder, og kom-
munerne skal vurdere, om udlæg af sommerhusgrunde inden for et udlagt som-
merhusområde fx kræver dispensation efter anden lovgivning. Følgende forhold
er gældende:
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0010.png
10
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
Hvis der inden for et udlagt sommerhusområde findes natur beskyttet efter
naturbeskyttelseslovens § 3, skal kommunen vurdere, om udlæg af som-
merhusgrunde vil medføre en påvirkning af § 3 området og dermed forud-
sætte en dispensation.
Hvis et udlagt sommerhusområde er omfattet af skovbyggelinjen, skal kom-
munen vurdere, om udlæg af sommerhusgrunde
inden for den del af om-
rådet, der er omfattet af skovbyggelinje - vil kunne realiseres enten gen-
nem dispensation eller ved en reduktion af skovbyggelinjen.
Hvis et udlagt sommerhusområde er omfattet af fortidsmindebeskyttelses-
linjen skal kommunen vurdere, om udlæg af sommerhusgrunde– inden for
den del af området, der er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen - vil
kunne realiseres enten gennem dispensation eller ved en reduktion af for-
tidsmindebeskyttelseslinjen.
Hvis der findes beskyttede sten- og jorddiger inden for det udlagte som-
merhusområde, skal kommunen vurdere, om udlæg af sommerhusgrunde
vil medføre en ændring af diger og dermed forudsætte en dispensation.
Erhvervsstyrelsen har bl.a. anmodet Miljø- og Fødevareministeriet om at
vurdere de ansøgte sommerhusområder ift. landskab. Ministeriet har i sin
vurdering taget udgangspunkt i, at sommerhusområderne ikke må omfatte
arealer, der indeholder særlige landskabsinteresser. Miljø- og Fødevaremini-
steriet har gennemført en konkret vurdering af de ansøgte grunde for at
vurdere, om de er omfattet af særlige landskabelige interesser. I forbin-
delse med sagsbehandlingen har der i visse tilfælde været foretaget besigti-
gelse. Endelig har der været dialog med enkelte kommuner, som i visse til-
fælde har medført en justering af et sommerhusområde med henblik på at
varetage de landskabelige interesser.
Kommunerne skal i den videre planlægning for sommerhusområderne ind-
drage hensynet til landskabsinteresser, herunder udpegningen af bevarings-
værdige- og større sammenhængende landskaber.
I de tilfælde, hvor et udlagt sommerhusområde er beliggende i et lavbunds-
areal, skal kommunen sikre, at planlægningen er forenelig med hensynet til
udpegede lavbundsarealer.
Hvis der findes fredskovspligtige arealer inden for det udlagte sommerhus-
område, skal kommunen vurdere om udnyttelse af det udlagte sommerhus-
område vil påvirke fredskovspligtige arealer og dermed forudsætte en di-
spensation efter skovloven.
I de tilfælde, hvor et udlagt sommerhusområde ligger på arealer, som er i
risiko for oversvømmelse eller erosion gælder, at kommunen skal sørge for
etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller
erosion.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0011.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
11
Kommunalbestyrelsen skal efter landsplansdirektivets § 6, stk. 1, ved kom-
mune- og lokalplanlægning for nye sommerhusområder inddrage hensyn til na-
tur- og landskabsinteresser samt væsentlige nationale interesser og i relevant
omfang fastlægge, hvordan der sikres overensstemmelse mellem planlægningen
og varetagelsen af disse hensyn.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0012.png
12
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
2
Ikke-teknisk resumé
Med den moderniserede planlov, som trådte i kraft den 15. juni 2017, er der gi-
vet mulighed for udlæg af nye sommerhusområder med op til 6.000 nye som-
merhusgrunde inden for kystnærhedszonen under forudsætning af, at kommu-
nalbestyrelserne lader områder med mindst 5.000 ubebyggede sommerhus-
grunde i kystnærhedszonen tilbageføre til landzone.
Med de nye muligheder i planloven bliver vilkårene for turismeerhvervet bedre.
Sommerhusområderne er omdrejningspunkter for turismen uden for de større
byer, hvor de understøtter butikslivet, skaber jobs lokalt og er med til at skabe
liv og udvikling i lokalsamfundene. Hensigten med planlovens nye muligheder er
at forbedre kvaliteten af sommerhusområder ved at mindre attraktive udlagte
arealer tilbageføres til landzone, samtidig med at nye arealer udlægges på mere
attraktive placeringer.
Forslaget til landsplandirektiv for udlæg og omplacering af nye sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen er ifølge miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 1, omfat-
tet af krav om miljøvurdering
2
, hvorfor denne miljørapport er udarbejdet.
Miljøvurderingen er udarbejdet på baggrund af en afgrænsningsrapport, som har
været sendt i høring hos berørte myndigheder. Der er modtaget 12 høringssvar i
forbindelse med høringen. I afgrænsningsrapporten er følgende miljøfaktorer
blevet udpeget, som miljøfaktorer der kan blive berørt væsentligt i forbindelse
med vedtagelse af landsplandirektivet. Disse miljøfaktorer vurderes derfor i mil-
jøvurderingen.
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
Jordarealer
Landskab
Kumulative effekter
2.1
Vurdering af miljøpåvirkningerne
Når Landsplandirektiv for udlæg og omplacering af nye sommerhusområder i
kystnærhedszonen er endeligt vedtaget, kan følgende miljøpåvirkninger forven-
tes:
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna:
Lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM).
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0013.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
13
Tilbageførsel af sommerhusgrunde til landzone vil ikke påvirke den
biologiske mangfoldighed negativt, da der ikke sker en direkte
ændring af arealerne.
Den trafikale påvirkning forventes at være lav, da trafikken vil be-
stå af personbiler og den afledte trængsel på vejnettet vil være
begrænset.
