Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 91
Offentligt
1979241_0001.png
Bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet
1)
I medfør af § 46 a, stk. 1 og 2, § 67, § 79 b, stk. 1, nr. 7, § 80, stk. 1,
§ 88,
§ 89 b, § 92 og § 110, stk. 3, i lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
966 af 23. juni 2017 1121 af 3. september 2018,
fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og formål
§ 1.
Bekendtgørelsen omfatter Affaldsdatasystemet,
og
indberetning af data om affald
og gebyrfinansiering af
Affaldsdatasystemet.
Stk. 2.
Bekendtgørelsens regler om indberetning finder anvendelse på virksomheder, der har ansvar for at behandle affald,
hvor dette ansvar er reguleret i miljøbeskyttelsesloven eller regler fastsat i medfør heraf.
§ 2.
Affaldsdatasystemet har til formål at indeholde oplysninger om affald og at stille oplysninger om affald til rådighed for
myndigheder og for de, som indberetter til Affaldsdatasystemet.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
2) Affald af elektrisk og elektronisk udstyr: Som defineret i bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i
omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
3) Affaldsbehandlingsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
4) Affaldsfraktion: Affaldsfraktion som opregnet i tabellen i bilag 2.
5) Affaldsproducent: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
6) Behandling: Behandling som opregnet i bilag 1, afsnit 6.
7) Bygge- og anlægsarbejder: Som defineret i bekendtgørelse om anvendelse af restprodukter, jord og sorteret bygge- og
anlægsaffald (restproduktbekendtgørelsen).
8) CVR-nummer: Det entydige identifikationsnummer, som en juridisk enhed tildeles efter CVR-loven.
9) Deponeringsanlæg: Som defineret i bekendtgørelse om deponeringsanlæg.
10) Erhvervsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
11) Farligt affald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
12) Forbehandling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
13) Husholdningsaffald: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
14) Indberetning: Levering af data til Affaldsdatasystemet.
15) Indberetter: En virksomhed, som skal foretage indberetning ifølge denne bekendtgørelses § 5.
16) Indsamling: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
17) Indsamlingsordning: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
18) Indsamlingsvirksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomhed.
19) Modtageanlæg: Affaldsbehandlingsanlæg, som ikke har status af indsamlingsvirksomheder.
20) P-nummer: Det entydige identifikationsnummer, som en produktionsenhed tildeles efter CVR-loven.
21) Transportforordningen: Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel
af affald.
22) Udenlandsk virksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om affaldsregulativer,
-gebyrer og -aktører.
23) Virksomhed: Som defineret i bekendtgørelse om affald.
Kapitel 3
Affaldsdatasystemet
§ 4.
Miljøstyrelsen er ansvarlig for at føre et register over data om affald (Affaldsdatasystemet).
Stk. 2.
Affaldsdatasystemets opgaver varetages af Miljøstyrelsen og kommunalbestyrelserne efter de bestemmelser, som er
fastsat i denne bekendtgørelse.
Kapitel 4
Indberetning af data
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0002.png
§ 5.
En virksomhed skal indberette til Affaldsdatasystemet, jf. dog § 7, når virksomheden
1) tager ansvar for behandling af affald - herunder når virksomheden planlægger at behandle affald, som virksomheden
selv har produceret - ifølge relevante regler om indsamling og/eller behandling af affald, herunder men ikke begrænset til
regler i miljøbeskyttelsesloven, affaldsbekendtgørelsen, bilskrotbekendtgørelsen, elektronikaffaldsbekendtgørelsen,
batteribekendtgørelsen, restproduktbekendtgørelsen og pantbekendtgørelsen,
2) modtager affald, som er overført til Danmark, på virksomheden, jf. transportforordningens anvendelse af begrebet
’anlæg’, eller
3) lader affald, som virksomheden har ansvar for, overføre fra Danmark.
Stk. 2.
Indberetteren kan give fuldmagt til en anden virksomhed til at foretage indberetninger på indberetterens vegne.
Fuldmagten skal afgives digitalt via selvbetjeningsløsningen på virk.dk. Uanset der er givet fuldmagt til at indberette, påhviler
ansvaret for at indberette rettidigt og i rette form, under alle omstændigheder den virksomhed, som skal indberette efter stk. 1.
En fuldmagt til en mægler eller forhandler til at anmelde eller stå for overførslen, jf. bestemmelserne i transportforordningens
art. 2, nr. 15, litra iv) og v), er ikke at anse for en fuldmagt til at indberette til Affaldsdatasystemet.
Stk. 3.
Hvis en virksomhed er bekendt med oplysninger, som skal indberettes ifølge denne bekendtgørelse, og den som har
indberetningspligten ikke kan skaffe sig kendskab til de oplysninger, har førstnævnte virksomhed pligt til på anmodning at
udlevere oplysningerne til Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen kan fastsætte en frist for udleveringen af oplysninger.
§ 6.
Hver indberetning skal ledsages af oplysninger i overensstemmelse med bilag 1 og 2.
Stk. 2.
Indberetning skal ske med angivelse af mængder for hver indberetningsperiode, jf. stk. 1, og for hver
affaldsleverandørs p-nummer, adresse uden p-nummer eller kommunekode. Indberetninger kan foretages i totale mængder for
et år eller som delvise indberetninger.
