Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2031798_0001.png
Marts 2019
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en
større undersøgelse af
statens foranstaltninger
mod hvidvask og finan-
siering af terrorisme
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 189: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af
terrorisme
5. marts 2019
RN 702/19
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 19. december 2018 om en under-
søgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme, jf.
rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver, hvordan en eventuel større under-
søgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen forventer at kunne afgive en be-
retning til Statsrevisorerne primo 2020.
II. Baggrund
2. Hvidvaskloven trådte i kraft første gang i 1993 som følge af et EU-direktiv (hvidvask-
direktivet). Statsrevisorerne bemærker i anmodningen, at der i hvidvaskloven er fast-
sat flere undersøgelses- og underretningspligter, som en række virksomheder og
personer (penge- og realkreditinstitutter, fondsmægler- og forsikringsselskaber, pen-
sionskasser, udbydere af betalingstjenester og spil, advokater, revisorer mv.) og of-
fentlige myndigheder skal påse.
3. Statsrevisorerne stillede følgende spørgsmål:
Er indsamlingen af informationer om potentiel hvidvask og terrorfinansiering tilret-
telagt, så den kan danne grundlag for en effektiv forebyggelse og retsforfølgelse?
I den forbindelse ønskes undersøgt, i hvilken grad informationer fra indberetnings-
pligtige myndigheder, personer og virksomheder samt andre offentlige myndighe-
der, der har tilgang til informationer om sager med mistanke om hvidvask og ter-
rorfinansiering, nyttiggøres.
Har Finanstilsynet ført effektivt tilsyn med, om de virksomheder og personer, der
er omfattet af hvidvaskloven, overholder lovens krav om bl.a. indberetning og gen-
nemførelse af kundekendskabsanalyser?
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 189: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
2
Har Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) en
effektiv tilrettelæggelse af arbejdet med at modtage, analysere og videreformidle
underretninger om mulig hvidvask og terrorfinansiering, og hvordan har SØIK plan-
lagt at skulle behandle det stigende antal indberetninger, som må forventes i de
kommende år?
I hvilket omfang sker der en løbende evaluering af den samlede indsats mod hvid-
vask, hvor både nationale og internationale erfaringer inddrages?
Hvordan håndterer SØIK retssikkerheden for personer og virksomheder, der sker
underretning om?
Statsrevisorerne har i deres anmodning foreslået, at tidsperioden er 2016-2018.
III. Opgave- og ansvarsfordelingen mellem aktørerne
Financial Action Task
Force (FATF)
FATF er et uafhængigt mel-
lemstatsligt samarbejde, som
har til formål at udvikle og
fremskynde tiltag til at be-
kæmpe hvidvask og finansie-
ring af terrorisme. FATF blev
oprettet i 1989 og har i dag 38
medlemmer, herunder EU.
Danmark har været medlem
siden 1991.
FATF vedtager standarder for
foranstaltninger mod hvidvask
og finansiering af terrorisme,
som medlemmerne har for-
pligtet sig til at efterleve.
EU har løbende implemente-
ret FATF’s standarder i hvid-
vaskdirektivet, og det 4. hvid-
vaskdirektiv implementerer
således FATF’s senest revide-
rede standarder fra 2012.
4. Statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme er tilrettelagt i
hvidvaskloven. Den seneste hvidvasklov fra juni 2017 har til hensigt at implementere
EU’s 4. hvidvaskdirektiv, der bygger på standarderne fra Financial Action Task Force
(FATF), som Danmark er medlem af. Dvs. at der inden for den anmodede undersøgel-
sesperiode har været 2 hvidvasklove. Derudover har der været lovændringer i 2017 og
2018, som efterfølgende har justeret hvidvaskloven i mindre omfang.
5. Statens foranstaltninger involverer et komplekst samarbejde mellem mange for-
skellige aktører. De har hver deres ansvar for enkelte dele af indsatsen og mødes i en
række forskellige fora. I figur 1 forsøger vi på en forenklet måde at vise opgave- og an-
svarsfordelingen mellem aktørerne i statens indsats mod hvidvask og finansiering af
terrorisme. Figuren viser processen, fra de underretningspligtige underretter til Hvid-
vasksekretariatet hos SØIK, til Hvidvasksekretariatet videregiver oplysninger til andre
myndigheder. Derudover eksisterer der forskellige feedbackmekanismer og anden
tværgående udveksling af information, som ikke fremgår af figuren.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 189: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
2031798_0004.png
3
Figur 1
Forenklet oversigt over ansvars- og opgavefordelingen i forhold til statens foranstaltninger mod
hvidvask og finansiering af terrorisme
Fra underretning til videregivelse
Tilsynsmyndigheder
Virksomheder og personer
omfattet af hvidvaskloven
Brugere af videregivelser
Finanstilsynet
Pengeinstitutter,
valutaveksklings-
virksomheder m.m.
PET
Erhvervsstyrelsen
Revisorer,
ejendomsmæglere m.m.
