Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2000484_0001.png
Danish Maritime Pilots' Association
Danske Lodser
Kære Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalgsmedlemmer,
Danske Lodser ønsker foretræde for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget for at give udtryk for de bekymringer, vi har i
forbindelse med lodsning på dansk søterritorium. Der er flere bekymringer, og de griber i en vis grad ind i hinanden.
Den 24. marts 2019 træder
”FORORDNINGEN EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS FORORDNING (EU)
2017/352 af 15. februar 2017 om opstilling af rammer for levering af havnetjenester og fælles regler om finansiel
gennemsigtighed for havne”
i kraft.
Der har været et
stort fokus på ”lodsmarkedet i Danmark”, og her må Danske Lodser gøre opmærksom på, at et sådant
marked ikke eksisterer. Danske Lodsers har omkring 200 medlemmer i forskellige lodserier, og vi har et nationalt
døgnberedskab af eksperter. Det politiske mål har været at effektivisere lodsmarkedet ved øget konkurrenceudsættelse.
Dette har betydet øget pres på lodsernes arbejdstid og hviletid. Dette udgør en stor sikkerhedsmæssig risiko, da Danmark
ikke har gennemført IMO’s retningslinjer for ”Fatigue” for at undgå trætte lodser.
Rambøll Management har for Søfartsstyrelsen udfærdiget en rapport, der evaluerer om målet ved effektivisering af
lodsmarkedet er opfyldt. Denne rapport er fortrolig, og det har ikke været muligt for Danske Lodser at få aktindsigt i
rapporten. Danske lodser er mundtligt orienteret af Søfartsstyrelsen om denne rapport. Især at priserne, som forudsagt, er
steget voldsomt for regionallodsninger til og fra danske havne, og at der er et mindre fald i priserne på
transitlodsningerne. Det er også faktuelt at færre skibe tager lods og dette på kortere distancer. Uviljen til at give
offentligheden indblik i rapporten falder ikke helt i tråd med EU parlamentets.
Justification
A Member State which is organizing and controlling pilotage itself should be able to exempt it from Chapter II. The
provisions ensuring the proportionality and transparency of pilotage charges should fully apply.
Vi er bekymrede for sejladssikkerheden i de danske farvande. Der er ingen tvivl om, at der i befolkningen er en øget
nultolerance for oliekatastrofer og kollisioner i de danske farvande. Der er de seneste år talrige eksempler på
grundstødninger og kollisioner. Ingen af disse ulykker har, på grund af helt ufatteligt held, ført til nogen katastrofer.
Danmark råder ikke over tilstrækkeligt beredskab til opsamling og oprydning ved oliespil. Det er derfor helt essentielt at
sikre den stigende trafik i de danske stræder mod uheld. Dette gøres bedst ved at sikre, at der er en frisk, veluddannet og
pålidelig lods ombord i størstedelen af de skibe, der passerer de danske stræder. Der skal derfor være et lodsberedskab,
der sikrer, at der altid kan leveres en kvalificeret lods, når der er brug for lodsen. Da efterspørgslen er meget svingende,
kræver dette et meget robust og fleksibelt beredskab.
Lars Sigvardt, Formand Danske Lodser
President of Danish Maritime Pilots' Association
M/WhatsApp +45 23881171
[email protected]
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Henvendelse af 15/1-19 fra Danske Lodser vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om lodsning på dansk søterritorium
2000484_0002.png
Danish Maritime Pilots' Association
Danske Lodser
Herudover er vi bekymrede for, at den fortsatte konkurrenceudsættelse af lodsmarkedet i Danmark vil betyde tab af
arbejdspladser i land. Dette som følge af de stærkt stigende priser på havnelodsninger. Det er helt evident, at de store
rabatter, der er blevet givet på transitlodsningerne har betydet stærkt stigende priser på havnelodsningerne samt forringet
service i flere havne. Dette vil på sigt føre til tab af arbejdspladser på mindre danske havne, da flere af disse ikke vil
kunne konkurrere med de større havne. Meget gods vil derfor blive flyttet til landevejene.
Skiftende danske regeringer har gennem tiderne lagt stor vægt på at sikre kontrollen med den trafik der har været i de
danske gennemsejlingsstræder. Dette er kommet til udtryk ved det arbejde, der er blevet lagt i at sikre formuleringen i
f.eks. Havretskonventionen af 1982, samt de ressourcer forsvaret gennem tiderne har brugt på at monitorere trafikken
samt hævde den danske suverænitet på dansk søterritorium. Lodsvæsnet har siden dets oprettelse været en del af
løsningen af denne opgave. Danske Lodser frygter, at en fortsat liberalisering af lodsmarkedet vil føre til, at udenlandske
interesser vil overtage lodsningen i danske farvande, og dermed vil en stor del af muligheden for at kontrollere
gennemsejlingen forsvinde.
Følgende er fremsat af den Kristelige Demokratiske gruppe i Europa Parlamentet, i forbindelse med behandlingen af
Havnepakke 3.
Justification
Pilotage provides an essential and unique service to the shipping industry, which if open to competition would
jeopardize maritime safety and security, the protection of the environment and the efficiency of ports. This service
should therefore be excluded from the scope of this Chapter.
Sammenfattende ønsker Danske Lodser at tilkendegive og uddybe følgende holdning. Lodsning på dansk søterritorium er
en statsopgave på linje med forsvaret af Danmark og politiarbejde. Lodsning er kritisk infrastruktur og bør netop ikke
konkurrenceudsættes iht. Forordningen. Lodsning er det eneste værn Danmark har mod de potentielle katastrofer, der
følger af den stigende trafik i danske farvande. Lodsning bør være den danske stats mulighed for at sikre et fornuftigt
beredskab samt forhindre tab af menneskeliv, dyreliv og infrastruktur samt sikre hjælp til kontrol med, hvilke skibe, der
til enhver tid befinder sig på dansk søterritorium.
Lars Sigvardt, Danske Lodser.
Lars Sigvardt, Formand Danske Lodser
President of Danish Maritime Pilots' Association
M/WhatsApp +45 23881171
[email protected]