Stk. 3.
Indberetningerne, jf. § 5, skal foretages hvert år senest den 15. februar dækkende det foregående kalenderår.
Stk. 4.
Indberetningerne skal foretages digitalt via virk.dk
Affaldsdatasystem, jf. dog stk. 7.
Stk. 5.
Miljøstyrelsen kan give adgang til frivilligt at indberette flere data og datatyper end de, som er indberetningspligtige
efter denne bekendtgørelse.
Stk. 6.
Miljøstyrelsen kan gøre generelle eller specifikke undtagelser fra bekendtgørelsen for at gennemføre
forsøgsordninger.
Stk. 7.
Miljøstyrelsen kan gøre generelle undtagelser fra bekendtgørelsens anvendelsesområde, hvis styrelsen vurderer, at en
nærmere bestemt indberetningspligt ikke er i overensstemmelse med bekendtgørelsens formål. Miljøstyrelsen orienterer Miljø-
og Fødevareministeren om sådanne beslutninger og oplyser om undtagne områder på sin hjemmeside.
Stk. 8.
Miljøstyrelsen skal på anmodning af en udenlandsk virksomhed foretage indberetning for denne på baggrund af
indsendt materiale.
§ 7.
Følgende skal ikke indberettes:
1) Når en kommunal ordning (herunder genbrugspladser mv.) indsamler eller modtager affald, herunder også når en
virksomhed ifølge aftale med en kommune indsamler eller modtager affald for den pågældende kommunale ordning.
2) Når en returmodtager modtager pantbelagt emballage ifølge reglerne i pantbekendtgørelsen.
3) Når en virksomhed modtager affald fra en affaldsproducent ifølge affaldsbekendtgørelsens regler om private
tilbagetagningsordninger, dog er videreoverdragelse af affaldet til en ny placering og eventuel behandling
indberetningspligtig.
4) Når en distributør, en kommunal indsamlingsordning eller et kommunalt opsamlingssted tager batteriaffald eller
elektronikaffald tilbage ifølge reglerne i henholdsvis batteribekendtgørelsen eller elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
5) Når en virksomhed modtager spildevand gennem lukkede ledninger, jf. spildevandsbekendtgørelsen.
6) Når en virksomhed modtager et udtjent køretøj med henblik på særskilt behandling ifølge reglerne i
bilskrotbekendtgørelsen.
7) Når en virksomhed modtager et særskilt behandlet køretøj med henblik på udtagning af yderligere materialer og
komponenter til genbrug ifølge reglerne i bilskrotbekendtgørelsen.
8) Når en virksomhed modtager affald med henblik på anvendelse til jordbrugsformål ifølge reglerne i bekendtgørelse om
anvendelse af affald til jordbrugsformål.
§ 8.
Affaldsleverandøren er den offentlige eller private virksomhed i Danmark eller i udlandet, som har ansvar for affaldets
håndtering og som i overensstemmelse med relevante regler om behandling af affald overdrager dette
affaldansvar
til
indberetteren, medmindre andet følger af nedenstående. Det er uden betydning, om affaldsleverandøren har haft affaldet i
hænde.
Stk. 2.
Når indberetteren modtager affald
1) i form af pantbelagt emballage fra en returmodtager, jf. pantbekendtgørelsen,
2) fra en privat tilbagetagningsordning, jf. affaldsbekendtgørelsen,
3) i form af batterier eller elektronikaffald fra en privatperson ifølge reglerne i batteribekendtgørelsen eller
elektronikaffaldsbekendtgørelsen, eller
4) direkte fra et skib, hidrørende fra skibes eller platformes drift,
er affaldsleverandøren den kommune, hvor affaldet blev indsamlet (modtaget fra affaldsproducenten).
Stk. 3.
Når indberetteren modtager affald
1) fra en privatperson, eller
2) fra en virksomhed, som ikke har et CVR-nummer,
er affaldsleverandøren den kommune, som privatpersonen eller virksomheden er bosiddende eller beliggende i.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0003.png
Stk. 4.
Når indberetteren behandler affald, som virksomheden selv har produceret, er affaldsleverandøren virksomheden
selv. Denne bestemmelse finder også anvendelse hvis det pågældende affald på et tidligere tidspunkt måtte have været
produceret af en anden og leveret til indberetteren, som så har forbehandlet affaldet, men finder ikke anvendelse på en
virksomhed, som alene foretager en komprimering af affald i et køretøj under transport.
Stk. 5.
Når ingen anden affaldsleverandør kan identificeres ifølge ovenstående regler, er affaldsleverandøren
affaldsproducenten.
Stk. 6.
Når ingen affaldsproducent eller affaldsleverandør kan identificeres (’herreløst affald’), er affaldsleverandøren
den
kommune, hvor affaldet er fundet.
§ 9.
Når en producentansvarlig virksomhed eller dennes kollektivordning (herefter: den producentansvarlige) indgår aftale
med en dansk virksomhed (herefter: modtagevirksomheden) om afhentning og videre håndtering af affald fra en nærmere
bestemt affaldsleverandør (herefter: afhentningsstedet), og den producentansvarlige ikke selv modtager affaldet på egen plads,
kan den producentansvarlige aftale med modtagevirksomheden, at den producentansvarlige ikke indberetter, og at
modtagevirksomheden i stedet skal indberette på den måde, som den producentansvarlige ville have været forpligtet til efter §
5, stk. 1. Aftalen får retsvirkning, jf. stk. 2 og 3, når begge parter har meddelt dette til Miljøstyrelsen. Det skal oplyses, hvis
aftalen er tidsbegrænset.