Kommunerne skal i den kommende kommune- og lokalplanlæg-
ning vurdere, om sommerhusgrundene kan udlægges inden for de
i landsplandirektivet udpegede sommerhusområder, og om udlæg
af sommerhusgrunde kan påvirke arealer, der er omfattet af na-
turbeskyttelseslovens regler, uanset at sommerhusgrunde ikke må
udlægges inden for områder, der er beskyttet iht. naturbeskyttel-
seslovens § 3. Påvirkningen af den biologiske mangfoldighed, flora
og fauna kan derfor først vurderes i forbindelse med kommuner-
nes planlægning.
Jordarealer:
Tilbageførsel af udlagte sommerhusgrunde til landzone vil ikke
have en væsentlig påvirkning på jordarealerne, da der ikke sker
en direkte ændring af arealerne.
Ved udlæg af nye sommerhusgrunde vil graden af forstyrrelse
være lav og kun påvirke mindre arealer, da antallet og størrelsen
af de nye sommerhusgrunde kun vil omfatte en mindre del af den
samlede kystnærhedszone. Det vurderes dermed, at udlæg af nye
sommerhusgrunde ikke vil have en væsentlig påvirkning på jord-
arealerne.
Landskab:
Tilbageførsel af udlagte sommerhusgrunde til landzone vil ikke
have en væsentlig påvirkning på landskabet, da der ikke sker en
direkte ændring af arealerne.
Kommunerne skal vurdere, om der kan udlægges sommerhus-
grunde inden for bl.a. bygge- og beskyttelseslinjer, fredede sten-
og jorddiger og lavbundsarealer, og sommerhusområdernes på-
virkning på landskabet kan derfor først vurderes i forbindelse med
kommunernes fremtidige planlægning.
Større menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker:
Der kan være risiko for katastrofer og ulykker ved etablering af
bebyggelse i lavbundsarealer og i vådområder, da der er en øget
risiko for oversvømmelse i forbindelse med ekstreme vejrhændel-
ser. Vurderingen af, om de udlagte sommerhusområder kan med-
føre risiko for ulykker i forbindelse med oversvømmelse, kan først
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0014.png
14
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
vurderes i forbindelse med den kommende kommune- og lokal-
planlægning.
Kumulative effekter:
Planloven rummer nye bestemmelser for kystnærhedszonen, her-
under udlæg og omplacering af nye sommerhusområder, udpeg-
ning af udviklingsområder, overførsel af eksisterende sommerhus-
områder til byzone, og en eventuel ny forsøgsordning for kyst- og
naturturisme med mulighed for mellem 0 og 15 forsøgsprojekter.
Flere samtidige planlagte ændringer indenfor samme område kan
medføre en kumulativ påvirkning af miljøet. Det vurderes, at disse
påvirkninger samlet set udelukkende vil være af lokal karakter.
Påvirkningen forventes derfor ikke at være væsentlig.
2.2
Overvågning
Forslaget til Landsplandirektivet vil ikke i sig selv medføre væsentlig indvirkning
på miljøet, men de tiltag og projekter, som muliggøres, kan påvirke miljøet. Mil-
jøvurderingen viser, at de nye muligheder kan medføre påvirkninger på miljøet
som følge af kumulative effekter, når der udføres flere planlagte ændringer in-
den for kystnærhedszonen. Omfanget af påvirkningerne kan først vurderes en-
deligt, når landsplandirektivets nye muligheder udmøntes i mere detaljerede
planer.
De miljømæssige påvirkninger, som er påvist i miljøvurderingen, vurderes ikke
at være så væsentlige, at der er behov for særskilt overvågning. Påvirkningerne
vil blive overvåget af kommunerne i forbindelse med de efterfølgende planlæg-
ningsopgaver.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0015.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
15
3
Lovgrundlag og proces for
miljøvurdering
Forslag til Landsplandirektiv for udlæg og omplacering af nye sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen er omfattet af kravet om miljøvurdering i Lov om miljø-
vurdering af planer og programmer og af konkrete projekter, jf. lovens § 8, stk.
1, nr. 1. Miljøvurderingen vil blive gennemført efter de fem trin som ses på Figur
3-1.
Figur 3-1: Miljøvurderingsprocessens fem trin
3.1
Tilgang og metode i miljøvurderingen
Miljøvurderingens første del gennemføres som en vurdering af, hvorvidt og i
hvilket omfang, forslag til landsplandirektiv for udlæg og omplacering af nye
sommerhusområder i kystnærhedszonen forventes at medføre væsentlige ind-
virkninger på de udpegede miljøfaktorer, som er identificeret i afgrænsningsrap-
porten. Nedenfor er kriterier, indikatorer og datagrundlag, som vil blive anvendt
i miljøvurderingen, beskrevet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0016.png
16
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
Miljøvurderingens anden del gennemføres som en vurdering af, hvorvidt forsla-
get til landsplandirektivet antages at fremme eller udgøre en hindring for reali-
sering af de miljø- og naturmålsætninger, som er beskrevet i nationale strate-
gier og handlingsplaner.
