Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
ERU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1946266_0001.png
I
Ind hotdsfortegnetse
Forord
-
lovgivning i fotketingså ret 2018/2019
3
4
9
12
14
19
20
22
29
30
32
34
35
36
37
43
44
49
53
55
56
59
62
63
Beskæftigelsesministeren
Børne- og socialministeren
Energi-, forsynings- og ktimaministeren
Erhvervsministeren
Finansministeren
Forsvarsministeren
Justitsministeren
Kirkeministeren
Kulturministeren
Miljø- og fødevareministeren
Ministeren for fiskeri og Ligestilling
Ministeren for nordisk samarbejde
Ministeren for offentlig innovation
Skatteministeren
Statsministeren
Sundhedsministeren
Transport-, bygnings- og boligministeren
Uddannelses- og forskningsministeren
Udenrigsministeren
Udlændinge- og integrationsministeren
Undervisningsministeren
Ældreministeren
økonomi- og indenrigsministeren
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Erhvervsministerens lovprogram 2018-19
1946266_0002.png
Forord
-
lovgivning i fotketingså ret 20 18/2019
§
38 afgives i en mundtlig og en skrift
Statsministerens redegørelse i henhold til Grundlovens
lig del.
I denne skriftlige del af redegørelsen gives en kortfattet omtale af de lovforslag og forslag til
Jolketingsbeslutning, som regeringen ved begyndelsen af det nye folketingsår forventer at
fremsætte i løbet af folketingsåret. Denne del af redegørelsen indeholder endvidere oplvsnin
ger om ministerredegørelser til Folketinget.
***
Regeringen fremlægger i dag et ambitiost lovprogram for det sidste folketingsår i denne valg-
periode.
Lovprogrammet indeholder bl.a. opfølgning på den lange række af aftaler, som regeringen har
indgået med Folketingets partier i foråret og forsommeren, herunder om regeringens parallel
samfundsstrategi, lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger,
medier og fokusering af DR, forenkling af erhvervsfremmesystemet, indfødsret og en reform
af indsatsen mod ungdomskriminalitet.
Lovprogrammet indeholder også en række lovforslag, der følger
op
på regeringsgnindlaget
“For et friere, rigere og mere trygt Danmark” fra november 2016. Det gælder bla. på familie
området, retsområdet, erhvervsområdet og uddannelsesområdet.
Regeringen har desuden i september måned fremlagt en afbureaukratiseringsreform som før
ste del af en samlet sammenhængsreform for den offentlige sektor, mens de øvrige reform-
spor fremlægges løbende i efteråret 2018. Lovopfølgning på sammenhængsreformen er ikke
indarbejdet i lovkataloget, men jeg forventer, at opfølgningen vil indebære lovgivning både i
dette og de kommende folketingsår.
Regeringen ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det kommende folke
tingsårs lovgivning.
Lars Løkke Rasmussen
Statsminister
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Erhvervsministerens lovprogram 2018-19
1946266_0003.png
Erhvervsministeren
Lov om erhvervsfremme (Okt I)
Lovforslaget har til formål
at forenkle erhvervsfremmesystemet.
Med lovforslaget reduceres
de administrative niveauer fra 3 til 2
ét
decentak
niveau
med en stærk kommunal forankring
og et statsligt niveau. Som konsekvens heraf afskæres regionerne fra egen erhvervsfremmeind
sats. I stedet for etableres Danmarks Erhvervsfremmebestvrelse, der skal sikre en sammen
hængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret indsats på tværs af landet. Samtidig etable
res nye tværkommunale erhvervshuse og en samlet fælles offentlig digital erhvenrsfremmeplat_
form. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om forenkling af erhvervsfremmesystemet
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Fol
keparti fra maj 2018 og aftalerne mellem regeringen og hhv. KL og Danske Regioner om
kommunernes og regionernes økonomi for 2019.
-
Ændring af Lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionatfond og Den
Europæiske SociaLfond (Ændringer af indstiLlingsretten om midter fra EU’s Regional-
fond og Sociatfond m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at overdrage udmøntningen og indstillingsretten af strukwrfonds
midler til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der nedsættes i medfør af forslaget om lov
om erhvervsfremme. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om forenkling af erhvervs
fremmesystemet mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepar
ti) og Dansk Folkeparti fra maj 2018.
Ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark (Ændringer af sammen
sætningen af Det NationaLe Turismeforum, overfLytning af turismeudviklingsselska
ber tit staten samt styrket koordination af international markedsføring) (Okt I)
Lovforslaget har ni formål at forenkle den offentlige turismefremmeindsats, bl.a. i
lyset af an
befalinger fra Det Nationale Turismefomm og på baggrund af forenklingen af erhvervsfrem
mesystemet,
hvor de administrative niveauer reduceres fra 3 til 2 ét decentak niveau med en
stærk kommunal forankring og et statsligt niveau. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om
forenkling af erhvervsfremmesystemet mellem regeringen (Venstre,
Liberal
Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti fra maj 2018.