Stk. 2.
Aftalen medfører, at ansvaret for at indberette i overensstemmelse med denne bekendtgørelse påhviler
modtagevirksomheden og ikke den producentansvarlige for så vidt angår det affald, som er indsamlet fysisk i en periode, hvor
aftalen er gældende.
Stk. 3.
Når der er indgået aftale efter stk. 1, skal modtagevirksomheden ved hver indberetning supplerende oplyse CVR-
nummeret på den producentansvarlige i overensstemmelse med bilag 1, afsnit 3.
Stk. 4.
Den producentansvarlige har læseadgang til data, som modtagevirksomheden indberetter i henhold til aftalen.
Stk. 5.
Hver af parterne kan ophæve aftalen ved at meddele dette til Miljøstyrelsen.
§ 10.
Virksomheder, jf. § 5, stk. 1, har adgang til og kan via virk.dk senest den 15. februar rette i de data, som
virksomheden har indberettet til Affaldsdatasystemet dækkende indberettede oplysninger for det foregående kalenderår.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen har fra den 16. februar til den 31. juni adgang til og kan rette i data i Affaldsdatasystemet om
affald fra en affaldsleverandør indenfor den pågældende kommune for det foregående kalenderår. Hvis kommunalbestyrelsen
foretager rettelser i en indberetning, skal kommunalbestyrelsen orientere den, der har foretaget indberetningen, og
Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen kan give adgang til, at kommuner, som har indgået samarbejde med hinanden om
affaldshåndtering, kan rette data om affald fra affaldsleverandører i de samarbejdende kommuner.
Stk. 3.
En kommune kan henstille til, at en indberetter ikke foretager nye indberetninger eller ændrer indberetninger.
Indberettere må ikke oprette eller ændre data i modstrid med en sådan henstilling.
Stk. 4.
Miljøstyrelsen har adgang til og kan oprette, slette og/eller rette i alle data indberettet til Affaldsdatasystemet. Hvis
Miljøstyrelsen opretter nye indberetninger, sletter indberetninger eller foretager rettelser i en eksisterende indberetning, skal
Miljøstyrelsen orientere den, der har foretaget indberetningen.
Stk. 5.
Miljøstyrelsen kan henstille til, at kommuner og indberettere ikke opretter nye indberetninger, sletter indberetninger
eller foretager rettelser i en eksisterende indberetning. Kommuner og indberettere må ikke efterfølgende oprette eller ændre
data i modstrid med en sådan henstilling.
Kapitel 5
Gebyrfinansiering af Affaldsdatasystemet
§ 11.
Miljøstyrelsen opkræver hos kommunalbestyrelsen gebyr til dækning af udgifter til udvikling, drift, vedligeholdelse og
administration af Affaldsdatasystemet. Gebyret udgør i alt 1.640kr. pr. 1.000 indbyggere årligt og fordeles pr. kommune
forholdsmæssigt efter indbyggertal pr. 1. januar i gebyråret. Gebyret skal indbetales til Miljøstyrelsen én gang årligt den 1. juni.
Stk. 2.
Gebyret i stk. 1 gælder for 2017 og reguleres årligt pr. 1. januar på grundlag af det seneste offentliggjorte pris- og
lønindeks i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning. Den aktuelle gebyrsats offentliggøres på Miljøstyrelsens
hjemmeside www.mst.dk.
Kapitel
56
Tilsyn
§ 112.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelse overholdes.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal på anmodning fra Miljøstyrelsen meddele Miljøstyrelsen de oplysninger, der er nødvendige
for, at Miljøstyrelsen kan føre tilsyn efter stk. 1.
Kapitel
67
Administrative bestemmelser
§ 123.
Afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0004.png
Kapitel
78
Straf
§ 134.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
1) ikke senest ved den af Miljøstyrelsen fastsatte frist har udleveret de anmodede oplysninger til Miljøstyrelsen, jf. § 5, stk.
3,
2) ikke senest ved fristens udløb, jf. § 6, stk. 3, har indberettet i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse,
eller
3) i strid med en henstilling ændrer data, som kommunalbestyrelsen eller Miljøstyrelsen har oprettet, slettet og/eller rettet,
jf. § 10, stk. 5.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel
89
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelse
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 20189.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr.
1306 af 17. december 2012 1511 af 4. december 2017
om Affaldsdatasystemet ophæves,
jf. dog
stk. 3.
Stk. 3.
For indberetninger som vedrører indberetningsåret til og med 2017 finder
de hidtidige regler reglerne i
bekendtgørelse nr. 1306 af 17. december 2012
fortsat
anvendelse,
jf.bekendtgørelse
nr. 1306 af 17. december 2012.
