Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2005147_0001.png
Fingerplanrevision
80 forslag imødekommes
Nedenfor følger en samlet oversigt over de 80 forslag, der foreslås imødekommet. Nogle forslag
imødekommes fuldt ud, mens andre forslag imødekommes delvist. Sidstnævnte forslag er marke-
ret med *.
Albertslund
1)
Forslag: Mulighed for stationsnære byggemuligheder til større, besøgsintensivt byggeri
af regional betydning ved ikke-knudepunktsstationer
Opdelingen mellem knudepunktsstationer og ikke-knudepunktstationer afskaffes. Fremadrettet
vil der således generelt være ens byggemuligheder til større byggeri med mange daglige bruge-
re, fx stort kontorbyggeri, ved alle stationer de S-banerne, Vestbanen, Øresundsbanen, Metroen
og den kommende letbane i Ring 3.
2)
Forslag: Ændret afgrænsning af landsbyen Risby i grøn kile mv.*
Ændret afgrænsning af landsbyen muliggøres. Ønske om også at tage landsbyen ud af grøn
kile imødekommes ikke. Den ændrede afgrænsning åbner mulighed for etableringen af nogle få
nye boliger i Risby.
3)
Forslag: Mulighed for støjdæmpning og styrkelse af rekreative muligheder ved jordop-
fyld i grøn kile
Der åbnes generelt mulighed for etablering af støjvolde på grænsen mellem grønne kiler og
støjende infrastrukturanlæg. Det forudsættes, at støjvoldene både øger den rekreative værdi af
grønne kiler og fører til en væsentlig støjreduktion i eksempelvis større boligområder.
4)
Forslag: Ændret afgrænsning af grøn kile ved ”Radiostationen”
Der foretages en mindre justering af grøn kile ved ”Radiostationen”, så den grønne kile tilpas-
ses til gældende kommuneplanrammer. Justeringen medfører, at den grønne kile udvides.
Allerød
5)
Forslag: Reservation af område i Vassingerød til virksomheder med særlige beliggen-
hedskrav udvides*
Reservationen udvides så der på det reserverede areal, foruden virksomheder med særlige
beliggenhedskrav, fremadrettet også kan planlægges for transport- og distributionserhverv.
Ønske om at reducere omfanget af arealreservationen imødekommes ikke. Det bemærkes, at
kommunen i deres planlægning kan foretage en inddeling (zonering) af området i zoner til
virksomheder med forskellige grader af miljømæssig påvirkning af omgivelser.
6)
Forslag: Mulighed for planlægning for ændret anvendelse af ejendomme i grønne kiler
Der åbnes generelt mulighed for ændret planlægning for eksisterende ejendomme i grøn kile så
fx nedlagte skoler eller herregårde kan omdannes til fx erhverv, boliger, institutioner mv. Dette
forudsætter, at de eksisterende bygninger repræsenterer en særlig samfundsmæssig, arkitek-
tonisk og/eller kulturhistorisk værdi, hvis langsigtede fastholdelse vurderes at kræve en ændret
planlægning.
7)
Forslag: Mulighed for tilretning af grønne kiler, så de passer med eksisterende plan-
mæssige rammer*
Visse grønne kiler i Allerød Kommune tilrettes, så de passer med eksisterende kommuneplan-
rammer. Det betyder eksempelvis at mindre overlap mellem eksempelvis grønne kiler og er-
hvervsområder fjernes, så grænsen mellem arealerne på kortene er klar. Ønske om større
reduktioner af grøn kile imødekommes ikke.
Ballerup
8)
Forslag: Supercykelsti fra Ballerup til Farum indskrives i Fingerplan
Eksisterende supercykelsti indskrives i Fingerplanen som del af det overordnede net af Super-
cykelstier.
SIDE 1
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0002.png
9)
Forslag: Markering af manglende sikret skæring på det rekreative stinet ved Brændemo-
sen fjernes fra Fingerplan
Markering af manglende sikret skæring udgår af Fingerplanens kortbilag som følge af, at der er
etableret skæring i form af en stitunnel.
10)
Forslag: Udvidelse af grøn kile ved Jonstrup Å
Der udpeges en større ny grøn kile ved Jonstrup Å i Måløv. Grønne kiler er grønne arealer, som
primært skal skabe rum til natur og friluftsliv.
11)
Forslag: Areal ved Sydbuen tages ud af grøn kile for at muliggøre byudvikling*
Et mindre areal ved Sydbuen, i randen af grøn kile, tages ud af kilen for at muliggøre boligbyg-
geri. Kommunen udpeger til gengæld det under forslag 10 beskrevne erstatningsareal. Ønske
om større udtag af grøn kile ved Sydbuen imødekommes ikke.
12)
Forslag: Mulighed for ny byudvikling i landområdet ved Måløv*
Byudvikling til boliger og erhverv på det ene af to foreslåede byudviklingsarealer ved Måløv
muliggøres. Ønske om at muliggøre byudvikling på det andet areal ved Måløv afvises pga.
nærhed til militære anlæg.
13)
Forslag: Styrkede udviklingsmuligheder omkring DTU Diplom i Ballerup
Der gives mulighed for styrket erhvervsmæssig udvikling omkring DTU Diplom, herunder større
besøgsintensivt byggeri, forudsat at det sker på arealer, der i den gældende kommuneplan
ligger indenfor det stationsnære område mv., og forudsat, at nye, intensive byfunktioner har en
tæt tilknytning til eksisterende funktioner ved DTU Diplom.
14)
Forslag: Styrkede udviklingsmuligheder omkring Ballerup Idrætsby (Super Arena)
Der gives mulighed for styrket erhvervsmæssig udvikling omkring Ballerup Idrætsby, herunder
større besøgsintensivt byggeri, forudsat at det sker på arealer, der i den gældende kommune-
plan ligger indenfor det stationsnære område mv., og forudsat, at nye, intensive byfunktioner
har en tæt tilknytning til eksisterende funktioner ved Ballerup Idrætsby.
Brøndby
15)
Forslag: Muligheder for bymæssige fritidsanlæg mv. i den sydlige del af Brøndbyskoven*
På et areal i grøn kile ved Holbækmotorvejen gives der mulighed for at etableres bygninger til
bymæssige fritidsformål, fx et natur- og friluftscenter, i tilknytning til eller som erstatning for
eksisterende bygninger på Voldgaden. Endvidere kan der etableres anlæg til bymæssige fritids-
formål på arealet, fx et aktivitetslandskab. Begge dele betinges af fredningsmyndighedernes
godkendelse. Ønske om at Brøndbyskoven og Bakkeskoven samlet tages ud af grøn kile imø-
dekommes ikke.
Egedal
16)
Forslag: Bearbejdning af Fingerplanen så der indgår visionsafsnit mv.*
Regeringen har med offentliggørelsen af både et udspil om Hovedstadsområdet 2030 og et
forslag til en revideret Fingerplan fremlagt langsigtede planer for hovedstadsområdets fremtidi-
ge udvikling. Ønske om at Fingerplanens kort integreres i planens tekstdel imødekommes af
tekniske grunde ikke.
Fredensborg
17)
Forslag: Mulighed for planlægning for ændret anvendelse af ejendomme i grønne kiler
Der åbnes generelt mulighed for ændret planlægning for eksisterende ejendomme i grøn kile så
fx nedlagte skoler eller herregårde kan omdannes til fx erhverv, boliger, institutioner mv. Dette
forudsætter, at de eksisterende bygninger repræsenterer en særlig samfundsmæssig, arkitek-
tonisk og/eller kulturhistorisk værdi, hvis langsigtede fastholdelse vurderes at kræve en ændret
planlægning.
18)
Forslag: Udtag af areal i grøn kile mellem Nivå og Kokkedal for at muliggøre udvidelse af
daginstitution
Et mindre areal udtages af grøn kile for at muliggøre udvidelse af daginstitution på Møllevej. Et
areal af tilsvarende størrelse udpeges til ny grøn kile.
19)
Forslag: Området Teglbuen i Nivå, som grænser op til motorvej og er placeret i grøn kile,
udtages af grøn kile og reserveres til transport- og distributionserhverv
Et areal udtages af grøn kile for at muliggøre etablering af et erhvervsområde til transport- og
logistikerhverv ved en til- og frakørsel til Helsingør-motorvejen i Nivå. Et areal af tilsvarende
størrelse udpeges til ny grøn kile.
SIDE 2
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0003.png
20)
Forslag: Muliggøre brug af vandtårn til genbrugsbutik mv.*
Forventes muliggjort med en generel bestemmelse i Fingerplanen, der muliggør ændret plan-
lægning for ejendomme i grøn kile, forudsat at de repræsenterer en særlig samfundsmæssig,
arkitektonisk og/eller kulturhistorisk værdi, hvis langsigtede fastholdelse vurderes at kræve en
ændret planlægning. Ønske om at tage ejendommen med vandtårnet ud af Fingerplanens
grønne kiler imødekommes ikke.
21)
Forslag: Muliggøre etablering af supercykelstiforbindelse i grøn kile mellem Nivå og
Humlebæk
Der åbnes generelt mulighed for at etablere supercykelstiforbindelser i grøn kile under forud-
sætning af, at det sker under hensyntagen til natur, landskab, friluftsliv mv.
Frederiksberg
22)
Forslag: Fastholdelse af stationsnærhedsprincippet
For at fremme brugen af kollektiv transport og mindske trængsel fastlægger Fingerplanens
stationsnærhedsprincip, at større byggeri med mange daglige brugere, fx større kontorbyggeri
og hotel- og konferencecentre, skal placeres i gangafstand af højklassede, kollektive trafikfor-
bindelser, fx S-tog. Stationsnærhedsprincippet fastholdes i forslaget til revideret Fingerplan.
Dog foretages enkelte ændringer af princippet, bl.a. en udvidelse af det stationsnære kerneom-
råder i de fem fingerbykøbstæder (Helsingør, Hillerød, Frederikssund, Roskilde og Køge) samt i
Høje-Taastrup. Det sker for at fremme en afbalanceret udvikling i et hovedstadsområde med
flere stærke centre.
23)
Forslag: Fastholdelse af Fingerplanens grønne bykiler
For at fastholde og udvikle grønne strukturer i de tættest befolkede dele af hovedstadsområdet
udpeger Fingerplanen grønne bykiler. De hidtidige grønne bykiler fastholdes uændrede i forsla-
get til en revideret Fingerplan.
Gladsaxe
24)
Forslag: Ingen store byudviklingsmuligheder udenfor Fingerby og stationsnære områder
og fastholdelse af Ring 5-transportkorridoren*
Princippet om, at byudviklingen i hovedstadsområdet skal koncentreres i Fingerbyen fastholdes
i forslaget til revideret Fingerplan. Det samme gælder Ring 5-transportkorridoren. Dog lægges
der – inden for rammerne af planlovens generelle byvækstbestemmelser og bestemmelser for
byvækst i det øvrige hovedstadsområde – op til at gøre reglerne for byvækst i det øvrige ho-
vedstadsområde uden for fingerbyen mere præcise og fleksible. Endvidere lægges der op til at
gennemføre en planlægningsundersøgelse af Ring 5-transportkorridoren for at fastlægge linje-
føringen for en fremtidig vejforbindelse i syd og forbedre beslutningsgrundlaget for en eventuel
indsnævring eller ophævelse af korridorens bredde i nord.
Glostrup
25)
Forslag: Justering af mindre areal i grøn kile, så det er tilpasset vejforløb mv.
Imødekommes med mindre justering af grøn kile på kortbilaget så den er tilpasset vejen Skovs-
letten.
26)
Forslag: Muliggøre etablering af kolonihaver på mindre ejendom i grøn kile, der huser
nedlagt gartneri mv.
Imødekommes ved at muliggøre etablering af kolonihaver på et mindre areal i grøn kile, der i
dag huser et nedlagt gartneri op oplag mv.
Gribskov
27)
Forslag: Klare rammer for byudvikling i det øvrige hovedstadsområde og sidestilling
med kommuner udenfor hovedstadsområdet*
Fingerplanens regler for byvækst i det øvrige hovedstadsområde gøres mere præcise og flek-
sible. Kriterierne for byvækst af lokal karakter skrives således ind den vejledning til Fingerpla-
nen. Endvidere åbnes der lidt videre muligheder for byvækst i det øvrige hovedstadsområde,
end der er i dag. Det gælder navnlig for større bysamfund i det øvrige hovedstadsområde, der
varetager centrale bymæssige funktioner og er velplacerede i forhold til den overordnede infra-
struktur, herunder den kollektive trafikbetjening. Ønsket om en sidestilling med kommuner
udenfor hovedstadsområdet imødekommes ikke, da det vil kræve en ændring af planlovens
særlige regler for byvækst i hovedstadsområdet, herunder reglerne om, at byvækst i det øvrige
hovedstadsområde skal være af lokal karakter og ske i tilknytning til kommunecentre eller som
afrunding af andre bysamfund.
SIDE 3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0004.png
Halsnæs
28)
Forslag: Klare rammer for byudvikling i det øvrige hovedstadsområde og sidestilling
med kommuner udenfor hovedstadsområdet
Fingerplanens regler for byvækst i det øvrige hovedstadsområde gøres mere præcise og flek-
sible. Kriterierne for byvækst af lokal karakter skrives således ind den vejledning til Fingerpla-
nen. Endvidere åbnes der lidt videre muligheder for byvækst i det øvrige hovedstadsområde,
end der er i dag. Det gælder navnlig for større bysamfund i det øvrige hovedstadsområde, der
varetager centrale bymæssige funktioner og er velplacerede i forhold til den overordnede infra-
struktur, herunder den kollektive trafikbetjening. Ønsket om en sidestilling med kommuner
udenfor hovedstadsområdet imødekommes ikke, da det vil kræve en ændring af planlovens
særlige regler for byvækst i hovedstadsområdet, herunder reglerne om, at byvækst i det øvrige
hovedstadsområde skal være af lokal karakter og ske i tilknytning til kommunecentre eller som
afrunding af andre bysamfund.
29)
Forslag: Byudviklingsmuligheder ved Vinderød*
Der åbnes mulighed for byudvikling med op til 150 boliger på et afgrænset areal i det øvrige
hovedstadsområde i Vinderød ved Frederiksværk. Dette er en reduktion ift. kommunens oprin-
delige ønske. Reduktionen begrundes i planlovens særlige regler for byvækst i det øvrige ho-
vedstadsområde.
Helsingør
30)
Forslag: Flere byudviklingsmuligheder i og omkring Helsingør mv.*
Med imødekommelsen af de nedenfor anførte forslag fra Helsingør Kommune skabes en række
byudviklingsmuligheder til bl.a. boliger og erhverv i og omkring Helsingør (se nedenstående
forslag). Dermed imødekommes én del af forslaget. En anden del – et ønske om særligt lempe-
lige planvilkår i Helsingør pga. byens særlige geografiske placering – imødekommes ikke.
31)
Forslag: Byudviklingsmuligheder ved Saunte*
Der åbnes mulighed for begrænset byudvikling (afrunding) med op til 5 boliger på et areal i det
øvrige hovedstadsområde i landzonelandsbyen Saunte. Dette er en reduktion ift. kommunens
oprindelige ønske. Reduktionen begrundes i planlovens særlige regler for byvækst i det øvrige
hovedstadsområde.
32)
Forslag: Byudviklingsmuligheder ved Kør-om-gård på Hornebyvej
Der åbnes mulighed for byudvikling med op til ca. 20 boliger på et areal i det øvrige hoved-
stadsområde ved Hornbæk.
33)
Forslag: Ophævelse af Fingerplanens arealreservation ved Kvistgård til transport- og
distributionserhverv*
Arealreservationen til transport- og logistikerhverv ophæves, hvor erhvervsarealet allerede er
bebygget. Det sker for at give bedre mulighed for, at udvikle erhvervsområdet med forskellige
typer erhverv. Reservationen til transport- og logistikerhverv fastholdes på et større, ubebygget
areal for fortsat at sikre plads til denne type virksomheder i området.
34)
Forslag: Særligt lokaliseringsområde ved Kvistgård mv.*
Der udpeges et særligt lokaliseringsområde i erhvervsområdet i Kvistgård, hvor der kan plan-
lægges for større byggeri med mange daglige brugere – fx større kontorbyggeri med over 1.500
kvadratmeter. Ønsker om lignende, særlige byggemuligheder ved Mørdrup, Hornbæk og Åls-
gårde imødekommes ikke.
35)
Forslag: Mulighed for udvidet afgrænsning af stationsnært kerneområde ved Helsingør
Station
Afgrænsningen af det stationsnære kerneområde ved Helsingør Station, de fire andre køb-
stadsstationer i spidsen af byfingrene (Hillerød, Frederikssund, Roskilde og Køge) og Høje-
Taastrup udvides fra 600 til 1.000 meter. Samlet set giver det vigtige bycentre udenfor det
centrale hovedstadsområde større frihed til at opføre nyt, større erhvervsbyggeri med mange
daglige brugere – fx større kontorbyggeri.
36)
Forslag: Opmærksomhed omkring eventuel kommende fast forbindelse mellem Helsin-
gør og Helsingborg
Transportministeriet har i samarbejde med svenske myndigheder igangsat en indledende stra-
tegisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. En fast HH-forbindelse
kan øge tilgængeligheden og binde Øresundsregionens erhvervsliv og arbejdsmarkeder tættere
sammen. Det vil gavne Helsingør og hovedstadsområdet. Undersøgelsen forventes afsluttet i
2020. Eventuelle beslutninger om arealreservationer i Fingerplanen til infrastrukturanlæg afven-
ter undersøgelsens resultater.
SIDE 4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0005.png
37)
Forslag: Område vest for Helsingør lægges ind i byfinger. Parallel udpegning af ny grøn
kile
Et mindre område vest for Helsingør (Julianelund) lægges ind i byfingeren. Dermed kan områ-
det overføre til byzone, så områdets 55 fritidsboliger lovligt kan anvendes til helårsbeboelse.
Det har der i mange år været et stort ønske blandt mange af områdets beboere. Parallelt med
udvidelsen af byfingeren udpeges en større ny grøn kile ved Helsingør.
Hillerød
38)
Forslag: Område sydvest for Hillerød lægges ind i byfinger. Parallel udpegning af ny
grøn kile
Et mindre område sydvest for Hillerød, ved Solrødgård, lægges ind i byfingeren for på sigt at
muliggøre byudvikling til erhverv og offentlige formål ved områdets klima- og miljøpark. Parallelt
med udvidelsen udpeges en ny grøn kile, som går på tværs af klima- og miljøparken.
Hvidovre
39)
Forslag: Udtag af to arealer i grøn kile og udvikling af attraktiv, ny kile
To grøn-kile-arealer med jordbrug og nedlagte gartnerier tages ud af grøn kile for at muliggøre
byudvikling til boliger. Dette betinges af, at et større areal i grøn kile overgår fra jordbrug til et
attraktivt, alment tilgængeligt grønt område med tæt kobling til den grønne kile ved Vestvolden.
Høje-Taastrup
40)
Forslag: Samme råderum for afgrænsning af landsbyer
Der skabes samme råderum for afgrænsning og byudvikling af landsbyer øst og vest for Fin-
gerplanens 4. grønne ring. Tidligere har det ikke været muligt at udlægge ny byzone i områder
øst for den 4. grønne ring. Initiativet skaber muligheder for mindre, afgrænset byudvikling med
boliger i landsbyer i bl.a. Høje-Taastrup Kommune.
41)
Forslag: Mulighed for udvidet afgrænsning af stationsnært kerneområde ved Høje-
Taastrup Station
Afgrænsningen af det stationsnære kerneområde ved Høje-Taastrup Station og de fem køb-
stadsstationer i spidsen af byfingrene (Helsingør, Hillerød, Frederikssund, Roskilde og Køge)
udvides fra 600 til 1.000 meter. Samlet set giver det vigtige bycentre udenfor det centrale ho-
vedstadsområde større frihed til at opføre nyt, større erhvervsbyggeri med mange daglige
brugere – fx større kontorbyggeri.
42)
Forslag: Udtag af grøn kile med henblik på at muliggøre etablering af stort solenergian-
læg
Et større, motorvejsnært areal, der i dag huser grusgrav, tages ud af grøn kile for at muliggøre
etablering af et stort solenergi- og varmelagringsanlæg. Der udpeges ny grøn kile af samme
omfang.
Hørsholm
43)
Forslag: Muligheder for at etablere nyt rådhus på ikke-stationsnær lokalitet i Hørsholms
bymidte
Det bliver generelt muligt at planlægge for større, offentlige institutioner med mange daglige
brugere, selvom de ikke placeres i nærheden af en togstation. Det forudsættes, at der er tale
om institutioner, som primært betjener kommunens egne borgere – fx rådhuse.
Ishøj
44)
Forslag: Udtag af arealer i grøn kile ved kommende letbanestation*
Der udtages mindre arealer i grøn kile ved kommende letbanestation ved Køge Bugt Strandpark
i Ishøj for at muliggøre byudvikling til fx erhverv umiddelbart omkring stationen. Der udpeges
erstatningsarealer af samme størrelse. Delønske om udtag af større arealer imødekommes
ikke.
København
45)
Forslag: Opmærksomhed om sikring af udviklingsmuligheder for Københavns Lufthavn,
Kastrup
Med regeringens udspil om Hovedstadsområdet 2030 lægges der op til en række initiativer,
som vil understøtte den fremtidige udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup.
SIDE 5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0006.png
46)
Forslag: Fastholdelse af stationsnærhedsprincippet
For at fremme brugen af kollektiv transport og mindske trængsel fastlægger Fingerplanens
stationsnærhedsprincip, at større byggeri med mange daglige brugere, fx større kontorbyggeri
og hotel- og konferencecentre, skal placeres i gangafstand af højklassede, kollektive trafikfor-
bindelser, fx S-tog. Stationsnærhedsprincippet fastholdes i forslaget til revideret Fingerplan.
Dog foretages enkelte ændringer af princippet, bl.a. en udvidelse af det stationsnære kerneom-
råder i de fem fingerbykøbstæder (Helsingør, Hillerød, Frederikssund, Roskilde og Køge) samt i
Høje-Taastrup. Det sker for at sikre en afbalanceret udvikling i et hovedstadsområde med flere
stærke centre.
47)
Forslag: Zonering fastlægges i den kommunale planlægning uden forudgående aftale
med stat
Der vil ikke længere være krav om forudgående aftale med staten før kommunerne kan foreta-
ge en inddeling (zonering) af erhvervsområder. Med zoneringer inddeles erhvervsområder i
zoner til virksomheder med forskellige grader af miljømæssig påvirkning af deres omgivelser.
48)
Forslag: Rækkefølge fastlægges i den kommunale planlægning uden forudgående aftale
med stat
I forbindelse med kommunernes fastlæggelse af rækkefølge for byudvikling vil der ikke længere
være krav om, at fastlæggelsen af rækkefølge kræver en forudgående aftale med staten. Kom-
munerne får således større frihed til at fastlægge den rækkefølge, som man udbygger byområ-
der i hovedstadsområdet i.
Lyngby-Taarbæk
49)
Forslag: Tekniske justeringer af Fingerplanens kortbilag F, H, O, P, Q og R
De foreslåede justeringer indarbejdes i Fingerplanens kortbilag.
Rudersdal
50)
Forslag: Mulighed for ændret afgrænsning af grøn kile mv.*
Areal ved Wesselsminde i Nærum tages ud af grøn kile for at muliggøre en ændret planlægning
for ejendom, der i dag huser CFD Døvblindehuset. Samtidig åbnes der mulighed for mindre,
tekniske korrektioner af afgrænsninger af grønne kiler. Der udpeges større erstatningsarealer.
Ønske om mulighed for at ændre afgrænsning af grønne kiler i forbindelse med kommuneplan-
revisioner imødekommes ikke.
51)
Forslag: Udpegning af særligt lokaliseringsområde i Nærum Erhvervsby
Der udpeges et særligt lokaliseringsområde i erhvervsområdet i Nærum, hvor der kan planlæg-
ges for større byggeri med mange daglige brugere – fx større kontorbyggeri med over 1.500
kvadratmeter.
52)
Forslag: Mulighed for planlægning for ændret anvendelse af ejendomme i grønne kiler
Der åbnes mulighed for ændret planlægning for ejendomme i grøn kile så fx nedlagte skoler
eller herregårde kan omdannes til fx erhverv, boliger eller institutioner. Dette forudsætter, at
ejendommene repræsenterer en særlig samfundsmæssig, arkitektonisk og/eller kulturhistorisk
værdi, hvis langsigtede fastholdelse vurderes at kræve en ændret planlægning.
Vallensbæk
53)
Forslag: Areal ved tages ud af grøn kile*
Et areal ved Vallensbæk Landsby tages ud af grøn kile for at muliggøre planlægning for offentli-
ge formål (skole, daginstitution o. lign.). Ønske om større udtag, herunder udtag af arealer i
transportkorridoren mv., imødekommes ikke.
54)
Forslag: Udpegning af særligt lokaliseringsområde ved Holbækmotorvejen*
På et areal mellem Vallensbækvej og Holbækmotorvejen udpeges et særligt lokaliseringsområ-
de, hvor der kan planlægges for større byggeri med mange daglige brugere – fx større kontor-
byggeri med over 1.500 kvadratmeter – der kan tjene som støjafskærmning af bagvedliggende
boligområder. Ønske om særlige lokaliseringsmuligheder i transportkorridor mv. imødekommes
ikke.
Greve
55)
Forslag: Udtag af grøn kile
Udtag af mindre areal i grøn kile ved København-Ringsted-banen til brug for vejføring og evt.
etablering af erhverv. Der udpeges ny grøn kile til erstatning for udtaget.
56)
Forslag: Ændret afgrænsning af regionale stiforbindelser mv.
Forslaget imødekommes med en ændret afgrænsning af regionale stiforbindelser langs Køge
Bugt, fra Tune til Hedeland mv. på Fingerplanens kortbilag.
SIDE 6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0007.png
57)
Forslag: Opdatering af støjzone omkring Roskilde Lufthavn
Afgræsningen af støjzonen omkring lufthavnen i Roskilde ændres på baggrund af opdaterede
støjberegninger. Det åbner mulighed for ny byudvikling til fx boliger i flere kommuner omkring
lufthavnen.
58)
Forslag: Ændring af byområde ved Tune*
Der åbnes mulighed for en mindre udvidelse af byområdet til fx boliger. Det forudsættes, at
byudvikling af det pågældende areal er i overensstemmelse med bestemmelserne i Fingerpla-
nen om byudvikling i det øvrige hovedstadsområde, og at øvrige statslige interesser ift. arealet
(hovedtransmissionsledning for naturgas, støjkrav mv.) iagttages ifm. kommunens planlægning.
59)
Forslag: Udtag af grøn kile
Forslag om udtag af større grøn kile indeklemt mellem København Ringsted banen og Køge
Bugt motorvejen imødekommes. Arealet reserveres i Fingerplanen til transport- og logistiker-
hverv. Der udpeges ny grøn kile til erstatning for udtaget.
Køge
60)
Forslag: Forlængelse af Køge Bugt byfingeren. Parallel udpegning af ny grøn kile
Byfingeren forlænges til Herfølge, hvilket skaber større nye byudviklingsmuligheder til navnlig
boliger i specielt den nordvestlige del af Herfølge. Parallelt med forlængelsen udpeges en større
grøn kile i nærområdet.
61)
Forslag: Udvidelse af byfinger ved Hastrup Ø. Parallel udpegning af ny grøn kile
Byfingeren udvides sydvest for Køge ved Hastrup Ø., hvilket skaber nye byudviklingsmulighe-
der til især boliger. Parallelt udvidelsen udpeges en større grøn kile i nærområdet.
62)
Forslag: Mulighed for eventuelt fremtidigt arealudlæg til datacenter ved Bjæverskov
Der skabes en generel mulighed for, at der i Bjæverskov og andre lokaliteter med en god place-
ring ift. elnettet kan planlægges for etablering af energikrævende datacentre.
Lejre
63)
Forslag: Klare rammer for byudvikling i det øvrige hovedstadsområde og sidestilling
med kommuner udenfor hovedstadsområdet*
Fingerplanens regler for byvækst i det øvrige hovedstadsområde gøres mere præcise og flek-
sible. Kriterierne for byvækst af lokal karakter skrives således ind den vejledning til Fingerpla-
nen. Endvidere åbnes der lidt videre muligheder for byvækst i det øvrige hovedstadsområde,
end der er i dag. Det gælder navnlig for større bysamfund i det øvrige hovedstadsområde, der
varetager centrale bymæssige funktioner og er velplacerede i forhold til den overordnede infra-
struktur, herunder den kollektive trafikbetjening. Ønsket om en sidestilling med kommuner
udenfor hovedstadsområdet imødekommes ikke, da det vil kræve en ændring af planlovens
særlige regler for byvækst i hovedstadsområdet, herunder reglerne om, at byvækst i det øvrige
hovedstadsområde skal være af lokal karakter og ske i tilknytning til kommunecentre eller som
afrunding af andre bysamfund.
Roskilde
64)
Forslag: Opdatering af støjzone omkring Roskilde Lufthavn
Afgræsningen af støjzonen omkring lufthavnen i Roskilde ændres på baggrund af opdaterede
støjberegninger. Det skaber potentiale for ny byudvikling til fx boliger i flere kommuner omkring
lufthavnen.
65)
Forslag: Byudviklingsmuligheder ved Viby*
Der åbnes mulighed for byudvikling med op til 150 boliger på et afgrænset areal i det øvrige
hovedstadsområde i Viby Sjælland sydvest for Roskilde. Dette er en reduktion ift. kommunens
ønske. Reduktionen begrundes i planlovens særlige regler for byvækst i det øvrige hovedstads-
område.
66)
Forslag: Klare rammer for byudvikling i det øvrige hovedstadsområde og sidestilling
med kommuner udenfor hovedstadsområdet*
Fingerplanens regler for byvækst i det øvrige hovedstadsområde gøres mere præcise og flek-
sible. Kriterierne for byvækst af lokal karakter skrives således ind den vejledning til Fingerpla-
nen. Endvidere åbnes der lidt videre muligheder for byvækst i det øvrige hovedstadsområde,
end der er i dag. Det gælder navnlig for større bysamfund i det øvrige hovedstadsområde, der
varetager centrale bymæssige funktioner og er velplacerede i forhold til den overordnede infra-
struktur, herunder den kollektive trafikbetjening. Ønsket om en sidestilling med kommuner
udenfor hovedstadsområdet imødekommes ikke, da det vil kræve en ændring af planlovens
særlige regler for byvækst i hovedstadsområdet, herunder reglerne om, at byvækst i det øvrige
hovedstadsområde skal være af lokal karakter og ske i tilknytning til kommunecentre eller som
afrunding af andre bysamfund.
SIDE 7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0008.png
67)
Forslag: Mulighed for udvidelse af byfinger omkring Roskilde i dialog med stat
Roskilde-byfingeren udvides sydvest for Roskilde, hvilket skaber nye byudviklingsmuligheder til
navnlig erhverv og offentlige formål. Parallelt med udvidelsen udpeges en større, ny grøn kile i
nærområdet.
68)
Forslag: Videreførelse af arbejde med etablering af grøn kile fra Høje-Taastrup til Roskil-
de Fjord
Med den reviderede Fingerplan lægges der op til at igangsætte partnerskabsprojekter med
kommuner og relevante organisationer om frivillig etablering af nye grønne kiler, der kan åbne
nye rekreative muligheder og kan indgå i klimatilpasningstiltag.
Solrød
69)
Forslag: Klare rammer for byudvikling i det øvrige hovedstadsområde og sidestilling
med kommuner udenfor hovedstadsområdet*
Fingerplanens regler for byvækst i det øvrige hovedstadsområde gøres mere præcise og flek-
sible. Kriterierne for byvækst af lokal karakter skrives således ind den vejledning til Fingerpla-
nen. Endvidere åbnes der lidt videre muligheder for byvækst i det øvrige hovedstadsområde,
end der er i dag. Det gælder navnlig for større bysamfund i det øvrige hovedstadsområde, der
varetager centrale bymæssige funktioner og er velplacerede i forhold til den overordnede infra-
struktur, herunder den kollektive trafikbetjening. Ønsket om en sidestilling med kommuner
udenfor hovedstadsområdet imødekommes ikke, da det vil kræve en ændring af planlovens
særlige regler for byvækst i hovedstadsområdet, herunder reglerne om, at byvækst i det øvrige
hovedstadsområde skal være af lokal karakter og ske i tilknytning til kommunecentre eller som
afrunding af andre bysamfund.
70)
Forslag: Udvidelse af byfinger vest for Køge Bugt motorvejen. Parallel udpegning af ny
grøn kile*
Køge-Bugt-byfingeren udvides til at omfatte Solrød Landsby, hvilket skaber nye byudviklings-
muligheder til boliger og erhverv mv. i området. Parallelt med udvidelsen udpeges en større, ny
grøn kile i nærområdet. Delforslag om en større udvidelse af Køge-Bugt-byfingeren imøde-
kommes ikke.
71)
Forslag: Byudviklingsmuligheder ved Havdrup*
Der åbnes mulighed for byudvikling med op til 150 boliger på et afgrænset areal i det øvrige
hovedstadsområde i Viby Sjælland sydvest for Roskilde. Dette er en reduktion ift. kommunens
ønske. Reduktionen begrundes i planlovens særlige regler for byvækst i det øvrige hovedstads-
område.
72)
Forslag: Byudviklingsmuligheder ved Solrød Landsby
Imødekommes med ovennævnte udvidelse af byfingeren (se forslag 70).
73)
Forslag: Videreførelse af arbejde med grønne kiler skal ske på frivillig basis og med
fokus på øst-vest-gående kilestrukturer
Med den reviderede fingerplan lægges der op til at igangsætte partnerskabsprojekter med
kommuner og relevante organisationer om frivillig etablering af nye grønne kiler, der kan åbne
nye rekreative muligheder og kan indgå i klimatilpasningstiltag.
Stevns
74)
Forslag: Principiel udpegning i Fingerplanen af mulig linjeføring for omfartsvej
Mulig linjeføring for omfartsvej fra Stevns syd om Køge fastlægges. En omfartsvej kan på sigt
aflaste trafikken gennem Køge.
75)
Forslag: Tekniske justeringer ift. kortbilag Q, R og S mv.
De forslåede tekniske justeringer indarbejdes i Fingerplanens kortbilag.
Fælles forslag fra de ti Loop-City-kommuner (Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødov-
re, Albertslund, Glostrup, Vallensbæk, Ishøj, Brøndby, Hvidovre)
76)
Forslag: Ændring ift. brug af begrebet byfunktioner af regional karakter, så der skabes
stationsnære byggemuligheder til større, besøgsintensivt byggeri af regional betydning
ved ikke-knudepunktsstationer mv.
Opdelingen mellem knudepunktsstationer og ikke-knudepunktstationer afskaffes. Fremadrettet
vil der således generelt være ens byggemuligheder til større byggeri med mange daglige bruge-
re, fx stort kontorbyggeri, ved alle stationer de S-banerne, Vestbanen, Øresundsbanen, Metroen
og den kommende letbane i Ring 3.
SIDE 8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 138: Forslag til Fingerplan 2019 landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning, fra erhvervsministeren
2005147_0009.png
77)
Forslag: Der ønskes mulighed for mulighed for byudvikling i grønne kiler og kolonihave-
områder, som grænser op til kommende letbanestationer i Ring 3
Der foretages en konkret ændring af grøn kile ved kommende letbanestation ved Køge Bugt
Strandpark (se forslag 44). Herudover lægger regeringen med udspillet Hovedstadsområdet
2030 op til at give kommunerne bedre muligheder for at omplacere kolonihaveområder tæt på
nye letbanestationer, så nuværende kolonihavearealer kan anvendes til andre formål som fx
boliger eller erhvervsbyggeri.
78)
Forslag: Ophævelse af Fingerplanens arealreservation af arealer på Avedøre Holme til
virksomheder med særlige beliggenhedskrav og transport- og distributionserhverv*
Arealreservationen for det næsten fuldt udbyggede erhvervsområde ophæves for at give bedre
mulighed for planmæssige rammer, der matcher virksomhedernes udviklingsbehov. Dog fast-
holdes reservationen af den strategisk vigtige råstofhavn. Endvidere stilles der krav om, at der
fremadrettet alene kan planlægges for produktionsvirksomheder i området.
79)
Forslag: Samlet planlægning for fremtidens grønne kiler mv.
Med den reviderede fingerplan lægges der op til at igangsætte partnerskabsprojekter med
kommuner og relevante organisationer om frivillig etablering af nye grønne kiler, der kan åbne
nye rekreative muligheder og kan indgå i klimatilpasningstiltag.
Fælles forslag fra kommunerne omkring Køge Bugt Strandpark (Hvidovre, Brøndby,
Vallensbæk, Ishøj og Greve)
80)
Forslag: Særlige muligheder i grøn kile i Køge Bugt Strandpark for at understøtte realise-
ring af udviklingsplan for strandparken og strandparkens lystbådehavne
Med blik på både strande, lystbådehavne og naturområder åbnes der mulighed for at videreud-
vikle Køge-Bugt-Strandpark til et attraktivt, rekreativt strandområde af regional betydning. Dette
sker under udstrakt hensyntagen til områdets natur og inden for rammerne af naturbeskyttelses-
loven.
SIDE 9