Ændring af lov om planlægning og tov om maritim fysisk planlægning (Strategisk
pLanlægning for landsbyer, planlægning i områder beLastet af Lugt, støv elLer anden
luftforurening, hetårsbeboeLse i sommerhuse på Læsø, ekspropriation til virkeLiggø
retse af lokalptaner, havplanLægning for transportinfrastruktur m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har bl.a. ni formål at præcisere, at ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner
kun må foretages ni fordel for samfundsmæssige interesser og indeholder desuden en række
forbedringer af borgernes retssikkerhed. Lovforslaget indeholder endvidere bestemmelser om
strategisk planlægning for kommunens landsbyer i kommuneplanen, samt begrænset mulig
hed for udlejning af sommerhuse på Læsø til helårsbeboelse. Lovforslaget indeholder mulig
hed for at opføre hermetisk lukkede bygninger til boliger med mekanisk ventilation i fomre
ningsbelastede områder samt en ændring af lokaiplanbestemmelserne om lugt, støv eller anden
14
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Erhvervsministerens lovprogram 2018-19
1946266_0004.png
luftforurening. Lovforslaget følger bLa. op på anbefalingerne fra ekspropriationsudvalget og
landsbudvalget fra hhv. april og juni 2018. Lovforslaget indeholder en ændring af regler om
kommunernes frist for at planlægge for sommerhusområder udlagt med et landspiandirektiv
(forkortet solnedgangsidausul). Lovforslaget tilføjer transportinfrastruktur som et obligatorisk
planlægningsområde for havplanen og muliggør, at den kommende havplan og efterfølgende
ændringer kan offentliggøres digitalt.
Ændring afvaremærketoven og forskellige andre love og ophævelse affætlesmærke
Loven (Behandling af ansøgninger, registreringshindringer, gengivelse af varemær
ker, varer i transit, overførseL af gebyrindtægter m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at modernisere reguleringen af varemærker og harmonisere de nati
onale varemærkesvstemer og EU-varemærkesystemet. Ændringerne skal bl.a. sikre et effektivt
og bmgenrenligt registreringssystem, som er tilpasset
brugernes behov og den teknologiske
udvikling. Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (Eli) 2015/2436
fra december 2015 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om varemærker.
Lovforslaget indeholder endvidere en mindre ændring
af designiovens retsplejebestemmelser
samt af gassikkerhedslovens bestemmelser om straf. Ligeledes omfatter lovforslaget en æn
dring af bestemmelserne om overførsel af gebyrindtægter i flere love.
Ændring af lov om Dansk InternationaLt Skibsregister (Overenskomstdækning ved
offshore-aktiviteter på skibe på dansk søterritorium og kontinentalsokkeLområde)
(Okti)
Med lovforslaget sikres mulighed for overenskomstdækning med danske faglige organisationer
for alle søfarende på skibe, der primært udfører en række offshore-aktiviteter på dansk søterri
torium eller kontinentalsokkelområde. Lovforslaget følger op på en ændring af sømandsbe
skatningsloven, som udvider DIS-skatteordningen til en række
skibe, der udfører offshore
aktiviteter. Lovforslaget er endvidere en opfølgning på aftalen om erhvervs- og iværksætterini
tiativer
mellem
regeringen (Venstre, Liberal AUiance og Det
Konservative
Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre fra november 2017.
Ændring af Lov om finansieL virksomhed, Lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask og finansiering af terrorisme (hvidvaskloven), tov om kapitaLmarkeder og
forskellige andre Love (Skærpelse af hvidvaskreglerne, gennemførelse af anbefalin
gerne fra arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regulering og ændring af reg
lerne for udpegning af SlEt’er i Danmark) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre anbefalinger fra arbejdsgruppen for eftersyn af den
finansielle regulering, der bl.a. styrker mulighederne for accessorisk virksomhed samt udvikling
af nye digitale løsninger og services. Lovforslaget har endvidere til formål at gennemføre et
skærpet bødeniveau for overtrædelse af hvidvaskiovgivningen. Denne del af lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om yderligere initiativer til styrkelse af indsatsen mod hvidvask og ter
rorfmansiering mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra september
2018.