3.1.1 Afgrænsning, vurdering og kriterier
I afgrænsningsrapporten er de miljøfaktorer, der sandsynligvis vil blive påvirket
af gennemførelsen af planernes tiltag, identificeret og fastlagt. De udpegede mil-
jøfaktorer er:
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
Jordarealer
Landskab
Større menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker
Kumulative effekter
Afgrænsningsrapporten har været i høring hos berørte myndigheder, som har
haft mulighed for at kommentere forslaget til afgrænsningen af miljøvurderin-
gen. Høringen gav ligeledes mulighed for at stille forslag til miljøforhold, der
burde belyses og vurderes i miljøvurderingen og forslag til alternative løsninger,
der også burde indgå i miljøvurderingen. De hørte myndigheder var:
Kommuner, hvis ansøgning imødekommes samt nabokommuner
Region Sjælland, Region Midtjylland, Region Nordjylland og Region Syddan-
mark
Miljø- og Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
Naturstyrelsen
Kystdirektoratet
Transport- Bygnings- og Boligministeriet
Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen
Vejdirektoratet
Kulturministeriet
Slots- og Kulturstyrelsen
Kirkeministeriet
Forsvarsministeriet
Energi- Forsynings- og Klimaministeriet
Der er indkommet i alt 12 høringssvar, hvoraf 3 høringssvar havde konkrete be-
mærkninger til afgrænsningen.
Kystdirektoratet foreslår, at følgende sætning, som står under indikatorer til
brug for vurdering af de sandsynlige væsentlige miljøpåvirkninger, 'Nye som-
merhusgrunde kan ikke placeres inden for områder beskyttet af naturbeskyttel-
sesloven samt inden for strandbeskyttelses- og klitfredningslinjen' ændres til
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0017.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
17
'Nye sommerhusgrunde kan ikke placeres inden for områder beskyttet af natur-
beskyttelsesloven, herunder arealer omfattet af strandbeskyttelse eller klitfred-
ning'
Kystdirektoratet foreslår desuden, at målsætning som fremsat i risikostyrings-
planerne efter oversvømmelsesdirektivet/oversvømmelsesloven indgår som mål-
sætning i miljøvurderingen.
Faxe Kommune foreslår, at beliggenheden af lavbundsarealer og vådområder
inddrages i emnet 'biologisk mangfoldighed, flora og fauna', da sådanne områ-
der kan have/har en værdi i forhold til tilbageholdelse af næringsstoffer, vand
samt udvikling af våd natur, samt emnet 'Større menneske- og naturskabte ka-
tastroferisici og ulykker' i vurderingen af oversvømmelsesrisiko.
Ringkøbing-Skjern Kommune påpeger i deres høringssvar, at kommunen har
identificeret en udfordring med fremkommeligheden og kapaciteten i og omkring
Søndervig. Kommunen er i gang med at finde løsningsmuligheder, som kan
etableres sideløbende med planlægningen for Søndervig Feriepark, så yderligere
kumulative påvirkninger undgås og eksisterende problemer mindskes. Ringkø-
bing-Skjern Kommune er derfor opmærksom på de trafikale forhold i den videre
planlægning for den kommende feriepark.
På baggrund af høringen er der lavet en korrektion af teksten og miljøvurderin-
gen, hvor det vurderes at være relevant.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0018.png
18
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
I Tabel 3-1 angives de kriterier og indikatorer, der er anvendt ved vurderingen
af de sandsynlige miljøpåvirkninger for hver af de relevante miljøfaktorer.
Tabel 3-1: Kriterier og indikatorer
Miljøfaktorer
Biologisk mangfoldig-
hed, flora og fauna
Vurderingskrite-
rier
Indikatorer
Omfanget af påvirkning af biodiversitet
som følge af:
Databehov
Kvalitative
Påvirkning af biodi-
versitet
Ændret arealanvendelse som følge af
Ny bebyggelse på ubebyggede arealer i
Nye sommerhusgrunde kan ikke place-
res inden for naturområder beskyttet af
naturbeskyttelsesloven samt inden for
strandbeskyttelses- og klitfredningslin-
jen
res inden for områder med særlige na-
turbeskyttelsesinteresser
Jordarealer
kystnærhedszonen
udlæg af nye sommerhusområder
Nye sommerhusområder kan ikke place-
Ændret prioritering
af jordarealer
Omfanget af påvirkning af anvendelsen af
jordarealer som følge af:
Kvalitative
Ændret anvendelse af jordarealer som
Mere areal inddrages til bebyggelse
Placering af nye sommerhusområder i
tilknytning til eksisterende eller plan-
lagte bysamfund eller feriecentre
Landskab
følge af udlæg af nye sommerhusområ-
der
Visuel indvirkning
på landskabsople-
velsen
Omfanget af visuel påvirkning som følge
af:
Kvalitative
Mulighed for bebyggelse inden for kyst-
Nye sommerhusgrunde kan ikke place-
res inden for naturområder beskyttet af
naturbeskyttelsesloven samt inden for
strandbeskyttelses- og klitfredningslin-
jen
nærhedszonen
Nye sommerhusområder kan ikke place-
res inden for områder med særlige land-
skabsinteresser.
Større menneske- og
naturskabte katastrofer
og ulykker
Risiko for katastro-
fer og ulykker
Omfanget af risikoen for katastrofer og
ulykker som følge af:
Kvalitative
Etablering af ny bebyggelse i nærhe-
den af kysten
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0019.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
19
Kumulative effekter
Kumulativ påvirk-
ning af miljøet
Omfanget af kumulativ påvirkning som
følge af:
Kvalitative
Flere planlagte ændringer inden for det
Flere planlagte ændringer inden for
samme kommune
samme område (kystnærhedszonen)
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0020.png
20
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
4
Miljøstatus
I dette afsnit redegøres der for den eksisterende miljøtilstand i Danmark. Den
eksisterende miljøtilstand danner grundlag for 0-alternativet, som indgår i miljø-
vurderingen. Redegørelsen er udarbejdet med udgangspunkt i miljøtilstandsrap-
porten, Natur & Miljø 2014.
