Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2004674_0001.png
LANDSPLANREDEGØRELSE 2019
VÆKST OG
UDVIKLING GENNEM
FYSISK PLANLÆGNING
Bedre rammer for virksomheder, borgere og kommuner i hele landet
JANUAR 2019
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0002.png
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
FORORD
Regeringen ønsker et Danmark i bedre balance, hvor det er attraktivt at bo,
arbejde og drive virksomhed i hele landet.
Planloven er med til at sætte rammen for udviklingsmulighederne lokalt, og
kommunernes planlægning for arealanvendelsen er et vigtigt redskab til at
sikre et sammenhængende Danmark.
Den fysiske planlægning skal i dag håndtere væsentligt anderledes udfor-
dringer end tidligere blandt andet i lyset af urbanisering, ændringer i er-
hvervsstrukturen, klimaudfordringer og nye teknologiske muligheder, her-
under digitalisering. Planloven skal i højere grad være et redskab til at
understøtte potentialer og styrke udviklingsmulighederne i hele landet.
På baggrund af aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Fol-
keparti om ”Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner, bor-
gere og virksomheder i hele landet” fra juni 2016 har regeringen gennemført
ændringer af planloven, som trådte i kraft den 15. juni 2017. Desuden har
aftalepartnerne med aftale om ”Udlæg af sommerhusområder og styrket na-
turhensyn” fra december 2018 blandt andet skabt rammer for de konkrete
udlæg af nye sommerhusområder. Der er desuden gennemført ændring af
planloven i efteråret 2017 og efteråret 2018.
Den nye planlov giver blandt andet nye udviklingsmuligheder i kystområ-
derne, nye muligheder i landdistrikterne til fremme af bosætning og erhverv,
bedre rammer for produktionsvirksomheder og bedre udviklingsmuligheder
for detailhandel. Desuden har kommunerne fået mere fleksible rammer for
at planlægge for byudvikling. Derudover imødekommes kommunernes og
erhvervslivets efterspørgsel efter mere fleksibel og smidig administration.
Det har været en vigtig sigtelinje for den nye planlov at give kommunerne
nye muligheder i den fysiske planlægning, fordi de lokalt er tæt på borgere
og virksomheder og bedst kender de lokale styrker, udfordringer og ønsker.
Deraf følger naturligvis også et større politisk ansvar for kommunalbestyrel-
serne med at afveje de mange hensyn, der er i den fysiske planlægning, og
sikre den bedst mulige inddragelse af borgere, virksomheder og organisa-
tioner.
De nye udviklingsmuligheder går hånd i hånd med beskyttelse af landska-
ber, kulturarv, natur og miljø mv. Nu er det op til virksomheder, borgere og
kommunerne at gøre brug af de nye rammer til gavn for udviklingen i hele
Danmark.
Rasmus Jarlov
Erhvervsminister
3
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0004.png
KAPITEL 1. BEDRE RAMMER FOR KOM-
MUNERNES FYSISKE PLANLÆGNING
Dansk økonomi står i dag i en gunstig situation, hvor hovedparten af kom-
munerne oplever en positiv udvikling med befolkningsfremgang og en stig-
ning i beskæftigelsen.
De positive udviklingstendenser dækker dog over lokale forskelle, og nogle
landdistrikter er således fortsat udfordret af faldende beskæftigelse og en
ændret befolkningssammensætning.
Det er vigtigt, at kommunerne i højere grad kan anvende planloven som
led i udviklingen af kommunen. Med den nye planlov har kommunerne fået
større råderum og øget fleksibilitet, så den fysiske planlægning i højere grad
kan tage højde for de vilkår og behov, som skal tilgodeses lokalt for at give
rum for initiativ og engagement fra virksomheder og borgere.
Planlovens formål er blandt andet at fremme, at der i den fysiske planlæg-
ning skabes gode rammer for erhvervsudvikling og vækst ved, at der sker
en afvejning af samfundets interesser i arealanvendelsen, hvor der både
er plads til byudvikling, landbrug, erhvervsudvikling og vækst, vindmøller,
4
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0005.png
sommerhusområder og natur mv., og hvor potentielle miljøkonflikter skal
søges undgået. Den kommunale planlægning skal således tage højde for,
at Danmarks areal er grundlag for mange forskellige interesser og samtidig
en begrænset ressource.
I områder med lokale udfordringer, eksempelvis i visse landdistrikter og
kystområder, kan kommunerne i dag skabe nye udviklingsmuligheder lokalt
eksempelvis ved at planlægge for turismeudvikling og udvikling af attraktive
landsbyer. I andre områder af Danmark, særligt omkring de større byer,
hvor der planlægges for byvækst, kan kommunerne fremme en hensigts-
mæssig byudvikling ved at udnytte attraktive havneområder til boliger og
kontorer samtidig med, at velfungerende produktionsvirksomheders drifts-
og udviklingsmuligheder fastholdes.
Ændring i befolkningstal 2009-2018
2009-2012
2012-2015
2015-2018
Anm: Kortet viser væksten i befolkningstallet i hver af perioderne. Befolkningstallet er opgjort
pr. 1. januar hvert år.
Kilde: Danmarks Statistik.
Ændring i beskæftigelsen 2008–2017
2008-2011
2011-2014
2014-2017
Anm.: Kortene angiver væksten i antal beskæftigede i hver af perioderne. Beskæftigelsen
er opgjort i fuldtidsansatte personer på baggrund af lønmodtagerbeskæftigelsen fordelt på
bopælskommune.
Kilde: Jobindsats.dk (Beskæftigelsesministeriet).
I forbindelse med byvækst skal kommunerne i planlægningen fortsat for-
holde sig til mulighederne for byomdannelse og fortætning af allerede ud-
nyttede arealer samt iagttage, at arealudlæg til byvækst ikke overstiger det
5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
forventede behov for byvækst inden for den 12-årige planperiode.
For at understøtte kommunernes planlægning for byvækst, er der udvik-
let en ensartet metode til kommunernes opgørelse af det lokale behov for
nyudlæg til byvækst, som kommunerne skal benytte. For at understøtte
kommunernes planlægning for byvækst er der desuden udgivet ”Vejledning
om byvækst”, Erhvervsstyrelsen 2017, der blandt andet beskriver, hvor-
dan kommunerne skal redegøre for behovet for at inddrage nye arealer til
byvækst på baggrund af behovsopgørelsens resultater.
Mindre statslig indblanding i kommunernes planlægning
Staten har fortsat en vigtig rolle i forhold til at sikre udvikling af et Danmark,
der hænger sammen og kan fungere som en helhed. Det gælder fx i forhold
til overordnede regionale eller tværkommunale planlægningsopgaver som
større infrastruktur- og forsyningsprojekter samt overordnede spørgsmål
om hovedstadens planlægning.
Samtidig er det dog vigtigt, at staten ikke blander sig unødigt i kommuner-
nes planlægning. Med den nye planlov er de væsentlige nationale interesser
derfor fokuseret inden for fire interesseområder: 1) vækst og erhvervsud-
vikling, 2) natur- og miljøbeskyttelse, 3) kulturarvs- og landskabsbevarelse
samt 4) hensyn til nationale og regionale anlæg. Hvert interesseområde
indeholder en række temaer, hvor der er formuleret nationale hensyn, som
kommunerne skal varetage i planlægningen. I dag er antallet af konkrete
hensyn reduceret med ca. en tredjedel i forhold til tidligere.
Fremover vil staten alene fremsætte indsigelse mod kommuneplanlægnin-
gen, hvis planlægningen er i strid med væsentlige nationale interesser inden
for de fire interesseområder. Regeringen lægger stor vægt på at fastholde
en fortsat god dialog mellem de relevante ressortministerier og kommuner-
ne, både før og under høring af kommuneplanforslag og tillæg til kommune-
planer, med henblik på, at eksempelvis uklarheder i planforslag kan løses
ved aftale om præciseringer eller suppleringer, og indsigelser dermed kan
undgås.
De nationale interesser i kommuneplanlægningen er præciseret i ”Oversigt
over nationale interesser i kommuneplanlægning” Erhvervsstyrelsen 2018,
som uddyber de nationale hensyn, der skal varetages i den kommunale
planlægning for hver af de fokuserede nationale interesser.
6
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0007.png
Kortere høringsfrister og administrative lettelser
For at give kommunerne den nødvendige fleksibilitet i deres administration
af planloven, har regeringen med ændringerne af planloven åbnet for diffe-
rentierede og kortere høringsfrister, så kommunerne kan tilpasse længden
af offentlige høringsperioder efter konkrete projekters kompleksitet og på-
virkning af omgivelserne. Det betyder, at en høringsperiode kan være helt
ned til to uger for lokalplanforslag af mindre betydning, hvor det tidligere
var et krav, at alle planforslag, uanset kompleksitet, skulle i mindst 8 ugers
høring. Dette kan eksempelvis gælde ved opstilling af mobilmaster o.lign.
Erhvervsstyrelsen har sendt udkast til ”Vejledning vedr. fleksibel planlæg-
ning - lokalplaner af mindre betydning” i høring primo 2019.
For at planlægningen fortsat skal ske i en åben demokratisk proces, hvor
planforslag lægges frem til offentlig høring og debat, så alle interesser og
synspunkter kan komme til orde, er det vigtigt, at kommunerne som led i
deres øgede planansvar styrker borgernes inddragelse i den lokale plan-
lægning eksempelvis ved at skabe mulighed for tidlig dialog med relevante
interessenter.
Med de nye administrative muligheder kan kommunerne desuden forenk-
le deres administration og tilrettelægge en enklere planproces, som letter
kommunernes arbejde og tilgodeser borgere og investorer mv., der kan få
fordel af en reduceret sagsbehandlingstid.
Derudover har kommunerne med den nye planlov fået mulighed for at give
dispensation fra lokalplaner til midlertidige aktiviteter, herunder til etablering
af midlertidige studieboliger. Denne mulighed er allerede taget i anvendelse
af blandt andet Københavns Kommune, hvor de første studerende i 2017 er
flyttet ind i containerboliger muliggjort af planlovsændringen.
7
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0008.png
KAPITEL 2. NYE UDVIKLINGSMULIGHE-
DER I KYSTOMRÅDERNE OG I TURIS-
MEERHVERVET
Turismeerhvervet har stor betydning for vækst og udvikling i hele landet
og særligt uden for de større byer. Regeringen har med ændringerne af
planloven derfor givet en række nye muligheder for at understøtte vækst
og jobpotentialet for turismeerhvervet i de kystnære områder under fortsat
hensyn til de åbne kyster og landskabelige værdier.
Kommunerne kan blandt andet ansøge om udpegning af udviklingsområder
i kystnærhedszonen, hvor der kan åbnes mulighed for byudvikling og nye
anlæg svarende til landzonen i øvrigt. Endvidere kan kommunerne ansøge
om at udlægge og omplacere kystnære sommerhusområder. Samtidig er
der igangsat oprydning i uaktuelle og uudnyttede kystnære arealreservati-
oner til ferie- og fritidsanlæg med henblik på efterfølgende at tage stilling til
antallet af potentielle nye forsøgsprojekter for kyst- og naturturisme. Endelig
er der åbnet mulighed for, at sommerhuse kan benyttes i en større del af
året samt både anvendes og udlejes mere fleksibelt.
8
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0009.png
Nye udviklingsområder i kystnærhedszonen
Kystnærhedszonen strækker sig fra kysten og ca. 3 km ind i landet. Den
omfatter landzone og sommerhusområder, men ikke byzone. For at give
flere muligheder for borgere og virksomheder er reglerne for planlægning i
kystområder ændret. Den eksisterende kystnærhedszone er bevaret, men
kommunerne har fået mulighed for at udpege udviklingsområder inden for
kystnærhedszonen, hvor der gives større adgang til at planlægge for by-
udvikling og tilladelse til anlæg i landzonen svarende til landzonen i øvrigt.
Udviklingsområderne skal være områder uden særlige landskabs-, natur-
eller miljøinteresser. Kommunalbestyrelserne kan hvert fjerde år ansøge
erhvervsministeren om udviklingsområder.
Udpegningen af udviklingsområder i kystnærhedszonen skal ske parallelt
med udpegningen af eksisterende og potentielle naturområder til Grønt
Danmarkskort, således at udviklingsområder og indsatsen for at sikre flere
og større sammenhængende naturområder kommer til at indgå integreret
i kommuneplanlægningen. Som led i kommunernes udpegning af Grønt
Danmarkskort blev der i 2018 oprettet 20 lokale naturråd, som i juli 2018
afleverede deres anbefalinger til kommunerne.
Kommunerne skal desuden løbende revidere deres planlægning, herunder
for Grønt Danmarkskort, og i den forbindelse redegøre for planens forud-
sætninger.
Erhvervsministeren inviterede i februar 2017 landets 78 kystkommuner til at
ansøge om udlæg af udviklingsområder i en første runde. 22 kystkommuner
havde den 15. oktober 2017 ansøgt om udviklingsområder i kystnærheds-
zonen. Fremover vil udpegning af udviklingsområder i kystnærhedszonen
følge den almindelige planlægning i kommunerne. Næste ansøgningsrunde
forventes at blive i 2019.
Muligheden for udpegning af udviklingsområder er beskrevet i ”Vejledning
om udviklingsområder”, Erhvervsstyrelsen 2017
1
.
Det kommende landsplandirektiv om udlæg af udviklingsområder vil sikre,
at udpegningen af udviklingsområder sker parallelt med kommunernes ud-
pegning af eksisterende og potentielle naturområder til Grønt Danmarks-
kort. Erhversministeriet har sendt forslag til ”Landsplandirektiv for udvik-
lingsområder i kystnærhedszonen” i 8 ugers offentlig høring primo 2019.
Desuden henvises til ”Vejledning om Grønt Danmarkskort og naturbeskyttelsesin-
teresser”, Miljøstyrelsen 2017.
1
9
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
Udlæg og omplacering af kystnære sommerhusområder
Sommerhusområder er omdrejningspunkt for turismen uden for de større
byer og vigtige rekreative områder for befolkningen. Samtidig er sommer-
husområderne med til at understøtte butikslivet og skabe arbejdspladser
lokalt.
For at give bedre vilkår for turismeerhvervet åbner regeringen med ændring
af planloven for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnær-
hedszonen. De fleste kystkommuner har sommerhusområder med ubebyg-
gede grunde og i nogle tilfælde større ubebyggede sommerhusområder i
kystnærhedszonen, som ofte er mindre attraktivt placeret.
Mange af landets kystkommuner har udtrykt et stort ønske om at kunne
udlægge nye sommerhuse langs kysterne.
Den nye planlov åbner mulighed for udlæg af sommerhusområder i kyst-
nærhedszonen med op til 6.000 nye grunde under forudsætning af, at kom-
munerne lader områder med mindst 5.000 eksisterende ubebyggede som-
merhusgrunde tilbageføre til landzone.
Erhvervsministeren har på den baggrund indkaldt ansøgninger fra kommu-
nerne om udlæg og omplacering af sommerhusgrunde med frist oktober
2017. 25 af landets 78 kystkommuner har ansøgt. Heraf opfyldte 20 kom-
muner ansøgningskriterierne for at udlægge og omplacere sommerhusom-
råder i kystnærhedszonen.
På grundlag af første ansøgningsrunde vil erhvervsministeren forestå ud-
læg af 2.187 sommerhusgrunde i kommunerne. Det vil ske i et landsplandi-
rektiv, som udstedes i foråret 2019.
Erhvervsministeren vil desuden igangsætte en ny ansøgningsrunde for ud-
læg og omplacering af kystnære sommerhusområder med frist for kommu-
nernes ansøgninger den 1. december 2019.
Fleksible muligheder for udlejning og anvendelse af sommerhuse
For at give mere fleksible muligheder for udlejning og anvendelse af som-
merhuse udvides den periode, hvor sommerhuse beliggende i sommerhus-
områder frit kan benyttes fra 26 til 34 uger om året (den såkaldte som-
merperiode). Sommerhuse beliggende uden for sommerhusområder kan
bruges til overnatning hele året, men ikke til helårsbeboelse.
Endvidere får pensionister ret til, efter 1 års forudgående ejerskab, at bo i
10
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
deres sommerhus hele året, uanset om sommerhuset ligger i et sommer-
husområde eller i landzone.
Oprydning i ikke udnyttede reservationer til ferie- og fritidsanlæg og
mulighed for etablering af nye forsøgsprojekter for kyst- og naturtu-
risme
Innovative og miljømæssigt bæredygtige turismeprojekter kan fremme
dansk kyst- og naturturisme i hele landet og bidrage til at skabe vækst og
lokale arbejdspladser. I forlængelse af aftalen om Danmark i bedre balance
og den nye planlov er der igangsat en oprydning i uaktuelle og uudnyttede
kystnære arealreservationer til ferie- og fritidsanlæg. Aftaleparterne vil efter
oprydningen tage stilling til antallet af potentielle nye forsøgsprojekter for
kyst- og naturturisme (mellem 0 og 15), idet ophævelse af uaktuelle reser-
vationer skal have et væsentligt større omfang end de nye forsøgsprojekter.
Igangsættelse af nye forsøgsprojekter kræver enighed i forligskredsen.
Campingpladser
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2016 476 campingpladser i Danmark, og
danske campingpladser udgør en væsentlig del af kyst-og naturturismens
overnatningskapacitet i kystområderne. Bedre og mere fleksible rammer for
at udvikle campingpladserne kan bidrage til, at campingpladserne i endnu
højere grad bliver attraktive for fremtidens turister og bidrager til vækst og
nye jobmuligheder i turismeerhvervet.
Som led i indsatsen for at understøtte udviklingen i kyst- og naturturismen
undersøger regeringen mulighederne for at tilpasse campingreglementets
regler til de nye ferieønsker, herunder muligheden for større campinghytter
samt omdannelse og modernisering af campingpladser.
11
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0012.png
KAPITEL 3. NYE UDVIKLINGSMULIGHE-
DER I LANDDISTRIKTERNE
Mange landdistrikter har igennem en årrække oplevet en lavere vækst end
resten af landet, selvom der nu også er tegn på en mere positiv udvikling. Et
Danmark i bedre balance forudsætter, at der er gode udviklingsmuligheder i
hele landet. Planloven skal derfor i højere grad bidrage til en hensigtsmæs-
sig udvikling i de enkelte kommuner og i de enkelte lokalsamfund, og den
fysiske planlægning skal i større omfang kunne tilgodese behovet for vækst
og udvikling lokalt. Derfor er landzonebestemmelserne ændret på en række
punkter.
Regeringen bidrager med ændring af planlovens landzonebestemmelser til
at skabe vækst og udvikling i hele landet, og hensynet om vækst og udvikling
indgår blandt andet i landzonebestemmelserne ved at give jordbrugserhver-
vet gode vækst- og udviklingsmuligheder. Hensynet om vækst og udvikling
kan desuden indgå i kommunernes konkrete vurdering af ansøgninger om
landzonetilladelse, som vedrører boliger og erhverv i landdistrikterne. Kom-
munerne kan således, eksempelvis i landsbyer, tillægge hensynet til vækst
og udvikling betydelig vægt.
Med den nye planlov er der ligeledes gennemført en række konkrete lem-
12
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
pelser af landzonebestemmelserne for at fremme vækst og udvikling i land-
distrikterne. De kommer blandt andet til udtryk ved, at borgere og virksom-
heder har fået en række umiddelbare rettigheder efter planloven, så de i dag
kan gennemføre flere forhold end tidligere, uden at der skal ansøges om en
landzonetilladelse hos kommunen.
For at imødekomme lodsejeres muligheder for at nedrive eksisterende boli-
ger med henblik på at bygge nyt, har kommunerne endvidere fået mulighed
for at give landzonetilladelser med længere gyldighed.
Planlovens landzonebestemmelser er beskrevet i ”Vejledning om landzone-
administration. Planlovens §§ 34-38”, Erhvervsstyrelsen 2018.
Mere tidssvarende rammer for landbrugserhvervet
Landbrugs- og fødevareerhvervet er et af de erhvervsområder, hvor danske
virksomheder står stærkt internationalt, og som spiller en stor rolle for vækst
og udvikling i landdistrikterne. Samtidig har strukturudviklingen i landbruget
bidraget til stadig større landbrugsbedrifter. Derfor er det også sigtet med
den nye planlov at skabe mere tidssvarende rammer for landbrugserhver-
vet. Der er eksempelvis indført mere lempelige regler for etablering af nye
landbrugsbygninger, så de i dag kan placeres, hvor det vurderes mest hen-
sigtsmæssigt for den samlede bedrift.
I tilknytning til landbrugsproduktion opstår der stadig oftere virksomheder,
som forarbejder fødevarer og udvikler sig til attraktioner for borgere og turi-
ster. Den nye planlov giver derfor fødevarevirksomheder med besøgsfacili-
teter nye muligheder for at udvide i landdistrikterne for at styrke bosætning,
erhverv og turisme i landdistrikterne.
Bedre udnyttelse af overflødiggjorte bygninger
Regeringen har med ændringerne af planloven samtidig indført bedre mulig-
heder for at anvende og udvide overflødiggjorte bygninger i landdistrikterne
til gavn for bosætning, iværksætteri og virksomheder, som kan bidrage til at
skabe vækst og udvikling lokalt. Da overflødiggjorte bygninger i landdistrik-
terne ofte er relativt billige og kan rumme et potentiale for nye anvendelser,
giver planloven i dag mulighed for, at ikke blot overflødiggjorte landbrugs-
bygninger, men også øvrige overflødiggjorte bygninger i landdistrikterne,
kan tages i brug til en udvidet række af erhvervs-, bolig- og fritidsformål
uden landzonetilladelse.
Med henblik på at styrke bosætningen i landdistrikterne giver den nye plan-
13
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
lov desuden mulighed for at foretage større udvidelser af helårshuse uden
landzonetilladelse, idet helårshuse i dag kan udvides op til 500 m
2
uden
landzonetilladelse.
Udvikling af attraktive landsbyer
Med henblik på at skabe og fastholde vækst og udvikling i landsbyerne og
gøre det mere attraktivt at bosætte sig i landdistrikterne giver den nye plan-
lov kommunerne større frihed til at omdanne og udvikle landsbyer til mere
attraktive landsbyer gennem den lokale planlægning. Hvert fjerde år kan
hver kommune udpege og afgrænse op til to omdannelseslandsbyer i kom-
muneplanen. Formålet er at skabe attraktive landsbyer for bosætning. I om-
dannelseslandsbyerne har kommunerne særligt frie rammer til at fremme
en positiv udvikling gennem en helhedsorienteret og langsigtet planlægning
for landsbyerne. Kommunerne har blandt andet mulighed for lempeligere
administration af planlovens landzoneregler i omdannelseslandsbyer, og de
kan foretage en videre afgrænsning af omdannelseslandsbyer, end hvad
der gælder for øvrige landsbyer.
Regeringen ønsker desuden at fremme mulighederne for at udvikle attrak-
tive landsbyer med stedbundne kvaliteter som led i at gøre det attraktivt at
bo, arbejde og drive virksomhed i landdistrikterne. Som opfølgning på den
politiske aftale om Danmark i bedre balance nedsatte erhvervsministeren
i juli 2017 udvalget for levedygtige landsbyer, der er kommet med anbefa-
linger til, hvordan landsbyer kan være levedygtige og løbende omstille sig.
Udvalget afrapporterede i april 2018. Udvalget har blandt andet drøftet de
nye muligheder i omdannelseslandsbyer. Som opfølgning på udvalgets an-
befalinger er kommunerne i medfør af planloven forpligtet til at foretage en
strategisk planlægning, der aktivt tager stilling til udviklingen af kommunens
landsbyer.
Kommunernes planlægning for omdannelseslandsbyer, som inddrager ud-
valgets anbefalinger hertil, er nærmere beskrevet i udkast til ”Vejledning for
planlægning af omdannelseslandsbyer”, som Erhvervsstyrelsen har sendt i
høring i december 2018.
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0015.png
KAPITEL 4. NYE UDVIKLINGSMULIGHE-
DER FOR DETAILHANDEL OG PRODUK-
TIONSERHVERV
Udvikling for detailhandel
Det er et vigtigt mål for regeringen, at det skal være nemmere at etablere
og drive virksomhed i Danmark. Den fysiske planlægning skal så vidt muligt
imødekomme erhvervslivets behov og understøtte virksomhedernes udvik-
lingsmuligheder.
Detailhandelsbranchen er under forandring. Både internationalt og nationalt
ses en stigende digitalisering og e-handel, og i Danmark medfører den sti-
gende e-handel nye indkøbsmønstre og butikskoncepter, fx med etablering
af showrooms. Ifølge årsanalysen fra FDIH, Foreningen for Dansk Internet-
handel, handlede danske forbrugere for 115 mia. kr. på nettet i 2017. Tallet
er inkl. rejser, som udgør den største varegruppe på nettet. Udenlandske
e-handelsgiganter sidder på ca. en tredjedel af forbruget, og andelen stiger
hurtigere end køb i danske e-handelsbutikker. E-handlen med udvalgsvarer
udgør ca. 20 pct. af det samlede udvalgsvareforbrug, men e-handlen på
dagligvarer er fortsat noget mindre med ca. 2 pct. af dagligvareforbruget.
15
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
Regeringen har i april 2018 nedsat et vækstteam for handel og logistik, som
i november 2018 har givet et bud på, hvordan dansk handels- og logistiker-
hverv bedst understøttes og fremtidssikres i en stigende digital verden med
markant ændrede forbrugsmønstre.
Produktivitetskommissionen pegede desuden på, at den eksisterende plan-
lov sætter grænser for butikkers størrelse og placering, hvilket medfører, at
udviklingen af effektive butiksstørrelser og placeringer hæmmes.
Regeringen ønsker at understøtte nye udviklingsmuligheder i detailhandlen
ved at skabe gode rammer for velfungerende markeder med en effektiv bu-
tiksstruktur samtidig med, at der fortsat sikres et varieret butiksudbud i både
mindre og mellemstore byer.
For at styrke produktiviteten har kommunerne med den nye planlov fået
mulighed for at udlægge aflastningsområder og planlægge for større bu-
tikker. Størrelsesgrænserne er fjernet for udvalgsvarebutikker og øget for
dagligvarebutikker.
Den større fleksibilitet i detailhandelsplanlægningen kan være en hjælp til
de fysiske butikker i konkurrencen med e-handelen, herunder den udenland-
ske. Den seneste udvikling viser, at både detailhandlen og kunderne i sta-
digt højere grad kombinerer de forskellige salgskanaler. De fysiske butikker
opretter webshops, og de hidtil ”rene” e-handelsbutikker etablerer fysiske
butikker. Ofte kombinerer kunderne søgning på nettet med besøg i en fysisk
butik. Muligheden for nye aflastningsområder og den frie størrelsesgrænse
for udvalgsvarebutikker kan give plads til nye butikstyper, der kombinerer
fysiske butikker og e-handel, ligesom mulighederne understøtter opførelse
af transport- og logistikfunktioner i sammenhæng med detailhandel.
Det er således regeringens ønske, at de nye muligheder i detailhandels-
planlægningen kan medvirke til at øge produktiviteten til gavn for forbruger-
ne i form af lavere priser og et større vareudvalg.
For at sikre at borgere i såvel de berørte kommuner som borgerne i na-
bokommunerne er bekendt med konsekvenserne af et aflastningsområde
og sikre, at der træffes beslutning på et oplyst grundlag, skal kommunerne
redegøre for konkurrenceeffekt, påvirkning af butiksforsyningen i bymidter-
ne og ændring i byens samlede oplandseffekt i forhold til nabokommuner.
Redegørelsen skal, som en del af kommunens planforslag, sendes i sær-
skilt høring hos nabokommunerne, og Erhvervsstyrelsen kan tage sagen
op, hvis redegørelsen ikke er fyldestgørende.
Kommunernes overvejelser om den fremtidige detailhandelsplanlægning
tager naturligt afsæt i lokale styrker og behov samt i forventninger til udvik-
16
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0017.png
lingen i indkøbsmønstre og butikskoncepter på lang sigt. Detailhandelsplan-
lægningen kan på den baggrund medvirke til, at byerne udvikles efter lokale
præferencer og bidrager til at skabe rammerne for det gode liv i byen. Det vil
ofte være relevant at se udviklingen af et aflastningsområde i sammenhæng
med den fremadrettede udvikling af bymidten, herunder i sammenhæng
med den omstilling der sker i mange bymidter, hvor nogle butikker erstattes
af caféer, restauranter og andre funktioner, der ligeledes understøtter by- og
butikslivet. De små, lokale butikker i bymidten fungerer ofte, sammen med
de øvrige bymidtefunktioner, som mødested for forskellige sociale gruppe-
ringer i byen.
Planlovens detailhandelsregler er beskrevet og eksemplificeret i ”Vejledning
om detailhandelsplanlægning”, Erhvervsstyrelsen 2017, der har særlig fo-
kus på de redegørelseskrav, som kommunerne skal opfylde, når de plan-
lægger for aflastningsområder. Her godt et år efter at planloven trådte i kraft,
er en række kommuner allerede godt i gang med planlægningen for nye
aflastningsområder.
Udvikling for produktionsvirksomheder
Produktionsvirksomheder er afgørende for vækst, udvikling og beskæftigel-
se i Danmark. Virksomhederne står for en væsentlig del af dansk eksport og
erhvervslivets investeringer i forskning og udvikling. Der er samtidig knyttet
mange arbejdspladser til produktionsaktiviteter hos eksempelvis underleve-
randører, i byggeri, transport eller andre serviceerhverv.
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
Det er vigtigt for regeringen, at Danmarks ca. 15.000 produktionsvirksom-
heder, der er omfattet af kravet om miljøgodkendelse eller om regelmæssi-
ge tilsyn, sikres gode fremtidige produktions- og udviklingsmuligheder, og
at flere nye og mindre produktionsvirksomheder kan vokse sig store til gavn
for vækst, udvikling og beskæftigelse i hele landet.
Kommunernes fysiske planlægning skal derfor i højere grad bidrage til at
fastholde Danmark som attraktivt produktionsland. De fleste konflikter i for-
hold til den fysiske planlægning opstår som regel i tætte byområder, hvor
produktionsvirksomheder og transportvirksomheder er lokaliseret samtidig
med, at der i stigende omfang planlægges for boliger og kontorer. Med den
nye planlov er der indført regler, som sikrer, at kommunerne i planlægnin-
gen skal tage hensyn til produktionsvirksomhederne, herunder deres drifts-
og udviklingsmuligheder, med henblik på at undgå miljøkonflikter og skabe
stabile, investeringssikre og attraktive erhvervsområder.
Regeringen har med ændringerne af planloven desuden givet kommunerne
bedre mulighed for at skabe sammenhæng mellem den kommunale byud-
vikling og produktionsvirksomhederne, så nedslidte erhvervsområder kan
omdannes til blandede byfunktioner samtidig med, at der stadig er plads til
produktionsvirksomheder, der er med til at skabe vækst og udvikling. For
at muliggøre opførelse af nye boliger på varigt støjbelastede og centralt
beliggende arealer i byen, uden at det fører til skærpede miljøvilkår for de
omkringliggende eksisterende virksomheder, er der indført en ny planlæg-
ningsmodel med inspiration fra Hamborg. Modellen giver kommunerne
mulighed for at udpege transformationsområder, hvor der kan opføres nye
boliger på støjbelastede arealer. Den første række af boliger mod en pro-
duktionsvirksomhed skal fungere som støjskærm for andre boliger i områ-
det, hvor de vejledende grænseværdier for støj skal være overholdt.
For at give kommunerne bedre planlægningsmuligheder i byerne begræn-
ses de kilder, der udleder lugt, støv eller anden luftforurening, som kommu-
nerne skal tage hensyn til i lokalplanlægningen, til produktionsvirksomhe-
der, transport- og logistikvirksomheder samt husdyrbrug med virkning fra
den 1. januar 2019.
Planlovens regler om planlægning for produktionsvirksomheder er beskre-
vet i ”Vejledning om produktionsvirksomheder i kommune- og lokalplanlæg-
ningen”, Erhvervsstyrelsen 2017, som blandt andet indeholder et dialog-
værktøj og tjeklister, som kommunerne kan anvende i planlægningen for og
omkring produktionsvirksomheder.
18
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0019.png
KAPITEL 5. NYE UDVIKLINGSMULIGHE-
DER I HOVEDSTADSOMRÅDET
I hele verden vokser storbyområder. Samtidig indtager de en stadig vigtige-
re rolle som knudepunkter for den globale infrastruktur, forskning, investe-
ringer og for den voksende globale turisme osv.
Det gælder også for hovedstadsområdet. Områdets 34 kommuner er i dag
bopæl for lidt over 2 millioner indbyggere. Sammen med en lang række
virksomheder, videns- og forskningsinstitutioner, en international lufthavn
osv. udgør de mange indbyggere en væsentlig motor for vækst og udvikling
– regionalt og nationalt.
Konkurrencen mellem storbyområder er intens, og det er vigtigt for vækst
og velfærd i hele Danmark, at hovedstadsområdet klarer sig bedst muligt.
Storbykonkurrencen handler blandt andet om en række forhold, som spil-
ler tæt sammen med den fysiske planlægning – fx arealer og bygninger til
fremtidens erhverv, gode boliger til en hastigt voksende befolkning, en infra-
struktur og transportudbud, der kan sikre en effektiv transport og en række
bylivskvaliteter såsom grønne områder, attraktive og trygge boligområder
og modstandsdygtighed over for klimaforandringer.
19
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
Regeringen nedsatte i maj 2018 et ministerudvalg, der skal udarbejde et
udspil om Hovedstaden 2030 med henblik på at styrke hovedstadsområdet
som et attraktivt sted at investere, arbejde og bo. Hovedstaden 2030 vil
overordnet behandle fire udfordringer: Vækst og viden i hovedstadsområ-
det, Plads til flere borgere, Effektiv og smart mobilitet samt Et aktivt, attrak-
tivt og grønt hovedstadsområde. En del af arbejdet vil blandt andet være
revisioner af de særlige statslige rammer for den fysiske planlægning i ho-
vedstadsområdets kommuner i landsplandirektiv for hovedstadsområdets
planlægning – Fingerplanen.
Revisionen af Fingerplanen er inddelt i to etaper. Første etape havde fokus
på konkrete og afgrænsede ændringer af Fingerplanen, og resulterede i
en revideret fingerplan i juni 2017. Anden etape skal afdække behovet for
grundlæggende ændringer af Fingerplanen, og tager afsæt i 150 forslag fra
hovedstadsområdets kommuner til ændringer af Fingerplanen, fx forslag
om muligheder for nye udlæg til erhverv eller boliger.
Det nye landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet trådte i kraft
den 1. januar 2019. Revisionen af landsplandirektivet for detailhandel i ho-
vedstadsområdet har til formål at udmønte planlovens nye muligheder for
aflastningsområder i hovedstadsområdet. På baggrund af 20 forslag fra
hovedstadskommunerne til ændringer i centerstrukturen vil erhvervsmini-
steren udpege nye aflastningsområder for at sikre lokaliseringsmuligheder
til større udvalgsvarebutikker i hovedstadsområdet, herunder eventuelle
udenlandske kæder, som ønsker at etablere sig i Danmark, og som ikke
umiddelbart kan finde plads i de eksisterende bymidter eller bydelscentre.
Regeringen har i 2017 fremlagt en strategi for luftfarten i Danmark, som
har fokus på at sikre gode rammevilkår for luftfarten og understøtter, at til-
gængeligheden forbliver høj og fortsætter med at vokse til gavn for hele
Danmark. Københavns Lufthavn spiller en nøglerolle for dansk luftfart og i
regeringens ambition om at tiltrække endnu flere flyruter og passagerer til
Danmark. Regeringen vil i samarbejde med Københavns Lufthavn arbejde
for at sikre en udbygning af lufthavnen og se på mulighederne for at ændre
reguleringen for anvendelsen af Københavns Lufthavns areal, så faciliteter-
ne anvendes mest hensigtsmæssigt.
Ifølge aftalen om ”Udlæg af sommerhusområder og styrket naturhensyn” vil
der desuden blive igangsat et servicetjek af, om kommunerne i planloven
kan gives yderligere redskaber og muligheder for forebyggelse og redukti-
on af vejstøj. Regeringen vil som en del heraf åbne mulighed for at opføre
støjvolde i de grønne kiler langs motorvejen i forbindelse med revision af
Fingerplanen.
20
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0021.png
KAPITEL 6. ØVRIGE PLANTEMAER
Forebyggelsesforanstaltninger til imødegåelse af klimaforandringer
Som resten af verden har Danmark de senere år været ramt af mere vold-
somt vejr og vejrhændelser, som har forårsaget omfattende skader i form af
oversvømmelser, erosioner og stormfald. Det må derfor forventes, at der i
Danmark også i fremtiden vil være behov for at iværksætte forebyggelses-
foranstaltninger, som bidrager til øgede offentlige og private udgifter.
Regeringen ønsker at give borgere, virksomheder og kommuner bedre
muligheder for at forebygge fysiske skader som følge af klimaforandringer
samt skabe større tryghed for skadelidte i fremtidige katastrofesituationer.
Regeringen nedsatte i 2014 et udvalg til evaluering af stormflods-, over-
svømmelses- og stormfaldsordningerne. Udvalget afsluttede sit arbejde
med en rapport i 2017. På baggrund af rapportens anbefalinger har Folke-
tinget vedtaget lov om stormflod og stormfald, som trådte i kraft i juli 2018.
Loven sikrer blandt andet, at boligejere får mulighed for at få erstattet løsøre
i kældre, som er godkendt til beboelse, og at nye skovejere får bedre mulig-
hed for at træde ind i stormfaldsordningen i forbindelse med generations-
skifte. I medfør af loven opbygges desuden en pulje på 500 millioner kroner,
21
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
så katastrofeerstatningsordningerne bliver mere robuste i fremtiden.
Regeringen har desuden gennemført en ændring af planloven i 2018, som
skal sikre forebyggelse af skader ved oversvømmelse eller erosion. For at
forebygge sådanne skader skal kommunerne i kommuneplanerne udpege
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion. Derudover
skal kommunerne i kommuneplaner og lokalplaner sikre, at der optages
retningslinjer og bestemmelser om afværgeforanstaltninger mod oversvøm-
melse eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg,
ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede områder.
Planlovens regler er nærmere beskrevet i blandt andet ”Vejledning i plan-
lægning for forebyggelse af oversvømmelse og om erosion”, Erhvervssty-
relsen 2019.
Udvidelse af testfaciliteter for store vindmøller i Danmark
Danmark har opbygget en international styrkeposition som foregangsland
inden for vindenergi og har i dag to konkurrencedygtige, nationale testcen-
tre for store vindmøller ved henholdsvis Østerild i Thisted Kommune og
Høvsøre i Lemvig Kommune.
Det er en vigtig forudsætning for erhvervets fortsatte udvikling, at industrien
og forskningsinstitutionerne vedvarende har gode muligheder for at teste
nye vindmøller i Danmark. Tilsvarende har det stor betydning for at fast-
holde investeringer og arbejdspladser i Danmark, at der er mulighed for at
teste nye møller i nærheden af virksomhedernes udviklingsafdelinger.
Regeringen ønsker, at Danmark også i fremtiden skal være konkurrence-
dygtig som avanceret produktionsland, herunder på vindområdet, og har en
ambition om, at Danmark fortsat skal være førende inden for vindmølletek-
nologi for store vindmøller. Derfor vil regeringen øge adgangen til testfaci-
liteter i Danmark ved at udvide de nationale testcentre med nye testplad-
ser til prototypevindmøller. De nye faciliteter skal understøtte den danske
vindmøllebranche, så der fortsat kan udvikles nye og mere effektive møller
inden for landets grænser.
Folketinget har vedtaget en anlægslov om udvidelse af de nationale test-
centre for store prototypevindmøller i Høvsøre og Østerild i maj 2018. Lo-
ven følger af den politiske aftale om etablering af yderligere testpladser til
prototypevindmøller ved Østerild og Høvsøre, som regeringen i marts 2017
indgik med et bredt flertal i Folketinget.
Med loven udvides kapaciteten på testcentrene med i alt fire nye standplad-
22
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0023.png
ser til samlet 16 pladser, og der gives mulighed for at teste højere møller
end i dag, idet maksimalhøjden i Østerild øges fra 250 m til 330 m og i Høv-
søre fra 165 m til 200 m. Med loven imødekommer regeringen et konstate-
ret behov for at kunne sikre udvikling af vindmølleindustrien i Danmark de
kommende år. Loven trådte i kraft den 1. juli 2018.
Digitalisering af den fysiske planlægning og plandata
Danmark er allerede langt fremme med digitalisering på planområdet, og
kommunerne har en stærk tradition for at udvikle brugen af teknologi og
udnytte de digitale muligheder.
Som opfølgning på den nye planlov blev det digitale register Plandata.dk
udviklet i 2017 som en ny platform for gældende planer og kort som erstat-
ning for den tidligere platform Plansystem.dk. Desuden blev data vedrøren-
de byggeret indsamlet fra alle gældende planer til brug for Skatteministe-
riets ejendomsvurderingssystem. Disse data indgår i dag også i Plandata.
dk og vil fremover blive opdateret af kommunerne. Alt i alt betyder det, at
Plandata.dk fremadrettet vil indeholde mange informationer om gældende
bestemmelser, som er let tilgængelige for alle og bidrager til en effektiv
planlægningsproces.
Der er imidlertid endnu ikke tale om fuld digitalisering af planområdet. Blandt
andet fordi planprocessen foregår adskilt fra den digitale platform Plandata.
23
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
dk, og at de gældende retsvirkninger fortsat er tilknyttet kommunernes gæl-
dende planer i pdf-format.
Derfor har regeringen i 2018 - som led i digitaliseringsstrategien - iværksat
et samarbejde med KL om at forberede en fuld digitalisering af den fysiske
planlægning og plandata med virkning fra 2020. Formålet er at give virk-
somheder, borgere og myndigheder let adgang til klar, entydig og retsgyldig
information om gældende bestemmelser og data for alle fysiske områder i
Danmark. Dette gøres for at sikre gennemsigtige og effektive planproces-
ser og give virksomheder, investorer og borgere bedre vilkår for byggeri,
ombygninger og datadreven innovation. Det er forventningen, at digitalise-
ring og standardisering af planprocesser, planer, data og kort samt flytning
af retsvirkningen fra fysiske planer (pdf-format) til et digitalt system blandt
andet vil medføre:
Større investeringssikkerhed og bedre vilkår for nybyggeri og ombyg-
ninger for virksomheder, investorer og borgere.
Effektivisering af kommunernes og statslige myndigheders arbejde med
planlægning og konkrete plansager.
Bedre muligheder for analyser og datadreven innovation ved at viden og
data bliver standardiseret og let tilgængelig og kan anvendes på tværs
af myndigheder.
Erhvervsstyrelsens vejledninger til Plandata.dk, herunder indberetnings-
modulet, kortmodulet og webservices, beskriver nærmere kommunernes
opgave i forbindelse med digitalisering af plandata.
Årlig redegørelse og samlet evaluering
Kommunernes anvendelse af planlovens nye muligheder følges af Er-
hvervsministeriet og vil indgå i en årlig redegørelse.
Udviklingen i den kommunale planlægning vil primært blive fulgt gennem
informationer fra Plandata.dk. For de af planlovens nye muligheder, hvor
det ikke er muligt at følge udviklingen ved hjælp af disse data, idet informa-
tionerne alene findes i kommunerne, vil udviklingen blive fulgt ved hjælp af
blandt andet case-analyser, som udvikles i samarbejde med kommunerne.
Det gælder eksempelvis kommunernes brug af umiddelbare rettigheder i
landzone og muligheden for midlertidigt at dispensere fra lokalplaners an-
vendelsesbestemmelser.
Som del af den politiske aftale om Danmark i bedre balance vil planloven
desuden blive evalueret inden den 1. juli 2020.
24
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
LANDSPLANREDEGØRELSE 2019
Vækst og udvikling gennem
fysisk planlægning
Bedre rammer for virksomheder, borgere og
kommuner i hele landet
Publikationer kan hentes på Erhvervsministeriets
hjemmeside: www.em.dk
Erhvervsministeriet
Slotholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 134: Orientering om Landsplanredegørelse 2018, fra erhvervsministeren
2004674_0026.png
Erhvervsministeriet
Slotholmsgade 10-12
1216 København K
Telefon 33 92 33 50
[email protected]