‘5
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Erhvervsministerens lovprogram 2018-19
1946266_0005.png
Lov om etektronisk fakturering ved offentlige udbud (Okt I)
Lovforslaget har til formål at implementere e-faktureringsdirektivet og dermed imødekomme
udviklingen af et mere digitalt EU. Med lovforslaget stilles der om, at offentlige myndigheder,
indkøbscentraler og ordregivende enheder skal kunne modtage og behandle elektroniske fak
turaer, som er udarbejdet i overensstemmelse med den europæiske standard.
1
Lov om firmapensionskasser (Okt II)
Lovforslaget har til formål, at implementere det reviderede direktiv om arbejdsmarkedsrelate
rede pensionskasser IORP II-direktivet. Lovforslaget etablerer en ny hovedlov for firmapen
sionskasser, der er den type af pensionskasser, der omfattes af reglerne. Lovforslaget indehol
der bl.a. nye krav til de oplysningsforpligtelser som firmapensionskasserne har overfor deres
medlemmer, fjernelse af tilsynsmæssige barrierer for grænseoverskridende aktivitet og øgede
krav til den interne styring af firmapensionskassernes risiko, f.eks. ved investering af medlem
mernes pensionsopsparing. Endelig indfører lovforslaget flere redskaber i forbindelse med
tilsyn af firmapensionskasserne.
Ændring af lov om sommerhuse og campering m.v. (Ændring af regler om korttidsud
tejning af egen helårsbolig) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at skabe klare rammer for korttidsboligudlejning af helårsboliger og
bl.a. give alle borgere ret til at kortddsudleje deres egen helårsbolig 70 dage årligt, hvis der sker
automatisk indberetning til skattemyndighederne, idet den enkelte kommune kan hæve denne
grænse til op til 100 dage årligt, såfremt forholdene på det lokale boligmarked ikke taler imod
det. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om bedre vilkår for vækst og korrekt skattebeta
ling i dele- og platformsøkonomien mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Kon
servative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre fra maj 2018.
Ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindeLser tit tredjelande og forskeL
lige andre love (Tilpasninger tit Europa-Parlamentets og rådets direktiv 2013/34,
ændring af krav til revisorers efteruddanneLse og styrket kontrol i forbindelse med
ansøgninger om tiltadelse til eksport af cyberovervågningsudstyr, bedre mulighed
for automatisk regnskabsaftæggetse) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at sikre en fuldstændig, korrekt og hensigtsmæssig implemente
ring af EU’s regnskabsdirektiv, at give mulighed for mere fleksible regler om revisorers efter
uddannelse, at ændre revisionsbestemmelsen vedrørende ændringen af revisorloven i 2016 og
endelig at styrke eksportkontrollen med dual-use overvågningsudstyr, der vil kunne anvendes
til krænkelse af menneskerettigheder.
Lov om forbrugslånsvirksomheder (Dec I)
Lovforslaget har til formål at skærpe tilsynet med udbydere af forbmgslån for at sikre en styr
ket forbrugerbeskyttelse i forbindelse med optagelse af et forbmgslån. Fremover vil udbydere
af forbrugslån, der ikke har en pengeinstituttilladelse, blive underlagt tifiadelseskrav og krav til
ledelsens egnethed og hæderlighed samt finansdisynets tilsyn. Lovforslaget er en opfølgning
på regeringens forbrugerpolitiske strategi “Forbruger i en digital verden” fra maj 2018.
16
:
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Erhvervsministerens lovprogram 2018-19
1946266_0006.png
Ændring af udbudsloven (Ændring vedrørende beskrivelse af evatuering af tilbud og
understøttelse af kvalitetsdimensionen i udbud) (Dec I)
Lovforslaget har til formål dels at fastsætte krav om, at ordregivende myndigheder skal offent
liggøre alle dele af evalueringsmetoden i forbindelse med offentlige udbud med henblik på at
styrke
gennemsigtigheden og fjerne risikoen for favorisering, og dels at understøtte kvalitets
dimensionen i store offentlige udbud.
Lov om en kLagemyndighed for offentlig erhvervsvirksomhed (Jan I)
Lovforslaget har til formål at etablere en klagemyndighed for offentlige erhvenrsaktiviteter,
hvortil virksomheder kan henvende sig, hvis de oplever, at det offentlige udfører erhvervsvirk
somhed på urimelige vilkår. Lovforslaget skal sikre en nem adgang til at klage, hvis det offent
lige ikke overholder reglerne. Lovforslaget er en opfølgning på regeringsgmndlaget fra no
vember 2016 og delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokra
tiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre fra april 2018. Lovforslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med lovgivning på ministeren for offentlig innovations og økonomi- og inden
rigsministerens område.
