Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2016432_0001.png
Forslag til landsplandirektiv for
Baltic Pipe
Gastransmissionsledning med anlæg på eksisterende modtageterminal
Nybro i Varde Kommune og en kompressorstation i Næstved Kommune
Høringsperiode den 15. februar - 12. april 2019
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0002.png
Indhold
Forord �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
Bekendtgørelse om landsplandirektiv for gastransmissionsledning med tilhørende tekniske anlæg �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
Kapitel 1.
Reservation af arealer til en ny gastransmissionsledning med tilhørende tekniske anlæg – Baltic Pipe �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
Kapitel 2.
Reservation af arealer til gastransmissionsledning og linjeventilstationer �½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
Bemærkninger til kapitel 2: Gastransmissionsledning, linjeventilstationer og midlertidige arbejdspladser
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
Kapitel 3.
Nye tekniske anlæg indenfor den eksisterende modtageterminal i Nybro i Varde Kommune.
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
Bemærkninger til kapitel 3: Nye tekniske anlæg indenfor den eksisterende Nybro modtageterminal i Varde Kommune�½�½�½�½�½�½
Kapitel 4.
Kompressorstation ved Everdrup i Næstved Kommune
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
3
4
4
5
10
17
19
24
27
35
Bemærkninger til kapitel 4. Kompressorstation ved Everdrup i Næstved Kommune
�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
Kapitel 5.
Ikrafttrædelse�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½�½
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0003.png
Forord
Baltic Pipe er en ny gastransmissionsledning, der vil sikre forsyningssikkerheden
for naturgas i Danmark. Desuden vil gastransmissionsledningen få forbindelse til
gasfelter i Nordsøen og gastransmissionsnettet i Polen. Nærværende forslag til
landsplandirektiv vil sikre plangrundlaget for landanlæggene for en ny gastrans-
missionsledning fra Jyllands vestkyst via Fyn til Faxe Bugt på Sjælland. Landsplan-
direktivet overtager den kommunale planlægning for øvrige anlæg, som er nød-
vendige for udnyttelsen af gasledningen. Det drejer sig om en kompressorstation
ved Everdrup i Næstved Kommune og udvidelsen af den eksisterende modtage-
station ved Nybro i Varde Kommune.
Erhvervsministeren kan efter planlovens § 3 varetage landsplanmæssige interesser,
herunder ved et landsplandirektiv. Et landsplandirektiv udstedes som en bekendt-
gørelse. Et landsplandirektiv kan iht. planlovens § 3, stk. 2, tillægges retsvirkning
som kommuneplaner.
Forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med miljøvurdering sendes i offentlig
høring fra den 15. februar til den 12. april 2019.
Erhvervsstyrelsen
3
Foto: Energinet
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0004.png
Bekendtgørelse om landsplandirek-
tiv for gastransmissionsledning med
tilhørende tekniske anlæg
I medfør af § 3, stk. 1 og 2, i lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 287 af
16. april 2018, fastsættes:
Kapitel 1. Reservation af arealer til en ny ga-
stransmissionsledning med tilhørende tekniske
anlæg – Baltic Pipe
Formål
§ 1. Bekendtgørelsens formål er at reservere arealer til en ny gastransmissionsled-
ning fra Houstrup Strand via Fyn til Faxe Bugt på Sjælland, udvidelse af modta-
geterminal i Nybro i Varde Kommune og en ny kompressorstation ved Everdrup i
Næstved Kommune, som vist på bilag 1.
Bilag 1 Oversigtskort over ny gastransmissionsledning samt modtageanlæg og
kompressorstation
Erhvervsstyrelsen
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0005.png
Kapitel 2. Reservation af arealer til gastransmis-
sionsledning og linjeventilstationer
Formål og retsvirkning
§ 2. Reglerne i dette kapitel har til formål at reservere landzonearealer til en ny
gastransmissionsledning fra Houstrup Strand via Fyn til Faxe Bugt på Sjælland,
som vist på bilag 2.
Stk. 2. Reservationen skal, i tiden frem til gastransmissionsledningen er anlagt,
sikre at der ikke planlægges eller etableres anlæg, der ikke er forenelige med de
restriktioner, der er forbundet med en gastransmissionsledning til 10 milliarder
kubikmeter pr. år.
Stk. 3. Bestemmelserne i §§ 4-8 tillægges retsvirkning som kommuneplan og an-
lægsarbejder, der er nævnt i §§ 5-8, kan iværksættes uden landzonetilladelse efter
§ 35, stk. 1.
§ 3. Kommunalbestyrelsen kan ikke give landzonetilladelse efter § 35 eller bygge-
tilladelser iht. bygningsreglementet, der er i strid med arealreservationen, indtil
gastransmissionsledningen er anlagt.
§ 4. Mindre ændringer i arealreservationen kan ske efter godkendelse af Erhvervs-
ministeren eller den ministeren bemyndiger hertil.
Områdets afgrænsning
§ 5. Reservationen gælder i et bælte på 250 meter på hver side af den planlagte
gastransmissionsledning. Eksisterende kommuneplanlagte arealer, fredede for-
tidsminder, arealfredninger ved Wedellsborg Banker, Davinde Mølledam og Hin-
demae Hovedgård, fredning omkring Roholte Kirke, og Natura 2000 N112 Lille-
bælt er ikke omfattet af reservationen, som vist på bilag 2.
Stk. 2. Når gastransmissionsledningen er anlagt, ændres reservationen til en zone
på 200 m på hver side af gastransmissionsledningen, hvor der ikke uden en kon-
kret vurdering af sikkerheden ift. gastransmissionsledningen og den konkrete an-
vendelse, kan planlægges for ny bebyggelse eller ændret arealanvendelse.
Stk. 3. Berørte kommuner er oplistet i bilag 3.
Anvendelse
§ 6. Indenfor arealreservationen i Jylland fra Houstrup Strand til modtageterminal
Nybro i Varde Kommune samt fra kompressorstation Egtved til Lillebælt ved Sten-
derup Hage i Kolding Kommune, kan der anlægges en gastransmissionsledning
samt etableres 5 linjeventilstationer, som vist på bilag 4a og 4b samt midlertidige
Erhvervsstyrelsen
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0006.png
arbejdspladser, som er vist på bilag A.
§ 7. Indenfor arealreservationen fra Skrillinge Strand ved Middelfart til Nordenhu-
se nord for Nyborg, kan der anlægges en gastransmissionsledning samt etableres
7 linjeventilstationer, som vist på bilag 5 og midlertidige arbejdspladser, som er
vist på bilag A.
§ 8. Indenfor arealreservationen fra Kongsmark ved Slagelse til Faxe Bugt kan der
anlægges en gastransmissionsledning samt etableres 5 linjeventilstationer, som
vist på bilag 6 og midlertidige arbejdspladser, som er vist på bilag A.
Erhvervsstyrelsen
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0007.png
Bilag 2
Bilag 3
Jylland
Varde Kommune
Vejle Kommune
Vejen Kommune
Fyn
Middelfart Kommune
Assens Kommune
Faaborg-Midtfyn
Odense Kommune
Kerteminde Kommune
Nyborg Kommune
Sjæland
Slagelse Kommune
Faxe Kommune
Næstved Kommune
Kolding Kommune
Erhvervsstyrelsen
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0008.png
Bilag 4a
Vestjylland
Bilag 4b
Østjylland
Erhvervsstyrelsen
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0009.png
Bilag 5
Fyn
Bilag 6
Sjælland
Erhvervsstyrelsen
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0010.png
Bemærkninger til kapitel 2: Gastransmissions-
ledning, linjeventilstationer og midlertidige ar-
bejdspladser
Reservation til ny gastransmissionsledning samt linjeven-
tilstationer og midlertidige arbejdspladser
Bemærkninger til regler i bestemmelserne for en ny gastransmissi-
onsledning
1. Projektet
Forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe muliggør etablering af en ca. 210 km
lang gastransmissionsledning med tilhørende linjeventilstationer samt øvrige tek-
niske anlæg og udstyr. Arealreservationen til gastransmissionsledningen krydser
tværs gennem Danmark og berører områder i 13 kommuner henholdsvis Varde,
Vejen, Vejle, Kolding, Middelfart, Assens, Faaborg-Midtfyn, Odense, Kerteminde,
Nyborg, Slagelse, Næstved og Faxe. Gastransmissionsledningen får desuden for-
bindelse til gasfelter i Nordsøen og gastransmissionsnettet i Polen.