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
Danmarks naturarealer er spredt over små områder, hvor artsrigdom og natur-
typernes levevilkår sikres gennem kontinuitet, gode spredningsøkologiske for-
hold, aktiv naturpleje og naturgenopretning. Langs kysterne har Danmark
unikke naturværdier, da der her er plads til en vis naturlig dynamik. Danmarks
natur påvirkes bl.a. af byudvikling, landbrug, skovbrug, fiskeri og ny infrastruk-
tur, og de lysåbne naturtyper har arealmæssigt været i tilbagegang siden 1800-
tallet og dækker i dag ca. 10 % af Danmarks areal.
Mange arter, som relaterer sig til den lysåbne natur samt arter i agerlandet er i
tilbagegang. Mere end en fjerdedel af flora og fauna, der er registreret i Dan-
mark, er på den nationale rødliste og er dermed karakteriseret som forsvundne,
truede eller næsten truede. Der er sket en generel forbedring af den biologiske
mangfoldighed i vandløb og søer pga. naturgenopretningsprojekter. Der sker
dog fortsat en negativ påvirkning af biodiversiteten som følge af vandløbsregule-
ring og udledning af næringsstoffer fra landbrugsområderne. Der er lavet en op-
datering af den vejledende §3-registrering, som viser, at det naturbeskyttede
areal er ca. 3 % større end først antaget. Skovene omfatter 14,1 % af det sam-
lede landareal og arealet er stigende. For naturen i landbrugslandet er nedgan-
gen i småbiotoper stoppet, men arter der knytter sig til agerlandet har dog fort-
sat vanskelige levevilkår.
Jordarealer og landskab
Danmark er et tætbefolket land og der er mange forskellige behov som skal
imødekommes, hvilket kræver prioritering og planlægning. Anvendelsen af jord-
arealerne omfatter landbrug, kulturmiljøer, byer, erhverv, infrastrukturanlæg
skov og natur, herunder heder, enge, vådområder, søer, vandløb og moser.
Danmarks arealanvendelse domineres af landbrug, som fylder 66 % af landarea-
let. By, vej og andre anlæg fylder 10 %, skov og hede 16 % og eng, sø og mose
fylder 7 %. Der ses et fald i andelen af lysåben natur og en stigning i andelen af
både skov og bebyggede arealer.
De mange forskellige behov betyder, at vores landskab skal bruges til både at
bo og leve i, til produktion af varer og til friluftsliv og oplevelser i naturen.
4.1
0-alternativet
0-alternativet udgør sammenligningsgrundlaget for miljøvurderingen. Den fore-
slåede ændring holdes således op mod den nuværende miljøtilstand i beskrivel-
sen af de forventede indvirkninger på miljøet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0021.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
21
0-alternativet er i denne sammenhæng fastlagt som de planlægningsmæssige
rammer, der er gældende, hvis landsplandirektiv for udlæg og omplacering af
nye sommerhusområder i kystnærhedszonen ikke vedtages, og der dermed ikke
sker en omplacering af sommerhusområderne.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0022.png
22
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
5
Miljøvurdering
I det følgende afsnit beskrives de sandsynlige væsentlige indvirkninger på mil-
jøet i forhold til de enkelte miljøfaktorer, som er identificeret i afgrænsningsrap-
porten. Vurderingen gennemføres med udgangspunkt i de to separate ændrin-
ger, som landsplandirektivet muliggør, hvilket indebærer tilbageførsel af 1.407
ubebyggede sommerhusgrunde samt udlæg af 2.157 nye sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen.
Miljøvurderingen er gennemført ud fra en generel viden om de miljømæssige på-
virkninger af de i planen beskrevne aktiviteter. Miljøvurderingen omfatter dels
en vurdering af, hvorvidt og i hvilket omfang forslaget til landsplandirektiv for-
ventes at medføre væsentlige indvirkninger på miljøet ift. de udpegede miljøfak-
torer, og dels hvorvidt forslaget til landsplandirektivet stemmer overens med de
natur- og miljømålsætninger, som er beskrevet i nationale strategier og hand-
lingsplaner.
Miljøvurderingen af de enkelte miljøfaktorer bygger på den antagelse, at kom-
munerne i deres planlægning og forvaltning af udlagte sommerhusgrunde inden
for de udpegede områder gennemfører den konkrete vurdering af påvirkningen
efter anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, skovloven og muse-
umsloven, i overensstemmelse med praksis fastlagt af klagenævn og domstole.
På baggrund af den gennemførte afgrænsning fokuseres miljøvurderingen på en
vurdering af indvirkningerne på:
Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
Jordarealer
Landskab
Større menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker
Kumulative effekter
De sandsynlige væsentlige påvirkninger af miljøet i forhold til ovenstående mil-
jøfaktorer beskrives i de følgende afsnit.
5.1
Vurdering af de enkelte miljøfaktorer
5.1.1 Biologisk mangfoldighed, flora og fauna
Med forslag til landsplandirektiv muliggøres en tilbageførsel af ubebyggede som-
merhusgrunde i kystnærhedszonen til landzone. En tilbageførsel vil udgøre en
administrativ ændring, hvor de tilbageførte arealer fremadrettet vil være omfat-
tet af planlovens bestemmelser for landzone frem for bestemmelserne for som-
merhusområder. De tilbageførte arealer vil fortsat være omfattet af planlovens
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0023.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
23
bestemmelser om kystnærhedszonen, og det vil derfor kræve en særlig planlæg-
ningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering at planlægge
for nye anlæg.
De fleste af de tilbageførte arealer fremstår på nuværende tidspunkt som natur-
områder uden bebyggelse, arealerne anvendes kun i få tilfælde til bebyggelse og
landbrugsareal. Tilbageførslen kan have en positiv indvirkning på flora og fauna,
da områderne fremadrettet vil henligge som naturområder uden planlagt bebyg-
gelse. Det vurderes derfor, at en tilbageførsel af arealer fra sommerhusområder
til landzone ikke vil påvirke flora og fauna negativt.