Miljø- og Fødevareministeriet, den
4XX.
december 20178
Jakob Ellemann-JensenEsben Lunde Larsen
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0005.png
Bilag 1
Indberetning af data, jf. kapitel 4
Afsnit 1
Data om indberetteren
Ved dataindberetning skal indberetteren oplyse hvilket p-nummer indberetteren agerer fra. Indberetteren skal
endvidere oplyse om en af følgende indberetningsroller:
1. Modtager, jf. § 5, stk. 1, nr. 1
2. Import, jf. § 5, stk. 1, nr. 2
3. Eksport, jf. § 5, stk. 1, nr. 3
4. Bygherre, jf. § 5, stk. 1, nr. 1
5. Eksport-Producent, jf. § 5, stk. 1, nr. 1 og nr. 3
Virksomheder, der tager ansvar for affald (herunder godkendte indsamlingsvirksomheder), og virksomheder, der
modtager affald til behandling eller behandler eget affald, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, benytter rolle 1 (Modtager),
medmindre rolle 4 (Bygherre) er anvendelig. Hvis affaldet har været indsamlet i lastvogne mv., og muligvis har
været komprimeret eller på anden måde forbehandlet i enheden, skal indberetningen foretages som om affaldet
blev indsamlet til og/eller behandlet på det p-nummer, som tager ansvaret for affaldet, jf. § 5. Hvis virksomheden
alene tager ansvar for affaldet men ikke fysisk placerer det på egne lokaliteter, skal indberetningen foretages som
om affaldet blev indsamlet til det p-nummer, som tager ansvaret for affaldet, jf. § 5.
I stedet for rolle 1 (Modtager) anvendes rolle 4 (Bygherre) når indberetteren benytter det modtagne
affaldsmateriale i et bygge- og anlægsarbejde, som indberetteren er bygherre for. Se endvidere bilag 1, afsnit 5,
om indberetning som bygherre.
Når en virksomhed modtager affald, som er overført til Danmark, jf. § 5, stk. 1, nr. 2, benyttes rolle 2 (Import).
Når en virksomhed lader affald overføre fra Danmark, jf. § 5, stk. 1, nr. 3, benyttes rolle 3 (Eksport).
Når en virksomhed tager ansvar for affald, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, og lader det samme affald overføre fra Danmark,
jf. § 5, stk. 1, nr. 3, kan virksomheden som valgfrit alternativ til en indberetning i rolle 1 og en samtidig
indberetning i rolle 3 benytte rolle 5 (Eksport-Producent). Rolle 5 indeholder derved indberetning af affaldet både i
relation til den nødvendige indberetning af modtagelsen, jf. rolle nr. 1, og den nødvendige indberetning af
eksporten, jf. rolle nr. 3.
Affald som ved passage gennem Danmark alene er i transit, jf. transportforordningens definition af transit, skal på
baggrund af bekendtgørelsens almindelige regler ikke indberettes til Affaldsdatasystemet, da der ikke sker nogen
overgang af ansvaroverdragelse af affald
til en virksomhed i Danmark. Affald, som overføres til Danmark, jf.
transportforordningens definition af overførsel, skal derimod indberettes, når
ansvaret for affaldet overgåraffaldet
overdrages
til en dansk virksomhed, hvilket kan være tilfældet også når overførslen til Danmark alene sker til
midlertidigt oplag (R13 eller D15). Det er således transportforordningens definitioner af en ’behandling i Danmark’
kontra ’transit gennem Danmark’ som er afgørende for, om affaldet skal indberettes
til affaldsdatasystemet.
Afsnit 2
Data om affaldsleverandøren
Hvis indberetningsrollen er 1 (Modtager), 2 (Import), 4 (Bygherre) eller 5 (Eksport-Producent), skal indberetteren
oplyse stamdata om sin affaldsleverandør, som denne er identificeret ifølge § 8, i overensstemmelse med
nedenstående retningslinjer (Hvis indberetningsrollen er 3 (Eksport), skal indberetteren ikke oplyse stamdata om
affaldsleverandøren, da indberetteren selv er affaldsleverandør).
Hvis indberetningsrollen er 1 (Modtager), 4 (Bygherre) eller 5 (Eksport-Producent):
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0006.png
Til affaldsleverandøren tilknyttes en producenttype, som kan være en virksomhed eller en kommune, alt efter om
affaldsleverandøren identificeres som virksomhed eller kommune ifølge § 8. Virksomheder kan være med eller
uden p-nummer.