Hvidvasksekretariatet
hos SØIK
Politikredsene,
herunder SØIK
Spillemyndigheden
Udbydere af spil
Skatteforvaltningen
Advokatrådet
Advokatvirksomheder
Sociale myndigheder
Note: Hvidvaskloven forpligter også tilsynsmyndighederne og skatteforvaltningen til at underrette Hvidvasksekretariatet ved mistanke om hvidvask.
Tilsynsmyndighederne kan desuden modtage videregivelser fra Hvidvasksekretariatet.
Kilde:
Rigsrevisionen.
6.
Virksomheder og personer omfattet af hvidvaskloven
er bl.a. forpligtede til at iden-
tificere og vurdere risikoen for, at de bliver misbrugt til hvidvask eller finansiering af
terrorisme. Derudover skal de indhente og kontrollere identifikationsoplysninger på
deres kunder samt løbende overvåge kundernes forretninger hos dem. De forpligte-
de virksomheder og personer skal omgående underrette Hvidvasksekretariatet hos
SØIK, hvis de får mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering, som de ikke umiddel-
bart kan afkræfte.
7.
Hvidvasksekretariatet
hos SØIK modtager og analyserer underretningerne. I 2016
modtog Hvidvasksekretariatet ca. 19.000 underretninger, mens de 2 år efter i 2018
modtog godt 35.000 underretninger. Hvidvasksekretariatet kan ud fra en konkret
vurdering videregive underretningerne som efterretninger, hvori oplysninger fra én
eller flere underretninger kan indgå, eller som større efterforskningsoplæg til de rele-
vante myndigheder, fx politikredsene, PET, andre dele af SØIK, skatteforvaltningen
eller eventuelt sociale myndigheder. En underretning kan indgå i flere videregivelser
på forskellige tidspunkter og bliver ikke nødvendigvis videregivet inden for den sam-
me tidsperiode, som Hvidvasksekretariatet modtog underretningen i.
Forskel på underretning
og videregivelse
Forskellen på en underretning
og en videregivelse er baseret
på, at underretninger er det
enkeltstående informations-
billede, som Hvidvasksekreta-
riatet modtager fra de under-
retningspligtige aktører. Vide-
regivelser kan indeholde én
eller flere underretninger og i
visse tilfælde også informatio-
ner fra andre kilder. Hvidvask-
sekretariatet videregiver op-
lysninger som enten efterret-
ninger eller som større efter-
forskningsoplæg.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 189: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
4
8. Modtagere af efterretninger er både de retshåndhævende myndigheder (politikred-
sene, SØIK og PET), tilsynsmyndigheder og myndigheder, der træffer forvaltnings-
mæssige afgørelser (skatteforvaltningen og eventuelt sociale myndigheder). De rets-
håndhævende myndigheder bruger bl.a. videregivelserne i deres efterforskning af, om
der er sket strafbare lovovertrædelser, som enten bør medføre bøde eller retsforføl-
ges ved domstolene. Tilsynsmyndighederne bruger efterretningerne til støtte for de-
res tilsynsarbejde, fx som forberedelse til tilsynsbesøg. Myndighederne, der træffer
forvaltningsmæssige afgørelser, nyttiggør efterretningerne ved fx at ændre i skatte-
opkrævningen eller i udbetalingen af sociale ydelser. Derudover bruges efterretnin-
gerne også til operativ og strategisk analyse samt til at opbygge og indsamle viden i
de respektive myndigheder.
9.
Tilsynsmyndighederne
(Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen, Spillemyndigheden og
Advokatrådet) forestår tilsynet med, om virksomheder og personer omfattet af hvid-
vaskloven har iværksat de foranstaltninger, som loven pålægger dem. Der er stor for-
skel i antallet af virksomheder, som de forskellige tilsynsmyndigheder skal føre tilsyn
med, ligesom der er stor forskel på, hvor mange transaktioner de forskellige typer af
virksomheder skal overvåge. Foruden den direkte tilsynsforpligtelse har tilsynsmyn-
dighederne også et ansvar for at vejlede virksomheder og personer, så de er bekendt
med, hvordan de skal forstå og gennemføre lovens krav. Tilsynsmyndighederne skal
desuden underrette Hvidvasksekretariatet hos SØIK, hvis de i forbindelse med deres
tilsynsforpligtelser får kendskab til forhold, der giver anledning til mistanke om hvid-
vask eller finansiering af terrorisme. Finanstilsynet og Spillemyndigheden er desuden
forpligtede til at samarbejde med kompetente myndigheder i EU- og EØS-lande om
tilsynsaktiviteter.
10. Alle de involverede myndigheder i figuren hører under henholdsvis Erhvervsmini-
steriets, Justitsministeriets og Skatteministeriets ressortområder. Erhvervsministe-
riet og Justitsministeriet har ansvaret for at udarbejde den nationale strategi mod be-
kæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme, mens SØIK og PET har ansvaret
for at udarbejde nationale risikovurderinger for henholdsvis hvidvask og terrorfinan-
siering i Danmark. En række involverede myndigheder indgår i forskellige koordine-
rings- og samarbejdsfora, herunder fx HvidvaskForum. Derudover indgår flere myn-
digheder også i en række internationale fora om bekæmpelse af hvidvask og terrorfi-
nansiering.