Arealreservation til gastransmissionsledning med tilhørende linjeventilstationer og
øvrige tekniske installationer
I Jylland etableres gastransmissionsledningen på to delstrækninger: Dels en ca. 18
km lang strækning fra Houstrup Strand til modtageterminal Nybro i Varde Kom-
mune, og dels en ca. 42 km lang strækning fra den eksisterende kompressorstati-
on i Egtved i Vejle Kommune til Stenderup Hage ved Lillebælt i Kolding Kommune.
På Fyn vil gastransmissionsledningen få et samlet forløb på ca. 78 km fra Skrillinge
Strand i Middelfart Kommune til Nordenhuse nord for Nyborg.
På Sjælland skal gastransmissionsledningen etableres fra Kongsmark i Slagelse
Kommune til Faxe Bugt i Faxe Kommune, og anlægget vil her få en samlet længde
på ca. 70 km. Mellem modtageterminal Nybro og kompressorstation Egtved, an-
Erhvervsstyrelsen
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0011.png
vendes en eksisterende gastransmissionsledning, ligesom der anvendes eksiste-
rende gastransmissionsledning mellem Nyborg linjeventilstation og Kongsmark
linjeventilstation (under Storebælt).
I tilknytning til gastransmissionsledningen skal der etableres 17 linjeventilstati-
oner, som anvendes til afspærring af gassen i tilfælde af reparationsarbejder. På
linjeventilstationerne opstilles diverse lave tekniske anlæg som sluser til inspektion
og rensning af gasrøret, ventilarrangementer og afblæsningsskorstene samt få
steder desuden også installationsskabe.
Fire af linjeventilstationerne anlægges på eksisterende stationsanlæg i Nybro,
Egtved, ved Nordenhuse og i Kongsmark. De øvrige etableres med et vist inter-
val langs med gastransmissionsledningen henholdsvis i Blåbjerg Klitplantage, ved
Skanderup, Stenderup, Svenstrup, Gelsted, Skovhuse, Bellinge, Hjallese, Ullerslev,
Gimlinge, Ladby og Faxe samt på den nye kompressorstation ved Everdrup. Linje-
ventilstationerne optager som hovedregel et areal på ca.1500 m2, dog vil linjeven-
tilstationen i Blåbjerg Klitplantage blive på ca. 1600 m2, ved Stenderup når den op
på ca. 3500 m2 og ved Faxe bliver den på ca. 2200 m2. Alle linjeventilstationer vil
blive omgivet af afskærmende beplantning.
I forbindelse med etablering af gastransmissionsledningen vil der være behov for
etablering af midlertidige arbejds- og røroplagspladser, se Bilag A. Disse vil ho-
vedsageligt blive etableret på landbrugsjord. Få steder vil der på grund af tekni-
ske årsager og lokale forhold, såsom afstandskrav til boliger, terræn og øvrige
arealbindinger, være behov for at etablere arbejds- og røroplagspladser indenfor
et enkelt Natura 2000 område (N83), på arealer med beskyttet natur og indenfor
områder omfattet af landskabsfredning og strandbeskyttelseslinje. Dette er be-
skrevet i afsnittene nedenfor.
1.1
Eksisterende forhold
Arealreservationen omfatter helt overvejende dyrkede arealer i landzone, men en-
kelte steder vil reservationen også række ind over kommune- og lokalplanlagte
arealer i byzone. Emnet er behandlet i pkt. 1.2.5 Gældende kommuneplaner.
1.1.1
Natur, vandløb og lavbundsområder
Der findes en lang række naturområder og vandløb indenfor arealreservationen,
som er beskyttet i henhold til naturbeskyttelsesloven. Det tilstræbes, at så få na-
turområder som muligt berøres af gastransmissionsledningen. Krydsning af de
beskyttede naturområder og vandløb vil kræve dispensation fra naturbeskyttel-
seslovens § 3 samt vandløbsloven.
Herudover giver arealreservationen til gastransmissionsledningen mulighed for,
at gastransmissionsledningen kan krydse en række skovområder herunder skove
med fredskovspligt. Det tilstræbes at minimere fældning mest muligt. Fældning af
fredskov fordrer forudgående tilladelse fra skovloven.
Erhvervsstyrelsen
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0012.png
Arealreservationen rummer en lang række større og mindre lavbundsområder.
Det indarbejdes i videst muligt omfang, at de tekniske anlæg ikke forhindrer, at
udpegede lavbundsarealer vil kunne genskabes til deres oprindelige vandspejls-
niveauer.
Arealreservationen til gastransmissionsledningen rummer desuden Natura
2000-områder. Forholdet til disse er behandlet under punkt 1.2.3 Statslige natur-
planer og bilag IV-arter.
1.1.2
Rekreative arealer og strandbeskyttelse
Der findes desuden en række rekreative arealer indenfor arealreservationen her-
under strande ved Houstrup Strand i Varde, ved Stenderup Hage i Kolding, Skrillin-
ge Strand ved Middelfart og ved Faxe Bugt. Det vil kræve forudgående dispensati-
on fra naturbeskyttelseslovens § 8 og § 15 at gennemføre anlægsarbejder indenfor
klitfredningslinjen og strandbeskyttelseslinjen. Derudover rummer arealreservati-
onen blandt andet to golfbaner samt diverse rekreative vandre- og cykelstier.
1.1.3
Kulturhistorie, landskabsfredninger og arkæologi
Stenderup Hage i Kolding Kommune er omfattet af en landskabsfredning, ligesom
arealer ved Odense Ådal, en trærække ved Bramstrup Gods i Faaborg-Midtfyn
Kommune og Bækkeskov Gods i Næstved Kommune. Herudover omfatter areal-
reservationen en kirkefredning ved Skellerup Kirke, et stengærde ved Hindemae
og en kirkefredning ved Avnslev Kirke i Nyborg Kommune. Disse områder kan
blive berørt af gastransmissionsledningen, og det vil kræve dispensation fra areal-
fredningerne, hvis der skal ske fældning eller eventuelt øvrige ændringer indenfor
disse områder. Det forventes ikke, at anlægget vil efterlade øvrige varige spor ud
over de ca. 4 meter brede spor i de levende hegn, hvor der ikke må plantes hen
over gastransmissionsledningen. Øvrige landskabsfredede områder og kirkefred-
ninger indenfor arealreservationen berøres ikke af gastransmissionsledningen, og
det er arealfredningen ved Wedellsborg Banker, Davinde Mølledam, arealfrednin-
gen ved Hindemae Hovedgård samt fredningen omkring Roholte Kirke.
Der findes et stort antal fortidsminder og beskyttede diger samt et mindre antal
kulturarvsarealer indenfor arealreservationen. Det forventes ikke, at fortidsmin-
der berøres af den fremtidige gastransmissionsledning, men der vil være behov
for at krydse områder omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinje, at gennemføre
midlertidige gennembrud af diger og at krydse kulturarvsarealer. Krydsning af
fortidsmindebeskyttelseslinje fordrer forudgående dispensation fra naturbeskyt-
telseslovens § 18, og det vil kræve dispensation fra museumsloven at gennemføre
gennembrud af diger.
1.1.4
Infrastruktur og tekniske anlæg
Der vil være behov for at krydse såvel statslig som kommunal infrastruktur i form
af eksisterende og planlagte veje og jernbaner, og der findes desuden enkelte
vindmølleområder indenfor arealreservationen. Vejdirektoratet er myndighed i
forhold til krydsning af motorveje, kommunerne er vejmyndighed for øvrige veje,
Erhvervsstyrelsen
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0013.png
og Banedanmark er myndighed i forhold til krydsning af jernbaner. Arealreserva-
tionen til gastransmissionsledningen vil ikke hindre allerede planlagt infrastruktur
eller få konsekvenser for eksisterende og planlagte vindmølleområder.
1.2
1.2.1
Forholdet til anden planlægning og lovgivning
Statslig planlægning
Landsplanredegørelse 2019 redegør for de nye rammer for vækst og udvikling
i hele landet, som følge af den politiske aftale om Danmark i bedre balance fra
2016 og ændringer af planloven, som trådte i kraft hhv. den 15. juni 2017 og den
1. februar 2018.
Forslag til landsplandirektiv tilvejebringer grundlaget for etablering af en ga-
stransmissionsledning, der som udgangspunkt kan lægge begrænsninger på are-
alanvendelsen i en zone på 200 m på hver side af gastransmissionsledningen,
svarende til omkring 2 promille af Danmarks samlede areal. I nærzonen omkring
gastransmissionsledningen kan der således være en reduceret mulighed for by-
udvikling mm., men overordnet vurderes gastransmissionsledningen ikke at være
i konflikt med
Landsplanredegørelse 2019.