Forslag til landsplandirektivet muliggør samtidig udlæg af nye sommerhusgrunde
i kystnærhedszonen. Udlæg af nye sommerhusgrunde i kystnærhedszonen vil
muliggøre en ændring i arealanvendelsen, så der kan opføres ny bebyggelse på
ubebyggede arealer. Med landsplandirektivet udlægges i alt 2.157 sommerhus-
grunde i 37 nye sommerhusområder.
Nye sommerhusgrunde skal placeres under hensyn til natur og miljø og kan så-
ledes ikke udlægges inden for områder med natur beskyttet efter naturbeskyt-
telseslovens § 3, Natura 2000-områder, naturfredede områder og inden for
strandbeskyttelses- og klitfredningslinjen. Det fremgår af habitatbekendtgørel-
sens § 6, stk. 1, at der skal gennemføres en vurdering af, om et projekt kan på-
virke et Natura 2000-område væsentligt. Hvis det vurderes, at et Natura 2000-
område kan blive påvirket væsentligt, skal der jf. bekendtgørelsens § 6, stk. 2,
gennemføres en konsekvensvurdering af projektets virkninger på Natura 2000-
området under hensyn til bevaringsmålsætningen for det pågældende område.
Ingen af de potentielle sommerhusområder er beliggende inden i eller i umiddel-
bar nærhed til et Natura 2000-område, og det forventes derfor, at der ikke vil
være en væsentlig påvirkning på Natura 2000-områderne.
Bebyggelse på ubebyggede arealer kan have en påvirkning på flora og fauna, da
arealerne kan være levesteder for dyr og planter. Samtidig kan etablering af nye
sommerhuse betyde, at trafikken i de pågældende områder forøges, hvilket kan
forstyrre flora og fauna. Den trafikale påvirkning forventes at være lav, da tra-
fikken vil bestå af personbiler og den trafikale trængsel vil være begrænset.
12 sommerhusområder er beliggende inden for områder, som i kommuneplanen
er udpeget til Grønt Danmarkskort. Udpegningen af Grønt Danmarkskort omfat-
ter områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser, herunder Natura 2000-
områder og værdifulde naturområder uden for Natura 2000-områderne samt ek-
sisterende og potentielle økologiske forbindelser og potentielle naturområder,
der kan udvide eller danne forbindelse mellem eksisterende naturområder. Som-
merhusområderne vil ikke blive udlagt inden for områder udpeget som Grønt
Danmarkskort, hvor der findes særlige naturbeskyttelsesinteresser. Der forven-
tes derfor ikke en påvirkning på de særlige naturbeskyttelsesinteresser. Det vil
dog være muligt at opføre bebyggelse på arealer med økologiske forbindelser,
potentielle økologiske forbindelser og potentielle naturområder. Da disse områ-
der ikke indeholder særlige naturbeskyttelsesinteresser og samtidig omfatter et
begrænset antal, må det vurderes at påvirkningen vil være lav.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0024.png
24
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
Otte sommerhusområder (Dannemare Strand og Kramnitse Øst i Lolland Kom-
mune, Strandgyden Skråstrup i Nordfyns Kommune, Rude i Odder Kommune,
Søndervig Feriepark i Ringkøbing-Skjern Kommune, Nordals Ferieresort i Søn-
derborg Kommune, Henne Strand i Varde Kommune og Koldkær Feriecenter i
Aalborg Kommune) udlægges, hvor der findes natur beskyttet efter naturbeskyt-
telseslovens § 3. Der kan ifølge landsplandirektivet ikke udlægges sommerhus-
grunde på § 3 beskyttede arealer. Der må, jf. naturbeskyttelseslovens § 3, ikke
ændres i tilstanden af de i loven nævnte naturtyper. Kommunerne skal i den
kommende kommune- og lokalplanlægning vurdere, om sommerhusgrundene
kan udlægges inden for de i landsplandirektivet udpegede sommerhusområder,
og der skal endvidere tages stilling til, hvorvidt udlæg af sommerhusgrunde ud-
løser krav om dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3. Påvirkningen af den
biologiske mangfoldighed, flora og fauna kan derfor først vurderes i forbindelse
med kommunernes planlægning.
Der vil blive udlagt i alt 37 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen med et
samlet areal på ca. 378 ha, hvilket svarer til cirka 0,035 % af den samlede kyst-
nærhedszone. Det må derfor forventes, at udlæg af nye sommerhusgrunde kun
vil påvirke mindre arealer i kystnærhedszonen.
5.1.2 Jordarealer
Tilbageførsel af eksisterende udlagte sommerhusområder til landzone vil kun
omfatte en administrativ ændring, da sommerhusområderne i dag omfatter ube-
byggede arealer. De tilbageførte arealer vil fortsat være omfattet af planlovens
bestemmelser om kystnærhedszonen, og det vil derfor kræve en særlig planlæg-
ningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering at planlægge
for nye anlæg. Jordarealerne forventes derfor ikke at blive påvirket væsentligt af
ændringerne.
Udlæg af nye sommerhusgrunde i kystnærhedszonen kan medføre en påvirkning
på jordressourcerne som følge af ny bebyggelse på ubebyggede arealer og
øgede aktiviteter i områderne.
De nye sommerhusgrunde skal placeres i tilknytning til eksisterende eller plan-
lagte bysamfund, feriecentre eller sommerhusområder. Samtidig vil de nye som-
merhusområder omfatte cirka 0,035 % af den samlede kystnærhedszone. Det
vurderes derfor, at graden af forstyrrelse på jordarealerne vil være lav og uden
væsentlig betydning.
