Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 191
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om produktsikkerhed
(Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner)
§1
I lov om produktsikkerhed jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 3. januar 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 26
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om mængdebegrænsning ved salg af
lattergaspatroner fra erhvervsdrivende til private forbrugere. Erhvervsministeren kan endvidere
fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsens kontrol hermed, herunder om udstedelse af forbud og
påbud.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er, at erhvervsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner fra erhvervsdrivende til private forbrugere. Det
sker for at undgå, at personer anvender lattergas til beruselsesformål. For at sikre, at de fastsatte
regler om mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner overholdes, foreslås det endvidere, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at føre kontrol på
området.
2. Gældende ret
Lov om produktsikkerhed omfatter med visse undtagelser ethvert produkt, der bringes i omsætning.
For lattergaspatroner gælder, som for andre produkter reguleret af lov om produktsikkerhed, at de
skal være sikre for at kunne bringes i omsætning. Det er allerede i dag forbudt at sælge
lattergaspatroner, hvor salget åbenlyst foregår til beruselsesformål. Dette gælder både i forbindelse
med internetsalg og salg i fysiske butikker, herunder både supermarkeder og isenkræmmere, men
også barer og kiosker m.v.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 191: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om produktsikkerhed (Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner), fra erhvervsministeren
Kontrollen med salget af lattergaspatroner sker på baggrund af §§ 4, 5 og 13 i lov om
produktsikkerhed. Forsigtighedsprincippet i § 13 indebærer, at indgreb mod produkter skal
foretages med forsigtighed i de tilfælde, hvor der foreligger videnskabelig usikkerhed omkring de
mulige følger af anvendelsen af et produkt, eksempelvis på menneskers sundhed. Det betyder, at
Sikkerhedsstyrelsen alene fører kontrol med salg af lattergas, som åbenlyst sælges til
beruselsesformål.
Den, der forsætligt overtræder § 5 om kun at bringe sikre produkter i omsætning, kan straffes med
bøde efter § 35, stk. 1, nr. 1 i lov om produktsikkerhed. Lov om produktsikkerhed indeholder i § 35,
stk. 3, desuden hjemmel til, at det i regler fastsat i medfør af § 26 kan fastsættes, at overtrædelse af
reglerne straffes med bøde.
3. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Indtagelsen af gas fra lattergaspatroner, der er produceret og tiltænkt industrielle formål, kan have
alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser. Når den tryksatte lattergas frigives, er gassen ekstrem
kold, og gassen kan forårsage forfrysninger i mund, lunger og stemmebånd. I yderste konsekvens
kan der opstå iltmangel ved vedvarende inhalering af gassen, hvorved der opstår kvælning.
Endvidere kan et vedvarende forbrug af lattergas forårsage neurologiske skader samt risiko for
fosterskader hos gravide.
Sikkerhedsstyrelsen og Sundhedsstyrelsen har i 2016 i fællesskab orienteret et stort antal
erhvervsdrivende om de sundhedsmæssige konsekvenser ved brug af lattergas til beruselse.
Orienteringen er hovedsageligt sket til brancheorganisationer, herunder Dansk Erhverv, HORESTA,
Danmarks Restauranter og Caféer, Foreningen for Dansk Internethandel og 3F, men også til større
isenkramkæder.
Det er vurderingen, at flere erhvervsdrivende efter orienteringen er blevet mere opmærksomme på,
at lattergaspatroner kan anvendes til beruselsesformål, og at flere erhvervsdrivende frivilligt har
indført tiltag for at sikre, at dette ikke sker, herunder særligt hvis der sælges lattergaspatroner til
unge. På den baggrund er det Sikkerhedsstyrelsens opfattelse, at branchen i et vist omfang har
reageret positivt på orienteringen.
Til trods for dette er der fortsat erhvervsdrivende, der sælger lattergaspatroner til beruselsesformål.
Sundhedsstyrelsen er løbende blevet bekendt med at forbruget af gas fra lattergaspatroner til beruselse
forekommer, og muligvis i stigende omfang.
Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse vurderet, at de
sundhedsmæssige risici, der er forbundet med brug af lattergaspatroner, som produceres til
industrielle formål, udgør en reel risiko for borgerne..
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 191: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om produktsikkerhed (Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner), fra erhvervsministeren
Udbredelsen af brugen af lattergas blandt unge er ved at blive kortlagt, og resultaterne forventes at
fremkomme i løbet af 2019. Sundhedsstyrelsen har i 2019 udtalt, at der allerede ved inhalering af
gas fra første gaspatron er risiko for sundhedsmæssige skader
Sikkerhedsstyrelsen fører i dag kontrol med salg af lattergaspatroner efter bestemmelserne i lov om
produktsikkerhed. Styrelsen kan efter den gældende lov kun gribe ind overfor åbenlyst salg til
beruselsesformål. Det er efter styrelsens vurdering vanskeligt at løfte bevisbyrden for, hvornår et
salg i en fysisk butik sker til beruselsesformål, da produktet typisk indgår i et bredere sortiment.
For at reducere uønsket forbrug af lattergaspatroner ønsker regeringen derfor at foreslå en
mængdebegrænsning for salget af lattergaspatroner.