Med samme argumentation vurderes forslag til landsplandirektiv ikke at være i
konflikt med ’Regeringens udspil om vækst og udvikling i hele Danmark 2015’,
selv om der i nærzonen omkring anlægget vil være begrænsninger i udviklings-
potentialet. Forslag til landsplandirektiv vurderes ikke at være i konflikt med initi-
ativerne i udspillet.
Forslag til landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen udpeger
udviklingsområder ved St. Elmue og Vindbyholt Roholte i Faxe Kommune, som
ligger indenfor arealreservationen for Baltic Pipe. Forslag til landsplandirektiv for
udviklingsområder indeholder bestemmelser om, at kommunen i den videre plan-
lægning for området skal sikre, at udviklingen af området kan ske i overensstem-
melse med realiseringen af Baltic Pipe-projektet.
1.2.2
Statslige vandplaner
Vandområdeplanerne er en samlet plan for at forbedre det danske vandmiljø. De
skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i over-
ensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv. Arealreservationen for gastransmis-
sionsledningen krydser områder både med særlige og almindelige drikkevands-
interesser, og selve gastransmissionsledningen vil krydse en lang række vandløb,
ligesom forslag til landsplandirektiv vil muliggøre anlægsarbejder ved kysterne.
Det vurderes, at der ikke vil være nogen påvirkning af dybereliggende grund-
vandsmagasiner, hvorfra der indvindes grundvand eller sker påvirkning af drikke-
vandsboringer, både hvad angår risiko for nedsivning af forurening og påvirkning
ved grundvandssænkning.
Erhvervsstyrelsen
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0014.png
Der forventes ikke en væsentlig påvirkning i forbindelse med anlægsarbejdet og
ingen påvirkning under drift i forhold til vandløb og kystvande, såfremt de nød-
vendige afværgeforanstaltninger - herunder eksempelvis opgravningsfrie kryds-
ninger - tages i brug.
Ingen søer omfattet af vandområdeplanerne vurderes at blive påvirket.
1.2.3
Statslige naturplaner og bilag IV-arter
Natura 2000-planerne er en samlet plan for, hvordan Danmark sikrer fremgan-
gen i Natura 2000-områderne. Arealreservationen for gastransmissionsledningen
rummer tre Natura 2000-områder, som kan krydses af gastransmissionsledningen:
N83 Blåbjerg Egekrat, N114 Odense Å og N163 Suså. Der er gennemført en fuld
konsekvensvurdering af N83 Blåbjerg Egekrat, mens en væsentlighedsvurdering
for N114 Odense Å og N163 Suså har kunnet udelukke en væsentlig påvirkning.
For N83 Blåbjerg fremgår det af konsekvensvurderingen, at anlægget kan etable-
res gennem Natura 2000-området uden at stride mod bevaringsmålsætningerne
for Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag, såfremt der iværksættes de be-
skrevne afværgeforanstaltninger. Herudover er der et mindre overlap med Natura
2000-område N112 Lillebælt både nord for Stenderup Hage og syd for Middelfart.
For dette og øvrige Natura 2000-områder omkring arealreservationen har en væ-
sentlighedsvurdering ligeledes kunnet udelukke en væsentlig påvirkning.
Indenfor arealreservationen til gastransmissionsledningen findes potentielt flere
bilag IV-arter. I miljørapporten for forslag til landsplandirektiv (se pkt. 1.2.8) er
gennemført vurdering af påvirkning af birkemus, hasselmus, flagermus, padder og
markfirben, mens en påvirkning af øvrige bilag IV-arter kan udelukkes. Med de i
miljørapporten beskrevne afværgeforanstaltninger vurderes det, at gastransmissi-
onsledningen kan etableres inden for arealreservationen uden væsentlige konse-
kvenser for de lokale bestande af bilag IV-arter eller for arterne som sådan.
1.2.4
Råstofplanlægning
Der findes i alt ca. ti råstofgraveområder/råstofinteresseområder indenfor areal-
reservationen omkring gastransmissionsledningen. Et mindre råstofgraveområde
i Østjylland, og fem råstofområder på Fyn vil blive krydset af gastransmissionsled-
ningen, mens resten ikke forventes at blive direkte berørt. I områderne, der bliver
direkte berørt, vil muligheden for at udnytte råstofferne blive begrænsede som
følge af gastransmissionsledningen. Dette vurderes at være ubetydeligt i forhold
til den samlede råstofressource i Danmark.
1.2.5
Gældende kommuneplaner
Arealreservationen på 250 m på hver side af den kommende gastransmissionsled-
ning omfatter helt overvejende dyrkede arealer i landzone. Forslag til landsplan-
direktiv muliggør ikke, at gastransmissionsledningen kan etableres indenfor kom-
mune- og lokalplanlagte områder, og de planlagte områder vil ikke blive pålagt
restriktioner, når gastransmissionsledningen er anlagt.
Erhvervsstyrelsen
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0015.png
Det betyder, at følgende kommune- og lokalplanlagte arealer ikke er omfattet af
arealreservationen:
Jylland: Ved Henne Stationsby (rammeområde 07.01.E01) og Skellerup (9.BL.1) i
Varde Kommune. Ved Lunderskov (1114.E1; 1114.B1; 1112.G1; 1112.B2; 1117.E1;
1117.E4), vest for Kolding by (0831.E3) og ved Sdr. Stenderup (0941.B3; 0941.B4;
0941.BE1) i Kolding Kommune.
Fyn: Sydøst for Middelfart (rammeområde B.01.11; B.01.12; B.03.20; B.03.20), ved
Gamborg (L.03.30), Udby (L.05.40), Håre (L.10.04), og Vesterdal (O.05.40) i Middel-
fart Kommune. Ved Kaslund (1.1.BE.20), Tommerup (3.1.B.36; 3.1.T.21) og ved Brylle
(3.1.O.60; 3.2.R.1; 3.2.B.1) i Assens Kommune. Ved Bellinge, Højby og Davinde i
Odense Kommune (6.G2; 4.LF1; 6.J2; 4.LB3; 5.J60; 4.LB1; 6.B5; 4.LB4; 4.J1; 4.LMB2;
4.J6; 4.LF2; 4.LF10; 5.J1; 6.J1; 5.J20; 5.J62; 5.F25; 5.J61; 5.B24; 5.G60; 4.LF12; 5.J65;
5.J63; 4.J2; 6.B1) og ved Skalkendrup i Nyborg (4.BL.1; 4.E.1; 4.O.2; 9.B.2; 9.O.1).
Sjælland: ved Kelstrup, Hejninge, Sludstrup, Trelleborg, Bjærup og Gerlev i Slagel-
se Kommune (39.BE1; 33.BE2; 61.BE1; 33.BE1; L.R22; 84.BE1; 26.BE1; L.R24) , ved
Fuglebjerg, Gangesbro, Fensmark, Næstved by samt landsbyafgrænsninger ved
Dysted, Vridsløse og Vallensved i Næstved Kommune (5 T1; 5 T2; 5.1 D4; 6 BE2; 3.1
B12; 1.5 E23.2; 1.5 E25; 1.5 E26; 1.5 F8; 1.5 B53.1; 3 BE1; 3 BE4; 6.4 BE36.1) og ved
Roholte, Orup og Store Elmue i Faxe Kommune (Å-BE12; Å-BE13; Å-S2).
1.2.6
Arealreservationer og restriktioner
Arealreservationen omfatter et 500 meter bredt bælte omkring gastransmissions-
ledningen. Når den endelige linjeføring er fastlagt i forbindelse med eksprop-
riationen, vil arealreservationen blive indskrænket til 200 meter på hver side af
gastransmissionsledningen.
Dette er ikke en forbudszone, men svarer til det som betegnes som en ”class locati-
on zone”, hvor planer for byudvikling, anlægsarbejder, vejanlæg, sportspladser, ri-
debaner, råstofindvinding, vindmøller, antennemaster mv. skal sikkerhedsvurderes
ud fra tilstedeværelsen af en gastransmissionsledning, jf. cirk.183 af 26/11/1984.
Dette skyldes, at gastransmissionsledningen er dimensioneret efter befolknings-
koncentrationen i de berørte områder, og at tekniske forhold kan være afgørende
i forhold til placering af veje, vindmøller mv. nær ved gastransmissionsledningen.
Ny bebyggelse eller ændret anvendelse af arealerne nær eksisterende transmissi-
onsledninger kan i særlige tilfælde betyde, at Arbejdstilsynet eller Energistyrelsen
kan stille særlige krav.