5.1.3 Landskab
Tilbageførsel af eksisterende udlagte sommerhusområder til landzone vil kun
omfatte en administrativ ændring, da sommerhusområderne i dag er ubebyg-
gede. De tilbageførte arealer vil fortsat være omfattet af planlovens bestemmel-
ser om kystnærhedszonen, og det vil derfor kræve en særlig planlægningsmæs-
sig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering at planlægge for nye an-
læg. Der vil være en positiv påvirkning på landskabet, da muligheden for opfø-
relse af bebyggelse bortfalder.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0025.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
25
Udlæg af nye sommerhusområder kan have en påvirkning på landskabet og den
visuelle oplevelse af kystområderne, da det ubebyggede landskab omdannes til
sommerhusområde. De danske kyststrækninger er langstrakte landskaber med
vild natur og ofte uden visuel forstyrrelse. Med etablering af bebyggelse i et
landskab, der fremstår åbent, kan den visuelle påvirkning potentielt have stor
betydning og berøre et stort område.
De nye sommerhusgrunde skal være beliggende i sammenhængende områder
og i tilknytning til eksisterende eller planlagte bysamfund, feriecentre eller som-
merhusområder, hvor der er et turismemæssigt potentiale. Samtidig skal som-
merhusgrundene placeres uden for områder med særlige landskabsinteresser.
Udpegning af bevaringsværdige landskaber og større sammenhængende land-
skaber i kommuneplanen er en national interesse, og disse områder skal som
udgangspunkt friholdes for byggeri og anlæg. 20 sommerhusområder (Løgis-
mose og Å i Assens Kommune, Klintholm og Nab A i Faaborg-Midtfyn Kom-
mune, Dykær i Hedensted Kommune, Gjellerodde Vest, Løkkevej og Vejlby Midt
i Lemvig Kommune, Øster Hurup Vest i Mariagerfjord Kommune, Strandvejen
Hasmark og Strandgyden Skråstrup i Nordfyns Kommune, Søndervig Feriepark i
Ringkøbing-Skjern Kommune, Skovbo i Stevns Kommune, Begtrup Vig, Dråby
Strand, Handrup, Holme, Taksvej og Øerne i Syddjurs Kommune samt Henne
Strand i Varde Kommune) indgår i de pågældende kommuneplaner i områder,
som er udpeget som bevaringsværdigt landskab og/eller større sammenhæn-
gende landskab.
I forbindelse med udpegning af sommerhusområderne er der gennemført en
konkret vurdering af alle de ansøgte sommerhusområder, og det er vurderet, at
der ikke er særlige landskabsinteresser for de områder, der er udlagt til som-
merhusområde i landsplandirektivet. Kommunerne skal i den videre planlægning
inddrage hensyn til bl.a. landskabsinteresserne og i relevant omfang fastlægge,
hvorledes der sikres overensstemmelse mellem planlægningen og varetagelsen af
disse hensyn.
Påvirkningen på landskabet kan derfor først vurderes nærmere i
forbindelse med kommunernes planlægning.
De udlagte sommerhusområder kan være beliggende inden for nationale geolo-
giske interesseområder, som kan indeholde bevaringsværdier, der kan defineres
som landskaber, herunder kystlandskaber og natur- eller menneskeskabte profi-
ler med en særlig geologisk opbygning og fremtræden, som viser, landets geolo-
giske processer og dannelse. De geologiske bevaringsværdier skal sikres i kom-
muneplanlægningen. Kommunen skal derfor i den kommende kommune- og lo-
kalplanlægning undersøge, om sommerhusområderne er beliggende inden for
nationale geologiske interesseområder, og om der kan udlægges sommerhus-
grunde på arealet.
Et sommerhusområde (Søndervig Feriepark i Ringkøbing-Skjern Kommune) er
på et mindre areal omfattet af strandbeskyttelseslinjen. Det fremgår af lands-
plandirektivet, at der ikke må opføres sommerhusbebyggelse på den del af som-
merhusområdet, som er omfattet af strandbeskyttelseslinjen.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0026.png
26
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
Syv sommerhusområder (Å i Assens Kommune, Klintholm i Faaborg Midtfyn
Kommune, As Vig i Hedensted Kommune, Tornby i Hjørring Kommune, Handrup
og Øerne i Syddjurs Kommune samt Nordals Ferieresort i Sønderborg Kom-
mune) er omfattet af skovbyggelinjen. Der må ikke efter naturbeskyttelseslo-
vens § 17 opføres bebyggelse inden for skovbyggelinjen. Kommunerne skal i
den kommende kommune- og lokalplanlægning vurdere, om sommerhusgrun-
dene kan udlægges inden for de i landsplandirektivet udpegede sommerhusom-
råder, og om der kan udstedes dispensation fra skovbyggelinjen, eller om der
skal ansøges om reduktion af skovbyggelinjen.
To sommerhusområder (Taksvej i Syddjurs Kommune og Skarrev Vest i Aaben-
raa Kommune) er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen. Der må ikke ifølge
naturbeskyttelseslovens § 18 foretages ændringer i tilstanden af arealet inden
for 100 meter fra fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven. Kommu-
nerne skal i den kommende kommune- og lokalplanlægning vurdere, om som-
merhusgrundene kan udlægges inden for de i landsplandirektivet udpegede
sommerhusområder, og om der kan udstedes dispensation fra fortidsmindebe-
skyttelseslinjen, eller om fortidsmindebeskyttelseslinjen vil kunne reduceres.
