Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2027664_0001.png
27.2.2019
LONE SAABY / SIK
TEKNISK GENNEMGANG
27. FEBRUAR 2019,
KL. 14.30-15.30
Deloittes analyse af bestillerveje, relationer og eventuelle
interessesammenfald i formidlingen og udarbejdelsen af
tilstandsrapporter i huseftersynsordningen mv.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0002.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0003.png
BAGGRUND OM BESTILLERREGLERNE
”Bestillerreglerne”
fastsætter regler for, hvordan tilstands- og
elinstallationsrapporter må rekvireres. Reglerne fastslår bl.a. at:
Den bygningssagkyndige skal være uvildig i den enkelte sag, således at den bygningssagkyndige
skal være uafhængig af interesser, der kan påvirke arbejdet som bygningssagkyndig
Der findes 2 mulige bestillerveje for tilstandsrapporter:
Den direkte bestillervej: Hussælger kan
selv
tage kontakt til en
bygningssagkyndig, fx via boligejer.dk, googlesøgning, familie/bekendte mv.
(40 %)
Forsikringsbestillervejen: Hussælger kan bede sin ejendomsmægler om at få
et
forsikringsselskab
til at bestille en tilstandsrapport hos en
bygningssagkyndig (60 %)
2006: Ejendomsmæglerne blev afskåret fra at bestille tilstandsrapporter direkte hos bygningssagkyndige
grundet ”lyserøde” rapporter (rapporter med få skader), som gjorde husene lettere at sælge.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0004.png
BAGGRUND FOR AT IGANGSÆTTE ANALYSEN
Justitsministeriets evaluering
i marts 2018, bl.a. af ”Eventuelle
interessekonflikter i formidlingen af tilstandsrapporter”:
Justitsministeriet fandt ikke umiddelbart grundlag for, at
reglerne på området bør laves om. I evalueringen blev det dog
anbefalet at foretage en mere tilbundsgående analyse af
området.
”Navnlig
på baggrund af den større andel af huseftersynsordningens interessenter,
der påpeger uhensigtsmæssigheder ved bestillerreglerne og bygningssagkyndiges
samarbejde med forsikringsselskaber… finder Justitsministeriet, at det bør
undersøges nærmere, om reglerne er hensigtsmæssige og lever op til deres
formål.”
Erhvervsministeriet (ressortansvarlig) vil i 2018 gennemføre en
nærmere analyse af området.
Erhvervsministeren oversendte analyse til ERU den 29. december
2018.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0005.png
ANALYSEN
Forankret i Sikkerhedsstyrelsen
Gennemført af Deloitte efter begrænset udbud
Omfattende analysearbejde, herunder:
Data fra samtlige tilstandsrapporter i
perioden 2014
2017
Data fra tekniske revisioner (kontrollen med
tilstandsrapporter)
Interviews med mere end 30 aktører
(forsikringsselskaber, brancheforeninger for
bygningssagkyndige, bygningssagkyndige og
ejendomsmæglere mv.)
Fokusgruppeinterviews med forbrugere
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0006.png
INFORMANTER I UNDERSØGELSEN
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0007.png
ANALYSE DESIGN
Analysen blev overordnet foretaget i to spor:
Hvordan er relationerne mellem
forsikringsselskaberne og de
bygningssagkyndige i ordningen?
Giver relationerne sig til udtryk i de
tilstandsrapporter, som forbrugerne modtager?
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0008.png
KONKLUSIONER
AFHÆNGIGHEDER
1/3
Der er
tætte
men varierende
faste relationer mellem de større bygningssagkyndige og
forsikringsselskaberne.