Når gastransmissionsledningen er etableret, vil der desuden blive tinglyst en zone
på 20 meter på hver side af ledningen. Indenfor denne zone må der ikke opføres
bygninger til ophold for mennesker, og der må ikke etableres beplantning med
dybtgående rødder i en afstand af 2 meter på hver side af gastransmissionsled-
ningen.
Erhvervsstyrelsen
15
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0016.png
1.2.7
Øvrige bindinger og tilladelser
Et landplandirektiv erstatter ikke tilladelser efter anden lovgivning. Der vil derfor
være behov for en række tilladelser i forbindelse med etablering af gastransmissi-
onsledningen herunder dispensationer og tilladelser fra blandt andet naturbeskyt-
telseslovens §§ 3, 8, 15, 16, 17 samt skovloven, vandløbsloven, jordforureningslo-
ven, museumsloven, vejloven, miljøbeskyttelsesloven, byggeloven mv.
1.2.8
Miljøvurderingsloven
Planer, der muliggør rørledninger med en diameter på over 800 mm og en længde
på over 40 km til transport af gas, olie eller kemikalier, skal miljøvurderes i henhold
til § 2, bilag 1, pkt. 16 a i bekendtgørelse af Bekendtgørelse af lov om miljøvur-
dering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr 1225 af
25/10/2018).
Der er derfor udarbejdet en miljørapport for forslag til landsplandirektiv for Baltic
Pipe, som belyser de miljømæssige konsekvenser af planen. Miljørapporten of-
fentliggøres sammen med nærværende forslag til landsplandirektiv.
1.3
Kort
Erhvervsstyrelsen
16
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0017.png
Kapitel 3. Nye tekniske anlæg indenfor den eksi-
sterende modtageterminal i Nybro i Varde Kom-
mune.
Rammeområde for teknisk anlæg
Formål og retsvirkning
§ 9. Reglerne i dette kapitel har til formål at udlægge et område, der er beliggen-
de indenfor afgrænsningen af den eksisterende Nybro modtageterminal i Varde
Kommune, til nye tekniske anlæg og ny adgangsvej, som vist på bilag 7.
Stk.2. Bestemmelserne i §§ 10-11 tillægges retsvirkning som kommuneplan, og
bygge og anlægsarbejder, der er forudsat i § 11, kan iværksættes uden lokalplan.
Stk. 3. Bestemmelserne træder i stedet for bestemmelserne for det pågældende
område i lokalplan nr. L701-1 for et område ved Nybro i Varde Kommune af 5. maj
1981 og Tillæg nr. 1 og Tillæg 2 til lokalplan nr. L701-1 for et område ved Nybro i
Varde Kommune af henholdsvis 6. september 1983 og 27. september 1988.
Områdets afgrænsning
§ 10. Bekendtgørelsen gælder for et mindre område i byzone indenfor afgræns-
ningen af Nybro modtageterminal i Varde Kommune, som er vist på bilag 7.
Stk. 2. Hele arealet er beliggende indenfor afgrænsningen af Nybro modtagesta-
tion, og afskærmes mod omgivelserne af den nuværende beplantning og hegn
omkring den eksisterende modtageterminal.
Bebyggelsens omfang og vejforhold
§ 11. Inden for det i § 10 afgrænsede område må der opføres ny bebyggelse i form
af en servicebygning med tilhørende installationer, tre skorstene, adgangsvej og
fordelingsveje med en principiel placering, som vist på bilag 8.
Stk. 2. Servicebygningen kan etableres med en højde på op til 11 m, bredde 18 m
og længde 60 m. De tre skorstene kan være op til 20 m høje. Servicebygning og
skorstenene skal udføres i materialer, der ikke giver genskin og skal være i jord-
farver, herunder grå.
Stk. 3. Der kan etableres fordelingsveje indenfor området og en adgangsvej fra
Nybrovej.
stk. 4. Arealer i en afstand af 50 m fra midten af Nybrovej fra udlagt vejbyggelinje
må ikke anvendes til bebyggelse.
Erhvervsstyrelsen
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0018.png
Bilag 7
Arealreservationens placering på modtageterminal Nybro
Bilag 8
Principiel placering og omfang af nye anlæg som følge af Baltic Pipe indenfor arealreservation
Erhvervsstyrelsen
18
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0019.png
Bemærkninger til kapitel 3: Nye tekniske anlæg
indenfor den eksisterende Nybro modtageter-
minal i Varde Kommune
1.4
Projektet
Med forslag til landsplandirektiv udlægges et rammeområde på modtageterminal
Nybro til tekniske formål i form af en ny servicebygning med tre skorstene samt
en ny adgangsvej.
1.5
Området
Området, som er omfattet af nærværende forslag til landsplandirektiv, ligger i den
østlige del af den eksisterende modtageterminal Nybro og omfatter et areal på
ca. 1 ha.
Selve modtageterminalen er omgivet af sammenhængende bevoksning bestå-
ende af levende hegn og mindre bevoksninger med undtagelse af få åbninger,
primært hvor de eksisterende gastransmissionsledninger føres ind til området.
Øst for modtageterminalen findes dyrkede arealer, mod syd findes et græstørreri,
mod vest dyrkede arealer og mod nord Søvig Bæk, som er beskyttet i henhold
til naturbeskyttelseslovens § 3. Bækken berøres ikke af arealreservationen. Her-
udover findes der et kulturarvsareal og flere beskyttede fortidsminder nord, vest
og syd for området. Ingen af de nye anlæg inde på stationsområdet vil påvirke
fortidsminder eller deres beskyttelseslinjer.
Modtageterminal Nybro. Forslag til landsplandirektiv omfatter området markeret
med rød firkant i områdets østlige del
Erhvervsstyrelsen
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0020.png
1.6
Fremtidige forhold
I forbindelse med Baltic Pipe kan der indenfor arealreservationen, som er omfattet
af forslag til landsplandirektiv, opføres en servicebygning indeholdende rum for
transformatorer, eltavler, styretavler samt nødgenerator og kedler med tilhørende
installationer og tre skorstene.
Servicebygningen kan blive op til 11 meter høj og kan udføres med facader
og tage i jordfarver, grønne eller grå nuancer. Der kan etableres tilhørende
installationer i form af rørbroer, tanke og lignende.
Skorstene kan blive op til 20 meter høje og fremstå i jordfarver eller grå nuan-
cer og skorstene placeres vest for den nye servicebygning.
En ny adgangsvej fra Nybrovej mod øst.
Servicebygning med tre skorstene og ny adgangsvej er vist med hvid farve indenfor
afgrænsning for forslag til landsplandirektiv (rød firkant).
Servicebygning med tilhørende installationer og adgangsveje bliver knyttet sam-
men med anlæg og veje indenfor den eksisterende Nybro modtagestation og vil
fysisk og visuelt fungere som en integreret del af det samlede anlæg. Eksisterende
hegn langs Nybrovej bevares, dog skal der etableres en ny adgangsvej til området,
som vil fordre fældning på en begrænset strækning.
1.6.1
Øvrige anlæg og ændringer
I forbindelse med Baltic Pipe skal der etableres øvrige anlæg vest for og udenfor
arealreservationen. Disse anlæg kan rummes indenfor den eksisterende lokalplan.
Herudover skal der ske flytning af lagerhaller. Varde Kommune er myndighed i
forhold til dispensation til flytning af lagerhaller.
Erhvervsstyrelsen
20
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0021.png
1.7
1.7.1
Forholdet til anden planlægning og lovgivning
Statslige Naturplaner (2016-2021) og bilag IV arter
Natura 2000-planerne er en samlet plan for, hvordan Danmark sikrer fremgangen
i Natura 2000-områderne. Nærmeste Natura 2000 område er nr. 84 Kallesmærsk
Hede, Grærup Langsø, Fiilsø og Kærgård Klitplantage, som ligger ca. 3,8 km vest
for det eksisterende anlæg. Området vil ikke blive væsenligt påvirket af de nye
aktiviteter, som muliggøres med forslag til landsplandirektiv.
Anlægsarbejderne kan potentielt påvirke bilag IV-arter, herunder birkemus og
spidssnudet frø. Med de relevante projekttilpasninger og afværgeforanstaltnin-
ger vurderes det, at de tekniske anlæg inden for arealreservationen kan etableres
uden væsentlige konsekvenser for bilag IV-arter.
1.7.2
Statslige Vandområdeplaner (2015-2021)
Vandområdeplanerne er en samlet plan for at forbedre det danske vandmiljø. De
skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i over-
ensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.
I forslag til landsplandirektiv ligger arealreservationen indenfor et område med
drikkevandsinteresser. Det vurderes, at der ikke vil være nogen påvirkning af dy-
bereliggende grundvandsmagasiner, hvorfra der indvindes grundvand eller sker
påvirkning af drikkevandsboringer, både hvad angår risiko for nedsivning af for-
urening og påvirkning ved grundvandssænkning.
Søvig Bæk nord for modtageterminalen er plaget af okker og har ifølge vandom-
rådeplanerne en moderat tilstand. Der vil ikke være nogen væsentlig påvirkning
af vandløbet i forbindelse med anlægsarbejdet eller under drift. Der vil dog ske en
øget udledning af regnvand til bækken, hvorfor der vil blive ansøgt om en revision
af udledningstilladelsen i forbindelse med udarbejdelse af tillæg til miljøgodken-
delsen (se afsnit 1.7.5).
1.7.3
Kommuneplan 2017 for Varde Kommune og lokalplan L 701-1 med tillæg
Modtageterminal Nybro er i Kommuneplan 2017 udlagt til tekniske formål (ram-
meområde 10.10.T01), og er desuden omfattet af lokalplan L 701-1 samt L 701-1
tillæg nr. 1 og L 701-1 tillæg 2. De påtænkte anlæg muliggøres med nærværende
forslag til landsplandirektiv, idet etablering af servicebygning og skorstene ikke er
i overensstemmelse med bestemmelserne for delområderne i den eksisterende
lokalplan L 701-1 for området.
Arealreservationen til en servicebygning med tilhørende installationer, adgangsvej
og fordelingsveje inden for Nybro modtageterminal tilsidesætter bestemmelserne
i den eksisterende lokalplan for dette afgrænsede område. Andre mindre anlæg
som følge af Baltic Pipe, såsom procesanlæg og øvrige servicebygninger, kan rea-
liseres indenfor den eksisterende lokalplan med tillæg.
Erhvervsstyrelsen
21
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0022.png
1.7.4
Miljøvurderingsloven
Planer, der muliggør rørledninger med en diameter på over 800 mm og en længde
på over 40 km til transport af gas, olie eller kemikalier, skal miljøvurderes i henhold
til § 2, bilag 1, pkt. 16 a i Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 1225 af 25/10/2018).
Der er derfor udarbejdet en miljørapport for forslag til landsplandirektiv for Baltic
Pipe, som belyser de miljømæssige konsekvenser af planen. Miljørapporten of-
fentliggøres sammen med nærværende forslag til landsplandirektiv.
1.7.5
Risikoanlæg og sikkerhedszone
Det eksisterende gasanlæg i Nybro er kategoriseret som en kolonne 3-risikovirk-
somhed med Miljøstyrelsen som godkendelses- og tilsynsmyndighed. Der skal
som en konsekvens af Baltic Pipe udarbejdes et tillæg til den eksisterende miljø-
godkendelse. Dette tillæg indarbejdes i den samlede godkendelse, inden anlæg-
get tages i brug.
Af tillæg til den eksisterede sikkerhedsrapport fremgår det, at den eksisterende
sikkerhedszone omkring Nybro modtageterminal vil blive marginalt overskredet
i et område sydøst for modtageterminalen som følge af nye anlæg i forbindelse
med Baltic Pipe. De anlæg, som afkaster den øgede sikkerhedszone, ligger uden-
for arealreservation i forslag til landsplandirektiv. Det øgede område, der vil være
omfattet af sikkerhedszone omkring modtageterminalen, vil fremgå af tillæg til
sikkerhedsrapporten og forventes at blive optaget i Varde kommuneplan ved
næstkommende revision af kommuneplanen. I dette område må der ikke opføres
bebyggelse eller andre anlæg, der kan medføre sikkerhedsmæssige problemer.
Undtaget herfra er bygninger, anlæg med videre, der er nødvendige for en fortsat
jordbrugsmæssig udnyttelse/landbrugsdrift.
1.7.6
Øvrige tilladelser
Et landsplandirektiv erstatter ikke tilladelser efter anden lovgivning. Der vil derfor
være behov for øvrige tilladelser i forbindelse med etablering af de nye anlæg
på modtagestation Nybro herunder tilladelse fra vejloven, miljøbeskyttelsesloven,
jordforureningsloven, byggeloven mv.
Erhvervsstyrelsen
22
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0023.png
1.8
Kort over modtageterminal Nybro
Arealreservation indenfor modtageterminal Nybro, som er omfattet af nærværende
forslag til landsplandirektiv, er markeret med rød firkant.
Erhvervsstyrelsen
23
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0024.png
Kapitel 4. Kompressorstation ved Everdrup i
Næstved Kommune
Område for kompressorstation
Formål og retsvirkning
§ 12. Reglerne i dette kapitel har til formål at udlægge et areal i landzone til en
kompressorstation ved Everdrup i Næstved Kommune.
Stk. 2. Bestemmelserne i §§ 13-16 tillægges retsvirkning som kommuneplan, og
bygge- og anlægsarbejder, der er forudsat i §§ 14-16, kan iværksættes uden lokal-
plan og uden landzonetilladelse efter § 35, stk. 1.
Områdets afgrænsning
§ 13. Bekendtgørelsen gælder for et område i Næstved Kommune beliggende i
det åbne land, ca. 1 kilometer nordøst for landsbyen Everdrup. Området er land-
brugsarealer og omfatter del af matr.nr. 1b, 1c, 1h, 1i, 1o, 1p, 2g, 7000 1, 7000b og
7000c Tågeskov By, Everdrup samt 4c Stavnstrup By, Everdrup. Området afgræn-
ses mod vest af Hestehavevej og Sydmotorvejen, mod nord af skovområdet Tåge-
skov Hestehave, mod øst af Rønnedevej og mod syd af et levende hegn/beskyttet
dige samt Tågeskovvej. Områdets afgrænsning er vist på bilag 9.
Området anvendelse
§ 14. Inden for det i § 13 afgrænsede område kan der anlægges en kompressor-
station i overensstemmelse med reglerne i §§ 14 og 17, som en del af gastrans-
missionsnettet Baltic Pipe.
Stk. 2. Der må inden for det i § 13 afgrænsede område opføres en kompressor-
station med tilhørende bygninger og fritstående el-tekniske anlæg. I tilknytning
hertil kan der etableres veje, hegn, parkering o.lign., som er nødvendige for an-
læggets drift samt beplantning til afskærmning af anlægget.
Stk. 3. Området skal afgrænses af et mindst 15 m bredt beplantningsbælte med
primært hjemmehørende arter. Beplantningsbæltet etableres som flerrækket
hegn med karakter af skovbryn. Hegnet skal hovedsagelig bestå af løvfældende
træer og buske suppleret af stedsegrønne træer plantet i grupper på strategiske
steder. En ydre ring af beplantning skal være på plads ved ibrugtagningstidspunk-
tet. Resten af beplantningen skal være etableret hurtigst muligt og senest 1 år
efter ibrugtagningstidspunkt.
Bebyggelsens omfang
§ 15. Inden for området må der opføres ny bebyggelse i form af teknikbygninger,
lagerhaller, afblæsningsskorsten og administrationsbygninger med en principiel
Erhvervsstyrelsen
24
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0025.png
placering som vist på bilag 10. Bygningerne skal fremstå med facader og tage i
ikke skinnende materialer og være i jordfarver herunder grå. Afblæsningsskorste-
nen skal være lysegrå.
Stk. 2. I delområde 1 kan der etableres administrations- og lagerbygninger i en
højde op til 9,5 m. Der kan desuden etableres parkeringsareal og forsinkelsesbas-
sin.
Stk. 3. I delområde 2 kan der etableres servicebygning, som indeholder elinstalla-
tion, nødgenerator, trykluftkompressor, kedelrum, varmeforsyning, kontrolrum og
værksted med en bygningshøjde op til 10 m.
Stk. 4. I delområde 3 kan der etableres op til fire kompressorbygninger med tilhø-
rende procesanlæg og en målebygning. Kompressorbygningerne kan være op til
13 m høje og kan etableres indenfor byggefeltet vist på kortbilag 10.
Stk. 5. I delområde 4 kan der etableres transformerstation med tilhørende installa-
tioner og en bygning med en højde op til 9 m og højst 6 lynfangsmaster med en
højde på op til 25 m.
Stk. 6. I delområde 5 kan der etableres interne vejanlæg, grønne områder, forsin-
kelsesbassin og en afblæsningsskorsten med en højde op til 45 m.
Stk. 7. I delområde 6 kan der anlægges vejadgang til kompressorstationen.
§ 16. Der kan ske terrænændringer i delområde 1, 2, og 3, så alle områderne ligger
i kote ca. 95. Delområde 4 kan terrænreguleres, så hele området ligger i kote ca.
97. Herudover må der ikke ske terrænændringer på mere end +/- 1 m undtagen i
forbindelse med adgangsvejen, forsinkelsesbassinet og i overgange mellem del-
område 3, 4 og 5.
Sikkerhedszoner
§ 17. De tekniske anlæg på kompressorstationen afkaster sikkerhedszoner, som
skal respekteres ved fremtidig kommunal planlægning i området omkring kom-
pressorstationen.
Erhvervsstyrelsen
25
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0026.png
Bilag 9
Område for kompressorstation vist med rød streg
Bilag 10
Anlæg, delområder og byggefelt indenfor arealreservationen til en ny kompressorstation ved
Næstved Kommune
Erhvervsstyrelsen
26
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0027.png
Bemærkninger til kapitel 4. Kompressorstation
ved Everdrup i Næstved Kommune
1.9
Projektet
Med forslag til landsplandirektiv udlægges et område til tekniske formål i form af
en kompressorstation med bygninger og el-tekniske anlæg.
1.10 Området
Området, hvor den nye kompressorstation udlægges, ligger ca. 1 kilometer nord-
øst for landsbyen Everdrup. Området anvendes i dag til landbrugsformål og om-
gives mod vest af Hestehavevej og Sydmotorvejen, mod nord af skovområdet
Tågeskov Hestehave, mod øst af Rønnedevej og mod syd af et beskyttet dige/
læhegn samt Tågeskovvej. Terrænet indenfor området er kuperet, og der er en
højdeforskel på ca. 20 meter fra det højeste punkt i arealets sydvestlige del til
laveste punkt, som ligger i den østlige del.
Der ligger en enkelt gårdbebyggelse omgivet af beplantning centralt i området.
Både bebyggelse og dele af beplantningen vest og syd for bygningerne skal fjer-
nes for at give plads til kompressorstationen. Herudover findes der spredte bo-
liger nord, syd og øst for stationsarealet samt en døgninstitution nordvest for
Tågeskov Hestehave.
Indenfor arealreservationen til kompressorstationen ligger tre søer, som er be-
skyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens § 3. Søerne vil ikke blive berørt af
anlægget. Tågeskov Hestehave er omfattet af en 300 meter skovbyggelinje, som
rækker ind over arealets nordøstlige del. I den østlige del af området findes et
beskyttet vandløb, Krobæk, og langs områdets sydlige grænse samt tæt på Heste-
havevej ligger beskyttede diger.
Afgrænsning af område til ny kompressorstation vist med rød streg
Erhvervsstyrelsen
27
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0028.png
1.11 Fremtidige forhold
Forslag til landsplandirektiv muliggør etablering af en kompressorstation, som
rummer forskellige anlæg. Arealet inddeles i 6 delområder:
1.
2.
3.
4.
5.
Et område til administration/lagerbygninger og parkeringsareal
Et område til servicebygning/værksted mv.
Et område til kompressorer, procesanlæg og en målebygning
Et område til en transformerstation, som sikrer elforsyning til kompressorsta-
tionen
Et område, hvor der kan opføres en afblæsningsskorsten; resten af arealet får
karakter af grønne områder og kan rumme regnvandsbassiner til overflade-
vand samt beplantningsbælte og vejanlæg
6.
Et område, hvor der kan anlægges adgangsveje
Principskitse af arealets disponering samt delområder
Bygninger inkl. kompressorer kan blive op til 13 meter høje, afblæsningsskorste-
nen kan blive op til 45 m høj og lynfangsmaster omkring transformerstationen kan
blive op til 25 m høje. Lynfangsmaster er spinkle stålkonstruktioner, som vil være
synlige, men de vil ikke virke visuelt dominerende. Herudover skal der etableres
diverse procesudstyr samt rør mellem de forskellige anlægsdele. Blandt andet skal
filtre rense gassen for urenheder, rørsystemer måler gassens mængde og kvalitet,
og sluser til vedligeholdelse af rørene (scrapere) placeres ved gasrørenes afslut-
ning inde på kompressorstationen.
Alle anlæg og bygninger på kompressorstationen skal af sikkerhedsmæssige år-
sager indhegnes af et trådhegn.
Erhvervsstyrelsen
28
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0029.png
Forslag til landsplandirektiv giver mulighed for vejadgang til kompressorstationen
fra både Rønnedevej og Hestehavevej. Af sikkerhedshensyn skal der være mindst
to vejadgange til kompressorstationen, men det vil først ved detailprojekteringen
blive afgjort, om den primære adgangsvej skal være fra Rønnedevej eller Heste-
havevej. Der kan desuden etableres interne veje i området.
Der skal etableres forsinkelsesbassiner i delområde 1 og 5, som forventes at få
udløb til Krobæk. Dette vil kræve en udledningstilladelse i henhold til miljøbeskyt-
telsesloven.
Der vil være behov for terrænregulering indenfor stationsarealet, men det skal til-
stræbes at opnå jordbalance, og at terrænregulering sker med så blødt afrundede
former ud mod omgivende terræn som muligt. Terrænet i delområde 1, 2 og 3
reguleres til ca. kote 95, og terrænet i delområde 4 reguleres til kote ca. 97. Der vil
desuden være behov for terrænregulering i forbindelse med den nye adgangsvej,
blandt andet ved krydsning af Krobæk, ved eventuel ny tilslutning til Tågeskovvej,
ved etablering af forsinkelsesbassiner og i overgange mellem delområde 3, 4 og 5.
Et beplantningsbælte skal omgive hele stationsarealet. Beplantningsbæltets bred-
de varierer fra 15 til 30 meter og etableres så bredt, at det vil opnå en karakter
af skovbryn. Det opbygges med skovtræer i midten og store buske/små træer i
kanten. De/den yderste række består af lave tætte buske, som sikrer læ i bunden
af hegnet. Det er derfor vigtigt, at beplantningen består af arter, der kan bidrage
til udtrykket både forår, sommer, efterår og vinter. Beplantningen skal bestå af en
blanding af egnskarakteristiske løvfældende og stedsegrønne træer. Minimum 10
-15 % skal udgøres af ammetræer for at sikre en hurtig opvækst. Beplantningen
kan bestå af følgende blanding: 25 % overstandere af løvfældende træer, 5 %
stedsegrønne høje træer (som f.eks. skovfyr), 20 % små træer/store buske, 20 %
buske til at danne rand. Det skal desuden sikres, at beplantningen er hasselmus-
venlig.
Principsnit af beplantningsbæltet
Erhvervsstyrelsen
29
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0030.png
Det yderste beplantningsbælte skal være etableret ved ibrugtagningen af kom-
pressorstationen, og resten af beplantningsbæltet skal etableres hurtigst muligt
efter ibrugtagning. For at sikre, at tilplantning kan gennemføres på et hensigts-
mæssigt plantetidspunkt, kan etablering af den resterende beplantning ske senest
et år efter ibrugtagningstidspunkt.
1.12 Forholdet til anden planlægning
1.12.1
Statslige Naturplaner og bilag IV arter
Natura 2000-planerne er en samlet plan for, hvordan Danmark sikrer fremgangen
i Natura 2000-områderne. Nærmeste Natura 2000 område ligger godt og vel 5,5
km fra området for kompressorstationen og vil ikke blive påvirket af de aktiviteter,
som muliggøres indenfor arealreservationen.
Tågeskov Hestehave udgør en del af et større skovkompleks, som er levested for
hasselmus. Selve området til kompressorstationen er ikke levested for hasselmus.
Beplantningsbæltet omkring kompressorstationen udformes med skovbrynska-
rakter og med en beplantning, der er velegnet som levested for hasselmus. Herved
skabes et potentielt fremtidigt levested for hasselmus i lokalområdet.
Hvis adgangsvejen til stationen etableres fra Rønnedevej, vil den gennembryde
to levende hegn, hvor der kan leve hasselmus. Fældning af træer og rydning af
beplantning i de levende hegn kan potentielt påvirke bestanden af hasselmus.
Der skal derfor gennemføres følgende afværgeforanstaltninger: Fældning af træer
indenfor området må kun ske i maj, juni eller oktober. Der skal udlægges kvasbun-
ker tre måneder inden de første fældninger, og genplantning skal så vidt muligt
ske med hassel og bærbuske.