Ni sommerhusområder (Å i Assens Kommune, Klintholm i Faaborg-Midtfyn Kom-
mune, As Vig i Hedensted Kommune, Guldager i Jammerbugt Kommune, Saksild
i Odder Kommune, Nordals Ferieresort i Sønderborg Kommune, Henne Strand i
Varde Kommune, Vitsø i Ærø Kommune og Skarrev Vest i Aabenraa Kommune)
indeholder fredede sten- og jorddiger. Der må ifølge museumslovens § 29a ikke
foretages ændringer i tilstanden af sten- og jorddiger. Kommunerne skal i den
kommende kommune- og lokalplanlægning vurdere, om sommerhusgrundene
kan udlægges inden for de i landsplandirektivet udpegede sommerhusområder,
og om udlægget af sommerhusgrunde forudsætter dispensation fra museumslo-
ven.
Syv sommerhusområder (Dannemare Strand og Kramnitse Øst i Lolland Kom-
mune, Øster Hurup Vest i Mariagerfjord Kommune, Saksild i Odder Kommune,
Søndervig Feriepark i Ringkøbing-Skjern Kommune, Skovbo i Stevns Kommune
og Holme i Syddjurs Kommune) indeholder lavbundsarealer. Kommunerne skal
sikre, at planlægningen er forenelig med hensynet til de udpegede lavbundsare-
aler. Det er derfor op til kommunen at vurdere, om planlægningen er i overens-
stemmelse med reglerne for landzoneadministrationen af lavbundsarealer, som
skal friholdes for byggeri og anlæg mv., som kan forhindre, at det naturlige
vandstandsniveau kan genskabes.
I nogle tilfælde ligger sommerhusområderne inden for et område i det åbne
land, som i kommuneplanen er udpeget som kulturhistoriske bevaringsværdier.
Ved planlægning i områder med kulturhistoriske bevaringsværdier skal kommu-
neplanens retningslinjer følges, og påvirkningen kan derfor først vurderes nær-
mere i den efterfølgende kommune- og lokalplanlægning.
Det er op til kommunerne at vurdere, om der kan udlægges sommerhusgrunde
inden for eller i nærheden af skovbyggelinjen, fortidsmindebeskyttelseslinjen,
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0027.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
27
fredede sten- og jorddiger og lavbundsarealer, og sommerhusområdernes på-
virkning på landskabet kan derfor først vurderes i forbindelse med kommuner-
nes fremtidige planlægning.
Der vil blive udlagt i alt 37 nye sommerhusområder i kystnærhedszonen med et
samlet areal på ca. 378 ha. Det vurderes, at graden af forstyrrelse i landskabet
vil være lav og uden væsentlig betydning, da de nye sommerhusområder er
mindre udlæg, som bl.a. vil ligge i tilknytning til eksisterende sommerhusområ-
der og i områder uden særlige landskabsinteresser.
5.1.4 Større menneske- og naturskabte katastroferisici og
ulykker
Tilbageførsel af eksisterende udlagte sommerhusområder til landzone vil kun
omfatte en administrativ ændring og vil ikke have en påvirkning på katastroferi-
sici og ulykker.
Udlæg af nye sommerhusområder kan medføre en øget risiko for katastrofer og
ulykker som følge af opførelse af ny bebyggelse i nærheden af kysten. Der er ri-
siko for ulykker i forbindelse med kysterosion og oversvømmelser, når der pla-
ceres sommerhuse langs kysten. Sommerhusområder kan ikke udlægges inden
for strandbeskyttelses- og klitfredningslinjen, og derfor vil områderne ikke være
beliggende direkte ud til kysten. De fleste sommerhusområder er samtidig pla-
ceret bagved eksisterende bysamfund, feriecentre eller sommerhusområder. Der
er få sommerhusområder, som er placeret så tæt på kysten, at der kan være ri-
siko for kysterosion og oversvømmelse. På den baggrund må det vurderes, at ri-
sikoen kun er gældende få steder og dermed er uden væsentlig betydning.
Der kan være risiko for katastrofer og ulykker ved etablering af bebyggelse i
lavbundsarealer og i vådområder, da der er en øget risiko for oversvømmelse i
forbindelse med ekstreme vejrhændelser.
Seks sommerhusområder (Vejlby Midt i Lemvig Kommune, Gravemaen Hasmark
og Strandvejen Hasmark i Nordfyns Kommune, Saksild i Odder Kommune, Søn-
dervig Feriepark i Ringkøbing-Skjern Kommune og Koldkær Feriecenter i Aalborg
Kommune) er identificeret som områder, der umiddelbart er i risiko for over-
svømmelse. Kommunerne skal i den videre planlægning være opmærksomme
på, om områderne kan være i fare for at blive oversvømmet.
Et område (Lyngby Mølle Feriecenter i Hjørring Kommune) er identificeret som
et sted, hvor der er risiko for erosion. Kommunen skal i den videre planlægning
være opmærksom på, om området kan være i fare for erosion.
Kommunerne skal ifølge planloven udpege områder, der er udsat for oversvøm-
melse og erosion og sørge for etablering af afværgeforanstaltninger til sikring
mod oversvømmelse og erosion. Vurderingen af, om de udlagte sommerhusom-
råder kan medføre risiko for ulykker i forbindelse med oversvømmelse, kan der-
for først vurderes i forbindelse med den kommende kommune- og lokalplanlæg-
ning.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0028.png
28
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
5.1.5 Kumulative effekter
Den moderniserede planlov indeholder en række nye ændringer i kystnærheds-
zonen, som nu bliver udmøntet i mere konkret planlægning, blandt andet gen-
nem udstedelse af landsplandirektiver. Det kan have en kumulativ påvirkning på
miljøet, hvis der udføres flere planlagte ændringer inden for det samme område.
De nye ændringer i kystnærhedszonen omfatter, udover udlæg og omplacering
af nye sommerhusområder, udpegning af udviklingsområder, overførsel af eksi-
sterende sommerhusområder til byzone, og en eventuel ny forsøgsordning for
kyst- og naturturisme med mulighed for mellem 0 og 15 forsøgsprojekter.
