Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 171
Offentligt
Kære Udvalgsmedlemmer.
På vegne af Danske Lodser vil jeg gerne takke for denne mulighed, for at præsentere og uddybe
vores bekymring for sejladssikkerheden i danske farvande
–
De danske stræder er nogle af de mest trafikerede farvande i verden.
Disse farvande har gennem tiden ført til småstatens storhed og fald.
Vi har den fortsatte opfattelse af lodsning, som en vigtig del af Danmarks infrastruktur samt en
brik i vores samfunds suverænitet og sikkerhed.
Mit navn er Lars Sigvardt og med mig har jeg Torben Jakobsen. Vi er begge medlemmer af Danske
Lodsers bestyrelse og aktive lodser med tilsammen mere en 20 års erfaring som lodser.
Jeg vi kort ridse vores synspunkter og forslag op. Derefter er vi parat til at svare på spørgsmål
------------------------- Slide til den med AIS spor.
Det danske lodsvæsen er blevet konkurrenceudsat i to omgange. Først blev lodsning til og fra
danske havne konkurrence udsat i 2007, og i 2016 er transitlodsninger gennem danske farvande
gradvist blevet konkurrence udsat, som det også beskrives i ministerens svar til udvalget.
I 2020 er det planen fra myndigheder og politisk hold at alle transitlodsninger også bliver
konkurrenceudsat.
Ministeren skriver til udvalget, at Søfartsstyrelsen er ved at foretage et servicetjek inden den
endelige og totale liberalisering af alle lodsninger i 2020. Rambøll har for Søfartsstyrelsen
udfærdiget en rapport, der først senere vil blive offentliggjort, men som ifølge vores oplysninger
blandt andet dokumenterer, at færre skibe tager lods og over kortere distancer.
Hvorfor? Fordi de nyere operatører forsøger at lave så korte og billige produkter som muligt
–
og
statens eget Danpilot er gået med på vognen.
Det statslige lodsvæsen blev konkurrenceudsat i 2007 på baggrund af anbefalinger fra et nedsat
lodslovsudvalg. Initiativtagerne var Finansministeriet, Erhvervsministeriet, Konkurrencestyrelsen,
Danmarks Rederforening (i dag Danske Rederier) og Danske Havne. Målet var lavere priser.
Førnævnte rapport mener vi også vil konkludere, at priserne på havnelodsninger er steget
eksplosivt og priserne på gennemsejlingslodsninger er stort set de samme.
SÅ - Hverken målene om lavere priser eller øget brug af lods gennem danske farvande er indfriet.