Ændring af søloven og mortifikationsloven (DigitaL skibsregistrering m.v.) (Jan I)
Lovforslaget har primært til formål at skabe et tidssvarende lovgrundlag for en digitalisering af
Skibsregistret. Med lovforslaget gives der mulighed for at indføre digital sldbsregistrering på en
mere tidssvarende måde. Indførelse af digital skibsregistrering vil give byrdelettelser for er
en selvbetjeningsløsning. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om ini
hvervslivet bl.a.
tiativer for Danmarks digitale vækst mellem regeringen (Venstre, Liberal Äffiance og Det Kon
servative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre fra februar 2018.
via
Ændring af Lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsLoven), lov om kapitalmarke
det, lov om finansieL virksomhed og forskellige andre love (Gennemførelse af det
andet aktionærrettighedsdirektiv) (Feb I)
Lovforslagets overordnede formål er at fremme aktivt ejerskab, herunder bidrage til at give
aktionærer et mere langsigtet perspektiv, sikre bedre driftsbetingelser for børsnoterede selska
ber og forbedre aktionærers grænseoverskridende stemmeafgivelse. Lovforslaget implemente
rer det andet aktionærrettighedsdirektiv (2017/828/EU).
Ændring af Lov om finansiel virksomhed og forskellige andre Love (Gennemførelse af
anbefalingerne fra arbejdsgruppen for eftersyn af den finansielle regulering) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre
anbefalinger fra arbejdsgruppen
for eftersyn af den
finansielle regulering, bla, med henblik på at reducere allerede eksisterende overimplemente
ring og mindske bvrder for erhvervslivet.
Lov om en terrorforsikringsordning på skadeforsikringsområdet (Feb I)
Lovforslaget har til formål at erstatte den eksisterende terrorforsikringsordning med en ord
ning, som indebærer, at forsikringsselskaber kun skal administrere forsilcringsordningen og
dermed ikke påtager sig den ikke-forsikringsbare risiko ved skader forvoldt ved terrorangreb,
17
ERU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Erhvervsministerens lovprogram 2018-19
1946266_0007.png
der benytter nuldeare, biologiske, kemiske eller radioaktive våben NBCR-terror.
Fremadret
tet bæres risikoen af en særlig enhed etableret ved lov. Erstatningsudbetalinger
finansieres via
et statsligt genudlån, der tilbagebetales via bidrag fra alle danske forsikringstagere.
Ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finan
siering af
terrorisme (hvidvasktoven) og forsketlige andre tove (Gennemførelse
af femte hvid
vaskdirektiv) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen for bekæmpelse af hvidv
ask og terrorfinansie
ring bl.a. gennem en udvidelse af anvendelsesområder for reglerne til
også at gælde kunsthand
lere og udbydere af valutaveksling mellem virtuelle valutaer og fakti
sk valutaer. Derudover
indføres centrale mekanismer, som muliggør rettidig identifikation
af fysiske og juridiske per
soners bankkonti. Endvidere indføres der en registreringspligt for
reelle ejere i trusts og andre
juridiske arrangementer. Med lovforslaget implementeres dele af femt
e hvidvaskdirektiv.
Ændring af lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven),
Lov om visse er
hvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende fond
e og forskettige andre
Love (Ændring af reglerne om reelLe ejere som følge af femte hvidv
askdirektiv) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre ændringer af reglerne
om reelle ejere som følger
af femte hvidvaskdirektiv, der skal styrke indsatsen mod hvidvask,
terrorfinansiering og skat
teunddragelse. Ændringerne vedrører selskaber og andre juridiske
enheders
pligt
til at indhen
te, opbevare og registrere oplysninger om reelle ejere. Lovforslaget
lægger på den baggrund op
til at
sikre
et opdateret register, der kan sammenkobles med reel ejer-
registrene i de øvrige EU
lande.
Ændring af seiskabstoven og CVR-toven (Afskaffelse af iværk
sætterselskaber, ned
sættelse af minimumskrav tit anpartssetskabers selskabskapital
og indførelse af krav
om en kontaktbar adresse for enkettmandsvirksomheder m.v.)
(Feb I)
Det foreslås med lovforslaget, at muligheden for at stifte nye
iværksætterselskaber afskaffes,
og at minimumskravet til anpartsselskabers selskabskapital sænkes.
Derudover indføres der en
overgangsperiode på 2 år for nuværende iværksætterselskaber,
hvor de skal
opbygge
en mini
mumskapital svarende til minimumskapitalen for anpartsselskab
er. Desuden indføres der krav
om en kontaktbar adresse for enkeltmandsvirksomheder, og der
indføres mulighed for at slet
te enkeltmandsvirksomheder uden kontaktbar adresse.
Redegørelser til FoLketinget:
Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2018 (Feb I)
Redegørelse om Danmarks
digitale
vækst (Mar I)
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2019 (Apr II)
Redegørelse om erhvenrsfremme og støtte 2019 (\iaj I)
18