Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1999499_0001.png
Januar 2019
Rigsrevisionens notat om
beretning om
behandling af
konkurrencesager
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager
1999499_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 23/2017 om behandling
af konkurrencesager
Erhvervsministerens redegørelse af 20. november 2018
Justitsministerens redegørelse af 20. november 2018
19. december 2018
RN 708/18
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som erhvervsministeren og ju-
stitsministeren har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beret-
ningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Erhvervsministeren tager sammen med Konkurrencerådet Rigsrevisionens beretning
til efterretning. Ministeren er enig med Statsrevisorerne i, at Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen bør overveje, hvordan sagsbehandlingen af konkurrencesager kan effekti-
viseres, og oplyser på den baggrund, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
iværksat en plan med 17 punkter, som indeholder en række initiativer, der skal effekti-
visere styringen, og som isoleret set skal reducere sagsbehandlingstiden. Med hensyn
til styringen af sagsbehandlingen i fusionssager indfører Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen permanente basismål for sagsbehandlingstiden i prænotifikationsfasen. Er-
hvervsministeren vil følge op på planens implementering og fremdrift første gang i ef-
teråret 2019.
Justitsministeren understreger i sin redegørelse, at det er afgørende, at konkurrence-
loven håndhæves effektivt, og at sagsbehandlingstiden i Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) generelt er så kort som muligt. Mini-
steren pointerer, at det ikke er tilfredsstillende, at sagsbehandlingstiden i SØIK har lig-
get væsentligt over SØIK’s ambition om sagsbehandlingstiden i konkurrencesager. Mi-
nisteren vurderer, at det sagsstyringssystem, som SØIK indførte i 2015 og siden lø-
bende har udviklet på, har understøttet den daglige styring og tilpasning af SØIK’s re-
surser og effektiviteten og dermed har haft en positiv indvirkning på sagsbehandlings-
tiden i konkurrencesager. På den baggrund vurderer Justitsministeriet, at der ikke på
nuværende tidspunkt er behov for at iværksætte nye tiltag rettet mod sagsbehandlin-
gen af konkurrencesager. Justitsministeren oplyser, at ministeriet sammen med Rigs-
advokaten og SØIK vil følge udviklingen i SØIK’s sagsbehandlingstid tæt.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens implementering af initiativer for at nedbrin-
ge sagsbehandlingstiden i sager om overtrædelse af konkurrenceloven
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens implementering af initiativer for at ned-
bringe sagsbehandlingstiden i den del af fusionssagerne, der vedrører prænotifika-
tionsfasen
Udviklingen i sagsbehandlingstiden for strafferetlige konkurrencesager hos SØIK.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2018 en beretning om behandling af konkurren-
cesager, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammen med SØIK har ansvaret
for at håndhæve konkurrenceloven. Beretningen handlede om, hvorvidt Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsens og SØIK’s styring af konkurrencesager har understøt-
tet en effektiv sagsbehandling.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at det var utilfredsstillende
for borgere og virksomheder, at sagsbehandlingstiderne ved Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen havde været stigende, og at SØIK ikke havde levet op til egne mål for
sagsbehandlingstiden. Statsrevisorerne fandt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen og SØIK burde overveje, hvordan sagsbehandlingen af konkurrencesager kan ef-
fektiviseres. Statsrevisorerne konstaterede også, at Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen overholder egne mål og de lovbestemte frister på fusionsområdet, men note-
rede sig, at Rigsrevisionen indikerede, at det kunne være relevant med et større fo-
kus på den totale sagsbehandlingstid fra første udkast, til notifikation modtages.
Det fremgik også af beretningen, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke i til-
strækkelig grad anvender milepælsplaner til at understøtte, at sagerne behandles ef-
fektivt, og at SØIK ikke systematisk anvender sine generelle retningslinjer for sagsbe-
handling til at understøtte, at konkurrencesagerne behandles effektivt.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministrenes redegørelser
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens håndhævelse af konkurrence-
loven
5. Erhvervsministeren oplyser, at han er tilfreds med, at Konkurrencerådet og Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen tager positivt imod Statsrevisorernes og Rigsrevisi-
onens anbefalinger, og mener ligesom Konkurrencerådet, at beretningen bidrager til
yderligere at skærpe fokus på en effektiv drift. Ministeren oplyser, at han for hele op-
følgningsplanen har bedt om en redegørelse for planens implementering og fremdrift
i efteråret 2019.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager
3
I øvrigt oplyser erhvervsministeren, at der vedtages retningslinjer for, hvornår kon-
kurrencesager skal afsluttes med tilsagn, og at der vil blive offentliggjort årsplaner for
opdateringer og udarbejdelse af generelle vejledninger om loven.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens behandling af sager om overtrædelser af
konkurrenceloven
6. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at sagsbehandlingstiden for sager om
overtrædelser af konkurrenceloven ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde
været stigende. Bemærkningen var baseret på, at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens sagsbehandlingstid for sager om aftaler, der begrænser konkurrencen, var ste-
get fra 13 måneder i perioden 2008-2011 til 23 måneder i perioden 2015 - juni 2018.
7. Det fremgik også af beretningen, at Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen ikke i til-
strækkelig grad anvendte milepælsplaner til at understøtte, at sagerne blev behand-
let effektivt. Med hensyn til opsporing af sager fremgik det af beretningen, at styrel-
sen i perioden 2015-2017 modtog et mindre antal ansøgninger om straflempelse.
Rigsrevisionen fandt derfor, at det ville være hensigtsmæssigt, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen undersøger, om der er årsager til, at styrelsen ikke modtager
endnu flere ansøgninger om straflempelse, som kan lede til, at en sag sættes i gang.