Producenttyperne (typer af affaldsleverandører) er herefter følgende:
a) Offentlig eller privat virksomhed med p-nummer
b) Offentlig eller privat virksomhed uden p-nummer
c) Kommune
Indberetteren skal oplyse affaldsleverandørens producenttype (i engelsk CSV benævnt WasteProducerType) og på
baggrund af producenttypen oplyse stamdata om affaldsleverandøren:
a ) Hvis affaldsleverandøren er producenttypen ’Offentlig eller privat virksomhed med p-nummer’, indberettes
følgende stamdata om affaldsleverandøren:
Manuel indberetning
Indtast P-nummer
Dansk benævnelse i CSV
ProducentPnummer
Engelsk benævnelse i CSV
ProductionUnitIdentifier
b) Hvis affaldsleverandøren er producenttypen ’Offentlig eller privat virksomhed uden p-nummer’, indberettes
følgende stamdata om affaldsleverandøren:
Manuel indberetning
Indtast CVR-nummer
Indtast virksomhedsnavn
Gadenavn Husnummer,
Postnummer By
Dansk benævnelse i CSV
ProducentCVRnummer
Producentvirksomheds-navn
Vejnavn
Husnummer
Postnummer
By
Engelsk benævnelse i CSV
CVRnumberIdentifier
VirksomhedNavn
StreetName
StreetBuildingIdentifier
PostCodeIdentifier
DistrictName
c) Hvis affaldsleverandøren er producenttypen ’Kommune’, indberettes følgende stamdata om affaldsleverandøren:
Manuel indberetning
Kommunekode
Dansk benævnelse i CSV
Kommunekode
Engelsk benævnelse i CSV
MunicipalityCode
Hvis indberetningsrollen er 2 (Import):
Indberetteren oplyser følgende stamdata om affaldsleverandøren (anmeldenummer, adresselinje 2 og
postnummer skal kun oplyses, hvis de findes):
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0007.png
Manuel indberetning
Landekode
Anmelde nr.
Navn på virksomhed eller
modtageanlæg
Adresselinje 1
Evt. adresselinje 2
Postnummer
By
Dansk benævnelse i Engelsk benævnelse i CSV
CSV
Landekode
Anmelde nr.
Virksomhedsnavn
Adresse1
Adresse2
Postnummer
By
CountryIdentificationCode
RepresentativeIdentifier
InternationalAddressName
InternationalAddressLine1Text
InternationalAddressLine2Text
InternationalPostCodeIdentifier
InternationalCityIdentifier
Afsnit 3
Supplerende data om affaldsleverandøren
Hvis affaldet er indsamlet af en privat tilbagetagningsordning, hvis affaldet er modtaget direkte fra et skib, eller
hvis miljøstyrelsen har truffet afgørelse efter § 9, stk. 1, skal indberetteren give supplerende oplysninger om
affaldsleverandøren i overensstemmelse med nedenstående retningslinjer.
Hvis affaldsleverandøren er en privat tilbagetagningsordning:
Ved indberetning om affald, som affaldsleverandøren har indsamlet fra affaldsproducenter ifølge reglerne om
private tilbagetagningsordninger, svarende til at affaldsleverandøren således er kommunen, jf. § 8, stk. 2, nr. 2,
og leverandøren ifølge § 7, stk. 1, nr. 3, ikke selv har foretaget indberetning, skal indberetteren oplyse CVR-
nummeret på den virksomhed, som driver den private tilbagetagningsordning, under følgende kolonne:
Manuel indberetning
Producentens ansvars-ID
Dansk benævnelse i CSV
Producentreference
Engelsk benævnelse i CSV
ProducerResponsibilityId
Hvis affaldet stammer fra skibes eller platformes drift, jf. § 8, stk. 2, nr. 4:
Ved indberetning om affald, som er modtaget fra et skib (i modsætning til at være modtaget på en
modtagefacilitet), svarende til at affaldsleverandøren således er kommunen, jf. § 8, stk. 2, nr. 4, skal
indberetteren supplerende oplyse IMO-nummer på skibet under følgende kolonne:
Manuel indberetning
Producentens ansvars-ID
Dansk benævnelse i CSV
Producentreference
Engelsk benævnelse i CSV
ProducerResponsibilityId
Hvis den producentansvarlige har indgået aftale efter § 9:
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0008.png
Ved indberetning om affald, som er afhentet ifølge aftale med en producentansvarlig, og indberetningspligten
påhviler modtagevirksomheden, jf. § 9, skal modtagevirksomheden i forbindelse med sin indberetning oplyse den
producentansvarliges CVR-nummer under følgende kolonne:
Manuel indberetning
Producentens ansvars-ID
Dansk benævnelse i CSV
Producentreference
Engelsk benævnelse i CSV
ProducerResponsibilityId
Afsnit 4
Data om modtageren
Hvis indberetningsrollen er 3 (Eksport), eller 5 (Eksport-Producent), skal indberetteren oplyse stamdata om
modtageren i overensstemmelse med nedenstående retningslinjer (Hvis indberetningsrollen er 1 (Modtager), 2
(Import) eller 4 (Bygherre), skal indberetteren ikke oplyse data om modtageren, da indberetteren selv er
modtager).
Hvis indberetningsrollen er rolle 3 (Eksport) eller 5 (Eksport-Producent):
Modtageren er den virksomhed i udlandet, som er modtager af affaldet i henhold til Transportforordningens
anvendelse af begrebet ’Importør / Modtager’. Indberetteren skal indberette
følgende stamdata om modtageren
(anmeldenr., adresselinje 2 og postnummer skal kun oplyses hvis det findes):
Manuel indberetning
Landekode
Evt. anmelde nr.
Navn på virksomhed eller
modtageanlæg
Adresselinje 1
Evt. adresselinje 2
Postnummer
By
Dansk benævnelse i Engelsk benævnelse i CSV
CSV
Landekode
Anmelde nr.
Virksomhedsnavn
Adresse1
Adresse2
Postnummer
By
CountryIdentificationCode
RepresentativeIdentifier
InternationalAddressName
InternationalAddressLine1Text
InternationalAddressLine2Text
InternationalPostCodeIdentifier
InternationalCityIdentifier
Afsnit 5
Data om affaldet
Indberetteren skal oplyse data om affaldet i overensstemmelse med nedenstående.