FATF’s evaluering og Europa-Kommissionens åbningsskrivelse
11. Danmark har som medlem af FATF forpligtet sig til at leve op til FATF’s standarder.
FATF gennemførte inden vedtagelsen af den nuværende hvidvasklov en evaluering
af, om Danmarks foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme levede
op til FATF’s standarder. Evalueringsrapporten blev offentliggjort i august 2017 og
rejste en række kritikpunkter af Danmarks efterlevelse af de tekniske standarder og
af effektiviteten af den danske indsats mod hvidvask og finansiering af terrorisme.
12. Efterfølgende trådte den nye hvidvasklov i kraft, og de involverede danske myn-
digheder iværksatte en række yderligere initiativer. På den baggrund offentliggjorde
FATF i november 2018 en opfølgningsrapport, hvor FATF ændrede vurderingen af
Danmarks efterlevelse af en række af FATF’s tekniske standarder. Erhvervsministe-
riet og Justitsministeriet har oplyst, at der pågår en række initiativer, der skal bidrage
til, at FATF’s vurdering af Danmark forbedres.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 189: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
5
13. Danmark modtog i november 2018 en åbningsskrivelse fra Europa-Kommissionen,
hvori Europa-Kommissionen fandt, at en række bestemmelser i EU’s 4. hvidvaskdirek-
tiv endnu ikke var gennemført i dansk lovgivning. Det fremgår af regeringens svar til
Europa-Kommissionen fra januar 2019, at regeringen i foråret 2019 vil fremsætte et
lovforslag om implementering af EU’s 5. hvidvaskdirektiv. I forbindelse med behand-
lingen af dette lovforslag vil regeringen håndtere Europa-Kommissionens bemærk-
ninger til den danske implementering af EU’s 4. hvidvaskdirektiv.
IV. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
14. Vi vil gennemføre en undersøgelse af, om statens foranstaltninger mod hvidvask
og finansiering af terrorisme er tilrettelagt, så de danner grundlag for en effektiv fore-
byggelse og retsforfølgelse. Vi forventer, at undersøgelsen vil falde i 3 overordnede
dele. Vi vurderer, at disse 3 dele samlet set vil belyse, i hvilken grad informationer om
sager med mistanke om hvidvask og finansiering af terrorisme bliver nyttiggjort, jf.
Statsrevisorernes første spørgsmål i anmodningen.
15. Den første del vil handle om de
ansvarlige og involverede myndigheders overord-
nede koordinering af og samarbejde om indsatsen
for at bekæmpe hvidvask og finan-
siering af terrorisme. I denne del vil vi bl.a. svare på Statsrevisorernes spørgsmål om, i
hvilket omfang der sker en løbende evaluering af den samlede indsats mod hvidvask,
hvor både nationale og internationale erfaringer inddrages. Hertil vil vi inddrage resul-
taterne i FATF’s evaluering, i det omfang det er relevant.
16. Den anden del af undersøgelsen vil handle om de
ansvarlige tilsynsmyndigheders
indsats
for at sikre, at virksomheder og personer omfattet af hvidvaskloven overhol-
der lovens krav. Herunder vil vi svare på Statsrevisorernes spørgsmål om, hvorvidt
Finanstilsynet har ført et effektivt tilsyn, men også undersøge, om det samme har væ-
ret tilfældet for de øvrige ansvarlige tilsynsmyndigheder, jf. figur 1. Det skal her bemær-
kes, at Rigsrevisionen ifølge rigsrevisorloven ikke har adgang til at revidere Advokat-
rådet og derfor kun har adgang til Advokatrådets tilsyn med advokaters og advokat-
virksomheders efterlevelse af kravene i hvidvaskloven i kraft af den tilsynsadgang,
som ressortministeriet har over for Advokatrådet.
17. Den tredje del af undersøgelsen vil handle om de
ansvarlige myndigheders be-
handling af de underretninger og videregivelser,
som tilvejebringes i kraft af foran-
staltningerne i hvidvaskloven. Herunder vil vi svare på Statsrevisorernes spørgsmål
om SØIK’s tilrettelæggelse af arbejdet med at modtage, analysere og videregive un-
derretninger om mulig hvidvask og terrorfinansiering samt Statsrevisorernes spørgs-
mål om, hvordan SØIK håndterer retssikkerheden for de virksomheder og personer,
der sker underretning om.
18. Undersøgelsens tidsperiode vil være fra 2016 og frem. Dog vil vi i visse aspekter af
undersøgelsen kunne have behov for at gå længere tilbage i tid for at kunne vurdere
forholdene i den rigtige sammenhæng.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 189: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af statens foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
6
19. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm