Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2010679_0001.png
Diskussionspapir
Hovedprincipper for afvikling af og fastsættelse af
NEP-krav for mindre og mellemstore pengeinsti-
tutter
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0002.png
Indledning
Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet udarbejder i henhold til lov om finansiel virksomhed pla-
ner for afvikling af nødlidende pengeinstitutter. Afviklingsplanerne skal bidrage til, at institut-
terne afvikles bedst muligt, så skaderne for samfundsøkonomien begrænses. I forbindelse
med vedtagelsen af afviklingsplanerne skal der fastsættes et krav til nedskrivningsegnede
passiver (NEP), som skal anvendes til tabsabsorbering og rekapitalisering, hvis et pengein-
stitut bliver nødlidende og skal restruktureres eller afvikles. Det er en forudsætning for afvik-
lingsplanerne, at der ikke sker tilførsel af midler fra staten og dermed skatteyderne.
Når et pengeinstitut bliver nødlidende, vil der være tab, der skal fordeles. Afviklingsplanerne
og de nedskrivningsegnede passiver skal tilsammen bidrage til, at der er tilstrækkelig tabs-
kapacitet i instituttet.
NEP’s størrelse og sammensætning sætter rammerne for tabsfordelin-
gen i en afviklingssituation.
I forbindelse med finanskrisen blev der konstateret særdeles store tab i en række pengein-
stitutter. Tabene ramte ikke kun aktionærerne, men også mange kreditorer. Finansiel Stabi-
litet har opgjort initiale dividender for daværende simple kreditorer i spændet 58 pct. til 94
pct. for de otte institutter, der blev overtaget under Bankpakke I, inkl. Roskilde Bank, og fo-
reløbige opgjorte dividender i spændet 80 pct. til 94 pct. for de fire institutter under Bankpakke
III og IV.
Der er gennemført en række tiltag, der bør mindske risikoen for tab for kreditorer, herunder:
Indførelse af krav om genopretningsplaner
Indførelse af tilsynsdiamant
Nye og strammere likviditetsregler
Stramning af kapitaldækningsreglerne
Stramning af opgørelsen af kapitalgrundlaget
Præcisering af nedskrivningsreglerne.
Disse tiltag medfører, at pengeinstitutterne i dag er mere robuste end tidligere. Det indebæ-
rer, at risikoen for, at tabene bliver større end instituttets kapitalgrundlag, er reduceret. Det
er imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at konkursordenen for pengeinstitutter også er
ændret, så nogle tidligere simple krav fremover bliver stillet relativt bedre end tidligere, og
andre bliver stillet relativt ringere, hvis der opstår en situation, hvor tab overstiger kapital-
grundlaget og andre efterstillede krav.
I dette diskussionspapir fremlægger Finanstilsynet nogle foreløbige overvejelser om, hvor-
dan mindre og mellemstore pengeinstitutter skal afvikles, og hvordan NEP-kravet kan fast-
2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0003.png
sættes. Desuden fremlægges overvejelser om, hvornår institutterne bliver overdraget til Fi-
nansiel Stabilitet
1
. Mindre og mellemstore pengeinstitutter omfatter som udgangspunkt pen-
geinstitutterne i gruppe 2, 3 og 4
2
. Finansiel Stabilitet er i forbindelse med udarbejdelsen af
papiret blevet hørt og har bidraget til diskussionspapiret.
For de største
pengeinstitutter (SIFI’erne) er det i tråd med
lovgivningen fastlagt, at institut-
terne skal kunne restruktureres og sendes tilbage på markedet med tilstrækkelig kapitalise-
ring til at kunne sikre markedets tillid. NEP-kravene forventes i overensstemmelse med dette
princip at blive fastsat til to gange de samlede kapitalkrav, inklusive solvensbehov og regu-
latoriske kapitalbuffere
3
.
Principper for afviklingsplan og NEP-krav
Lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder (RAL) giver mulighed
for en kontrolleret afvikling af mindre og mellemstore institutter, hvor de levedygtige aktivite-
ter bliver solgt, mens resten i en periode bliver videreført og afviklet i Finansiel Stabilitets
regi. NEP-kravet for de mindre institutter vil
derfor være lavere end for SIFI’erne, men større
end hvis pengeinstituttet blev afviklet ved konkurs.
Hvis afviklingsmodellen er konkurs, er der ikke behov for ekstra krav til kapital eller andre
nedskrivningsegnede passiver. I en sådan model må simple kreditorer, inklusive indskydere
med større indskud end dækket under indskydergarantien, forvente at få tab ved en afvikling.
Også andre simple krav som f.eks. bankgarantier stillet overfor kunder, krav fra vareleveran-
dører og kunders erstatningskrav som følge af dårlig rådgivning m.v. vil blive nedskrevet.
Hvis den foretrukne afviklingsmodel for mindre og mellemstore pengeinstitutter er konkurs,
må det antages at få konsekvenser for forretningsmodellen for de pågældende institutter.
Forskellen i behandling af
simple kreditorer relativt til SIFI’erne vil øge tilskyndelsen til, at
f.eks. ydelse af bankgarantier og indskud ud over indskydergarantien
søger mod SIFI’erne.
Myndighederne og pengeinstitutternes brancheorganisationer har en fælles forståelse af, at
afviklingsplanerne også skal reducere risikoen for tab for simple kreditorer i forbindelse med
afviklingen. Denne målsætning fremgår ikke direkte af lovgivningen, men er også i tråd med
den politiske aftale om Bankpakke IV og den dermed forbundne aftale med den finansielle
sektor, hvor det anerkendtes, at det påhvilede sektoren og staten i fællesskab at søge at
undgå, at pengeinstitutter unødigt blev afviklet gennem Bankpakke III, hvor simple kreditorer
led tab. Sektoren ville derfor medvirke til aktivt at finde løsninger, hvor sunde pengeinstitutter
påtager sig opgaven med at overtage hele eller dele af aktiviteterne fra institutter, der måtte
komme i vanskeligheder.
Det vil dog aldrig kunne garanteres, at de simple kreditorer ikke lider tab, da det afhænger
af, hvor store tabene viser sig at være i det pågældende institut. Generelt vil det være sådan,
I det følgende bruges termen ”overdragelse” for de situationer, hvor Finanstilsynet enten trækker tilladelsen for et pen-
geinstitut eller efter høring af Finansiel Stabilitet træffer afgørelse om, at et institut er nødlidende eller forventeligt nødli-
dende, hvorefter Finansiel Stabilitet kan overtage kontrollen.
2
I det følgende er der set bort fra nichebanker, hvor afviklingsstrategien vil blive fastlagt efter en individuel konkret vur-
dering. Desuden indgår pengeinstitutter på Færøerne og Grønland ikke, da de nye afviklingsregler efter BRRD endnu
ikke er trådt i kraft her.
3
Denne definition af NEP-krav, som indeholder regulatoriske kapitalbuffere, er i overensstemmelse med nugældende
regler og er den, der anvendes i nærværende diskussionspapir. Med BRRD2 vil definitionerne ændre sig, jf. nedenfor.
1
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0004.png
at jo flere nedskrivningsegnede passiver, der er i afviklingssituationen, jo lavere vil risikoen
for tab for simple kreditorer være
forudsat, at de nedskrivningsegnede passiver ikke er
simple krav. Omvendt vil et lavere NEP-krav være nemmere at opfylde. Hensynet til at sikre
tilstrækkelige nedskrivningsegnede passiver, når kontrollen overgives til Finansiel Stabilitet,
kan både tilgodeses ved et tilstrækkeligt NEP-krav og ved en hurtig iværksættelse af afvik-
lingsforanstaltninger, når betingelserne er opfyldt.
Det bør også være en målsætning, at instituttets væsentlige funktioner, som f.eks. betalings-
kort og NEM-konti, er tilgængelige både under og efter afviklingen af instituttet. Det forud-
sætter, at instituttet opretholder pengeinstituttilladelsen, når kontrollen overgår til Finansiel
Stabilitet.
Afviklingsplanen og værdiansættelse
Når Finanstilsynet overdrager kontrollen over et institut til Finansiel Stabilitet, jf. principperne
nedenfor, vil udgangspunktet være, at Finansiel Stabilitet foretager en såkaldt kontrolleret
afvikling. Det vil sige, at en så stor del af aktiviteterne som muligt bliver solgt, mens den
resterende del midlertidigt videreføres i regi af Finansiel Stabilitet. De frasolgte aktiviteter vil
blive kapitaliseret af køber, mens de resterende aktiviteter vil skulle rekapitaliseres af kredi-
torerne i instituttet selv eller af afviklingsformuen.
I en afviklingssituation skal den værdiansættelse af aktiverne, som en uafhængig vurderings-
person foretager i henhold til RAL, være rimelig, realistisk og
forsigtig
(”valuation 2”).
Mens
instituttet stadig er i drift, skal der anvendes en rimelig og realistisk
værdiansættelse (”valu-
ation 1”). Den mere ”forsigtige” værdiansættelse
i en afviklingssituation fører til et fald i vær-
dien af instituttets aktiver.
NEP-kravets komponenter
NEP-kravet vil med udgangspunkt i den allerede vedtagne lovgivning på området
senest
RAL 31. marts 2015
bestå af følgende hovedkomponenter:
1. Solvensbehovet som allerede gældende, der omfatter
̊
a.
minimumskravet pa 8 pct. af den samlede risikoeksponering (søjle 1)
b.
tillæg for risici og forhold, som ikke fuldt ud afspejles i opgørelsen af den
samlede risikoeksponering (søjle 2).
2.
NEP-tillæg, der indføres gradvist og skal omfatte
a.
et valuation 2-tillæg, der som udgangspunkt skal dække det tab, som insti-
tuttet vil opleve som følge af den mere forsigtige værdiansættelse ved op-
hør af normal drift, jf. ovenfor
b.
et rekapitaliseringstillæg, der skal anvendes til at kapitalisere den del af in-
stituttets aktiviteter, som FS skønner ikke umiddelbart i forbindelse med en
afvikling kan videresælges og derfor skal drives videre i en periode af FS.
3.
Regulatoriske kapitalbuffere
herunder kapitalbevaringsbufferen på 2,5 pct., der er
under indfasning i en fireårig overgangsperiode.
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0005.png
Fastsættelse af NEP-tillægget er behæftet med usikkerhed. Der er i det følgende be-
skrevet nogle overordnede hensyn, der forventes lagt til grund i forbindelse med fast-
sættelsen. Disse forhold skal som led i det fremadrettede arbejde konkretiseres yderli-
gere. Samtidig skal det bemærkes, at der på europæisk plan for tiden arbejdes med
fælles retningslinjer, der kan indebære ændringer, som den danske udmøntning vil skulle
tage hensyn til.
Endvidere har Kommissionen fremsat et forslag til reviderede regler for krisehåndtering af
kreditinstitutter (BRRD2). Ifølge BRRD2 er de regulatoriske kapitalbuffere ikke inkluderet i
NEP-kravet. Som konsekvens heraf vil den kapital, der anvendes til at opfylde NEP-kravet,
ikke samtidig kunne anvendes til at opfylde de regulatoriske kapitalbuffere.
Der vil forventeligt være behov for lovændringer i forbindelse med implementeringen af
BRRD2. Der kan også blive behov for at præcisere lovgivningen, så den i højere grad under-
støtter de hensigter, der fremgår af dette diskussionspapir.
Tabsrækkefølgen
For så vidt muligt at beskytte de simple kreditorer mod tab, vil det være nødvendigt, at alle
dele af NEP bærer tab før de simple kreditorer. Dette kan illustreres ved nedenstående figur,
der viser bail-in-rækkefølgen uden (til venstre) og med (til højre) krav om
”kontraktuel bail-in”
(aftalebaseret konvertering). Det
samme gælder for SIFI’erne.
Uden krav om konvertering vil øvrige simple krav (f.eks. berettigede indskud fra store virk-
somheder, der ikke er dækket af Garantiformuen, garantier, retlige krav mm.) dække tab
samtidig med usikret seniorgæld og før øvrige indskud. Med krav om konvertering vil senior-
gælden blive en klasse for sig, og den vil dermed dække tab før de simple kreditorer. Seni-
orgældens investorer vil desuden kende risikoen for konvertering og vil kunne prissætte
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0006.png
denne risiko. En forudsætning for, at dette virker, er, at der i kontrakten står, at forpligtelsen
konverteres, når tilladelsen trækkes, eller kontrollen overgår til Finansiel Stabilitet.
Det er i tråd med den internationale udvikling, at NEP på denne vis de facto skal være efter-
stillet for dels at beskytte de simple kreditorer, dels at skabe mere gennemsigtighed om,
hvorledes tabene bæres i en eventuel afvikling af instituttet.
NEP vil altid kunne opfyldes med egentlig kernekapital eller andre instrumenter, der kan
indgå i kapitalgrundlaget. Kapitalgrundlagsinstrumenter, som er under udfasning som følge
af løbetidsamortisering eller en overgangsordning, vil kunne medregnes fuldt ud til opfyldelse
af NEP-kravet, forudsat at restløbetiden er mindst et år. En sådan medregning kan være
relevant for supplerende kapital under løbetidsamortisering og statslig hybrid kernekapital,
der fastholdes i instituttet efter 1. januar 2018. Når denne kapitals restløbetid kommer under
et år, vil den ikke længere kunne medregnes.
Størrelsen af NEP-kravet
Valuation 2- og rekapitaliseringstillæggene i NEP-kravet kan ikke fastsættes ved brug af et
sæt af faktorer for alle institutter, men skal fastsættes individuelt for det enkelte institut. I dette
afsnit beskrives overordnede hensyn og foreløbige skøn for størrelsen af tillæggene.
De præcise tal for det enkelte institut vil afhænge af en række faktorer, herunder balance-
sammensætning, nedskrivninger, solvensbehov og udlånskvalitet. Der er ikke nogen umid-
delbar sammenhæng mellem opgørelsen af de to tillæg, og det er ikke på det foreliggende
grundlag muligt med præcision at beregne de individuelle NEP-krav. De nedenfor angivne
tal skal anses som foreløbige.
Valuation 2-tillægget
Valuation 2-tillægget skal dække den del af de forventede mernedskrivninger i en afviklings-
situation, der ikke kan rummes i solvensbehovet. Mernedskrivningerne skal på sigt baseres
på Kommissionens regler for værdiansættelse, men da de ikke er udstedt endnu, tager skøn-
nene i det følgende udgangspunkt i de vurderingsprincipper, der på nuværende tidspunkt må
forventes at ville blive anlagt af den eller de(n) uafhængige vurderingsperson(er), der vil blive
udpeget af Finansiel Stabilitet.
Generelt vil mernedskrivningerne blive beregnet med udgangspunkt i en mere forsigtig vur-
dering af nedskrivningsbehovet for de enkelte eksponeringer, med fradrag af værdien af de
stillede sikkerheder (blanco), forsigtig vurderet.
Ifølge foreløbige skøn estimeres valuation 2-tillægget til typisk mellem 2 og 5 pct. af de risi-
kovægtede eksponeringer.
De præcise tal vil afhænge af balancesammensætning og udlånskvalitet samt de nedskriv-
ninger og solvensreservationer, som instituttet allerede har foretaget.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0007.png
Rekapitaliseringstillægget
Størrelsen af rekapitaliseringstillægget bliver fastsat på baggrund af Finansiel Stabilitets for-
ventninger til, hvad der kan sælges i afviklingssituationen. Det antages som udgangspunkt,
at alle privatlån og erhvervslån under en vis grænse samt obligationsbeholdninger mv. kan
sælges hurtigt. Endvidere antages det, at større erhvervslån ikke kan sælges fra, men være
blandt de aktiviteter, der skal afvikles gradvist. Rekapitaliseringstillægget skal kapitaldække
den resterende portefølje, der ikke kan sælges.
Kapitaldækningen for den resterende del kan beregnes efter de eksisterede solvensregler,
dog uden et søjle 2-tillæg og kapitalbuffer.
Det forventede frasalg vil på baggrund af de indberettede tal kunne estimeres til at kunne
nedbringe de risikovægtede eksponeringer (RVE) med mellem 60 og 80 pct. for det typiske
institut. Rekapitaliseringsbeløbet bliver dermed de tilbageværende 20-40 pct. ganget med
sølje I-kravet på 8 pct. af de risikovægtede aktiver. Det vil sige mellem 1,6 og 3,2 pct. af de
risikovægtede aktiver. Som nævnt vil de præcise individuelle tal bl.a. afhænge af det enkelte
instituts balancesammensætning. Kapitalkravet er begrænset til søjle 1-kravet og inkluderer
dermed hverken søjle 2-krav eller rekapitaliseringsbuffer, da målet er afvikling.
I den konkrete afviklingssituation kan det vise sig, at der kan sælges mere eller mindre end
først antaget i afviklingsstrategien. Så længe der er positive nettoaktiver, har Finansiel Sta-
bilitet via afviklingsformuen visse muligheder for at bidrage til kapitaliseringen. Derfor vil re-
kapitaliseringstillægget i praksis også kunne fungere som den buffer, der erfaringsmæssigt
ofte er brug for.
Kapitalbufferne
Når kapitalbevaringsbufferen er fuldt indfaset, vil den udgøre 2,5 pct. af RVE. Institutterne vil
derudover skulle opfylde en konjunkturbuffer, som i øjeblikket er fastsat til nul. Det mest al-
mindelige vil formentlig være, at et institut bliver nødlidende i en lavkonjunktur, hvor sidst-
nævnte buffer er nul.
Formålet med kapitalbufferne er at give institutterne mulighed for at reagere, før de rammer
de mere bindende krav.
Samlet kapitalbehov
I øjeblikket er det samlede solvensbehov i institutterne i gennemsnit ca. 11,2 pct. af RVE.
Hertil kommer kapitalbufferne og de to NEP-tillæg.
Skønnene for de to NEP-tillæg kan blive justeret som følge af særlige forhold. Der er ikke i
de foreløbige skøn taget højde for, at Finansiel Stabilitet i en afviklingssituation vil kunne
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0008.png
sælge det pågældende instituts eventuelle beholdninger af aktier i andre finansielle virksom-
heder
4
. Provenuet heraf vil i givet fald kunne medgå til at nedbringe tabene ved afviklingen
og dermed NEP-kravet. Det er dog usikkert, hvor stort provenuet vil blive.
Der er heller ikke taget højde for, at en afvikling kan indebære en udtrædelsesgodtgørelse til
det pågældende instituts datacentral og andre omkostninger. Disse omkostninger vil kunne
øge tabene ved afviklingen og dermed NEP-kravet. Det er forventningen, at sektoren vil re-
ducere omkostningerne ved udtrædelse.
Endelig arbejdes der på implementeringen af nye regnskabsregler (IFRS9) samt den kom-
mende europæiske standard om værdifastsættelse. Afhængig af udformningen heraf kan der
være mulighed for at justere i NEP-kravet.
Indfasning
Finanstilsynet skønner, at knap halvdelen af de mindre og mellemstore pengeinstitutter alle-
rede i dag vil kunne opfylde NEP-kravet. RAL giver desuden mulighed for en gradvis indfas-
ning af NEP-kravet. Hvis NEP-kravet bliver indfaset over f.eks. fem år, vil langt de fleste af
institutterne kunne opfylde kravet ved at tilbageholde deres indtjening. Der vil også være
mulighed for at hente den nødvendige kapital på kapitalmarkedet eller reducere balancen og
dermed mindske kapitalbehovet.
Indfasningsperioden bør fastlægges med respekt for pengeinstitutternes mulighed for at
kunne opfylde kravet gennem tilbageholdt indtjening, indfasningsperioden i omkringliggende
lande og udviklingen i økonomiske og finansielle forhold. Profilen for indfasningen vil også
kunne tage hensyn til indfasningen af kapitalkonserveringsbufferen frem mod 2019. Jo læn-
gere indfasningsperiode, jo bedre mulighed for at opfylde kravene gennem at tilbageholde
indtjening. Overfor dette står, at simple kreditorer vil være mere udsatte, jo længere indfas-
ningen varer. I en afviklingssituation vil de nemlig ikke være beskyttet af den samme mængde
NEP, som når indfasningen er gennemført.
Trækning af tilladelse og overdragelse til Finansiel Stabilitet
De gældende regler for reaktioner overfor brud på solvensbehov og NEP-krav indebærer et
stort råderum til Finanstilsynet i forhold til, hvornår kontrollen med instituttet bliver overgivet
til Finansiel Stabilitet. Som reglerne er i dag, kan tilladelsen efter de konkrete omstændighe-
der potentielt set trækkes tilbage på en hvilken som helst solvensprocent mellem det hårde
søjle 1-krav på 8 pct. af de risikovægtede eksponeringer og det samlede NEP-krav.
Ved manglende opfyldelse af NEP-kravet, herunder de regulatoriske kapitalbuffere, skal Fi-
nanstilsynet foretage en konkret vurdering af, hvilke konsekvenser den manglende opfyl-
delse skal have.
Det følger af lovbemærkningerne til bestemmelserne om NEP-kravet, at en overtrædelse af
NEP-kravet som udgangspunkt anses for at være en grov overtrædelse af reglerne. Den
4
Beholdningen af aktier vil for mange institutter skulle fratrækkes i solvensopgørelsen og udgør derfor en potentiel re-
serve.
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0009.png
ultimative sanktion ved grove og gentagne tilfælde af overtrædelser er, at tilladelsen inddra-
ges. Det indebærer i praksis, at kontrollen overdrages til Finansiel Stabilitet.
Overdragelsen af kontrollen til Finansiel Stabilitet vil ske, når Finanstilsynet vurderer, at in-
stituttet er nødlidende eller forventeligt nødlidende, og vurderer, at der ikke er udsigt til, at
andre tiltag, herunder tiltag iværksat af den private sektor eller af Finanstilsynet, indenfor en
passende frist vil kunne forhindre, at virksomheden må afvikles.
I forbindelse med vurdering af konsekvenserne af overtrædelse af NEP-kravet vil Finanstil-
synet således skulle fastsætte en kortere eller længere frist for opfyldelse af kravet. Omfan-
get af den manglende opfyldelse af NEP-kravet og udviklingen heri vil indgå som et væsent-
ligt element i Finanstilsynets fastsættelse af en frist.
Instituttet vil som udgangspunkt kunne bevæge sig ned igennem kapitalbufferne uden over-
dragelse af kontrol. Finanstilsynet vil i denne situation have en række reaktionsmuligheder,
herunder vil Finanstilsynet som det første forventeligt påbyde, at instituttet retablerer sin ka-
pital.
Situationen vil være en anden, når kapitalbufferen er opbrugt. Finanstilsynets handlemulig-
heder vil være stærkt begrænsede, når målet er at reducere risikoen for tab for simple kredi-
torer.
Hvis målet med afviklingsplanen om at reducere risikoen for tab for simple kreditorer skal
opnås, bør Finanstilsynet som udgangspunkt overdrage kontrollen til Finansiel Stabilitet, når
NEP falder til under solvensbehovet plus valuation 2- og rekapitaliseringstillægget. Som
nævnt ovenfor vil Finanstilsynet i sin vurdering af, om kontrollen med pengeinstituttet skal
overdrages til Finansiel Stabilitet, tage stilling til, hvorvidt instituttet indenfor en passende frist
kan bringe forholdene på plads og opfylde kravene til NEP. Da hverken instituttet eller Fi-
nanstilsynet i praksis vil være i stand til kontinuerligt at følge opfyldelsen af NEP-kravet, kan
omfanget af den manglende NEP være større eller mindre.
Hvis brud på NEP ikke skyldes tab i instituttet, men derimod at instituttet ikke kan refinansiere
NEP-udstedelserne, når restløbetiden falder til under et år, kan der være et andet reaktions-
mønster. Restløbetiden på mindst et år er et krav for, at udstedelserne kan medregnes til
opfyldelsen af NEP. Disse passiver vil i op til et år stadig kunne absorbere tab i en afviklings-
situation, selvom beløbet ikke formelt kan medregnes i opfyldelsen af NEP-kravet. I dette
tilfælde vil instituttet normalt kunne få op til et år, før kontrollen bliver overgivet. Hvis instituttet
får længere tid, vil der muligvis ske tilbagebetaling af gæld, der er efterstillet simple kreditorer,
med den konsekvens, at risikoen for tab for simple kreditorer øges.
Det ideelle forløb vil være, at der findes en markedsbaseret løsning, før kontrollen overdra-
ges. Denne tilgang er også i tråd med den politiske aftale om Bankpakke IV og den dermed
forbundne aftale med den finansielle sektor. Heraf fremgik det, at Finanstilsynet vil tilrette-
lægge sine arbejdsgange med henblik på at sikre, at tiltag til at forberede en overtagelse af
et nødlidende pengeinstitut iværksættes tidligst muligt og så vidt muligt i god tid, inden der
gives frist til retablering af kapitalen.
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Finanstilsynets diskussionspapir om afviklingsstrategier for mindre og mellemstore pengeinstitutter, diskussionspapir til konferencen Pension når garantierne forsvinder, diskussionspapir til åbent seminar om transparens og likviditet på markedet for realkreditobligationer og diskussionspapir om krav til vedtægtsændringer i andelskasser, fra erhvervsministeren
2010679_0010.png
Spørgsmål
Finanstilsynet ønsker at høre interessenterne om de ovenfor skitserede overvejelser. Finans-
tilsynet ønsker særligt interessenternes stillingtagen til følgende spørgsmål:
1. Skal et vigtigt mål ved fastlæggelse af afviklingsplaner og NEP-krav også være at
reducere risikoen for tab for simple kreditorer? Hvis ja, skal målsætningen være en
meget lav sandsynlighed for tab i både SIFI’er og ikke-SIFI’er?
2. Afspejler metoden til at fastlægge NEP-tillægget som summen af valuation 2-tillæg-
get og rekapitaliseringstillægget kapitalbehovet i en afviklingssituation?
3. Er det rimeligt at tage udgangspunkt i de anførte principper ved fastlæggelse af va-
luation 2-tillægget og rekapitaliseringstillægget? Hvad er mulighederne for at redu-
cere udtrædelsesgodtgørelserne til institutternes datacentraler? Hvordan fastsættes
værdien af eventuelle beholdninger af aktier i andre finansielle virksomheder? Hvilke
andre forhold skal der tages hensyn til?
4. Hvordan sikres det, at sektoren aktivt og i god tid medvirker til at finde løsninger, hvor
sunde pengeinstitutter påtager sig opgaven med at overtage hele eller dele af aktivi-
teterne fra institutter, der måtte komme i vanskeligheder?
5. Bør et institut højst få et år til at refinansiere NEP, hvis NEP-kravet bliver brudt som
følge af manglede mulighed for refinansiering?
6. Er det en forudsætning for gennemførelse af den skitserede afviklingsstrategi
og
dermed målet om at reducere risikoen for tab på simple kreditorer
at kontrollen efter
en konkret vurdering overdrages til Finansiel Stabilitet, når det konstateres, at insti-
tuttet ikke indenfor en passende frist retter op på, at NEP falder til under solvensbe-
hovet plus valuation 2- og rekapitaliseringstillægget? Hvor store risici vil det være
rimeligt at tage i relation til, at Finansiel Stabilitets værdiansættelser kan vise, at der
er negative nettoaktiver?
7. Tilgodeser en indfasningsperiode på fem år de hensyn, at institutterne skal have tid
til at opfylde NEP-kravet, samtidig med at der tilstrækkeligt hurtigt skal skabes øget
sikkerhed for, at de simple kreditorer ikke lider tab?
Finanstilsynet ønsker, at eventuelle svar er Finanstilsynet i hænde senest den 28. februar
2017. Svar bedes sendt til [email protected].
10