Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 172
Offentligt
2021804_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. februar 2019
Besvarelse af spørgsmål 144 alm. del stillet af udvalget den 29. januar
2019 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten
kan vedtage krav om, at danske pengeinstitutter skal opdeles i helholdsvis
kundeorienterede banker og investeringsbanker.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Ved
besvarelsen lægges det til grund, at der ved ”kundeorienterede ban-
ker” henvises til alle bankers aktiviteter, som ikke er investeringsservices.
Den finansielle EU-regulering er ikke til hinder for at stille krav om, at
danske pengeinstitutter skal opdeles i kundeorienterede banker og inve-
steringsbanker. EU-retten i bred forstand er ikke vurderet af Finanstilsy-
net.
I kapitalkravsforordningen (CRR) defineres et kreditinstitut som en virk-
somhed, der tager imod indskud fra offentligheden eller andre midler, der
skal tilbagebetales, samt i at yde lån for egen regning. EU-reguleringen
opstiller ikke krav til, hvilke aktiviteter et kreditinstitut skal have mulig-
hed for at udøve, men definerer omvendt virksomheder, der udøver oven-
stående aktiviteter som værende kreditinstitutter. Man kan derfor godt
lovgivningsmæssigt stille krav om, at f.eks. investeringsaktiviteter, skal
udøves i et andet selskab.
Kapitalkravsdirektivet (CRD IV) oplister hvilke aktiviteter, der er omfat-
tet af gensidig anerkendelse, når kreditinstitutter udøver aktiviteter i andre
EU-lande end deres hjemland. Denne liste indeholder investeringsser-
vices. Det betyder, at Danmark er forpligtet til at anerkende etablering af
en filial fra et andet EU-land, som både tilbyder kundeorienteret forret-
ning og investeringsservices. Ligeledes kan kreditinstitutter fra andre EU-
lande tilbyde disse services til danske kunder gennem grænseoverskri-
dende aktiviteter.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 172: Kopi til orientering af en række spm. stillet i Europaudvalget af Søren Søndergaard (EL) om EU-retten og finansiel virksomhed m.v., fra erhvervsministeren
2/2
En eventuel dansk regulering på dette punkt vil dermed ikke kunne for-
hindre, at pengeinstitutter fra andre EU-lande opretter filialer i Danmark
med både kundeorienteret forretning og investeringsservices. Et krav om
opdeling af danske pengeinstitutter vil således rykke på konkurrencefor-
holdet mellem danske og øvrige EU-kreditinstitutter.
Det skal ligeledes bemærkes, at krav om en opsplitning af eksisterende
finansielle koncerner, sådan at for eksempel danske pengeinstitutter skal
opdeles i helholdsvis kundeorienterede banker og investeringsbanker,
rejser en række spørgsmål af ekspropriationsretlig karakter.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at der har været et omfattende analy-
searbejde i EU om opsplitning af kundeorienteret bankvirksomhed og
investeringsservices. Det endte
ud i den såkaldte ”Liikanen rapport”.
Rapporten behandler dybdegående muligheden for at opdele bankerne.
Som opfølgning på Liikanen rapporten fremsatte EU-Kommissionen i
2014 et forslag om adskillelse af visse handelsaktiviteter fra kernebankak-
tiviteter. Der blev dog aldrig opnået enighed om et forslag herom med
Europa-Parlamentet, og Kommissionen har sidenhen trukket sit forslag
tilbage.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov