Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 125
Offentligt
Danish Maritime Pilots' Association
Danske Lodser
Kære Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgsmedlemmer,
Danske Lodser ønsker foretræde for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget for at give udtryk for de bekymringer, vi har i
forbindelse med lodsning på dansk søterritorium. Der er flere bekymringer, og de griber i en vis grad ind i hinanden.
Den 24. marts 2019 træder
”FORORDNINGEN EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS FORORDNING (EU)
2017/352 af 15. februar 2017 om opstilling af rammer for levering af havnetjenester og fælles regler om finansiel
gennemsigtighed for havne”
i kraft.
Der har været et
stort fokus på ”lodsmarkedet i Danmark”, og her må Danske Lodser gøre opmærksom på, at et sådant
marked ikke eksisterer. Danske Lodsers har omkring 200 medlemmer i forskellige lodserier, og vi har et nationalt
døgnberedskab af eksperter. Det politiske mål har været at effektivisere lodsmarkedet ved øget konkurrenceudsættelse.
Dette har betydet øget pres på lodsernes arbejdstid og hviletid. Dette udgør en stor sikkerhedsmæssig risiko, da Danmark
ikke har gennemført IMO’s retningslinjer for ”Fatigue” for at undgå trætte lodser.
Rambøll Management har for Søfartsstyrelsen udfærdiget en rapport, der evaluerer om målet ved effektivisering af
lodsmarkedet er opfyldt. Denne rapport er fortrolig, og det har ikke været muligt for Danske Lodser at få aktindsigt i
rapporten. Danske lodser er mundtligt orienteret af Søfartsstyrelsen om denne rapport. Især at priserne, som forudsagt, er
steget voldsomt for regionallodsninger til og fra danske havne, og at der er et mindre fald i priserne på
transitlodsningerne. Det er også faktuelt at færre skibe tager lods og dette på kortere distancer. Uviljen til at give
offentligheden indblik i rapporten falder ikke helt i tråd med EU parlamentets.
Justification
A Member State which is organizing and controlling pilotage itself should be able to exempt it from Chapter II. The
provisions ensuring the proportionality and transparency of pilotage charges should fully apply.
Vi er bekymrede for sejladssikkerheden i de danske farvande. Der er ingen tvivl om, at der i befolkningen er en øget
nultolerance for oliekatastrofer og kollisioner i de danske farvande. Der er de seneste år talrige eksempler på
grundstødninger og kollisioner. Ingen af disse ulykker har, på grund af helt ufatteligt held, ført til nogen katastrofer.
Danmark råder ikke over tilstrækkeligt beredskab til opsamling og oprydning ved oliespil. Det er derfor helt essentielt at
sikre den stigende trafik i de danske stræder mod uheld. Dette gøres bedst ved at sikre, at der er en frisk, veluddannet og
pålidelig lods ombord i størstedelen af de skibe, der passerer de danske stræder. Der skal derfor være et lodsberedskab,
der sikrer, at der altid kan leveres en kvalificeret lods, når der er brug for lodsen. Da efterspørgslen er meget svingende,
kræver dette et meget robust og fleksibelt beredskab.
Lars Sigvardt, Formand Danske Lodser
President of Danish Maritime Pilots' Association
M/WhatsApp +45 23881171