8. Erhvervsministeren oplyser, at både han og Konkurrencerådet har taget beretnin-
gen til efterretning. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har som følge af beretnin-
gen iværksat en opfølgningsplan med 17 punkter, som adresserer konklusionerne i
beretningen. Opfølgningsplanen omfatter en række initiativer, som skal effektivisere
styringen, og som isoleret set kan reducere sagsbehandlingstiden. Fx styrkes drifts-
ledelsen, registreringen og målingen af sagsbehandlingstiden forbedres, og der sty-
res mere effektivt på milepæle. Opsporingen af sager er desuden specifikt styrket
ved en oplysningskampagne, der skal give flere ansøgninger om straflempelse.
9. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
har iværksat en række initiativer med henblik på at reducere sagsbehandlingstiden,
og vil forsat følge Erhvervsministeriets arbejde med at nedbringe sagsbehandlingsti-
den, herunder ministeriets brug af milepælsplaner og information om muligheden for
ansøgning om straflempelse.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens styring af fusionssager
10. Statsrevisorerne konstaterede, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overhol-
der egne mål og de lovbestemte frister for behandling af fusionssager, men noterede
sig, at Rigsrevisionen indikerede, at det kunne være relevant med et større fokus på
den totale sagsbehandlingstid fra første udkast, til notifikation modtages. Det fremgik
således af beretningen, at en stor del af sagsbehandlingen skete i prænotifikationsfa-
sen, der i gennemsnit udgjorde 50-70% af den samlede sagsbehandlingstid. Da præ-
notifikationsfasen ikke tæller med i de lovfastsatte tidsfrister, vurderede Rigsrevisio-
nen, at der var risiko for, at lovens tidsfrister for den efterfølgende sagsbehandling
blev mindre relevante i forhold til at sikre en effektiv behandling.
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 124: Rigsrevisionens notat om beretning om behandling af konkurrencesager
4
11. Erhvervsministeren oplyser i forbindelse med opfølgningsplanen, at tempoet i den
vejledende fase i fusionsbehandlingen i høj grad bestemmes af den anmeldende virk-
somhed, men at der indføres permanente basismål for sagsbehandlingstiden i den
del af prænotifikationsfasen, hvor sagens fremdrift afhænger af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens arbejde.
12. Rigsrevisionen finder Erhvervsministeriets initiativer med henblik på at styrke sty-
ringen af fusionssagerne tilfredsstillende og vil fortsat følge dette arbejde.
SØIK’s behandling af strafferetlige konkurrencesager
13. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at SØIK ikke havde levet op til egne
mål for sagsbehandlingstiden. Bemærkningen var baseret på, at SØIK’s sagsbehand-
lingstid for sager, der var afsluttet i perioden 2015 - april 2018, var 38 måneder og 32
måneder for lukkede sager. Sagsbehandlingstiden var således ca. dobbelt så høj som
SØIK’s eget mål for sagsbehandlingstiden på 18 måneder.
14. Det fremgik også af beretningen, at SØIK ikke systematisk anvender sine gene-
relle retningslinjer for sagsbehandling til at understøtte, at konkurrencesagerne be-
handles effektivt, herunder at tids- og milepælsplaner kun er brugt som logbøger og
ikke som et værktøj, der understøtter, at sagerne behandles effektivt. I beretningen
konstaterede Rigsrevisionen dog, at SØIK i 2015 havde indført et nyt satsstyringssy-
stem, og at det foreløbig så ud til, at sagsbehandlingstiden var faldende.
15. Justitsministeren understreger i sin redegørelse, at det er helt afgørende, at kon-
kurrenceloven håndhæves effektivt, og at sagsbehandlingstiden i SØIK generelt er så
kort som muligt. Ministeren oplyser i forlængelse heraf, at det ikke er tilfredsstillende,
at sagsbehandlingstiden i SØIK har ligget væsentligt over SØIK’s ambition om sags-
behandlingstiden i konkurrencesager. Ministeren vurderer, at SØIK med indførelsen
af et nyt sagsstyringssystem i 2015 og løbende efterfølgende udvikling har understøt-
tet den daglige styring og tilpasning af SØIK’s resurser og effektiviteten i den samlede
sagsproduktion og dermed har opnået en positiv indvirkning på sagsbehandlingsti-
den i konkurrencesager. Det nye sagsstyringssystem er ifølge ministeren med til at
understøtte sagsoverblikket og den daglige sagsstyring gennem aftalte frister og lø-
bende opfølgning gennem bl.a. statusmøder og controlling. Ministeren oplyser, at
SØIK skønner, at der ved årsskiftet 2018/19 vil være meget få konkurrencesager an-
meldt før 1. januar 2018, hvor SØIK ikke vil have taget stilling til tiltalespørgsmålet.
SØIK vurderer således, at langt de fleste konkurrencesager vil være under 1 år gamle.
På den baggrund vurderer Justitsministeriet, at der ikke på nuværende tidspunkt er
behov for at iværksætte nye tiltag rettet mod sagsbehandlingen af konkurrencesa-
ger. Ministeren oplyser afslutningsvist, at arbejdet med at forbedre sagsbehandlings-
tiden i SØIK dog ikke er afsluttet, og at han sammen med Rigsadvokaten og SØIK vil
følge udviklingen i SØIK’s sagsbehandlingstid.
16. Rigsrevisionen finder justitsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil fortsat
følge udviklingen i sagsbehandlingstiden i strafferetlige konkurrencesager hos SØIK.
Lone Strøm