Stor økonomisk afhængighed udgør en risiko for uvildigheden. De store bygningssagkyndige er
eksponerede over for forsikringsselskaberne
(bl.a. krav om leverancesikkerhed, geografisk
dækning og ensartet udformning af rapporter)
Forsikringsbestillervejen bliver anvendt i 60 % af alle bestillinger af rapporter. (Forventningen i
2004, da reglerne blev indført:
Det bliver en undtagelse)
Seks større byggesagkyndigvirksomheder sidder på op mod 73 % af markedet. De store
bygningssagkyndiges omsætning fra forsikringsselskaberne udgør mellem 33 og 63 % af deres
samle omsætning.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen understreger dog, at der i dansk ret er aftalefrihed, og at
denne aftalefrihed også gælder større virksomheder, der indgår aftaler med hinanden. Det er
således ikke i sig selv ulovligt, at et forsikringsselskab vælger at indgå aftale med bestemte
virksomheder om levering af en given ydelse.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0009.png
KONKLUSIONER
AFHÆNGIGHEDER
1/3
Seks større byggesagkyndigvirksomheder sidder på
65 % af markedet for tilstandsrapporter, målt på
antal rapporter, de selv udarbejder.
De 6 virksomheder sidder på op mod 73 % af
markedet, hvis man medregner de
tilstandsrapporter, som de outsourcer de til de små
og mellemstore bygningssagkyndige.
De store bygningssagkyndiges omsætning fra
forsikringsselskaberne udgør mellem 33 og 63 % af
deres samle omsætning jf. figuren til højre.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0010.png
KONKLUSIONER
AFHÆNGIGHEDER
2/3
Det kan ikke dokumenteres, at nære økonomiske relationer
mellem bygningssagkyndige og forsikringsselskaber kommer til
udtryk i udarbejdelsen af forbrugernes rapporter
(målt på antal
nævnte alvorlige fejl i tilstandsrapporterne)
Statistiske analyser af antal nævnte fejl i tilstandsrapporten
viser jf. figurerne til højre, at de bygningssagkyndige, der
samarbejder med forsikringsselskaber, rapporterer flere fejl og
gennemsnitsligt flere alvorlige fejl
som giver
forsikringsselskaberne mulighed for at indføje undtagelser i
forsikringstilbuddene.
Men: Registrering af flere fejl kan også skyldes, at de større
samarbejdende bygningssagkyndige er mere grundige.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0011.png
KONKLUSIONER
AFHÆNGIGHEDER
3/3
Det kan ikke dokumenteres, at nære økonomiske
relationer mellem bygningssagkyndige og
forsikringsselskaber kommer til udtryk i
udarbejdelsen af forbrugernes rapporter
(målt på
antal fejl ved tekniske revisioner)
Der er jf. figuren til højre ikke grundlag for at sige, at
de samarbejdende bygningssagkyndige udarbejder
flere fejlbehæftede rapporter, målt på andelen af
fejl i forbindelse med teknisk revision (kontrol)
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0012.png
KONKLUSIONER
AFHÆNGIGHEDER
3/3
Det kan heller ikke dokumenteres, at nære
økonomiske relationer mellem
bygningssagkyndige og
forsikringsselskaber kommer til udtryk i
udarbejdelsen af forbrugernes rapporter,
når man måler på antal klager i nævnet.
Der er jf. figuren til højre ikke væsentlige
forskelle mellem samarbejdende/ikke
samarbejdende bygningssagkyndige i antal
klagesager i Disciplinær- og klagenævnet
for beskikkede bygningssagkyndige
Undersøgelsen kan hverken be- eller
afkræfte, at nogle bygningssagkyndige
agerer uvildigt.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 183: Præsentation fra den tekniske gennemgang i ministeriet den 27/2-19 om bestillerveje og uvildighed i huseftersynsordningen, fra erhvervsministeren
2027664_0013.png
KONKLUSIONER
SKYGGERAPPORTER
Det er dokumenteret,
at de såkaldte “skyggerapporter”
(indtegningsrapporter) anvendes af ét selskab.
Praksis er nu, at sælger informeres herom fra den bygningssagkyndige,
men det er fortsat ikke gennemsigtigt, at sælger har givet accept heraf,
og hvilke oplysninger der indsamles. Sælger og køber har heller ikke
adgang til oplysningerne.
Finanstilsynet undersøger, om forsikringsselskabernes praksis er i
overensstemmelse med eksisterende regler om god skik for finansielle
virksomheder.