Indberetteren skal oplyse følgende om affaldets sammensætning:
1) Mængde i ton og en angivelse af, om vægten er målt, beregnet eller skønnet. Hvis vægten er beregnet,
angives beregningsmetode. Hvis vægten er skønnet, beskrives forudsætningerne for skønnet.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0009.png
2) EAK-kode (Kode fra det Europæiske Affaldskatalog, jf. affaldsbekendtgørelsen) med 6 cifre.
3) Affaldsfraktion med E- eller H-kode, jf. bilag 2.
Hvis indberetningsrollen er 2 (Import), 3 (Eksport) eller 5 (Eksport-Producent) skal indberetteren supplerende
oplyse følgende om affaldets sammensætning:
a) En baselkode eller OECD-kode (Materialespecifikt affaldskodesæt på transportforordningens bilag III, IIIA,
IIIB og IV). For så vidt angår en del af koderne på bilag IIIA anvendes i ADS en kode med foranstillet BA, jf.
den til en hver tid gældende værdikodeliste for Affaldsdatasystemet.
b) Hvis affaldet på de relevante transportpapirer er beskrevet med mere end én EAK-kode, da samtlige EAK-
koder.
Hvis indberetningsrollen er 4 (Bygherre), skal indberetteren supplerende oplyse følgende om affaldets geografiske
placering:
Indberetningen tilføjes en kommunekode:
Manuel indberetning
Kommunekode
Dansk benævnelse i CSV
Kommunekode
Engelsk benævnelse i CSV
MunicipalityCode
Hvis det bygge- og anlægsarbejde, hvor affaldet anvendes, er placeret på indberetterens eget p-nummer, oplyses
kommunekode 100.
Hvis det bygge- og anlægsarbejde, hvor affaldet anvendes, er placeret et sted, som ikke er indberetterens p-
nummer (fx på en adresse uden p-nummer eller på et sted der ikke har en adresse, som fx terrænregulering eller
en støjvold), oplyses kommunekoden for den kommune, hvori bygge- og anlægsarbejdet er placeret. Hvis et
anlægsarbejde, som ikke er på indberetterens p-nummer, strækker sig over mere end én kommune, foretages et
tilsvarende antal indberetninger, med skønsmæssig fordeling af affaldsmængderne mellem kommunerne.
Hvis affaldsfraktionen, jf bilag 2, er E26 Slam, skal indberetteren supplerende oplyse følgende om
sammensætningen:
For slam indberettes endvidere følgende oplysning om affaldet:
Manuel indberetning
Tørstofprocent
Dansk benævnelse i CSV
Tørstofprocent
Engelsk benævnelse i CSV
DryMatterPercentage
Hvis affaldsfraktionen, jf. bilag 2, er E- eller H-kode nummer 40
47 (elektronik underlagt producentansvar) skal
oplyses følgende om affaldets oprindelse og karakteristika:
For disse koder foretages indberetningen ved følgende fremgangsmåde:
- Hvis affaldet er indsamlet fra private husholdninger (fx på en genbrugsplads eller via anden kommunal
indsamlingsordning), er affaldsfraktionen en H-kode. Der anvendes en EAK-kode inden for kodesæt 20 01 xx.
- Hvis affaldet er indsamlet fra en erhvervsvirksomhed, er affaldsfraktionen en E-kode. Hvis affaldet er
husholdningslignende, jf. hvordan dette begreb anvendes i elektronikaffaldsbekendtgørelsen, anvendes en EAK-
kode inden for kodesæt 20 01 xx. Hvis affaldet ikke er husholdningslignende, anvendes en EAK-kode inden for
kodesæt 16 02 xx.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Afsnit 6
Data om behandlingen
Indberetteren skal oplyse, hvilken behandling affaldet afleveres til eller modtages med henblik på, jf.
nedenstående typer af behandlinger (Ved valget mellem flere relevante behandlinger indberettes den behandling,
som hovedparten af affaldet bliver eller forventes at blive genstand for):
1) Genanvendelse (herunder forbehandling): Denne behandling angives, når affaldet bliver eller forventes at blive
omforarbejdet til produkter, materialer eller stoffer, hvad enten de bruges til det oprindelige formål eller til andre
formål. Heri indgår omforarbejdning af organisk materiale, men ikke energiudnyttelse og omforarbejdning til
materialer, der skal anvendes til brændsel eller opfyldningsoperationer, jf. definitionen af genanvendelse i
bekendtgørelse om affald. Uanset definitionen af genanvendelse i bekendtgørelse om affald ikke omfatter
biogasfremstilling, indberettes fremstilling af biogas dog som genanvendelse, hvis rester fra biogasproduktionen
efterfølgende nyttiggøres ved udbringning på landbrugsjord.
2) Forbrænding (herunder forbehandling): Denne behandling angives, når affaldet forbrændes eller forventes at
blive forbrændt. Denne behandling skal ikke angives for affald til afgiftsfritaget forbrænding.
3) Deponering (herunder forbehandling): Denne behandling angives, når affaldet deponeres eller forventes
deponeret.