Der findes begrænsninger på lægemiddelområdet, hvor salget af svage smertestillende lægemidler i store
pakninger i september 2013 blev gjort receptpligtige, og det herefter kun blev muligt at købe mindre
pakninger i håndkøb. Salget af svage smertestillende faldt i månederne efter indførslen af
mængdebegrænsningen. Dog er det ikke undersøgt, om denne udvikling er fortsat.
Med lovforslaget
foreslås det derfor, at erhvervsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner fra erhvervsdrivende til private forbrugere. Det
sker for at undgå, at personer anvender lattergas til beruselsesformål.
Det er ikke hensigten, at reglerne, der fastsættes på baggrund af lovforslaget, skal omfatte salg af
lattergaspatroner fra virksomhed til virksomhed. Dermed vil de brancher, der anvender
lattergaspatroner i deres produktion ikke blive begrænset af reglerne, og de erhvervsdrivende vil
fortsat kunne handle med lattergaspatroner indbyrdes uden mængdebegrænsning.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at erhvervsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
regler om, hvordan Sikkerhedsstyrelsen skal føre kontrol på området. Kontrollen skal sikre, at de
erhvervsdrivende følger den fastsatte mængdebegrænsning ved salg af lattergas til private
forbrugere.
Det forudsættes, at reglerne, der kan fastsættes i medfør af lovforslaget, vil blive strafbelagt i
medfør af § 35, stk. 3 i lov om produktsikkerhed.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at medføre økonomiske konsekvenser eller betydelige
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Lov om produktsikkerhed indeholder i forvejen
bestemmelser, der bemyndiger erhvervsministeren til at fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra myndigheder om forhold, som er omfattet loven eller af regler udstedt i
medfør af loven, skal foregå digitalt, og til at fastsætte regler om digital kommunikation i øvrigt.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 191: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om produktsikkerhed (Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner), fra erhvervsministeren
2033221_0004.png
Det er hensigten, at de pågældende bestemmelser anvendes til at sikre, at digital kommunikation
mellem virksomheder m.v. og Sikkerhedsstyrelsen udbredes således, at al relevant skriftlig
kommunikation foregår digitalt. Baggrunden herfor er blandt andet et ønske om at sikre hurtigere
kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige, hurtig og effektiv service fra
myndighederne og en optimering af arbejdsgangene hos både virksomhederne og myndighederne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke i sig selv økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Der forventes at være mindre løbende økonomiske omkostninger for erhvervslivet i forbindelse med
fastsættelsen af nærmere regler for mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner, som kan
fastsættes i medfør af lovforslaget.
Det vurderes at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget, da
den foreslåede ændring ikke påvirker de erhvervsdrivendes muligheder for at teste, udvikle og
anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lov om produktsikkerhed implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 3. december
2001 om produktsikkerhed i almindelighed (2001/95) (produktsikkerhedsdirektivet). Med
lovforslaget bemyndiges erhvervsministeren til at kunne fastsætte bestemmelser, der går videre end
kravene i produktsikkerhedsdirektivet. Mængdebegrænsningen, der kan fastsættes på
bekendtgørelsesniveau i medfør af lovforslaget, vil således være udtryk for overimplementering.
9. Hørte myndigheder og organisationer
[Lovforslaget har ikke været i høring forud for fremsættelsen]
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Økonomiske
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 191: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om produktsikkerhed (Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner), fra erhvervsministeren
2033221_0005.png
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Implementeringskonsekvenser
Ingen
Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
Ingen
Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget bemyndiges erhvervsministeren til at kunne
fastsætte bestemmelser, der går videre end kravene i
produktsikkerhedsdirektivet.
[Er i strid med de
Ja
Nej
fem principper for
X
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering]
/[Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering]
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Sikkerhedsstyrelsen udøver i dag kontrol på området efter §§ 4, 5 og 13 i lov om produktsikkerhed,
der omfatter generelle krav til produkter. Forsigtighedsprincippet i § 13 i lov om produktsikkerhed
indebærer, at indgreb mod produkter skal foretages med forsigtighed i de tilfælde, hvor der
foreligger videnskabelig usikkerhed omkring de mulige følger af anvendelsen af et produkt,
eksempelvis på menneskers sundhed. Det betyder, at Sikkerhedsstyrelsen alene fører kontrol med
salg af lattergas, som åbenlyst sælges til beruselsesformål. Efter styrelsens vurdering er det er svært
at bevise, hvornår salg af lattergaspatroner sker til beruselsesformål.
Med forslaget til
§ 26, stk. 2, 1. pkt.
foreslås det, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergas fra erhvervsdrivende til private forbrugere.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 191: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om produktsikkerhed (Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner), fra erhvervsministeren
Bemyndigelsen i 1. pkt. forventes at blive udnyttet til at fastsætte nærmere regler om
mængdebegrænsningen, herunder det præcise antal af lattergaspatroner, som den erhvervsdrivende
lovligt kan sælge til hver enkelt forbruger. Dette vil bero på en afvejning af, at forbrug af blot en
enkelt lattergaspatron er sundhedsskadelig efter Sundhedsstyrelens vurdering, men at det ligeledes
skal være muligt for forbrugere at købe lattergaspatroner til legitime formål, herunder eksempelvis
til flødeskumssifoner til brug i køkkener. Det er således hensigten at forbyde erhvervsdrivende at
sælge lattergaspatroner, der overstiger et antal, som vurderes ikke at kunne rummes af legitime
formål.