Det må vurderes, at de nye bestemmelser for kystnærhedszonen potentielt kan
betyde, at der etableres adskillige nye bebyggelser i de kystnære områder, som
samlet set kan have en væsentlig påvirkning på miljøet.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0029.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
29
5.3
Vurdering af indvirkningen på
miljømålsætninger
I nedenstående tabel 5-1 vurderes landsplandirektivets indvirkning på miljømål-
sætningerne. Vurderingen i forhold til miljømålsætningerne skal sikre, at lands-
plandirektivets ændringer ikke strider imod planer og målsætninger eller ind-
satsprogrammer i de pågældende planer.
Tabel 5-1: Landsplandirektivets indvirkning på miljømålsætningerne.
Emne
Landsplanlæg-
ning
Målsætninger
Påvirkning
Kommentar
Aftale om modernisering af planlo-
ven fra juni 2016: Danmark i
bedre balance
bedre rammer for
kommuner, borgere og virksomhe-
der i hele landet
I overensstemmelse
Regeringens udspil om vækst og
udvikling i hele Danmark fra 2015
Faktaark: Udlæg og omplacering af
nye sommerhusområder i kystnær-
hedszonen
Positiv påvirkning
Landsplandirekti-
vet er mindre ind-
gribende i miljøet
end regeringens
I overensstemmelse
udspil
Biodiversitet
Målsætninger for naturplanerne fra
Natura 2000-områderne
Målsætninger som fremsat i rege-
ringens Naturpakke, 2016
Målsætninger fremsat i Naturplan
Danmark, 2014
I overensstemmelse
I overensstemmelse
Målsætninger i Økologisk Hand-
lingsplan 2020 fra 2012 (ikke op-
dateret siden)
I overensstemmelse
Sundhed og
miljø
I overensstemmelse
I overensstemmelse
Målsætninger fremsat i 'Vækst
med omtanke', regeringens stra-
tegi for bæredygtig udvikling fra
2009 (ikke opdateret).
Målsætninger fremsat i risikosty-
ringsplanerne efter EU's Over-
svømmelsesdirektiv.
Mulig påvirkning
Tre sommerhus-
områder ligger i
risikoområder
Dannemare
Strand, Kramnitse
Øst og Grave-
maen, Hasmark
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0030.png
30
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
og er risiko for
oversvømmelse
Klima og luft
Målsætninger som fremsat af
Klima og Energiministeriet i Ener-
gistrategi 2050
fra kul, olie og
gas til grøn energi fra 2011 (ikke
opdateret).
Målsætning om 40 % reduktion af
drivhusgasser i 2030 ift. 1990 ved-
taget af det Europæiske Råd i 2014
Målsætninger som fremsat i rege-
ringens handlingsplan 'Miljøtekno-
logi til gavn for miljø og vækst
2010- 2011' (ikke opdateret)
Målsætninger som fremsat i de
statslige vandplaner efter vand-
rammedirektivet
Målsætninger i ny bekendtgørelse
efter Vandforsyningsloven om den
fysiske planlægnings inddragelse
af grundvandsbeskyttelsen
Målsætninger som fremsat i rege-
ringens handlingsplan 'Miljøtekno-
logi til gavn for miljø og vækst
2010- 2011' (ikke opdateret)
I overensstemmelse
I overensstemmelse
I overensstemmelse
Vand
I overensstemmelse
I overensstemmelse
I overensstemmelse
5.4
Vurdering af 0-alternativet
Landsplandirektivets nye muligheder for udlæg og omplacering af nye sommer-
husområder adskiller sig fra den nuværende miljøtilstand, idet det bliver muligt
at opføre nye sommerhuse inden for kystnærhedszonen.
Såfremt landsplandirektivet for udlæg og omplacering af nye sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen ikke træder i kraft, vil de ovenfor beskrevne miljøpå-
virkninger ikke finde sted. De væsentligste miljøpåvirkninger identificeret i miljø-
vurderingen omfatter de kumulative effekter af flere planlagte ændringer inden
for kystnærhedszonen. Kun den del af de kumulative effekter, som omfatter ud-
læg og omplacering af nye sommerhusområder vil kunne undgås, hvis lands-
plandirektivet ikke træder i kraft.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 195: Orientering om forslag til Landsplandirektiv 2019, fra erhvervsministeren
2034994_0031.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR UDLÆG OG OMPLACERING AF SOMMERHUSOMRÅDER I KYSTNÆRHEDSZONEN
31
6
Overvågning
I henhold til § 14 i Lov om Miljøvurdering af planer og programmer og af kon-
krete projekter skal myndigheden overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af
planens eller programmets gennemførelse. Ved overvågningen skal det vurde-
res, om gennemførelse af Landsplandirektiv for udlæg og omplacering af nye
sommerhusområder i kystnærhedszonen medfører de forventede miljøpåvirknin-
ger, som er beskrevet i miljøvurderingsrapporten.
Forslaget til Landsplandirektivet vil ikke i sig selv medføre væsentlig indvirkning
på miljøet, men miljøvurderingen viser, at de nye muligheder kan medføre på-
virkninger på miljøet som følge af kumulative effekter, når der udføres flere
planlagte ændringer inden for kystnærhedszonen. Omfanget af påvirkningerne
kan først vurderes endeligt, når landsplandirektivets nye muligheder udmøntes i
mere detaljerede planer.
De miljømæssige påvirkninger, som er påvist i miljøvurderingen, vurderes ikke
at være så væsentlige, at der er behov for særskilt overvågning. Påvirkningerne
vil blive overvåget af kommunerne i forbindelse med de efterfølgende planlæg-
ningsopgaver.