4) Særlig behandling (herunder forbehandling): Denne behandling angives, når affaldet behandles særskilt ved en
særlig behandlingsform eller forventes behandlet særskilt ved en særlig behandlingsform. Denne behandling kan
være eksempelvis en biologisk, fysisk og/eller kemisk behandling, og omfatter udelukkende behandling af farligt
affald, herunder fx olie- og kemikalieaffald eller klinisk risikoaffald.
7) Afgiftsfritaget forbrænding (herunder forbehandling): Denne behandling angives, når affald forbrændes og er
fritaget for affaldsvarmeafgift og tillægsafgift i henhold til kulafgiftsloven § 7a og afgifter i henhold til CO2-
afgiftslovens § 6. Det gælder f. eks. rent træaffald fra træforarbejdningsanlæg (herunder spåner og savsmuld)
uden indhold af lim, lak, imprægnering og maling, men også råtræ, herunder grene, stød, rødder og andet rent
vedmateriale, bark, skovflis og ubehandlet savværksflis. Behandlingen angives kun om affald, som for hele
læssets vedkommende er omfattet af reglerne om afgiftsfritagelse.
8) Afgiftsfritaget deponering (herunder forbehandling): Denne behandling angives, når affaldet deponeres eller
forventes deponeret på specialdeponier til jord. Denne behandling omfatter bl.a. affald, der deponeres eller
forventes deponeret på et deponeringsanlæg, der i henhold til lov om afgift af affald og råstoffer (affalds- og
råstofafgiftsloven) er fritaget for registrering, eller der er registreringspligtigt i henhold til affalds- og
råstofafgiftsloven, men modtager affald, der er fritaget for affaldsafgift. Denne behandling omfatter endvidere
affald såsom ren jord til daglig afdækning eller slutafdækning, kompost til slutafdækning, og affald som fjernes fra
afsluttede deponeringsanlæg (lossepladser, fyldpladser eller specialdepoter).
10) Forberedelse med henblik på genbrug (herunder forbehandling): Denne behandling angives, når affald bliver
eller forventes at blive forberedt med henblik på genbrug, jf. definitionen af forberedelse med henblik på genbrug
i affaldsbekendtgørelsen.
11) Anden endelig materialenyttiggørelse: Denne behandling angives, når affaldet bliver eller forventes at blive
anvendt til en anden form for endelig materialenyttiggørelse end genanvendelse, jf. definitionen af anden endelig
materialenyttiggørelse i affaldsbekendtgørelsen. Denne behandlingsform omfatter ikke forbrænding.
Desuden skal indberetteren ved forberedelse til genbrug, genanvendelse, anvendelse til anden endelig
materialenyttiggørelse, forbrænding, deponering, særlig behandling eller eksport, hvor affaldet bringes ud af
affaldsstrømmen, afkrydse, at der foretages en slutbehandling.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0011.png
Afsnit 7
Data om form og metode
Indberetteren skal oplyse de former og metoder for nyttiggørelse og bortskaffelse, som affaldet modtages med
henblik på, ved angivelse af R-kode eller D-kode, jf. bilag 5A og 5B til affaldsbekendtgørelsen, jf. nedenstående
retningslinjer:
a) Hvis indberetningsrollen er 1 (Modtager), 2 (Import) eller 4 (Bygherre), angives den R-/D-kode, som beskriver
form/metode hos indberetteren.
b) Hvis indberetningsrollen er 3 (Eksport) eller 5 (Eksport-Producent), angives den R-/D-kode, som beskriver
form/metode hos den udenlandske modtager.
Ved valget mellem R- og D-kode tages udgangspunkt i, om behandlingen hos indberetteren er en nyttiggørelse,
’(R)ecovery’, eller bortskaffelse, ’(D)isposal’.
Koderne R1
R11 er afsluttende behandlinger og er kendetegnede ved, at affaldet i det væsentligste når frem til
affaldsfasens ophør ved en fuldstændig nyttiggørelse, herunder ved forbrænding, eller at affaldet på anden måde
er endeligt nyttiggjort, som tilfældet kan være ved den ’anden endelige materialenyttiggørelse’. Koderne R12 –
R13 er midlertidige behandlinger og er kendetegnede ved, at affaldet håndteres med henblik på en senere endelig
nyttiggørelse. En indsamling af affald, som alene sker i en form for mobil enhed, som fx en lastvogn, eller som
alene går ud på overtagelsen af ansvaret for affaldet og ingen fysisk håndtering, indberettes i alle tilfælde som
oplag/R13, mens enhver håndtering af affaldet, som sigter mod at lette den videre transport og nyttiggørelse,
indberettes som forbehandling/R12.
Koderne D1
D7 og D10
D12 er afsluttende behandlinger og kendetegnede ved, at affaldet har nået sin
slutdestination. Koderne D8
D9 og D13
D15 er midlertidige behandlinger, som er kendetegnede ved, at
behandlingen er foretaget med henblik på yderligere behandling og bortskaffelse efterfølgende.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Bilag 2
Data om affaldsfraktion
Indberetteren oplyser data om affaldsfraktionen ved valg af E eller H svarende til indberetterens kendskab til
affaldsproducenten eller de affaldsproducenter, som størstedelen af affaldet stammer fra, idet den aktuelle
affaldsleverandør er uden betydning. Ved indberetning om affald fra kommunale ordninger (genbrugspladser mv.)
indberettes således med H-kode, også selv om der kan være affald produceret af erhvervsdrivende iblandt.