Salg af lattergas fra erhvervsdrivende til private forbrugere skal forstås som et forbrugerkøb i
almindelighed, hvilket vil sige et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende,
der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Forholdet
skal dermed forstås i overensstemmelse med definitionen i købeloven.
Med forslaget til
§ 26, stk. 2, 2. pkt.
foreslås det, at erhvervsministeren kan fastsætte regler for
Sikkerhedsstyrelsens kontrol hermed, herunder om udstedelse af påbud og forbud.
Bemyndigelsen i 2. pkt. forventes at blive brugt til at fastsætte nærmere regler om
Sikkerhedsstyrelsens kontrol med, at de erhvervsdrivende overholder den i bekendtgørelsen
fastsatte mængdebegrænsning. Kontrol forstås i den sammenhæng i bred forstand, således at
Sikkerhedsstyrelsen i udøvelsen af kontrollen får mulighed for at træffe afgørelser om forbud eller
påbud over for de erhvervsdrivende i relation til mængdebegrænsningen.
Det er hensigten, at Sikkerhedsstyrelsen tildeles kontrolbeføjelser, der gør det muligt at føre kontrol
på den mest hensigtsmæssige og effektive måde, og som samtidig tager hensyn til de
erhvervsdrivende. Afhængigt af udviklingen på området kan måden, hvorpå der føres kontrol,
således ændre sig over tid. Sikkerhedsstyrelsens har derfor mulighed for, men er ikke begrænset til,
at føre tilsyn efter en risikobaserede tilsynsmodel.
Det er forventningen, at Sikkerhedsstyrelsen på baggrund af et fastsat krav om mængdebegrænsning
ved salg af lattergaspatroner vil føre tilsyn efter en risikobaseret tilsynsmodel. Denne vil blive
tilrettelagt med udgangspunkt i styrelsens datadrevne risikomodel, der allerede i dag benyttes til
styrelsens kontrol på andre produkt- og forretningsområder. Den datadrevne risikomodel vil således
danne grundlag for prioritering af styrelsens fremtidige kontrolaktiviteter. I den datadrevne
risikomodel vil indgå data fra forskellige kilder, der organiseres på en måde, der giver mulighed for
at danne rapporter og analyse til brug for prioriteringen. Modellen vil desuden bestå af
softwareløsninger, der kan anvendes i forbindelse med analyse, rapportering og til statistiske
formål.
Ved at benytte en risikomodel med henblik på at tilrettelægge kontrollen med detailforhandlere
sikres det, at ressourcerne anvendes der, hvor regelefterlevelsen er lav, eller hvor risikoen ved
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 191: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om produktsikkerhed (Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner), fra erhvervsministeren
manglende regelefterlevelse er størst. Det betyder også, at de detailforhandlere, der har høj
regelefterlevelse, belastes mindst muligt af kontrolbesøg. Der vil være flere parametre, der er
afgørende for, hvor ofte en detailforhandler vil modtage kontrolbesøg, eksempelvis resultatet af
Sikkerhedsstyrelsens seneste kontrolbesøg og eventuelle anmeldelser eller henvendelser, som
Sikkerhedsstyrelsen måtte have modtaget.
De digitale muligheder, der i forvejen findes i flere bemyndigelsesbestemmelser i lov om
produktsikkerhed, forventes anvendt i forbindelse med Sikkerhedsstyrelsen kontrolopgave på
området for salg af lattergas. Dermed kan kommunikationen med virksomheder og
detailforhandlere foregå digitalt, herunder i forbindelse med udstedelse af påbud og forbud, og at
der kan eventuelt fastsættes regler om, at bestemte it-systemer skal anvendes.
Det forudsættes, at reglerne, som kan fastsættes i medfør af lovforslaget, vil blive strafbelagt i
medfør af § 35, stk. 3, i lov om produktsikkerhed. Efter § 35, stk. 3, kan det i regler fastsat i medfør
af § 26 fastsættes, at overtrædelse af reglerne straffes med bøde.
Det er hensigten, at de erhvervsdrivende, der sælger lattergaspatroner i strid med den fastsatte
mængdebegrænsning, straffes med bøde.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne eller Grønland. Hovedloven gælder ikke for Færøerne eller
Grønland og indeholder ikke hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland, jf. § 37 i
lov om produktsikkerhed.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§X
I lov om produktsikkerhed jf. lovbekendtgørelse
nr. 3 af 3. januar 2019, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 26
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler
om mængdebegrænsning ved salg af
§ 26. ---
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 191: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om produktsikkerhed (Bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner), fra erhvervsministeren
lattergaspatroner fra erhvervsdrivende til private
forbrugere. Erhvervsministeren kan endvidere
fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsens kontrol
hermed, herunder om udstedelse af forbud og
påbud.«