Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 192
Offentligt
24. marts 2019
Til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Jeg er arkitekt MAA, energikonsulent og beskikket bygningssagkyndig med 15 års erfaring med huseftersyns-
ordningen og en af dem, der er blevet interviewet til Deloitte-rapporten vedr. huseftersynsordningens bestiller-
regler.
Jeg har været en af de små selvstændige beskikkede bygningssagkyndige i 11 år, heraf syv år som en del af
den frivillige kæde Botjek, og har med ca. 3.000 tilstandsrapporter bag mig et ganske godt kendskab til dyna-
mikkerne på markedet.
Deloitte-rapporten når frem til mange væsentlige delkonklusioner, men der er ét forhold, det konkurrencemæs-
sige, der beskrives så overfladisk, at det kan føre til forkerte beslutninger om huseftersynsordningens fremtid.
Distributionskæden
Deloitte-rapporten går let hen over det udleverede materiale vedrørende pris- og leveringsaftaler og nøjes med
udokumenteret at konstatere, at der er dynamik nok på markedet til, at også de små bygningssagkyndigvirk-
somheder kan hævde sig. Rapporten beskæftiger sig ikke med de meget omfattende aftaler om ydelser, priser
og leveringsvilkår, som markedet for energimærker, tilstandsrapporter og elrapporter præges af, og som kan
have indflydelse på kvaliteten af rapporterne.
Der er tale om en gennemgående fejl i struktureringen af undersøgelsen. Deloitte fokuserer på relationen
mellem ejerskifteforsikringsselskab og bygningssagkyndigvirksomhed og beskriver denne som et leveran-
dør/kundeforhold. Det er ikke helt præcist. Der er snarere tale om en distributionskæde, hvor behovene i de
enkelte led er endt som meget stramt styrede samarbejder. Det er bygningssagkyndigvirksomheden, der er
leverandøren, og hussælgeren, der kunden, og som betaler den pris, der er aftalt mellem ejerskifteforsikrings-
selskaberne og bygningssagkyndigvirksomhederne på grundlag af ejendomsmæglernes ønsker.
Ejendomsmæglernes behov er det vigtigste. Det er ejendomsmæglerne, der har brug for at kunne oplyse et
konkurrencedygtigt salgsprovenu i forbindelse med, at der indgås formidlingsaftaler, og som derfor har inte-
resse i, at der foreligger faste priser, ydelsespakker og ensartede leveringsvilkår hos bygningssagkyndigvirk-
somhederne. Det er derimod ejerskifteforsikringsselskaberne og bygningssagkyndigvirksomhederne, der ind-
går de konkrete aftaler om priser, ydelsespakker og leveringsvilkår.
Forsikringsselskaberne har behov for nye kunder, og her er huskøb en god platform. Til gengæld har de ikke
brug for erstatningskrav, så her er et solidt samarbejde med bygningssagkyndigvirksomhederne et gode.
Når de små bygningssagkyndige ikke er fristende samarbejdspartnere, er det ikke på grund af manglende IT-
kundskaber eller manglende geografisk dækning som nævnt i Deloitte-rapporten. Det er snarere, fordi de store
bygningssagkyndigvirksomheder har kvalitetsafdelinger, der kan opbygge vidensbanker med præfabrikerede
tekster til noter og vejledninger i, hvordan skaderne beskrives, og
–
meget vigtigt
–
kan forhandle erstatnings-
krav på vegne af den bygningssagkyndige, som det er praksis hos de store bygningssagkyndigvirksomheder.
Som lille bygningssagkyndigvirksomhed har man typisk en meget lavere selvrisiko på sin professionelle an-
svarsforsikring og dermed et noget tættere forhold til ansvarsforsikringsselskabet. Beskikkede bygningssag-
kyndige hæfter personligt, direkte og med hele deres formue for fejl i tilstandsrapporterne og bør i virkeligheden
altid selv deltage ved udredningen af erstatningskrav.
1/4
Arkitektfirmaet Ole Kjølhede ApS
Ledagersti 15, 2720 Vanløse
•
21 49 76 67 eller 40 49 14 36
•
CVR-nr. 31 06 13 69