Ved videreoverdragelse af affald til en ny indberetter, skal den nye indberetter anvende E- eller H-kode alt efter sit
kendskab til affaldets producent.
Affaldet indberettes med valg af den nærmere bestemte fraktion ud fra hvad der mest præcist beskriver affaldet.
Husholdningsaffald:
H01 Dagrenovation
H02 Madaffald
H03 Forbrændingsegnet
H04 Deponeringsegnet
H05 Papir inkl. aviser
H06 Pap
H07 Glas
H08 Plast
H09 Emballage papir
H10 Emballage pap
H11 Emballage glas
H12 Emballage metal
H13 Emballage plast
H14 PVC
H15 Træ
H16 Imprægneret træ
H17 Haveaffald
H19 Jern og metal
H20 Uforurenet jord
1)
H21 Forurenet jord
2)
, medmindre
omfattet af H26
H24 Bygge- og anlægsaffald
H25 Sten
H26 Farligt affald
3)
H27 Storskrald
H28
H29
H30
H31
Gips
Øvrigt affald
Emballage træ
Dæk
Erhvervsaffald:
E01 Dagrenovationslignende affald
E02 Madaffald
E03 Forbrændingsegnet
E04 Deponeringsegnet
E05 Papir inkl. aviser
E06 Pap
E07 Glas
E08 Plast
E09 Emballage papir
E10 Emballage pap
E11 Emballage glas
E12 Emballage metal
E13 Emballage plast
E14 PVC
E15 Træ
E16 Imprægneret træ
E17 Haveaffald
E19 Jern og metal
E20 Uforurenet jord
1)
E21 Forurenet jord
2)
, medmindre
omfattet af E29
E24 Bygge- og anlægsaffald
E25 Sten
E29 Farligt affald
3)
E30
E31
E32
E33
E34
Gips
Øvrigt affald
Emballage træ
Dæk
Asfalt
E35 Restprodukter fra forbrænding
H36 Blandet emballage
H38 Organisk affald, som ikke er
omfattet af de øvrige
H39 Tekstiler
E36 Blandet emballage
E37 Slam
4)
E38 Organisk affald, som ikke er
omfattet af de øvrige
E39 Tekstiler
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 91: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse samt udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører og udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet (ophævelse af affaldsadministrationsgebyret for virksomheder), fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1979241_0013.png
H40 Lyskilder
E40 Lyskilder
H41 Fotovoltaiske paneler
E41 Fotovoltaiske paneler
H42 Stort udstyr (weee)
E42 Stort udstyr (weee)
H43 Udstyr til temperaturudveksling E43 Udstyr til temperaturudveksling
(weee)
(weee)
H44 Småt udstyr (weee)
E44 Småt udstyr (weee)
H45 Skærme, monitorer og udstyr E45 Skærme, monitorer og udstyr
med skærme >100 cm
2
med skærme >100 cm
2
H46 Småt it- og teleudstyr (ingen
E46 Småt it- og teleudstyr (ingen
ydre dimension på mere end 50 cm) ydre dimension på mere end 50 cm)
H47 Blandet elektronik (hvor ingen E47 Blandet elektronik (hvor ingen
anden kode er mere præcis)
anden kode er mere præcis)
H48 Bærbare batterier
E48 Bærbare batterier
H49 Industribatterier
E49 Industribatterier
H50 Bilbatterier
E50 Bilbatterier
1)
Koderne for uforurenet jord omfatter jord, der må flyttes uden anmeldepligt,
som ikke er analyseret, og som ikke er tilført forurening, og jord, der er
kategoriseret i kategori 1, jf. bilag 3, tabel 3, i bekendtgørelse om anmeldelse
og dokumentation i forbindelse med flytning af jord.
2)
Koderne for forurenet jord omfatter jord, der er kategoriseret i kategori 2, jf.
bilag 3, tabel 3, i bekendtgørelse om anmeldelse og dokumentation i
forbindelse med flytning af jord, og i øvrigt jord, som er forurenet, men som
ikke er farligt affald.
3)
Jord klassificeret som farligt affald er omfattet af denne kode.
4)
Se endvidere bilag 1, afsnit 5
1) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af
19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver, EU-Tidende 2008, nr. L 312, side 3, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om emballage og emballageaffald, EF-Tidende 1994, nr. L 365, side 10, som
senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/720/EU af 29. april 2015, EU-Tidende 2015, nr. L 115, side 11,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og akkumulatorer og udtjente
batterier og akkumulatorer samt om ophævelse af direktiv 91/157/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 266, side 1, som senest ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/56/EU af 20. november 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 329, side 5, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27. januar 2003 om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-
Tidende 2003, nr. L 37, side 24, som nu er afløst af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012, EU-
Tidende 2012, nr. L 197, side 38, dele af Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering af affald, EF-Tidende
1999, nr. L 182, side 1, som senest er ændret ved Rådets direktiv 2011/97/EU af 5. december 2011, EU-Tidende 2011, nr. L
328, side 49, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om tjenesteydelser i det
indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36.