Der kan potentielt forekomme spidssnudet frø, springfrø og vandsalamander i
vandhullerne indenfor hele arealreservationen til kompressorstation og adgangs-
veje. For at undgå en påvirkning af de pågældende padders levesteder, vil der
blive gennemført relevante afværgeforanstaltninger i eller udenfor arealreservati-
onen samt sikring mod direkte påvirkning af vandhullerne i forbindelse med an-
lægsarbejderne.
1.12.2
Statslige Vandområdeplaner (2017-2029)
Vandområdeplanerne er en samlet plan for at forbedre det danske vandmiljø. De
skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i over-
ensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.
Området for kompressorstationen ligger indenfor et område med særlige drikke-
vandsinteresser (OSD-område), og areal til adgangsvej fra Rønnedevej skal krydse
et beskyttet vandløb. Det vurderes, at der ikke vil være nogen påvirkning af dy-
bereliggende grundvandsmagasiner, hvorfra der indvindes grundvand eller sker
påvirkning af drikkevandsboringer, både hvad angår risiko for nedsivning af for-
urening og påvirkning ved grundvandssænkning.
Erhvervsstyrelsen
30
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0031.png
Vandløbet, der krydses af en adgangsvej fra Rønnedevej, har ifølge vandområde-
planerne en god økologisk tilstand, hvilket er i overensstemmelse med målsæt-
ningen. Der forventes kun en mindre påvirkning i forbindelse med anlægsarbejdet
og under drift i forhold til vandløb, forudsat at de nødvendige afværgeforanstalt-
ninger gennemføres.
1.12.3
Kommuneplan 2017-2029 for Næstved Kommune
Nedenfor er nævnt de arealudpegninger, som findes i Næstved Kommuneplan
indenfor og omkring arealreservationen for den nye kompressorstation ved Ever-
drup.
Arealbindinger og kommunale udpegninger i og omkring arealreservationen for
kompressorstationen (oversigten er ikke udtømmende)
Bevaringsværdigt landskab
Arealreservationen til kompressorstationen ligger indenfor et område, der i Næst-
ved Kommuneplan er udpeget som bevaringsværdigt landskab. I disse områder
må der kun i begrænset omfang opføres bygninger, og der kan normalt ikke ud-
lægges nye områder til erhverv, større tekniske anlæg mv., ligesom der normalt
heller ikke kan etableres anlæg eller foretages ændringer, der kan forringe de
landskabelige og kulturhistoriske værdier. Samfundsmæssigt nødvendige anlæg
kan kun etableres under hensyntagen til de landskabelige og kulturhistoriske vær-
dier, og de skal tilpasses landskabet.
Arealet til den nye kompressorstation er placeret med afstand til de markante
skovbryn ved Tågeskov Hestehave af hensyn til skovenes værdi som landskabsele-
ment. Selve stationsarealet skal omgives af et tæt beplantningsbælte med henblik
på at dæmpe den visuelle påvirkning i landskabet. Emnet er behandlet i miljørap-
porten for forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe.
Erhvervsstyrelsen
31
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0032.png
Grøn Plan indsatsområde
Arealreservationen for kompressorstationen har et mindre overlap til området
omkring Tågeskov Hestehave, som er udpeget som ’Grøn Plan indsatsområde’.
Der kan udelukkende etableres beplantning og vejanlæg indenfor det areal, som
overlapper Grøn Plan indsatsområde.
Særligt værdifuldt landbrugsområde
Arealreservationen til den nye kompressorstation ligger indenfor arealudpegning
som særligt værdifuldt landbrugsområde i kommuneplanen. Dette gælder dog for
stort set alle arealer i landzonen i Næstved Kommune.
Lavbundsareal
Områderne nord og øst for arealreservationen er i kommuneplanen udpeget som
lavbundsarealer. En adgangsvej fra Rønnedevej vil krydse lavbundsarealet mod
øst, mens det udpegede lavbundsareal mod nord har et mindre overlap med are-
alet til kompressorstation i lavbundsarealets sydlige del. Ifølge kommuneplanen
må der blandt andet ikke gives tilladelse til byggeri og anlæg, som kan forhindre,
at det naturlige vandstandsniveau kan genskabes, alternativt skal der tages hen-
syn til lavbundsarealet gennem udformningen af anlægget eller byggeriet, fx ved
terrænregulering eller ved at anlægge veje på broer eller dæmninger.
Etablering af adgangsvej fra Rønnedvej vil ikke hindre et potentielt vådområde øst
for kompressorstationen, men det vil blive indskrænket i forhold til udpegningen
af lavbundsarealet. Det samme vil være tilfældet for den sydlige del af lavbunds-
området mod nord, så det udelukkes at etablere vådområde indenfor området for
kompressorstationen. Der vil skulle ske påfyldning af jord og etablering af afskær-
mende beplantning i denne del af området, som naturligt vil danne en afgræns-
ning til et potentielt vådområde.
Økologisk forbindelse
Den østlige del af området ligger indenfor en økologisk forbindelse (del af Grønt
Danmarkskort). Hegnet omkring kompressorstationen vil udgøre en fysisk grænse
for dyrelivet, men der vil være fri passage i området øst for kompressorstationen.
Beplantningsbæltet omkring kompressorstationen kan udgøre en grøn korridor
fra Tågeskov Hestehave i nord til eksisterende beplantning langs Krobæk i syd.
1.12.4
Øvrige tilladelser
Et landsplandirektiv erstatter ikke tilladelser efter anden lovgivning. Der vil derfor
være behov for en række tilladelser i forbindelse med etablering af kompressor-
stationen herunder tilladelse efter vandløbsloven, vejloven, miljøbeskyttelseslo-
ven, byggeloven mv.
1.12.5
Forsyning og spildevand
Området er ikke omfattet af fjernvarmeforsyning, og opvarmning sker derfor gen-
nem individuel varmeforsyning. Området forsynes med vand fra Everdrup Vand-
værk.
Erhvervsstyrelsen
32
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0033.png
Sanitært spildevand tilsluttes offentlig kloak. Der vil være begrænsede mæng-
der sanitært spildevand fra vaskehal og værksteder. Overfladevand fra tage og
befæstede arealer forventes at udledes via forsinkelsesbassin til Krobæk, hvilket
kræver en udledningstilladelse. Spildevand håndteres efter gældende regler i mil-
jøbeskyttelsesloven.
1.12.6
Miljøvurderingsloven
Planer, der muliggør rørledninger med en diameter på over 800 mm og en længde
på over 40 km til transport af gas, olie eller kemikalier, skal miljøvurderes i henhold
til § 2, bilag 1, pkt. 16a i Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og pro-
grammer og af konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 1225 af 25/10/2018).
Der er derfor udarbejdet en miljørapport for forslag til landsplandirektiv for Baltic
Pipe, som belyser de miljømæssige konsekvenser af planen. Miljørapporten of-
fentliggøres sammen med nærværende forslag til landsplandirektiv.
1.12.7
Sikkerhed
Kompressorstationen skal udføres i henhold til bekendtgørelse om sikkerhedsbe-
stemmelser for naturgasanlæg efter Lov om Arbejdsmiljø (nr. 414 af 8. juli 1988
med senere ændringer). Direktoratet for Arbejdstilsynet godkender konstruktio-
nen af anlæggene og udsteder ibrugtagningstilladelse. I projektet skal der ind-
bygges sikkerhed i forhold til omgivelserne, dels gennem dimensioneringen og
en omhyggelig og kontrolleret udførelse, dels ved at overholde krav til mindste
afstand til bebyggelse efter Arbejdstilsynets krav.
De trykbærende anlæg, som kompressorer og afblæsningsskorstenen, afkaster
sikkerhedszoner på op til 200 meter. Sikkerhedszonerne er primært indenfor om-
rådet for kompressorstationen, men for de dele af sikkerhedszonen, som ligger
udenfor området, skal kommunen være opmærksom på disse ved eventuel plan-
lægning i området omkring kompressorstationen.
Erhvervsstyrelsen
33
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0034.png
1.13 Afgrænsning af arealreservation til kompressorstati-
on ved Everdrup
Område for kompressorstation Everdrup er markeret med rød streg
Erhvervsstyrelsen
34
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0035.png
Kapitel 5. Ikrafttrædelse
Ikrafttrædelse
§ 18. Bekendtgørelsen træder i kraft den xx.xx 2019
Stk. 2. Bilag A ophæves, når Baltic Pipe er realiseret.
Erhvervsministeriet, den xx.xx 2019
/
Erhvervsstyrelsen
35
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0036.png
Bilag A, Midlertidige arbejdspladser
Tabel, Midlertidige arbejdspladser
Midlertidige arbejdsplader med reference til nummerering på kortbillag i plandata.dk og angivelse af
berørte matrikkelnumre.
Kommune
Midl. Matrikkenr.
arbejds-
pl. nr
1 Strand - ikke matrikuleret
2 9e Houstrup By, Henne
3 9e Houstrup By, Henne
4 9e Houstrup By, Henne
5 9bm Houstrup By, Henne
6 1n og 20 a Fidde By, Henne
7
2t Vittarp By, Outrup
Varde Kommune
Vejle Kommune
Vejen Kommune
Ingen
8 2n Husted, Veerst
9 2o Husted, Veerst
10 2a Røjgård, Gesten
11 2af Røjgård, Gesten
12 4h Røjgård, Gesten
13 34b Gejsing By, Andst
14 5a Gejsing By, Andst
15 5a Gejsing By, Andst
16 6a Gejsing By, Andst
Kolding Kommune
17 4t Lunderskov By, Skanderup
18 4k Lunderskov By, Skanderup
19 28 b og 28 c Lunderskov By, Skanderup
20 4c, 14bi,14g, 14d Skanderup By, Skanderup
21 1bq Vonsild By, Vonsild
22 41 e Vonsild By, Vonsild
23 40 Vonsild By, Vonsild
24 18e, 33a, 33b Vonsild By, Vonsild
25 6p Binderup By, Sdr. Bjert
26 6u, 7d, 7k Sdr. Bjert By, Sdr. Bjert
27 16, gf, gi Sdr. Bjert By, Sdr. Bjert
28 10a, 10ac Sdr. Stenderup By, Sdr. Stenderup
29 23a Sdr. Stenderup By, Sdr. Stenderup
30 23a, 40a, 40c Sdr. Stenderup By, Sdr. Stenderup
31 23a, 16c Sdr. Stenderup By, Sdr. Stenderup
32 23a, 16c Sdr. Stenderup By, Sdr. Stenderup
33 40a Sdr. Stenderup By, Sdr. Stenderup
Erhvervsstyrelsen
36
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0037.png
Kommune
Midl. Matrikkenr.
arbejds-
pl. nr
34 14c,14d,14e, 14ac, 7000am,7000g Skrillinge By, Kauslunde
35 12a,12c Skrillinge By, Kauslunde
36 12a Skrillinge By, Kauslunde
37 12p, 12s Svenstrup By, Kauslunde
38
13h, 6a, 6g, 7000f Gamborg By, Gamborg
Middelfart Kommune
39 13d, 41, 3a, 2b Viby By, Udby
40 7a, 8a, 13a ’Ørslev By, Ørslev
41 9c Håre By, Tanderup
42 9c Håre By, Tanderup
43 4a Hjorte By, Tanderup
Assens Kommune
44 10a Hjærup By, Kerte
45 6a Ørsbjerg By, Kerte
46 10r Ørsted By, Ørsted
47 3o, 6o Ørsted By, Ørsted
48
3a Frøbjerg By, Orte
49 26d Tommerup By, Tommerup
50 18ae Tommerup By, Tommerup
51 3f Gundestrup By, Brylle
Odense Kommune
52 22a Brændekilde By, Brændekilde
53 21a Bellinge By, Bellinge
54 21a Bellinge By, Bellinge
55 34a Fangel By, Fangel
57 9aæ,16a Højby By, Højby
58 7ah Højby By, Højby
59 6a Højby By, Højby
60 5ad Højby By, Højby
61 5aæ Højby By, Højby
62 2h Birkum By, Fraugde
63 3b Davinde By, Davinde’
Faaborg-Midtfyn Kommune
Kerteminde Kommune
Nyborg Kommune
56 1a, 1i Bramstrup Hgd., Nr. Lyndelse
Ingen
64 4a Skellerup By, Skellerup
65 8r Skellerup By, Skellerup
66 4f Skellerup By, Skellerup
66a Korkendrup By, Aunslev
66b Korkendrup By, Aunslev
66c 6m Aunslev By, Aunslev
67 2a Aunslev By, Aunslev
68 8p Aunslev By, Aunslev
69 1a Strandskovgård, Bovense
Slagelse Kommune
70
3d, 3n Kelstrup By, Kirke Stillinge
71
6m, 31b Kelstrup By, Kirke Stillinge
Erhvervsstyrelsen
37
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0038.png
Kommune
Midl. Matrikkenr.
arbejds-
pl. nr
72 5a, 5c, 5d, 7a, 11h Hejninge By, Hejninge
73 13a, 13e Hejninge By, Hejninge, 10c Landsgrav, Slagelse Jorder
74 12a, 12r Landsgrav, Slagelse Jorder
75 12r, 13a Landsgrav, Slagelse Jorder
76 20a Slots Bjergby By, Slots Bjergby
77 20a Slots Bjergby By, Slots Bjergby
78 19a, 19h Slots Bjergby By, Slots Bjergby
79 19a, 19h Slots Bjergby By, Slots Bjergby
80 15a, 15b Slots Bjergby By, Slots Bjergby, 7000b Gerlev By, Gerlev
81 6e,7c, 7000f Gerlev By, Gerlev
82 6e Gerlev By, Gerlev
83 14l, 15a Skørpinge By, Skørpinge
84 15a, 15q, 7000e Gimlinge By, Gimlinge
85 1c, 1k Katrineholm Hgd., Krummerup, 13a Gyldenholm Hgd., Gimlinge
Næstved Kommune
86 5k Krummerup By, Krummerup
87 4l, 4a, 7000a Sneslev By, Førslev
88 1aa. 1a, 7000a Førslev By, Førslev
89 4d, 5n, 5b Kyse By, Vallensved
90 1f Øllerup By, Vallensved
91 6a,7c Ladby By, Herlufsholm
92 8a Ladby By, Herlufsholm
93 8h, 9c Ladby By, Herlufsholm
94 1 Gerdrup By, Rislev
95 11b, 11h, 7000a Rislev By, Rislev
96 14a Rislev By, Rislev
97 14bt Rislev By, Rislev
98 14bq, 14c Rislev By, Rislev
99 11e Vridsløse By, Herlufsholm
100 11a Vridsløse By, Herlufsholm
101 12b Vridsløse By, Herlufsholm
102 12a Vridsløse By, Herlufsholm
103 2a, 5a Vridsløse By, Herlufsholm
104 2a, 2b Vridsløse By, Herlufsholm
105
1c Holmegaard, Holme-Olstrup, 5a Øverup By, Herlufsholm
106
7e Holme-Olstrup By, Holme-Olstrup
107
7a Holme-Olstrup By, Holme-Olstrup
108
7c, 7a Holme-Olstrup By, Holme-Olstrup
109
11 Holme-Olstrup By, Holme-Olstrup
110
11a Kalby By, Holme-Olstrup
111 2b, 1f, 1c Nr. Tvede By, Toksværd, 7000k Toksværd By, Toksværd
112 1f Nr. Tvede By, Toksværd
Erhvervsstyrelsen
38
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0039.png
Kommune
Midl. Matrikkenr.
arbejds-
pl. nr
113 12a Dysted By, Toksværd
114 12a Dysted By, Toksværd
115 4l Sparresholm Hgd., Toksværd
116 4q Sparresholm Hgd., Toksværd, 1b Rådegård, Everdrup
117 1b Rådegård, Everdrup, 4q Sparresholm Hgd., Toksværd
118 1a Tågeskov By, Everdrup
119 1o Tågeskov By, Everdrup*
120 1p Tågeskov By, Everdrup*
121 3c Stavnstrup By, Everdrup
122 3f Stavnstrup By, Everdrup
123 2a Hemmestrup By, Everdrup
124 2a Hemmestrup By, Everdrup
Faxe Kommune
125 9a Hyllede By, Kongsted
126 2f Lindersvold Hgd., Roholte
127 4a, 4f, 7000a Roholte By, Roholte
128 4f Roholte By, Roholte
129 1a Strandegård Hgd., Roholte
Titel:
Udgivet:
Udgiver:
Forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe
Februar 2019
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé
2100 København Ø
T: 3529 1000
M: [email protected]
W: erhvervsstyrelsen.dk
Erhvervsstyrelsen
39
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 165: Udkast til forslag til landsplandirektiv for Baltic Pipe med tilhørende miljøvurdering
2016432_0040.png